امام(ره) عاشق خدا بود و برای مردم هم حق قائل بود نه یک وجود تشریفاتی

۱۴ خرداد ۱۴۰۱

۲۰:۱۷

۷۰۹

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در مراسم سالگرد امام خمینی(ره) ـ گرگان
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم
«يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يأْتِي اللهُ بِقَوْمٍ يحِبُّهُمْ وَيحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللهِ وَلَا يخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللهِ يؤْتِيهِ مَنْ يشَاءُ وَاللهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ »

با عرض سلام خدمت شما برادران و خواهران، عالمان و دانشمندان، اقشار مختلف، روحانیون محترم شیعه و اهل سنت، سالگرد ارتحال امام خميني(رضوان الله تعالی علیه) را به همه شما و دوستداران اسلام و مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) تسلیت عرض می‌کنم.

هم مناسبت سی و سومین سالگرد امام(رضوان الله علیه) است و هم مناسبت پانزدهم خرداد و هم دهه کرامت که شروعش با ولادت حضرت معصومه(سلام الله علیها) و پایانش با ولادت حضرت رضا(علیه آلاف التحیة و الثناء) است.

انصاف این است که سخن گفتن در مورد امام بسیار مشکل است و هر چه زمان می‌گذرد حوزه‌های علمیه، سیاسیون‌، دانشگاهیان‌، فرهیختگان و مردم ما به طور کلی به ابعاد بيشتري از شخصيت بنيانگذار انقلاب اسلامي واقف می‌شوند.

امام چه شخصیتی بود؟ چه هدفی را دنبال کرد و چه خدمتی را به دين اسلام، مكتب اهل بيت(علیهم السلام) و مردم کرد؟ انصافاً در هر بُعدی از ابعاد امام سخن گفتن مشکل است. امام چه کرد که با گذشت 33 سال از ارتحال او هنوز داغ رحلتش تازه است؟ یاد او در ذهن ملت‌های آزاده‌ی دنیا، در ذهن ملت ایران، خانواده‌های معظم شهدا و در حوزه‌های علمیه شیعه و سنی زنده است. این چه شخصیتی بود که بعد از 33 سال هنوز خيل مردم برای اداي حقّي که امام بر آنها دارد در این جلسات با عظمت حضور پیدا می‌کنند. ما باید امام را با توجه بیشتر بشناسیم، و به نسل‌های آینده خوب معرفی کنیم، در این زمان کوتاه قطعاً نمی‌توان حتی گوشه‌ای از ابعاد وجودی او را درست مطرح نمود.

انقلابی که امام کرد یک انقلاب دینی است. یک انقلاب فکری برخاسته از قرآن کریم است كه ریشه در آیات قرآن دارد، انقلابی که یک ضلعش زنده کردن دین و مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) و احیای قرآن است. با این انقلاب بسیاری از آیات قرآن معنای روشنی برای ما و بشر پیدا کرد، همه‌ی ما این آیه شريفه را مكرر خوانده بودیم كه خدا می‌فرماید «‌يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ‌» ای کسانی که ایمان آورده‌اید اگر کسی دينداري، این نعمت بزرگ خدا را كنار بگذارد، خداوند افراد بهتري را جايگزين‌شان خواهد كرد معلوم مي‌شود دینداری بزرگترین نعمتی است که خدا به انسان داده، آنها که بهره و حظی از دین ندارند حيات انساني ندارند، فاقد هویت و ارزش هستند. دین به انسان هویت می‌دهد، دین هدف و راه را برای انسان روشن می‌کند.

قرآن می‌فرماید حواس‌تان جمع باشد اگر این دين و ایمان را کنار بگذاريد، خداوند قوم و گروهی را خواهد ‌آورد که هم خدا آنها را دوست دارد و هم آنها به خدا عشق مي‌ورزند. «فَسَوْفَ يأْتِي اللهُ بِقَوْمٍ يحِبُّهُمْ وَيحِبُّونَهُ». این ویژگی اول است، آنگاه خدا دست آن گروه را می‌گیرد و به مقام و حکومت می‌رساند، «‌أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ‌« این گروه نسبت به مؤمنین فروتن هستند و خود را خادم مردم می‌دانند و در مقابل دشمن با قدرت می‌ایستند. به ابرقدرت‌هاي مستكبر محکم می‌گویند اگر در مقابل دین ما بایستيد در مقابل دنياي شما مي‌ايستيم. «‌يجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللهِ وَلَا يخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ» در راه خدا جهاد می‌کنند و اگر مورد سرزنش همه‌ی دنیا هم قرار گيرند هیچ باكي نخواهند داشت و تغییری در راهشان پیدا نمی‌شود.

بحمدالله علما در مجلس حضور دارند بفرماييد قوم و گروهي كه اين آيه شريفه معرفي كند چه کسانی هستند؟ 1400 سال پیش خدای تبارک و تعالی اين بشارت را به اهل ایمان داده است. هر چند شأن نزول آیه در میان تفاسیر شیعه و اهل‌سنت، مختلف نقل شده اما در بسیاری از آنها این قضیه ذكر گرديده که سلمان فارسي کنار پیامبر نشسته بود، وقتی از پیامبر سؤال شد که این قوم چه کسانی هستند؟ حضرت دست مباركش را روی شانه سلمان گذاشت و فرمود اين قوم، سلمان و هم‌وطنان او هستند.

ما این ویژگی‌ها را در درجه اول در وجود امام عظيم الشأن‌مان می‌بینیم. ویژگی مهم امام این بود که عاشق خدا بود، غیر از خدا هیچ محبوبی نداشت، شما یک سخنرانی از امام پیدا کنید که در آن اسم خدا و اسلام نباشد، مگر نفرمود من خودم را در این انقلاب عظیمی که به وجود آمده کاره‌ای نمی‌دانم، به مردم هم فرمود شما هم همین‌طور! آنکه این انقلاب را به نتیجه رساند خدا بود، اين از ويژگي عشق و محبت امام به خدا. در مقابل مردم هم واقعاً فروتن و براي آنها ارزش قائل بود. براي مردم حق قائل بود نه يك وجود تشريفاتي. به مردم مي‌فرمود اگر من هم پاي خود را كج گذاشتم شما بايد تذكر بدهيد و من را به راه راست هدايت كنيد.

مردم والد ما(رضوان الله تعالی علیه) می‌فرمود حتی دوستان قدیمی که خیلی با امام مأنوس و رفیق بودند، اگر می‌خواستند نسبت به انقلاب کوچکترین تعریضی کنند که دلالت بر این داشته باشد انقلاب چه شد؟ اگر نبود بهتر نبود؟ امام خشمناك شده و می‌خروشید و رعایت رفاقت را نمی‌کرد، چون امام می‌فهمید چه کرده است و بر عظمت اين انقلاب آگاه بود. مي‌دانست مردم فداكار، شهدا، جانبازان و خانواده‌هاي عزيزشان، روحانيت انقلابي ما و حتي مذاهب ديگر و هر كسي كه در به ثمر رسيدن انقلاب و در تحكيم حضور دين نقش داشته چه حقي بر دين پيدا كرده‌اند.

كار امام عزت بخشيدن به مؤمنين بود. امروز مسئولین ما باید توجه داشته باشند که امام ما نسبت به رنج‌ها و گرفتاری‌های مردم از خود بی‌خود می‌شد. مرحوم شهید رجایی(رحمة الله علیه) می‌گوید یک روز صبح كه براي مطلب مهمي خدمت امام رسيدم به من فرمود آقای رجائی قبل از اینکه مطلبت را بگوئی من شنیدم پنیر گران شده، چرا این کار را کردی؟ شما نمی‌دانید اين قوت غالب مردم است. مرحوم حاج احمد آقا می‌گفت وقتی آقای رجایی از پیش امام آمد شروع کرد به گریه کردن، که این پیرمرد چطور اینقدر نگران وضع مردم است. مسئولین ما باید بدانند در انقلابی که امام رهبر آن بود همه باید خودشان را خدمتگزار مردم دانسته و دغدغه حل مشکلات مردم را داشته باشند این یکی از شعارها و آرمان‌های امام بوده است. این عزت بخشيدن به مؤمنین یعنی مسئول در نظام جمهوری اسلامی واقعاً باید به فکر حل مشکلات باشد، ‌نه اینکه خدای ناکرده بخواهد مقامی را به دست بیاورد و با آن به مطامع دنیوی خود برسد.

امام عشق به خدا داشت و خود را خادم مردم می‌دانست، اگر در فتح خیبر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)  فرمودند «‌لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ غَداً رَجُلًا يُحِبُّ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ يُحِبُّهُ اللهُ وَ رَسُولُهُ، ثُمَّ وَصَفَهُ، فَقَالَ: كَرَّار غَيْرُ فَرَّار» فردا پرچم را به دست کسی می‌دهم که خدا و رسول او را دوست دارند و او هم خدا و رسول را دوست داشته و  کرار يعني پي در پي حمله كننده و غیر فرار است. آن شخص علی بن ابیطالب امام المتقین امیرالمؤمنین(علیه السلام) است.

اگر در آن زمان مصداق بارز این آیه علی بن ابیطالب بود، در زمان ما هم مصداق بارز آن امام و یاران امام و شهداي عالي مقام ما هستند.

در این فرصت کوتاه منظورم از طرح این آیه شريفه كسب این نتیجه است که امام احیاگر قرآن و اسلام بود، اين يك شعار نیست، بلكه يك واقعیت است. برادران و خواهران تلقی ما قبل از انقلاب نسبت به دین چه بود؟ امام با اين انقلاب دین را به بشر معرفی کرد در طول تاريخ تا قبل از این انقلاب، در هيچ زماني از زمان خود پیامبر گرفته تا زمان خلفای راشدین و ائمه معصومین(علیهم السلام) این چنین زمينه‌اي كه در معرفی دين براي امام پيش آمد پيدا نشد! امام آمد به بشر گفت با ارزش‌ترین امور برای تو دین توست، اگر دین داشته باشی دنیا و آخرت را داری.

قرآن مي‌فرمايد «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ» اگر پیروان حضرت عيسي و موسی به تورات و انجيل واقعی درست عمل می‌کردند، اگر هر انسانی در هر زمانی به آنچه که از خدا بر بشر نازل شده درست عمل کند آسمان و زمين برکاتش را بر بشر نازل می‌کند و این حقیقت دارد.

بعضی از افراد نادان می‌گویند حکومت اسلامی چی شد؟ حکومت اسلامی برای ما ثروت و رفاه نیاورد، حکومت اسلامی آن خوشی‌ای را که سایر مردم در کشورهای دیگر دارند نیاورد. کسانی که این حرف را می‌زنند از عظمت دین و عظمت اینکه ما تحت حکومت اسلامیم، بي‌خبرند. حکومت اسلام یعنی حکومت خدا، یعنی حکومتی که قانون آن دین خدا‌ست.

البته نگذاشتند در این چهل سال دین درست حکومت کند، امروز ریشه مخالفت دشمنان انقلاب ما در این است که چرا شما مردم دین دارید؟ دیني كه می‌گوید «لَنْ يجْعَلَ اللهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا»، هيچ كافري حق حکومت بر مسلمانان را ندارد چه شيعه و چه سني. قبل از این انقلاب چه کسانی بر این مملکت و مقدرات ما حکومت می‌کردند؟ سفارتخانه‌ بیگانگان آن هم با افراد درجه دو و سه‌شان بر شاه ایران سلطه داشت. دستور می‌دادند و منابع كشور را غارت می‌کردند، اما به برکت انقلاب، رهبري امام و مجاهدت‌های مردم و خون شهدا الآن چهل سال است که در بهترین دوران از حيث استقلال و عزّت زندگي می‌کنیم، البته دشمنی و خيانت هم در حد اعلاست.

یک عده‌ افراد دنیاطلب و هواپرست با نام‌های مقدس در مسئولیت‌هایی حضور دارند كه با خيانت به مردم و دين، دنبال مطامع دنیوی خود هستند. اگر بگذارند دین درست حکومت کند آن وقت طعم لذت‌بخش حکومت اسلامی بر مردم ما بیشتر روشن می‌شود، امام آمد به مردم فرمود که دین حکومت دارد، «فَلَا وَرَبِّكَ لَا يؤْمِنُونَ حَتَّى يحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَينَهُمْ ثُمَّ لَا يجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيتَ وَيسَلِّمُوا تَسْلِيمًا»، این آیه را گرچه مفسران در باب قضاوت پیامبر مطرح کرده‌اند، خدا می‌فرماید اگر دو نفر با هم نزاعی داشتند و آمدند تو را حاكم و قاضي قرار دادند چنانچه حكمي بدهي و اینها در دلشان کوچکترین رنجشی نسبت به آن باشند اینها ایمان ندارند! یعنی حکومت رسول خدا يا کسانی که به دستور خدا و رسول معرفی شده‌اند باید در طول تاریخ جاری باشد.

مگر می‌شود بگوئیم الآن که زمان غیبت کبراست مسلمان‌ها نباید حکومت داشته باشند؟ باید حکومت باشد و این ریشه قرآنی دارد. هر کسی که با قرآن مأنوس باشد از آیات قرآن به خوبی استفاده مي‌كند که دین حکومت دارد، در هر زمان باید این حکومت محقق شود، امام آمد به مردم فرمود دین اسلام یک مكتب انزواگرا و ریاضت طلب و يك سري احكام شخصی و فردی نیست، این حرفی که از قدیم به ما گفتند عیسی به دین خود و موسی بن دین خود، حرفي غلط و خلاف قرآن است، دین نه فقط يك سري احكام فردي بلكه داراي احكام اجتماعی است و حکومت، قضاوت، اقتصاد، سیاست و تربیت دارد. اسلام ديني جامع است كه همه‌ي احكام فردي و اجتماعي در آن وجود دارد.

روزي پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در جمع اصحابشان نشسته بودند پرسيدند: در میان شئون ایمان کدام یک از آنها از همه مهم‌تر و محکمتر است؟ اصحاب پاسخ دادند: صلاة، زکات، حج و حتی جهاد را هم گفتند، پیامبر فرمود همه اينها خوبند اما آنچه من می‌خواهم نیست! گفتند الله و رسوله اعلم، خدا و رسولش آگاهترند خودتان بفرمائید چیست؟ فرمود «الحُبُّ فِي اللهِ، وَ الْبُغْضُ فِي اللهِ، وَ تَوَالِي أَوْلِيَاءِ اللهِ، وَ التَّبَرِّي مِنْ أَعْدَاءِ اللهِ»، حب و بغض برای خدا، دوستي با دوستان خدا و دوري از دشمنان او. در دهه اول انقلاب ملاک دوستي و رضايت پروردگار در میان مسئولان و مردم خیلی بروز داشت، اگر به کسی مسئولیتی را پيشنهاد مي‌دادند می‌گفت ببينم خدا و و پیامبر و امام زمان راضی است يا نه؟ اگر کسی می‌خواست نماینده مجلس بشود در خلوت بین خدا و خودش مي‌نشست كه خدایا آيا رضايت تو در قبول این مسئولیت در حکومتی که به نام تو هست يا نه؟ اینها نشانه‌های حب فی الله است.

عشق به خدا درون امام موج می‌زد، ما بايد از امام عشق به خدا را ياد بگيريم. شخصیتی که بنا به گفته نزدیکان امام 70 سال نماز شبش ترک نشده. اين عشق به خدا بود كه امام را ساخت، امام می‌خواست مردم ایران افزون بر رفاه مادي در عبادت، تقوا و حب به خدا قوی شوند.

ما که می‌گوئیم انقلاب ما انقلاب دینی بوده، برخی خیال نکنند که کاری به مسائل اقتصادی ندارد، نخیر! هدف امام از اول این بود که رفاه کامل اقتصادی برای مردم بیاورد، هدفش این بود که ثروت این کشور فقط در دست گروهی مافیا‌ صفت نباشد، چرا امروز بعد از چهل و چند سال باید بشنویم در بعضی از وزارتخانه‌ها دهها مافیا وجود دارد، لعنت خدا بر اینها باد، امام دنبال این بود كه ثروت میان مردم عادلانه توزيع شود، امکاناتي وجود داشته باشد كه جوانان ما بیکار نباشند و همگي به آینده امیدوار باشند، اين اهداف امام از متن حکومت اسلامی استفاده می‌شود، بنابراین ما که می‌گوییم این انقلاب انقلاب دینی بود نه اینکه اقتصادی نبوده و کاری به اقتصاد مردم نداشته. انقلاب زمانی در ریل اصلی خود حرکت می‌کند که هر روز گوشه‌ای از مشکلات مردم حل شود، اما اگر دیدیم هر روز به مشکلات مردم اضافه می‌شود، مسئولین باید در برنامه‌های اقتصادی و مشاورانی که انتخاب کرده‌اند تجدید نظر کنند، باید مردم را نجات داد.

این مردم شريف و فداكار پای انقلاب ایستاده‌اند، همین جلسه نشان می‌دهد كه مردم برای حفظ خون شهدایشان با وجود تحمل همه‌ی رنج‌ها و مشقت‌ها در صحنه حضور دارند. افتخار مردم این است که در دورانی قرار گرفتند که امام خمینی رضوان الله علیه فرمود این مردم از مردم زمان صدر اسلام به مراتب مؤمن‌تر و عزیزتر و با فضیلت‌تر هستند، این ارزش بزرگي براي همه ماست، باید این انقلاب را حفظ کرد و وظیفه خودمان را درست انجام بدهیم

در پايان ضمن تشكر از امام جمعه محترم و نماینده مقام معظم رهبری حضرت آیت اله نورمفیدی یاد و خاطره شهدای 15 خرداد و شهدای گرانقدر استان و علماي بزرگوار اين خطه را كه نقش مؤثري در انقلاب داشتند و امروز به رحمت خدا رفته‌اند گرامی می‌دارم.

والسلام علیکم و رحمة الله  




برچسب ها :

فاضل لنکرانی سالگرد رحلت امام خميني انقلاب اسلامی امام خمینی حکومت حکومت دینی چهارده خرداد گرگان زنده کردن دین هدف از انقلاب احیای قرآن فروتنی در برابر مردم اهمیت مردم در حکومت دینی حضور مردم مردم وحکومت