کمیته امداد یادگاری امام راحل و به یک معنا پیشانی این انقلاب است

۲۵ خرداد ۱۴۰۱

۱۷:۱۵

۶۲۱

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در جلسه امضاي تفاهم‌نامه کمیته امداد امام خميني(قدس سره) با مركز فقهي ائمه اطهار(علیهم السلام)
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

کمیته امداد از جمله نهادهایی است که به‌عنوان یادگاری از امام راحل عظيم‌الشأن باقي مانده است و به یک معنا پیشانی این انقلاب است که نشان مي‌دهد این انقلاب برای خدمت به فقرا و فقرزدايي از جامعه به وجود آمده است.

من همیشه می‌گویم انقلاب ما يك انقلاب دینی است و اسلام هم يك دین جامع است كه نظر به همه ابعاد فردي و اجتماعي انسان دارد از اين‌رو مردم انتظار دارند که این انقلاب لااقل در قدم اول فقر را از بین ببرد. ما معتقدیم اگر دستورات دینی درست اجرا بشود واقعاً فقر از بین می‌رود.

در ديدار با ستاد زکات استان مرکزی گفتم درباره خمس خداوند به پیامبر(ص) به عنوان حاکم مسلمين امر نمي‌كند كه از مردم خمس بگيرد فقط مي‌فرمايد خمس یک امر واجب بر مردم است، «واعلموا أنما غنمتم من شیء فأن لله خمسه»، ولی وقتی به زکات می‌رسد خدا به پیامبر(ص) كه حاكم مسلمين است به عنوان یک دستور حکومتی امر مي‌كند بر تو واجب است که از مردم زكات بگیری، و اين كار موجب تطهیر مال مردم و تزکیه آنان می‌شود. بعد هم می‌گوید "و صل علیهم"، وقتی زکات گرفتی بر مردم درود بفرست و براي آنها دعا کن که این دعا سبب نموّ اموال آنها می‌شود.

این حكم كه در متن قرآن ما وجود دارد باید در جامعه زیاد نشر داده شود تا آن مقدار که انتظار از جامعه مي‌رود زکات خود را بپردازند.

خوشبختانه از ویژگی‌های مردم ما این است که فراتر از آنچه که دین گفته‌ است نسبت به کمک به فقرا و مستمندان در میدان هستند.

اولاً باید قدردان این مردم باشیم كه در بحران‌ها و همه سختي‌ها و مشکلات، حاضرند از زندگی خودشان کم بگذارند اما به فقرا و نيازمندان کمک کنند، اكنون در همین شرایط سخت اقتصادي، باز آمار کمک به کمیته امداد خیلی بالاست.

ثانياً تلاش بايد كرد كه اعتماد به کمیته امداد همان طور که تا حالا حفظ شده باقي بماند، اين هیئت اندیشه‌ورز شما بررسي كند چه راهکارهایی را باید طی کند که این اعتماد ریشه‌دارتر بشود، یکی از راهكارها تقويت و تبيين مبانی فقهی این مسئله است. كسي فکر نکند حال كه حکومت اسلامی تشكيل شده این حرفها را می‌زنند. نخير، این متن دین و قرآن ماست. بیش از 50 آیه در قرآن درباره زکات آمده. آثار دنیوی و اخروی زكات را باید برای مردم بیان کرد.

در هر صورت آرزوی ما این است که کمیته امداد به هدف اصلی‌اش برسد كه رفع فقر به نحو مطلق از جامعه است. چشم‌اندازی که کمیته امداد باید داشته باشد اين است كه در هر سال گزارش دهد این مقدار خانواده‌ از تحت پوشش خارج شدند و به خودكفايي رسيدند. با راهکارهای خوبی که ارائه مي‌دهيد و براي آنها تنظیم می‌کنید پس از طي دوره كارآموزي وارد میدان کار ‌شوند. در اين صورت هر سال از جمله موفقیت‌های كميته امداد این خواهد شد که تعداد زيادي از مددجويان از گردونه‌ی فقر خارج مي‌شوند و این یک نقطه امید و مثبت برای نظام اسلامی است.

به هر حال ما در خدمت شما هستیم هم حوزه‌ی علمیه و هم مرکز فقهي ائمه اطهار(علیهم السلام) آمادگي داريم که بتوانیم کارهای علمی و مباني فقهی و دینی مسائل مورد نيازتان را خيلي قوی و روشن در اختیارتان قرار دهیم تا در سطح عموم نشر بدهيد و در نتيجه مردم علاقه بیشتری پیدا مي‌کنند که در این مسیر باشند إن شاء الله.

جا دارد یادی کنیم از مرحوم آقای عسکراولادی و نیری، که هر سال همراه دوستان کمیته امداد خدمت مراجع می‌‌رسيدند. خاطرم هست وقتی جلسه تمام می‌شد آقای عسکراولادی یک پاکتی را به پدر ما می‌داد که این خدمت شما باشد، صرف طلاب فقير كنيد. پدر ما هم همان جا پاکت را از یک دست می‌گرفت و با دست دیگر به مسئول کمیته امداد وقت قم مي‌داد و می‌فرمود این را صرف فقرای قم کنید.

ما در تمام این مدت اصلاً نفهمیدیم در پاکت چقدر بوده؟ این خیلی مهم است، با این که اكثر طلاب در وضعیت بسیار بدی به سر برده و مي‌برند و مصرف اين وجه هم كاملاً مورد داشت ولی والد ما اینقدر دقت می‌کرد كه همان جا این پاکت را می‌گرفت و مي‌گفت صرف مردم قم كنيد. بعد هم که آقا به رحمت خدا رفت، خدا رحمت کند آقای عسکراولادی را سال بعد با همان محبتی که به پدرمان داشتند آمدند، وقتی می‌خواستند بروند دوباره آقای انواري پاکتی به ما داد گفتم آقای انواري ما از پدرمان یاد گرفتیم كه اين پاکت را به مسئول کمیته امداد قم بدهيم تا صرف محرومان قم كند.

این خاطره خوبی است، تا اولاً خود مسئولین خبر داشته باشند و هم مردم بدانند که مراجع ديني چقدر توجه دارند به اینکه پولی که مردم براي مصرف فقرا داده‌اند نگویند صرف خاص روحانیت مي‌شود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته


برچسب ها :