پیام اصلی شهدای ما حفظ اسلام است

۰۹ آذر ۱۴۰۱

۱۸:۰۷

۴۸۷

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در مراسم یادواره شهدای فردو قم
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

«فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ وَمَنْ يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا»

خير مقدم خدمت خانواده‌های محترم، مکرم و معزز شهدای فردو، روستایی که افتخار قم و ایران است. در ميان شهداي دفاع مقدس شهدای آنجا همیشه زبانزد و نمونه هستند.

تشکیل چنین یادواره‌هايي برای تکریم از شهدا و خانواده‌هاي محترم آنها و نيز تبیین راه آن عزيزان و اینکه ما وظیفه خود را در زمان معاصر بدانیم یکی از مسائل بسیار ضروری است.

بي‌ترديد پايداري نظام مقدس جمهوری اسلامی و سرافرازي پرچم اسلام در زمان کنونی به برکت خون شهداست. این شهداي بزرگوار ما در درجه اول اسلام را فهمیدند. خدا را آنچنان باور کردند که جان خود را با او معامله کردند، این تعبیرات که ما آسان از كنار آن عبور می‌کنیم بسیار مسئله‌ی مهمی است. خداوند عنایت عجيبي به شهید دارد. به قول شهید بزرگوار سردار سلیمانی شهید قبل از آنکه شهید گردد شهید می‌شود، چون به مقامي مي‌رسد كه خودش را در محضر خدا می‌بیند، خداباوری‌ او آنقدر به عظمت مي‌رسد که زندگی دنیا را کنار می‌گذارد.

این آیه‌‌ مباركه را در طول این چهل و اندي سال زیاد شنیده و خوانديم خدای تبارک و تعالی می‌فرماید کسانی می‌توانند در راه خدا به مقاتله و جهاد برخيزند كه واجد اين خصوصيت و شرط اساسی باشند. آنها که بتوانند دنیا را به آخرت بفروشند. آنهایی که دور دنیا را خط بکشند و برای آن هیچ ارزشی قائل نباشند. گفتن این حرفها آسان است ولی چطور شد كه جوانان كمتر از بيست سال ما به این مقام رسیدند؟ اين جوانان را احساسات و هیجاناتشان را به جبهه نبرد؟ به چه دلیل؟ به دلیل وصیتنامه‌هایی که نوشته‌اند. خداوند معرفت خاصی به آنها داد که به دیگران نداده.

شهداي ما اسلام را با همه وجود پذیرفتند و براي اينكه دین خدا بين مردم باقی بماند و احکام خدا پیاده شود در صحنه دفاع اسلام و انقلاب حاضر شدند. شهدای ما فقط برای دفاع از خاک نرفتند، گرچه مسئله‌ی وطن هم جزء دین ماست، «حبّ الوطن من الایمان»، وطن دوستي بخشی از ایمان است، انسان مؤمن باید از سرزمين خودش دفاع کند هر جا که می‌خواهد باشد! ولی پیام اصلی شهدای ما حفظ اسلام است.

شهدای نظام جمهوری اسلامی قبل از هر چیز برای دفاع از اسلام رفتند و پیام شان هم به من و شما و نسل‌های آینده، حفظ اسلام و احکام نوراني قرآن است، مبادا سر سوزنی به فكر تنزل از احكام اسلام باشيم و در برابر افكار انحرافي کوتاه بیائیم، بگوئیم امروز اقتضای جامعه این است که یک مقدار نسبت به حجاب تسامح به خرج دهيم در اين صورت جواب خدا و جواب این همه شهيد در طول تاریخ اسلام را چه بدهيم؟ كوتاهي در احكام دين مربوط به كساني است كه باور و اعتقاد قلبي به دين ندارند همان‌طور كه امام حسین(علیه‌‌السلام) فرمود «الناس عبید الدنیا و الدین لعقٌ علی السنتهم» همه‌ی هدف امام حسین(علیه‌‌السلام) بقای اسلام بوده، هدف این شهدا هم بقای اسلام است.

یک سؤال مهم این است که شهدا به هدف خود رسیدند یا نه؟ مسلم رسیدند.

اولاً گاهی اوقات در کتاب‌ها و بحث‌ها می‌گوئیم چرا به شهید می‌گویند «شهید»؟ چند علت ذکر می‌کنند: اول آنكه يكي از اسامی خدا، شهید است، «إنَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ»، شهید تجلی اسم خداست. يك فرد عالم یک عمری زحمت می‌کشد تا به گوشه‌ای از آن علم خدا برسد و مظهر اسم علیم خداوند قرار بگیرد و عالم بشود، شهید هم مظهر اسم خدا می‌شود، چه مقامی از این بالاتر؟
دوم آنكه او را شهید می‌گویند چون خدا و ملائکه شهادت می‌دهند بر اینکه او اهل بهشت است.
سوم آنكه شهید در روز قیامت در کنار پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) بر اعمال امّت شهادت می‌دهد.

اینها به قول ما وجه تسمیه انسان به شهید است. ولی سؤال این است که آیا شهیدان انقلاب ما به هدف خود رسیدند؟ هدف‌شان چه بوده است؟

يكي از اهداف آنها این بوده که صدای اسلام در این دنیای مادیّت، کفر و فساد بلند شود که شد، به برکت این انقلاب و به برکت خون شهدا امروز در کل جهان صدای اسلام و تشيع طنين‌انداز شده است. هرچند در این نظام جمهوری اسلامی هنوز به آن اهدافی که امام خميني(رضوان الله تعالی علیه) می‌خواستند و رهبری معظم انقلاب دنبالش هستند نرسیده‌ایم، با آن اهداف فاصله داریم، ‌كارشکني‌ها، دشمنی‌ها و مشکلات فراواني براي اين نظام بوده و هست ولی خون شهدا ثمر خود را داده است.

امروز با گذشت چهل و چند سال از پیروزی انقلاب ملاحظه شود چقدر از ابعاد مختلف دین در رسانه‌های داخل و خارج مطرح شده؟ این مطلب به خصوص از اين جهت قابل توجه است که برخی افراد نادان روی محاسبات مادی خود مي‌گويند این همه جوان شهيد شدند چه شد؟ البته شأن خانواده معظم شهدا اجل از این است که تحت تأثیر این وسوسه‌های شیطانی و جهالت‌ها قرار بگیرند!

این انقلاب گوهر دین را که زير خروارها خاک دفن شده بود، بيرون كشيد و جامعيت آن را در معرض ديد جهانیان قرار داد. قبل از انقلاب چیزی از قرآن در جامعه مطرح نبود، نه آیات جهاد، نه آیات احکام، نه اخلاق، نه سیاست. از قرآن و اسلام فقط یک اسم باقی مانده بود به برکت خون شهدا دین شکوفا شد و به دنيا معرفی گرديد. من به عنوان یک طلبه حوزه عرض مي‌کنم، آن مقدار که اكنون پيرامون دین و موضوعات دینی به برکت این نظام اسلامی در حوزه‌های ما بحث مي‌شود قبل از انقلاب اصلاً این بحث‌ها نبود، امروز این مباحث آرام آرام از حوزه‌ی علمیه قم به دانشگاه‌ها و مراکز علمی دنیا منتشر می‌شود.

در همین مركز فقهي که شما قدم رنجه فرموده و تشریف آورده‌اید از علمای کشورهای مختلف حضور پيدا مي‌كنند. گاهی بسيار متعجب می‌شوند از اين که شیعه و اسلام این مقدار معارف دارد. همه اینها به برکت این نظام و به برکت خون شهداست.

بنده وقتي اين آيه شريفه را مي‌خوانم «فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ»، از خودم مأیوس می‌شوم، شرط اولیه‌ی شهادت این است که شهيد قبل از شهادت، خودش را با خدا معامله کند و دنیاي خود را در مقابل آخرت بفروشد و بگويد خدایا من دیگر دنیا نمی‌خواهم، دنیا را با این همه زرق و برق و ظواهری که دارد به آخرت می‌فروشم. وقتی فروخت خدا هم جان او را مي‌خرد و مصداق اين آيه شريفه می‌شود كه «إن الله اشتری من المؤمنین انفسهم بانّ لهم الجنة».

خون شهدا ثمر داده و در ایران و در خارج از ایران، در نقاط مختلف دنیا صدای اسلام و شیعه بلند شده است. مرحوم والد ما(رضوان الله تعالی علیه) همان اوایل می‌فرمودند مهم‌ترین دستآورد انقلاب این است که صدای ولایت ائمه معصومین(علیهم السلام) و صدای شیعه را در دنیا بلند کرد وگرنه قبل از انقلاب شیعه به عنوان یک گروه محدودِ مجهولِ متروک کنار گذاشته شده و نام و نشانی نداشت! اما امروز در دل کاخ‌های سرخ و سفيد منطق شیعه، منطق جهاد و شهادت طنين‌انداز است و برای آنها خيلي مهم است و پژوهشكده‌هایی برای مطالعه‌ بر روی این معارف و حقایق، تأسيس كرده‌اند. خون شهدا ثمر داده، هرچند فراز و فرودها و مشکلات و قضایایی پيش مي‌آيد كه انسان را خیلی نگران کرده و متأثر می‌سازد ولی نباید ما را متزلزل کنند، ما باید محکم باشیم.

حال وظیفه‌ی ما در قبال پيام شهدا چیست؟ هدف شهدا بقای اسلام است، مبادا از اجرای احکام اسلام تنزل کنیم، مبادا به بهانه آزادي در پي رواج ربا و بی‌حجابی و احكام مخالف اسلام برآيند.

اگر دستورات اسلام در جامعه پیاده شود جامعه یک جامعه‌ی نورانی می‌شود، بر اساس معارف ما احکام تماماً به هم پيوسته‌اند اگر در یک قسمتش تخطی صورت گيرد انسان به آن هدفی که خدا برای او معین کرده نمی‌رسد. مسئولین باید وظیفه خود را درست انجام بدهند، روحانیت باید درست انجام بدهد، همه اقشار باید درست انجام بدهند تا اینکه ان‌شاء‌الله این هدف والاي شهيدان كه استمرار نظام اسلامی تا ظهور دولت كريمه بقية الله الاعظم است تحقق يابد. در خارج یک آدم‌های نادانی نشسته‌اند و خيال می‌کنند این نظام با چند تا حرکت آشوبگرانه تزلزل پیدا می‌کند، مگر خانواده‌ای که سه فرزند يا چهار فرزندش را برای خدا داده و الآن هم می‌گوید من در میدان هستم، اجازه می‌دهند؟

کفر در طول تاریخ از خودش مأیوس نبوده و همیشه دنبال ضربه زدن بوده است. آنها هيچ‌وقت دست از دشمنی و توطئه برنمی‌دارند، به خیال خام خود فکر می‌کنند می‌توانند به این نظام مقدس ضربه بزنند، حالا یک مشکلاتی برای بعضی از جوانان ما رخ داده، مسئولین تمام این دوره‌های گذشته، مسئولین فرهنگی کشور وزرای آموزش و پرورش و مسئولین دانشگاهها و حتی حوزه‌های علمیه، کار اساسی روی آگاه کردن نسل امروز نسبت به انقلاب و دستاوردهای ارزشمند انقلاب نکردند و باید اینها جبران بشود، این یک وظیفه‌ی کاملاً روشن برای همه‌ی مسئولین است.

همان‌طوری که رهبری معظم انقلاب مکرر فرموده‌اند امیدوار باشید و بدانید ان‌شاء‌الله کشور و مردم این مرز و بوم به قله‌های بلند علمی و سعادت می‌رسند و تمام اینها به برکت خون شهداست.

ما نباید یک لحظه خود را از محضر شهدا غافل بدانیم، آنها حي و زنده و ناظر بر اعمال ما هستند قرآن می‌فرماید هرگز نپنداريد كسانی که در راه خدا کشته شدند مرده‌اند بلكه آنها زنده و نظاره‌گر اعمال ما هستند. شهيد می‌بیند که ما چکار می‌کنیم؟ آيا به وظیفه خودمان عمل می‌کنیم یا نه؟ پس باید پای دین و انقلاب محکم بایستیم و برای حفظ خون شهدا نبايد سر سوزنی تردید در خودراه بدهیم.

بر اساس روايات وظيفه انسان مؤمن این است که نگذارد سر سوزنی غبار بر حق بنشیند همان‌طور كه نبايد بگذارد سر سوزنی زیبایی بر باطل بنشیند، همیشه بايد از حق با تمام خصوصیات و ابعادش طرفداری کند و با باطل و هر چه که عنوان باطل دارد مقابله نمايد.

امیدوارم این حرکت‌ها قدمی باشد برای معرفي هرچه بيشتر شهدا به نسل امروز. معرفی شهدا به این نیست که بگوئیم اسم این شهید چيست و خانواده‌اش کي و اهل کجاست. اینها چیزهای ابتدائی است، امام تأکید می‌کردند وصیتنامه‌ی شهدا را بخوانید، الآن در چند کتاب درسی ما وصیتنامه شهدا وجود دارد؟

بنياد شهيد چه مقدار کار تحقیقی راجع به وصیتنامه‌ی شهدا کرده است؟ بايد محورهای ناب این وصیتنامه‌ها را استخراج کنیم و در اختیار نسل جوان و عموم مردم قرار بدهیم، امروز کوچک و بزرگ ما محتاج شناخت اهداف شهدا هستند. حرکت ما، حرکت مسئولین ما و اقشار مختلف باید بر میزان خواست شهدای ما باشد که آنها از ما چه می‌خواهند که البته خواست آنها خواست ائمه معصومین(ع) است، خواست نبی اکرم، فاطمه زهرا و زینب کبری(سلام الله علیهم) است.

خداوند درباره ملائکه خود می‌فرمايد: هیچ کاری انجام نمی‌دهند مگر كاري که خدا بخواهد، درباره ائمه هم مي‌فرمايد «لا یریدون الا ما اراد الله»، هر آنچه که خدا اراده می‌کرد آنها هم اراده می‌کردند، اراده‌ی شهدای ما هم در همین مسیر است، ‌باید شهدا را بیشتر بشناسیم و از این ظرفیتی که تنها عامل حفظ نظام و استمرار آن است إن‌شاء‌الله به نحو احسن استفاده کنیم.

امیدوارم خداوند به قلب ما هم بخشي از‌ آن نورانیتی که به شهدا داد، عنايت ‌فرمايد و این نظام مقدس و رهبری معظم آن و جانبازان عزیز را حفظ کند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

برچسب ها :

فاضل لنکرانی شهید یادواره شهدای فردو قم فردو قم شهدای فردو قم شهدای انقلاب اسلامی شهید کیست