دین اسلام بهترین و والاترین ارزشها را برای زن قائل است

۱۰ آبان ۱۴۰۰

۲۰:۰۷

۵۴۸

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار سرکار خانم خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده

آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

واقع مطلب این است که امور مربوط به بانوان به صورت یک عقده درآمده؛ بعد از گذشت 40 سال از انقلاب هنوز حل نشده بلکه مشاهده می‌شود به سبکی حرکت می‌کنیم که با اهداف انقلاب سازگاری ندارد.

حرف کلی ما این است که واقعاً چه خبر است با اینکه همه دولتها، معاونت امور بانوان داشتند و حالا بفرمائید بعضی‌ها از آنها نگاه‌شان صحیح و مبتنی بر شرع نبوده که همینطور هم هست. بعضی‌هایشان هم نتوانستند موفق بشوند، به هر حال در گام دوم انقلاب باید با یک فکر اساسی، قدم‌های صحیح برای حل این مسئله برداریم.

ما معتقدیم دین اسلام بهترین و والاترین ارزشها را برای زن قائل است، این یک حقیقتی است که در دین ما وجود دارد آنچه که اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) در مورد زن و خانواده بیان کرده، اگر تمام حقوقدان‌های بین المللی هم جمع شوند نمی‌توانند به این دقت و ظرافت مسائل را بیان کنند.

البته آنها که در صدد مقابله با دین هستند نسبت‌های ناروایی را به دین داده‌اند مثل اینکه دین برای زن ارزش قائل نیست، خدای ناکرده آنها را انسان درجه دو و مرد را درجه اول می‌داند یا با سوء استفاده احکامی که مربوط به عالم تشریع و اعتبار است و ربطی به تکوین زن ندارد را با هم مخلوط کرده و آن را نسبت به اسلام دادند تا به یک سری از اهداف خود برسند.

مطلب اولم این است که راجع به زنان مسئله‌ای نیست که در فقه و در دین ما پاسخ درست و منطقی به آن داده نشده باشد منتهی بسیاری از این پاسخ‌ها در متون ما باقی مانده و به خوبی استخراج نشده است، مثلاً راجع به عدالت جنسیتی در باب احکام که چند سال قبل ما نشست علمی در این موضوع با جمعی از بانوان فرهیخته در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) داشتیم، در ذهن جامعه ما چنین القاء شده که احکام اسلام بر مبنای عدالت است بعد هم می‌گویند اگر بر مبنای عدالت است چرا زن نصف مرد ارث ببرد؟ چرا شهادت دو زن به اندازه شهادت یک مرد است؟ ما این اشکالات را با این جواب حل کرده‌ایم و گفتیم این فکر غلط است، احکام، ملاکات دیگری هم دارد و پنج ملاک دیگر را با دلیل ذکر کردیم، نه اینکه مجرد یک احتمال باشد، و روشن ساختیم اگر زن نصف مرد ارث می‌برد ربطی به قانون عدالت ندارد، همین‌طور در باب قضاوت و بسیاری از احکام مربوط به خانم‌ها.

تقاضایم این است شما می‌توانید و امیدواریم که در این دولت بتوانید این فکر را عوض کنید، نشست‌های علمی را در دانشگاه‌ها و در خود مجلس و وزارتخانه‌های مربوطه برگزار کنید تا این باور غلط را که در کنج ذهن تمام بانوان ما قرار گرفته، اصلاح کنیم. بر اساس این نظریه بسیاری از شبهاتی که برای بانوان مطرح می‌شود و قدرت پاسخ آن را ندارند حل می‌شود چون بر اساس آن حرف که تمام احکام خداوند بر مبنای عدالت است، بسیاری از سؤالات قابل پاسخ نیست.

اسلام امر به عدالت می‌کند و می‌فرماید: «اعدلوا هو اقرب للتقوی»؛ امر فرموده حاکم و نیز قاضی باید عدالت داشته باشد و دنبال برپایی عدالت باشد، در برخورد افراد باید عدالت داشته باشند ولی بسیاری از احکام هم هست که ربطی به عدالت ندارد. مثلاً اسلام می‌گوید اگر شک کردید جایی پاک است یا نجس، بگو پاک است. این بر چه اساسی است؟ آیا بر اساس عدالت است؟ اگر می‌گفت نجس است عدالت نبود؟ در احکام مربوط به زنان معیار و شاخص عدالت نیست که ما بگوئیم این حکم مطابق با عدالت هست یا نیست تا تغییرش بدهیم، فرض کنید در مورد بلوغ زن. بلوغ زن معیارهای دیگری دارد که ربطی به عدالت ندارد، در مورد بانوان معیارهایی مطرح است مثل ملاک و معیار کرامت؛ اسلام برای زن کرامت زیادی قائل شده، به طوری که در برخی از موارد کرامتی که برای زن قائل شده به مراتب بیشتر از کرامتی است که برای مردان قائل شده، بر مرد جهاد را واجب فرموده و به زن می‌گوید کرامت تو اقتضا نمی‌کند که جهاد بروی! وظیفه قضاوت را بر دوش مرد قرار می‌دهد چون با خطر و هیجان و اضطراب همراه است، اما زن باید آرامش و کرامتش محفوظ بماند این از باب تنقیص زن نیست که گفته شود اینجا به زن ظلم می‌شود. ما باید این باور غلط را اصلاح کنیم تا از صد سوالی که برای بانوان مطرح شود، 95 مورد آن به راحتی قابل جواب باشد.

الآن راجع به حجاب چرا جامعه ما روز به روز آسیب­پذیرتر می‌شود؟ البته تبلیغات دشمن و فضای مجازی سر جای خودش هست، ولی ما هم به خوبی به میدان نیامدیم تا مسئله حجاب را در ذهن دختران خود با ادبیات روز بیان کنیم. اولاً از زمان کشف حجاب رضاخانی در ذهن زن‌های ما القاء کرده‌اند که حجاب را آخوندها درآوردند، ثانیاً روشنفکرمآبان امروز هم می‌گویند اصلاً در قرآن حجاب و چادر وجود ندارد.

بیاییم پاسخ این شبهه‌ها را مطرح کنیم و به این سمت حرکت کنید که آیات حجاب در کتابهای درسی بیان شود، الآن نمی‌دانم هست یا نیست! کتاب‌های درسی دختران باید با بقیه فرق کند، یک سری سؤالاتی برای دختران مطرح است که باید در کتب درسی جواب داده شود، مثل مسائل مربوط به بلوغ یا مسئله حجاب که یکی از مسائل مهم است و نیز مسائل مربوط به نکاح.

البته ما در مرکز فقهی خود در مورد حجاب و شبهات مربوط به بانوان پژوهش‌هایی انجام داده و کتاب‌هایی منتشر کرده‌ایم که بحمدالله تأثیرگذار هم بوده است، ولی این کار باید در خود حکومت انجام بشود، به اینکه در سال هفته‌ای را به نام هفته حجاب قرار داده و در آن هفته فقط قضایای گوهرشاد را مطرح کرده و قضیه را تمام کنیم، نباید بسنده کرد. این برنامه باید مستمر باشد و دولت آن را دائماً در محیط دبیرستان، دانشگاه، صداوسیما دنبال کند.

من گاهی چنین تشبیه می‌کنم در روایات آمده اگر کسی دروغگو شد هر کاری را انجام می‌دهد، مفتاح تمام گناهان دروغ است، همینظور اگر زن حجاب خود را کنار گذاشت نمی‌گویم حتماً ملازمه دارد ولی عادتاً آمادگی انجام هر نوع گناهی را پیدا می‌کند و زمینه انجام گناهان در او به وجود می‌آید.

این نکته‌ی مهم را باید در نظر داشته باشیم که یکی از شاخصه های مهم انقلاب اسلامی بها دادن به بانوان است ما معتقدیم بانوان ما از جهت استعداد علمی چیزی از مردها کم ندارند چه بسا در بعضی از موارد جلوتر از مردها هم هستند. مرحوم والد ما رضوان الله علیه که در زمان حیات امام خمینی(ره) مسئولیتی در جامعة الزهرا داشتند می‌فرمودند بانوانی آنجا هستند که مباحث اجتهادی را خیلی بهتر از مردها می‌فهمند، این اعتقاد ماست و نیازی به ارائه دلیل ندارد. واقعیت خارجی نمایانگر این است. امروز یک زن می‌تواند در رشته ریاضی اولین ریاضیدان دنیا بشود، در رشته های دیگر هم همینطور.

انقلاب اسلامی زمینه‌ی رشد و تکامل علمی و سیاسی بانوان را فراهم کرد و بحمدالله خوب هم به صحنه آمدند، ولی چرا باید از جهت دینی امروز احساس کنیم که بانوان رشدی نکردند و چه بسا خدای ناکرده در حال عقب‌گرد هستند. معلوم می‌شود کار اساسی در این مورد انجام نشده، حوزه باید وظیفه‌اش را انجام بدهد، دولت و نهادهای فرهنگی باید وظیفه‌شان را انجام بدهند، سازمان تبلیغات و نهادهایی که از بودجه‌های فرهنگی کلانی برخوردار هستند توجه پیدا کنند و یک حرکت عمومی با انگیزه بسیار بالا به راه افتد تا بانوان خودمان را حفظ کنیم. اگر بانوان ما از دست بروند به یک معنا انقلاب ضربه‌ی بزرگی می‌خورد، امام خمینی(ره) همان اوایل می‌فرمودند زنان در پیروزی انقلاب مؤثرتر از مردها بودند. الآن هم به همین ملاک اگر این قشر را از دست بدهیم و نتوانیم هویت واقعیشان را تثبیت کنیم ضربه به انقلاب می‌خورد.

بنابراین باید خیلی کار بشود ما آمادگی داریم، در همین مرکز فقهی به اندازه‌ای که در توان ما بوده تلاش کرده‌ایم. ولی باید یک کار اساسی در خود حکومت و وزارتخانه‌ها انجام پذیرد. من با اینکه الآن در وزارتخانه‌ها زنان را مجبور کنند که حتماً باید سر کار با چادر بیاید موافق نیستم، چون اگر این خانم در محیط کار با چادر باشد و بیرون از آنجا بدون چادر و حجاب درست، این کار وهن حجاب می‌شود و اثر قابل انتظاری نخواهد داشت. باید برای آنها برنامه بگذارید تا با میل همیشه و در همه جا حجاب خود و خانواده‌اش را حفظ کند.

از حوزه بخواهید، ما آمادگی داریم افرادی را بفرستیم تا به شبهات آنها جواب بدهند، ما در این مورد از نظر استدلال هیچ کمبودی نداریم، استدلال‌های بسیار روشن و محکمی که آنها را قانع کند و به این باور برساند که اگر می‌خواهی خودت را حفظ کنی و تعالی روحی و معنوی پیدا کنی حجاب یکی از امور لازم برای تو است. این حرف که گفته شود حجاب فرهنگ ما بوده، استدلال نیست. خواهند گفت فرهنگ آن زمان بوده ولی الآن عوض شده.

در هر حال مسئله زنان از مسائلی است که مایه نگرانی دغدغه‌مندان دین و انقلاب شده لذا تقاضا می‌کنم که این مهم را با مطالعه‌ و دقت بیشتر دنبال کنید تا خدا هم کمک کند به نتایج خوبی برسد، ان شاء الله.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اهم مطالب:
1. دین اسلام بهترین و والاترین ارزشها را برای زن قائل است.
2. آنچه که اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) در مورد زن و خانواده بیان کرده، اگر تمام حقوقدان‌های بین المللی هم جمع شوند نمی‌توانند به این دقت و ظرافت مسائل را بیان کنند.
3. احکامی که مربوط به عالم تشریع و اعتبار است و ربطی به تکوین زن ندارد را با هم مخلوط کرده و آن را نسبت به اسلام دادند تا به یک سری از اهداف خود برسند
4. در مورد بانوان معیارهایی مطرح است مثل ملاک و معیار کرامت؛ اسلام برای زن کرامت زیادی قائل شده، به طوری که در برخی از موارد کرامتی که برای زن قائل شده به مراتب بیشتر از کرامتی است که برای مردان قائل شده.
5. ما معتقدیم بانوان ما از جهت استعداد علمی چیزی از مردها کم ندارند چه بسا در بعضی از موارد جلوتر از مردها هم هستند.
6. به اینکه در سال هفته‌ای را به نام هفته حجاب قرار داده و در آن هفته فقط قضایای گوهرشاد را مطرح کرده و قضیه را تمام کنیم، نباید بسنده کرد. این برنامه باید مستمر باشد و دولت آن را دائماً در محیط دبیرستان، دانشگاه، صداوسیما دنبال کند.
7. امام خمینی(ره) همان اوایل می‌فرمودند زنان در پیروزی انقلاب مؤثرتر از مردها بودند. الآن هم به همین ملاک اگر این قشر را از دست بدهیم و نتوانیم هویت واقعیشان را تثبیت کنیم ضربه به انقلاب می‌خورد.
 



برچسب ها :

فاضل لنکرانی دیدار سرکار خانم خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده سرکار خانم خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اهمیت زن در اسلام کرامت زن در اسلام