ظهور امام زمان(علیه السلام) «أمر الله» است

۲۴ اسفند ۱۴۰۰

۱۶:۱۰

۷۳۹

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در آستانه نيمه شعبان در جمع گروهی از فضلا و خطبای استان مرکزی
آخرین رویداد ها


بسم الله الرحمن الرحیم
«أتی امر الله فلا تستعجلوه سبحانه و تعالی عما یشرکون»

ولادت با سعادت قطب عالم امکان حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را خدمت شما خطبای بزرگوار، مبلغان و روحانیون ارزشمند استان مرکزی تبریک عرض می‌کنم.

به همين مناسبت اشاره‌ی اجمالی به آیه شریفه اول سوره نحل مي‌کنم که از جمله آيات مهدویت در قرآن کریم است.

شأن نزول آیه این است که پیامبر کفار و مشرکین را انذار می‌فرمود اگر اطاعت خدا نکنید گرفتار عذاب می‌شوید. مشرکین می‌پرسيدند پس این عذاب کو؟ از بس اين عذاب به حسب زمان تأخیر افتاده بود باورشان نمي‌آمد و پرسش خود را به صورت استهزاء مطرح می‌کردند. آنگاه این آیه شریفه نازل شد، «أتی امر الله فلا تستعجلوه» آنچنان وقوع قیامت قطعی و آمدنی است که گویا آمده! در آن عجله و تردید نکنید، این وعده‌ی قطعی خداست که یک روزی قیامت برپا می‌شود.

در ذیل این آیه شریفه مرحوم صدوق در اکمال الدین روایتی را ذکر مي‌کند که از حیث سند صحیح اعلایی است، در اين روایت آمده «أَنَّ أَوَّلَ مَنْ يُبَايِعُ اَلْقَائِمَ جَبْرَئِيلُ(عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)» اول کسی که با امام زمان(عج) بیعت می‌کند جبرئیل است. چرا اولين تبعيت کننده با حضرت جبرئیل است؟ به مناسبت اینکه تمام وحی‌هاي خداوند بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به واسطه‌ی جبرئیل بوده است و در زمان ظهور حضرت هم گویا باید همین مأموریت را از طرف خدا انجام بدهد و با آخرین وصی و حجت حق که مورد آرزوی همه‌ی انبیاء و اولیاء است بیعت کند «يَنْزِلُ عَلَيْهِ فِي صُورَةِ طَيْرٍ أَبْيَضَ فَيُبَايِعُهُ، ثُمَّ يَضَعُ رِجْلاً عَلَى اَلْبَيْتِ اَلْحَرَامِ وَ رِجْلاً عَلَى اَلْبَيْتِ اَلْمَقْدِسِ».

جبرئيل به صورت پرنده‌اي نازل شده و یک پای خود را در مسجد الحرام و پاي دیگرش را در بیت المقدس قرار می‌دهد و با صدايي رسا به‌طوري که شرق و غرب عالم این ندا را خيلي آشکار می‌شنوند، بانک بر مي‌آورد که «أتی امر الله فلا تستعجلوه».

بر اين اساس ظهور حضرت حجت(عج) «امر الله» است و امر الله در قرآن یک معنا و مفهوم خاصی دارد، امر الله یعنی آنچه که اراده‌ی مستقیم خدا در آن دخالت دارد و قطعاً هم واقع می‌شود. يکي از موارد امر الله در قرآن قیامت است يک موردش هم ظهور حضرت حجت(عج) است. ما باشیم و همین آیه، اگر هيچ روايت يا دليل دیگري بر عدم اطلاع کسي از زمان ظهور نبود همين آيه کافي است که زمان ظهور نيز مثل قيامت مخفي است، لذا در بعضی از روایات مي‌فرمايد ظهور مانند قیامت ناگهاني و بغتةً واقع می‌شود، ما از خود همین آیه استفاده می‌کنیم کسی نمی‌تواند زمان ظهور را معین کند.

بله یک حوادثی در عالم واقع می‌شود و انسان با یک قرائنی می‌گوید این حوادث آرام آرام در ظهور نقش دارد به اعتقاد ما از زمان حدوث اسلام و بعثت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آخر الزمان شروع شده. اين برداشت باطل در بعضی از اذهان است که فکر می‌کنند بعد از انقلاب آخر الزمان شروع شده، یا در این صد سال آخر یا این ده سال اخیر آخر الزمان شروع شده.

بر حسب آن روایتی که پیامبر اکرم(ص) فرمودند از عمر دنیا مقدار کمی باقی مانده، مي‌فهميم آخر الزمان شروع شده اما از این آخر الزمان تا حالا 1400 و اندی گذشته و ممکن است هزار سال دیگر هم کمتر يا بيشتر طول بکشد.

یکی از اشتباهات بسيار بزرگ این است که ما به مردم وعده بدهیم ظهور نزدیک است، ما باید جزء منتظران باشیم بدون هیچ تردیدی، منتظر یعنی در انتظار وقوع و اين ممکن است الآن واقع بشود یا بعد ولی درست نيست به مردم وعده بدهیم و بعد هم به برخی از مراجع منتسب کنیم و این حرف‌ها با نفي و اغراق کم و زیاد بشود.

ما باید به مردم بگوئیم این ظلم‌ها و جنگ‌هایی که در عالم واقع شود، می‌تواند زمینه را برای ظهور آماده کند اما نمی‌توانیم بگوئیم ظهور نزدیک است. وقتي ظهور به عنوان «امر الله» بيان می‌شود به یک معنا مي‌توانيم بگوئیم جز خداوند کسي بر آن آگاه نيست چون زمام امر الله به دست خدای تبارک و تعالی است.

ما باید مردم را به آنچه که حضرت حجت(عج) از ما به‌عنوان يک شيعه يا مسلمان و حتّي يک فرد از بشر انتظار دارد دعوت کنیم، باید بگوئیم در زمان غیبت وظایف منتظران چیست؟ چرا معتقدان به امامت حضرت حجت(عج) بر متدیّنانی که در زمان حضور پیامبر و ائمه معصومین بوده‌اند ترجیح دارند؟

ما گرچه توفیق پیدا نکردیم امام معصوم را از نزدیک ببینیم ولی به آن حضرت و ظهورش اعتقاد و باور داريم و این از نعمت‌های خداست، از اين‌رو فرمایشات آن حضرت را بايد نصب العین قرار بدهیم، مطلوب ائمه ما اين است نه آنکه انسان چله‌نشینی کند برای تشرف يافتن، گرچه زیارت و رؤیت آن حضرت جزء آمال و آرزوهای ماست ولی این کجا و اینکه آدم در این زمان ببیند وظیفه‌اش چیست کجا؟ در این زمان که مردم گرفتاري‌های فراوان اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی دارند وظیفه ما روحانیت در رسیدگی و خدمت به مردم بیش از گذشته است، قطعاً امام زمان(علیه السلام) این مطلب را در اولویت قرار می‌دهد.

شما ببینید الآن کسی بخواهد دخترش را شوهر بدهد جهیزیه ندارد، یکی دو فرزندش در خانه بیکار است، خودش سفره‌ای که بتواند بچه‌هایش را سیر کند ندارد، امروز محور اصلی روحانیت در مسجد، بعد از انجام فرائض باید همین مسئله باشد رسيدگي به مردم از همه چیز مهم‌تر است خدمت به احیای عتبات، هم همين‌گونه است چون مربوط به مردم است، خدمت در عتبات یعنی براي انساني که مي‌خواهد با تشرف به زیارت تقرب به خدا پيدا کند شما زمینه و امکاناتش را فراهم می‌کنید این هم یک گام بسیار بزرگی است.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین



برچسب ها :

امام زمان(ع) فاضل لنکرانی امر الله نیمه شعبان حضرت حجت(ع) وظایف شیعه در عصر غیبت ظهور امام زمان(ع)