این حکومت، حکومت دین است و آخوند هم موظف است که دین را پیاده کند و خودش حق اعمال سلیقه شخصی ندارد

۱۷ آبان ۱۴۰۰

۱۵:۴۲

۵۲۷

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار رئیس جدید کمیته امداد قم
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

از منظر اسلام در جامعه اسلامی مال و جان مسلمان احترام دارد.

هر کسی باید به مال دیگری به منزله‌ی مال خودش نگاه کند، یعنی باید مراقب باشد مال دیگری هدر نرود، ضایع و تلف نشود، در مورد جان هم همینطور. منتهی جان به طریق اولی حرمت دارد.

این تعبیر اخوت و برادری در آیه «إنما المؤمنون إخوة» برای بیان این نکته است که همه مسلمانان به منزله نفس واحدة هستند، مالشان هم به منزله‌ی شیء واحد است. وقتی به منزله‌ی شیء واحد شد من حق ندارم برای مال خود طوری  برنامه‌ریزی کنم که مال شما از گردونه تجارت خارج شود، شما هم حق ندارید به گونه‌ای طراحی کنید که مال من یا دیگری از گردونه تجارت خارج شود، یعنی انسان باید در فعالیت‌های اقتصادی کاملاً به عنوان یک نگاه جمعی به موضوع نگاه کند و همه در مسیر رشد و بهره‌وری از اموال هم قرار گیرند.

در نظام سرمایه‌داری اینطور نیست و هر کس فقط دنبال منافع خود است ولو به از بین بردن مال دیگران و یا خدای ناکرده کشتن آنها بینجامد. تنازع بقاء دارند.

به نظرم این نکات دقیق اسلام هنوز به گوش دنیا نخورده، درست است می‌گویند اسلام راجع به فقر راهکارهایی دارد ولی این مسائل مبنایی را اگر بتوانیم به دنیا منتقل کنیم خیلی مهم است. اگر با این دید برنامه‌های اقتصادی ما طراحی شود هم در داخل و هم در خارج بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

در این مرکز فقهی بخشی به نام فقه سیاسی وجود دارد که در این بخش این گونه مباحث خیلی داغ و اساسی دنبال می‌شود، خود من هم قبل از انتخابات اخیر، پنج ـ شش جلسه راجع به فقه انتخابات، جایگاه انتخابات در اسلام، تأثیری که دین برای حضور و نقش مردم قائل است، محدوده این حضور تا چه اندازه است را بحث کردیم، و این گروه فقه سیاسی این بحث‌ها را با نشست‌های مختلف دنبال می‌کند.

متاسفانه نظام ما هنوز نتوانسته به خوبی فکر امام(قدس سره) را به نسل جدید منتقل کند، نسل زمان امام، فکر امام را پذیرفته بودند و آن را می‌دیدند، الآن که به تعبیر رهبری معظم انقلاب در گام دوم قرار داریم، فکر امام برای نسل موجود تبیین نشده، به ذهنشان القاء می‌کنند آخوندها بر سر کار آمدند و قانون اساسی را نوشتند و بر جامعه تحمیل کردند. اسمش را هم می‌گذارند حکومت آخوندی، که به نظرم این خودش یکی از شیطنت‌های دشمنان است.

این حکومت، حکومت دین است و آخوند هم موظف است که دین را پیاده کند و خودش حق اعمال سلیقه شخصی ندارد.

به نظرم امام همه ابعاد این مسائل را خیلی دقیق و ظریف بیان کرده است، منتهی اینها باید منقح شود و رسانه‌ها خیلی روشن آن را برای نسل امروز بیان کنند و در متون درسی دبیرستان و دانشگاه گنجانده شود.

امروز ریشه اشکالی که نسبت به جوانان ما وجود دارد این است که آگاهی از این مسائل ندارند.

تقریباً سه چهار سال پیش هیئتی از اندیشمندان مسکو به مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) آمدند، در بین اینها کاردینال بود و عمده‌شان هم پیرمرد و موسفید بودند و بین آنها زیر 50 سال یکی دو نفر بیشتر نبود. به من گفتند این جمع از اعضای اتاق فکر پوتین هستند یعنی حرفهای اینها اساس سیاست پوتین در مسکو قرار می‌گیرد، برای من آنچه که خیلی جالب بود این بود که گفتند ما انواع حکومت‌ها را بررسی کردیم و تنها حکومت مطمئن برای رشد بشر حکومت عالمان عادل و همین چیزی است که شما به عنوان ولایت فقیه دارید.

خیلی حرف است این آدم هایی که اصلاً مسلمان نبودند، به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند.

آنها که اهل فهم هستند می‌دانند ولایت فقیه با آن بنیان‌هایی که دارد، بهترین شیوه حکومتی در عصر حاضر است.

لذا دشمنان تلاش دارند آن را ناکارآمد جلوه دهند. از این رو ما باید تلاش کنیم تا مردم خصوصا جوانان را با چهره درخشان اسلام و حکومت اسلامی آشنا کنیم.

 

 

برچسب ها :

فاضل لنکرانی ولایت فقیه حکومت دین احترام مال و جان مسلمان تجارت اسلامی اقتصاد اسلامی فقه سیاسی گام دوم انقلاب حکومت آخوندی حکومت عالمان عادل رئیس جدید کمیته امداد قم رئیس کمیته امداد قم