نهم دی؛ از روزهایی است که مردم، دین خودشان را به انقلاب و دین و اسلام ادا کردند

۰۹ دی ۱۴۰۰

۱۲:۵۸

۸۶۱

خلاصه خبر :
باز نشر بیانات آیت الله فاضل لنکرانی به مناسبت حماسه 9 دی
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین

به مناسبت اینکه امروز نهم دی ماه است باید حماسه بسیار مهم این روز را یادآوری کنیم.

همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند این روز جزء روزهای تاریخ‌ساز انقلاب شد و به روزهای بزرگ و ایام الله انقلاب ملحق گردید. حقیقت 9 دی در این خلاصه می‌شود که مردم هرجا ببینند دین در خطر است، اسلام و مقدسات در خطر است و دشمن به صورت کاملاً آشکار در صدد تخریب اعتقادات و مقدسات برآمده است، به میدان می‌آیند.

این حضور خودجوشی که مردم در 9 دی پیدا کردند انقلاب را در همان زمان بیمه کرد، انقلاب ما برخاسته از همین ارزشهاست، انقلاب ما یک حرکت سیاسی محض نبود، جابجایی قدرت و اینکه فقط بخواهیم حکومتی را عوض کنیم و حکومت دیگری بر سر کار آوریم نبود، انقلاب ما انقلاب دینی بود، قیام امام خمینی(رضوان الله علیه) و حمایت مردم و این همه ایثارگری‌های شهدا و جانبازان و خانواده‌های فداکارشان تمام برای حفظ دین و دیانت بوده است.

امروز به خوبی تاثیر این انقلاب را در جهان معاصر و در حفظ و بقای دین مشاهده می‌کنیم. گاهی در یک نگاه سطحی افرادی می‌گویند قبل از انقلاب مردم دیندارتر بودند و تقید آنها به دین بیشتر بود،  این همه فساد و اختلاف و پرونده های زیاد در قوه قضائیه کشف از این می‌کند که اعتقاد به دین کم است و الا اگر اعتقاد به دین باشد کسی حق دیگری را ضایع نمی‌کند، اما اگر بخواهیم درست قضاوت کنیم باید جایگاه دین در عصر حاضر را در کل جهان ملاحظه کنیم، اینکه بعد از انقلاب دین چه جایگاهی در مجموعه عالم بشری پیدا کرد؟ اولاً قبل از انقلاب اسمی از شیعه و اهل بیت و ائمه(علیهم السلام) در دنیا مطرح نبود، بلاتشبیه شبیه فرقه اباضیه که اگر الآن از 80 میلیون ایرانی سؤال کنند اباضیه چه کسانی هستند، کسی خبر ندارد. در دنیا شیعه اینطور مطرح بود.

از برکت این انقلاب شیعه در کل عالم و کشورهای اروپایی و افریقایی و دیگر کشورها مطرح گردیده و حتی درون کاخ کرملین که قبل از انقلاب مرکز کمونیست‌های ضد دین بود نفوذ کرده است. امروز درون کاخ‌های قدرتمند و مهم دنیا شیعه به عنوان یک مذهب قوی، با مبانی محکم و پیروانی غیور و مقاوم مطرح است، ما باید این را معیار قضاوت قرار بدهیم، بله از جهت ظاهر نباید مشکلات داخلی نادیده گرفته شود و باید به اینها هم توجه شده و فکر اساسی برای حل آن بشود، ولی اساس این دین امروز به برکت این انقلاب قوت پیدا کرده است.

ما باید کل مجموعه بشری را در نظر بگیریم که دین در آن به میدان آمده است. این آماری است که خود کشورهای اروپایی ارائه داده و می‌گویند تا سال 2050 یعنی 30 سال دیگر اسلام یک سوم اروپا را فرا می‌گیرد، یعنی اسلام اینقدر در جهان رو به گسترش است. بر همین اساس است که دشمنی‌ها با اسلام و شیعه و این انقلاب، اینقدر زیاد شده است و اصلا مخالفتشان با انقلاب ما نه مخالفت با یک حکومت بلکه مخالفت با اسلام است.

آنها می‌گویند اسلام ناب نباید مطرح باشد، حرف اصلی اسرائیل این است که اسلام نباید مطرح باشد، نه شیعه و نه سنی، اسلام ناب و اسلام مخالف با ظلم و ستم را باید کنار بگذارید. امروز اسلام انقلابی محقق شده است درست نقطه مقابل آنچه که آنها دنبالش بودند و می‌خواستند یک دهکده جهانی با فرهنگ غربی درست کنند که در آن از اسلام و دین هیچ ردپایی نباشد.

به هر حال، انقلاب ما برای اسلام است، ما هم در قضاوت خود باید همه جهات را در نظر بگیریم، حالا فلان مسئول یا فلان فرد خیانت کرد، اختلاس کرد، هرچند برای انسان بسیار ناگوار است ولی غیر متوقع هم نیست بالاخره افرادی هستند که وقتی مسئولیتی بر عهده می‌گیرند در دام شیطان قرار گرفته به جای اینکه این مسئولیت را طریقی برای آخرت خودش قرار بدهد متاسفانه برای دنیای خودش قرار می‌دهد.

9 دی از روزهایی است که مردم دین خودشان را به انقلاب و دین و اسلام ادا کردند. همین مردم با همه این مشکلات، گرانی‌ها، بیکاری‌ها، فساد و فقر، که واقعا هر یک از این تعابیر برای انسان‌های دلسوز خردکننده است، ولی با همة این مشکلات باز مردم آمدند پای انقلاب و پای اسلام ایستادند و امروز هم که بحمدالله در فیضیه تجمع برگزار می‌شود آقایان حتما حضور پیدا کنید.

باید این انقلاب را حفظ کنید این تعبیری که رهبر معظم انقلاب در سال 88 در نماز جمعه بیان فرمودند که گرگ‌های گرسنه در کمین این انقلاب نشسته‌اند و دنبال این هستند که همه چیز را از بین ببرند، می‌خواهند نه حوزه‌ای باشد، نه ایران و نه استقلالی. اینجا همانند دوران پهلوی کشوری غلام حلقه به گوش آنها باشد تا هر طوری که بخواهند دستورات آنها را انجام دهد.

الآن 40 سال است ایران در مقابل آمریکا ایستاده، در این 40 سال روزی نیست که در دولت آمریکا و کاخ سفید راجع به ایران نگرانی و اضطراب نداشته باشند، آیا این چیز کمی است؟ اگر کسی عمرش را در خانه‌اش عبادت کند، یا عالمی یک عمر مشغول عبادت و درس و بحث خودش باشد، اما یک روز برای اسلام در مقابل کفر فریاد نزند، در مقابل آن مجاهدی که فریاد علیه ظلم سر می‌دهد متون دینی ما می‌گویند این فریاد اگر برای خدا و در راه ولایت باشد، بر همه آن عبادت‌ها می‌چربد و برتری دارد. ما که دم از ولایت فقیه می‌زنیم چون ولایت فقیه پرتویی از ولایت ائمه و پرتویی از ولایت رسول خدا و پرتویی از ولایت خداست، نه آن که در عرض آن باشد که در این صورت منجر به شرک می‌شود.

این انقلاب می‌گوید باید خدا بر انسان حاکم باشد نه ترامپ، نه اسرائیل، نه قدرتهای ظالم. ولیّ هر انسان مخصوصا انسان مسلمان، فقط خداست؛ «الله ولی الذین آمنوا» این حکم سیاسی اسلام در حال نابودی بود. قبل از انقلاب ولی ما خاندان رذل و فاسد پهلوی بود، اما امروز ولایت خدا مطرح است ما کلام ولی فقیه را به خاطر اینکه حرفی از ناحیة خدا را به جامعه منتقل می‌کند مطاع می‌دانیم بنابراین باید این انقلاب را حفظ کرد و از آن به خوبی مراقبت نمود.

الآن از همه جهات شرایط برای روحانیت روز به روز بدتر می‌شود ولی باید مقاوم باشیم، سیل تهمت‌ها، اهانت‌ها، اذیت‌ها، آزارها، بر روحانیت سرازیر است. اکثر طلبه‌ها گرفتاری های عادی زندگی کمرشان را خم کرده وضع معیشت طلبه‌ها امروز بدترین وضع معیشت در اقشار جامعه است در حالی که متاسفانه در ذهن مردم عکس این را مطرح کرده‌اند. اما با وجود همه سختی‌ها، باید ایستاد و این انقلاب را حفظ کرد.

ما از اول اعتقاد داشتیم این انقلاب، انقلابی الهی و خدایی است و دست خدا را در برهه‌های مختلف انقلاب، قبل و بعد از پیروزی همه دیده‌ایم، این تحول شگفت‌انگیزی است که در این کشور به وجود آمده لذا وظیفه داریم اخلاص و توجه خود را به خدا بیشتر کنیم تا اینکه خداوند متعال عنایتش را بر ما بیشتر کند و این انقلاب تا ظهور حجت حی خدا شکوفا و قدرتمند باقی بماند ان شاء الله.

تذکر: این بیانات در نهم دیماه 1398 در درس خارج فقه ایشان ایراد گردیده است.



برچسب ها :

فاضل لنکرانی ولایت فقیه انقلاب اسلامی حماسه 9 دی 9 دی درایت رهبری اهمیت ولایت فقیه