افتخار روحانیت این است که هنگام بحران‌ها، در صف مقدم خدمتگزاران به مردم قرار دارد

۰۵ خرداد ۱۴۰۱

۱۳:۱۶

۶۰۷

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در مراسم یادواره شهدای روحانی قوچان
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

 «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ»

شب شهادت امام صادق(علیه السلام) است و عنوان جلسه هم شهادت امام صادق(علیه السلام) و نیز تجلیل از شهدای این شهرستان خصوصاً شهدای روحانیت است. علما و طلابی که با خون پاك‌شان تعهد خود به این مسئولیت بزرگ را امضا کردند و امروز هم اگر اسلام و دین در اختیار ما هست به برکت از خود گذشتگي‌هاي همین شهدا است.

شیعه مفتخر به پيروي از رهبران و اماماني است كه در طول تاریخ نه قبل و نه بعد از رحلتشان نظیری برای آنها پیدا نمی‌شود. تاریخ برای امام صادق(علیه السلام) غير از وجود نازنین ائمه معصومین(علیهم السلام) دومی به ما معرفی نمی‌کند. اینکه مذهب ما شیعیان امیرالمؤمنين(علیه السلام) جعفری است چون امكان بيان زوایای مذهب و حقیقت دین تا زمان امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) برای بشر فراهم نبود، تا آن زمان هنوز مردم نمی‌دانستند چگونه حج انجام بدهند، بیش از 90 درصد از احکام حج در زمان امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) بیان شد، بعد از ارتحال یا شهادت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) حکومت بنی‌امیه آن چنان دين را در اذهان تخريب کرد و مورد تحریف قرار داد که ديگر از اسلام چیزی باقی نمانده بود.

انس بن مالک می‌گوید تمام آنچه که پیامبر آورد در آن چند دهه‌ی بعد از رحلتش از بین رفت و غیر ظاهری از نماز چیزی باقی نمانده بود. این جهاد تبيين امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) حق بزرگی بر همه بشر است نه فقط شیعه و مسلمین، امروز بیش از 60 هزار روایت از اين دو امام بزرگوار در دست ماست كه در اين روايات اصول و فروع، اعتقادات، اخلاق، سیاست و ... اسلام را بيان كرده‌اند. اساس این سیاستی که امروز به دست مبارک امام خمينی(رضوان الله تعالی علیه) و با خون این شهدا در حکومت اسلامی تجلی پیدا کرده، در زمان امام صادق(علیه السلام) بنا نهاده شده است‌.

بر اساس آیات متعدد قرآن و روايات اهل‌بيت ما معتقديم حکومت فقط از آن خدا و رسول خدا و ائمه اطهار(علیهم السلام) و آن کسانی است که از طرف ائمه تعيين شده‌اند و غير از اين هر فردی در هر جای دنیا بخواهد بر بشر حکومت کند حكومتش مشروع نیست، امام صادق(علیه السلام) به دو نفر كه بر سر ميراث اختلاف داشتند فرمودند حق ندارید سراغ حاکم جور برويد. فرمودند حتي اگر یک حاکم جور بخواهد مسجد بسازد حق ندارید به او کمک کنید. به بعضی از افرادي كه در حکومت‌های آن زمان نویسنده بودند و کارهای بسیار معمولی را انجام می‌دادند، فرمودند اعوان ظلمه و همكار ظالمان شده‌ايد.

به ‌هر حال ایده‌ی اصلی مراجعه به حاکم اسلامی که خدا تعيين فرموده را امام صادق(ع) بیان کرد. آن حضرت فقط برای ما احکام نماز و روزه و حج و آداب و اخلاق را بیان نکرد، بلكه مهم‌تر از اینها را فرمود كه نباید سراغ ظالم رفت. امام صادق حق بسيار بزرگی بر بشر دارد، امروز در دنيا هيچ مذهبي به اندازه امام صادق(علیه السلام) در مسائل اعتقادي روایت ندارد، آنچه را که امام صادق و امام باقر و ائمه ما(علیهم السلام) در مورد توحید خدا، نبوت، امامت و معاد بیان کرده‌اند در هیچ مذهبی وجود ندارد، قدر شیعه جعفری بودن خود را بدانیم، فکر نکنید دیگران مذهبي دارند و ما هم مذهبی داریم، آنها پیشوایانی دارند و ما هم پیشوایانی داریم.

مالك كه پیشوای بزرگ مالكي‌هاي اهل‌سنت است می‌گوید «ما رأت عين، و لا سمعت اذن، و لا خطر على قلب بشر أفضل من «جعفر بن محمّد الصادق عليهما السّلام‏».

زيرا اين آسمان كبود هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و در ذهن هیچ کسی خطور نکرده فضيلت کسی در علم و تقوي و عبادت از امام صادق(علیه السلام) بيشتر باشد، غير از امامان معصوم، امام صادق در علم و ورع و عبادت نمونه و نظیر ندارد. ما باید در درجه اول اهمیت و ارزش شيعه بودن را بدانیم‌.

چرا امام راحل عظيم‌الشأن در اول وصیتنامه‌اش به حدیث ثقلین اشاره می‌کند «إنّی تارک فیکم الثّقلین کتاب الله و عترتي» امام اگر این انقلاب را رهبری کرد و مردم را به میدان آورد، اگر این جوانان عزیز که به مقام شهادت رسیدند، اگر این روحانیون شهید ما دنبال امام حرکت کردند برای این است که امام سر سفره‌ی امام صادق نشست، از امام صادق دین را دقیق و عميق و صحيح یاد گرفت و به مردم عرضه نمود.

خدمتی که امام به دين و مردم کرد بي‌نظير است، ما قبل از انقلاب دین را چطور می‌شناختیم؟ می‌گفتیم افراد فداكاري در زمان امام حسين(علیه السلام) بودند روز عاشورا در كربلا شهيد شدند و براي آن عزاداري مي‌كرديم. هيچ‌گاه فكر نمي‌كرديم امروز هم بايد براي دين خدا خون داد، طاغوت با نماز و روزه و مساجد ما مخالف نبود، پس با چه چيزي مخالف بود؟ او مي‌خواست هر ظلم و هر كاري كه بخواهد را به عنوان سلطنت و حكومت انجام بدهد، امام در مقابلش ايستاد، اصلاً طاغوت يعني حكومت غير مشروع، در مقابل حكومت الله كه حكومتي متصل به خداست. بحمدالله ما اين افتخار را پيدا كرده‌ايم كه به بركت انقلاب و خون‌هاي پاك شهدا چنين حكومتي در اين كشور تجلي و تحقق پيدا كرده است.

شهدا چه شد که به فوز مقام شهادت نائل آمدند؟ این روحانیون شهید چه امتیازی داشتند که به این مرتبه رسیدند؟ این مدافعان حرم چه امتیازی داشتند؟ اینها حرف و هدف امام را فهمیدند که برای قدرت طلبی و كسب مقامات دنيوي به میدان نیامده، او آمده و فریاد هدایت بشر را سر می‌دهد، او آمده تا کشور را از یوق یک حکومت غیر مشروع خارج کند، اینها حرف امام را زودتر از دیگران فهمیدند و رفتند و با ایثارگري جان خود را فداي اسلام كردند. شرح فداكاري‌هاي شهدای روحانیت از اوراق زرین حيات روحانیت است.

اولاً وقتی کسی تاریخ روحانیت را بخواند، مشاهده خواهد كرد روحانیت در طول تاریخ هر جا كه لازم شده برای حفظ دین جان خود را فدا کند به میدان آمده، شهید اول و شهید ثانی از فقهاي طراز اول ما هستند، در میان فقها ما مثل شهید اول به عدد انگشتان یک دست نداریم! در حکومت اموی، عباسی و بعد از عباسیون در طول تاریخ روحانیت شیعه، من با صدای بلند می‌گویم كه این افتخار مختص روحانیت شیعه است، در کلمات امام و رهبری هم وجود دارد، چون روحانیت شیعه پای سفره‌ی امام صادق نشسته، چون روحانیت شیعه حادثه‌ی عاشورا را دارد، چون رهبران و امامان روحانیت شیعه «ما منّا إلا مقتولٌ أو مسموم» بوده‌اند. ائمه ما خودشان فرمودند ما به مرگ طبيعي نمي‌ميريم یا کشته می‌شویم یا با زهر ما را مسموم مي‌كنند، ما پیرو این ائمه هستیم.

كدام‌يك از رهبران فرقه‌های دیگر شهید شده‌اند؟ کدام عالم ویژه‌شان برای حفظ دین به مقام شهادت رسیده؟ این فقط در مکتب شیعه و از افتخارات روحانیت شیعه است.

شما ببینید امام خميني(قدس سره) در آغاز نهضت در زمان حکومت بسیار خفقان بار طاغوت، كه کسی جرأت نمی‌کرد اسم شاه را بدون القاب ببرد در مدرسه فیضیه فرمود من سینه‌ی خود را برای تیرباران شدن آماده كرده‌ام و همین هم بود، اگر به زندان افتاد اگر به تبعید فرستاده شد، در همه این لحظات آماده شهادت بود، خدا هم مقام شهادت را به فرزند او مرحوم آیت الله شهید حاج آقا مصطفی خمینی(رضوان الله تعالی علیه) داد. مرحوم حاج آقا مصطفی از نظر علمي در رتبه‌اي بود که اگر می‌ماند یکی از مراجع مسلم تقلید بود.

در همين انقلاب در زندان‌هاي مخوف شاه چه کسانی پاي اسلام و تشيع ايستادند و شهید ‌شدند؟ شهيد سعیدی و شهید غفاری‌ها و بعد از انقلاب هم ‌شهید بهشتی و شهید مطهری‌ و این همه شهدای پرافتخار قوچان شما که خيابان‌هاي این شهر را به نام خود مزیّن و با خون خود اسلام را برای همیشه زنده کرده‌اند، اینها زودتر از ما و دیگران حرف امام را فهمیدند.

اين فرمايش شهید سلیمانی که می‌گوید شهید قبل از آنکه به شهادت برسد باید شهید بشود، بسیار حرف درستی است، شهید قبل از آنکه به شهادت برسد باید قابلیت تزریق خون خودش را به نفع اسلام ببیند و لذا شهدای ما قبل از شهادت می‌دانستند به مقام شهادت می‌رسند، این افتخار برای روحانیت است كه از طلبه سال اول تا مجتهد درجه يك را در صف شهدا دارد. برای روحانیت افتخار است که آمار صنفی شهداي او نسبت به جمعیتی که دارد شش برابر سایر گروهها و به عبارت دقیق‌تر برخي، ده برابر سایر گروههاست.

در قضیه دفاع از حرم چقدر روحانی به عنوان مدافع حرم به مقابله با داعشيان جنايتكار برخاستند. یکی از افرادی که به مقام شهادت رسید از فضلایی بود که سال‌ها در بحث خارج خودم می‌نشست شهید تقی‌پور طلبه مشهد مقدس كه بسیار پرکار و زحمت‌کشی بود، جدا شدن از علم بسیار مشکل‌تر از جدا شدن از مال و سایر امور است. کسی که طعم علم را بچشد نه شب دارد نه روز و دائماً دنبال علم است چون عاشق علم می‌شود، خيلي از افرادی که دنبال مال دنیا هستند عاشق مال نیستند، ولی کسی که دنبال علم است عاشق علم مي‌گردد.

يكي از عنوان‌هايی که در روایات به طالب علم داده‌اند «حافظ ایتام آل محمد» است، یعنی وظیفه یک روحانی در زمان غیبت این است که مردم را با دین آشنا کند و نگذارد مردم راه غیر صحیح بروند، این یک وظیفه بزرگی است، ائمه ما به يك روحاني و طلبه‌اي كه كفالت ايتام آل پيامبر را در زمان غيبت مي‌كند اين نشان را داده‌اند كه منزلت و درخشندگي او در مقابل ساير مردم مثل خورشيد در مقابل ستاره سها است، چه مقامي از اين بالاتر سراغ داريد؟ حال طلبه‌اي كه اين مقام‌ها را رها كرده و با افتخار و عشق بيشتر جان خودش را فدا مي‌كند، تا اين حكومت اسلامي باقي بماند چه جايگاهي خواهد داشت؟

امروز اسلام بعد از 1400 سال که از عمرش گذشته به نحو محدودي مي‌خواهد اجرا شود. کسی نمی‌گوید اسلام الآن به نحو کامل اجرا مي‌شود. در طول این 40 سال شاید ده درصد از دين بیشتر مطرح و پیاده نشده ولی باید این نظام را با همه وجود حفظ کرد، باید این نخاله‌ها‌ي دنياطلب و هواپرست و خائني که می‌خواهند خون شهدا را پايمال كنند غربال گشته و از جامعه انقلابی جدا شوند، باید این حکومت و انقلاب بماند، این یک امانتی است که شهداي عزيز به دست من و شما داده‌اند.

برای حفظ این امانت، چقدر فكر كرده و تدبیر اندیشیده‌ایم؟ این جلسات فقط برای تجليل از شهدا نیست، اینها نیازی به تجلیل ما ندارند، به قول امام اینها در میان ملکوتیان حضور دارند و نواي مستانه‌شان در ملكوت طنين‌انداز است. اگر ما قابل باشیم یک نگاهی هم به ما بکنند.

حال ما چه وظیفه‌ای داریم؟ وظیفه ما این است که امروز با همه وجود از خون این شهدا پاسداری کنیم، از دین مراقبت کنیم. اشتباهات افراد و مسئولين در این چند دهه را به حساب دین نگذاریم. نسبت به توطئه بزرگ دشمنان علیه روحانیت شیعه بیدار باشیم، می‌خواهند بین روحانیت و مردم جدایی بیندازند، می‌خواهند بین رهبری و امت جدایی بیندازند، در حال فتنه‌جويي و توطئه‌چيني و نقشه‌كشي هستند، البته مردم ما به لطف خدا آگاهند ولی توطئه و‌ نقشه‌های دشمن بسیار قوی است.

افتخار روحانیت این است که هنگام بحران‌ها، در صف مقدم خدمتگزاران به مردم قرار دارد، ادعای روحانیت در خدمتگزاری به مردم شعار نیست، یک واقعیت است. مرحوم والد ما(رضوان الله تعالی علیه) در همان زمان حیات امام كه مسئول حوزه بودند، سال‌ها قبل از پذيرش مرجعیت، مسئول بسیج روحانیت بودند و عده‌ی زیادی از طلاب که از قم عازم جبهه‌ها مي‌شدند و به شهادت رسیدند را بدرقه می‌کرد.

ايشان می‌فرمودند یک روز كه گزارش شهدای روحانیت را خدمت امام عرض کرده و گفتم عدد شهدای روحانیّت اینقدر است، دیدم اشک از چشمان امام جاری شد، ايشان می‌دید یک روحانی اگر شهید بشود چه سرمایه‌ی بزرگی از دست رفته! البته هر يك از شهداي والا مقام ما سرمایه‌ا‌ی بزرگ است ولی روحانیت یک سرمایه‌ی ویژه است، سرمایه‌ی بزرگ مردم و دین است نگذارید این سرمایه را متزلزل کنند،  امروز نقشه‌ي دشمن این است، باید مراقب باشیم، خود روحانیت وظیفه‌ای دارد كه به وظیفه‌ی انقلابی و علمی و خدمتگزاری‌اش به دين و مردم باید عمل کند ولی وظیفه‌ی مهم مردم هم اين است که مراقب باشند این سرمایه بزرگ مورد تزلزل قرار نگیرد.

البته کسی ادعا نمی‌کند که اینها خطا و اشتباه و لغزش ندارند، ولی بحث بر حفظ نهاد روحانیت و نهاد مرجعیت است، كه از ابتداي زمان غیبت کبری تا حالا تنها گروهی است که از دین مراقبت کرده و شبانه‌روز مطالعه و تحقيق نموده و كتابها به رشته تحرير درآورده‌اند به‌طوري كه اگر کتابهای روحانیت را در یک فضایی مثل این مسجد قرار بدهید باز جا کم می‌آورد، این مقدار کتاب را روحانیت ما برای چه کسی نوشته؟ تمام تلاش‌شان در اين بوده كه دین را شناخته‌اند و ابعاد دین را برای من و شما ذكر كرده‌اند. از اين روست كه دین و شیعه باقی مانده و ان شاء الله باید تا قیامت و ظهور حضرت حجت(عج) باقی بماند.

چرا امویین و عباسیین با ائمه ما مخالفت مي‌کردند و آنها را به شهادت رساندند؟ چرا خانه‌ی امام صادق را آتش زدند؟ مگر امام صادق چه کرده بود؟ به امام صادق تهمت ‌زدند که می‌خواهد علیه منصور دوانقی جنگ مسلحانه راه بیندازد، تهمت بود ولو اینکه حضرت بعضی از حرکت‌های جهادی را تأیید می‌کرد ولی خود بنای بر این کار نداشت می‌بینیم که خانه‌ی امام صادق را آتش می‌زنند، امام با این عظمت را که در علم و تقوا نظير ندارد، چهار بار از مدینه به عراق فرا می‌خوانند آن هم با چه نحوی؟ مأمور سوار بر مرکب و امام صادق پیاده، اين‌چنين اسلام و شیعه را براي ما حفظ کردند.

امیدوارم خدای تبارک و تعالی به ما فهم عمیق دین و درك عمیق اهداف شهدا را عنایت بفرماید.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

تصاویری از این مراسم

برچسب ها :

فاضل لنکرانی مراسم یادواره شهدای روحانی قوچان شهدای روحانی قوچان قوچان روحانیت در صف مقدم خدمت روحانیت و مقابله با بحرانها شهدای روحانی روحانیت و انقلاب