مهم‌ترین وظیفه‌ی روحانیت شیعه و اهل‌سنت، تبیین حقیقت انقلاب اسلامی است/هر حنجره جز به وحدت، حنجره شیطان است

۱۲ بهمن ۱۴۰۱

۱۵:۳۷

۷۵۲

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در اجتماع عظیم علمای شیعه و اهل تسنن استان هرمزگان در بندرعباس به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی
آخرین رویداد ها
 همزمان با ولادت امیرالمومنین(ع) و دهه فجر، اجتماع عظیم علمای شیعه و اهل تسنن استان هرمزگان با حضور و سخنرانی آیت‌الله فاضل لنکرانی در مسجد جامع بندرعباس برگزار شد.
در این مراسم، جمعی از طلاب حوزه، توسط ایشان مفتخربه عمامه گذاری شدند.
در این مراسم ایشان به تبیین اهمیت حفظ نظام اسلامی و وظایف روحانیت شیعه و سنی در تبیین حقیقت نظام اسلامی پرداختند.
مشرح بیانات ایشان به شرح ذیل است.


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحيمْ
الْحَمْدُ للّه رَبِّ الْعَالَمِينْ وَصَلَى الله عَلَىٰ سَيِّدَنَا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينْ

مناسبت‌های این ایام خصوصاً میلاد با سعادت امام جواد(علیه‌‌السلام)، میلاد پر میمنت مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(علیه السلام) و مبعث پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) را خدمت سروران گرامي و علمای بزرگوار شیعه و سنی، تبریک عرض می‌کنم.

همچنين دهه مبارکه فجر را كه نقطه عطف تاریخ انقلاب ما و نطقه عطف تاریخ اسلام است گرامی می‌داریم. امیدواریم خداوند تبارک و تعالی ما را قدردان نعمت بزرگ انقلاب قرار دهد و ما بتوانيم هر چه بیشتر در پرتو این انقلاب، اسلام، قرآن، حقایق دین و اسماء و صفات خداوند را بشناسیم.

در این جلسه معظم مهم‌ترین مطلبی که می‌توانم تقدیم شما کنم پاسخ به این سؤالی است كه از اول انقلاب مطرح بوده و گاهی دشمنان نظام هم از این سؤال سوء استفاده می‌کرده‌اند. سؤال این است که آیا این انقلاب یک انقلاب اسلامی است یا یک انقلاب شیعی؟

گاهی در میان علمای اهل‌سنت زمزمه سر مي‌دادند که این انقلاب را یک مرجع تقلید شیعه، بر اساس مبانی شیعه به وجود آورده و رهبری کرده، پس بنا براین شما برادران و علمای اهل سنت نقشی در مبنای فکری این نظام ندارید، به همین روش دنبال تخطئه نظام و ایجاد افتراق بین شیعه و سنی بودند و هنوز هم به وسیله‌ی این گونه افکار در پي ايجاد یک شقاق عظیم در کشور هستند.

اينك می‌خواهم به این سؤال پاسخ بدهم كه آیا واقعاً این انقلاب ریشه‌ در اعتقادات خاص شیعه دارد و یا ریشه آن در قرآن کریم است. البته شیعه معتقد است که مفسران قرآن کریم فقط عترت پاك پيامبر هستند، و فقط آنها مي‌توانند مبیّن این کتاب باشند. اما نسبت به ظواهر آیات قرآن بحمدالله همه ما مشترک هستيم،  آن قرآنی که در اختیار اهل‌سنت است بدون یک نقطه کم و زیاد در اختیار شیعه است، نه الآن بلکه در طول تاریخ علمای شیعه، شما تفسیر تبیان شیخ طوسی و مجمع البیان طبرسی را ‌بینید، عین قرآني است كه متن تفسیر فخر رازی اهل سنت است.

قرآن داراي مباحثی غير قابل تردید است. مثل اين قانون کلی كه مي‌فرمايد تنها حاكمي که حق حکومت بر بشر دارد خداست، «واللهُ هُوَ الْوَلِي»، يا «لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ»، «إِنَّمَا وَلِيكُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا»، قرآن می‌گوید تنها قانونی که بايد بر بشر مسلط باشد كتاب خداست، هيچ کس حق ولایت بر بشر را ندارد. قرآن می‌گوید «يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِياءَ»، اي مسلمانان و اي مؤمنين، يهود و نصاري و کفار را رئیس خود قرار ندهید، «وَلَنْ يجْعَلَ اللهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا».

قرآن با بيان «إِنَّمَا وَلِيكُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا» نقشه‌ی حکومت بر مسلمین را در طول تاریخ تا قیامت ترسيم کرده است. اساساً در مورد اسلامی که به عنوان دین خاتم آمده و پیامبر آن برترین پیامبران است، اسلامي كه يك دين جامع است و برای همه‌ی امور بشر دستور دارد، قرآني كه تبیان کل شیءٍ است آیا می‌شود تکلیف حکومت بر بشر را معین نکرده باشد؟ بگوید اي بشر خودتان دور هم بنشینید و یک کسی را براي حكومت انتخاب کنید و مال و جان و همه‌ی هستی خود را در اختیار او قرار بدهید، آيا این معقول است؟

اسلام تکلیف حکومت را مشخص کرده، از جهت سلبي می‌فرماید کفار نباید بر مسلمین حکومت کنند و از جهت ايجابي هم می‌فرماید خدا و رسول خدا(ص) و گروهي از مؤمنين كه إقامه نماز كرده و در حال ركوع زكات مي‌دهند، صلاحیت حکومت بر بشر را دارند.

«يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ» این یک قانون و یک تکلیف اجتماعی است كه می‌فرماید تمام جامعه مسلمین باید در سلم باشند، اینکه امام خميني(رضوان الله تعالی علیه) و حشره الله مع أولیائه تأكيد بر وحدت بین همه اقشار، خصوصاً وحدت بین شیعه و سنی مي‌فرمود یک شعار خلق شده‌ی در انقلاب ما نبود! وحدت مسلمين ریشه در آیات قرآن دارد.

هم مفسران گفته‌اند و هم از خود آیه به خوبی استفاده می‌شود که این یک تکلیف اجتماعی است، بحث تكليف فردي نیست که زید و عمرو با هم منازعه نداشته باشند، جامعه باید در سلم باشد و از منازعه بپرهیزد، این همان فقه اجتماعی است. یعنی خدای تبارک و تعالی در کنار فقه فردی که به مسلمانان فرموده نماز بخوان يا روزه بگير يا به حج برويد.

گاهی امر و نهي او به جامعه مسلمانان است و می‌گوید «يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً» جامعه اسلامي باید وحدت داشته و در سلم باشد، درباره حکومت هم می‌فرماید حاكم مسلمين باید مسلمان باشد نه یهود و نصاری و كفار و مشركين.

امام خميني مباني حکومت دینی را از قرآن گرفت، هدف امام از مقابله با طاغوت پهلوي اين نبود كه قدرتي را كنار بزند و قدرت ديگري را جاي او بياورد، بلكه هدف امام اين بود كه اسلام حكومت كند، قرآن و سنت رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) كه از طريق اهل بيت(علیهم السلام) بيان شده قانون اين كشور باشد كه ائمه ما مي‌فرمودند هر چه ما مي‌گوئيم از پيامبر(صلی الله علیه و آله) است.

امام به عنوان يك فقيه و مجتهد برجسته از آيات قرآن، حكومت را در اسلام يك امر ضروري دريافتند. در جلد دوم كتاب البيع از آن تعبير به «ضرورة الحكومة الاسلامية» فرمودند يعني حكومت از امور ضروري دين ماست، شايد براي خيلي از آقايان اين تعبير تازه باشد شنيده‌ايد كه نماز و روزه از احكام ضروري دين است، اما امام حكومت را هم ضرورت دين معرفي فرموده است.

ضروري دين از واضحات دين است، آن كسي كه با قرآن مأنوس باشد به خوبي مي‌فهمد حكومت از واضحات دين است، وقتي قرآن مي‌گويد حاكم بر مسلمين يهود و نصاري نباشد، بلكه خدا و رسول و الذين آمنوا بايد حاكم باشد، وقتي قرآن مي‌فرمايد: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيطَاعَ بِإِذْنِ اللهِ» هيچ رسولي را نفرستاديم مگر آنكه مورد اطاعت مردم قرار گيرد. متأسفانه اين حقيقت هزاران سال در منابع ديني ما مدفون بود، اما امام  آمد و آن را احياء كرد، اين يك ادعا و شعار نيست، قبل از اين، كي به ذهن ما خطور مي‌كرد اسلام حكومت دارد؟ من در هيچ كتابي از كتب فقهي شيعه و سني نديدم كه به استناد قرآن بگويد اسلام حكومت دارد، اما امام فرمود حكومت از مهم‌ترين مسائل دين است، در جمله‌اي فرمودند حكومت از احكام اوليه اسلام است كه بر نماز و روزه و حج هم مقدم است، اين شعار نيست بلكه ريشه در قرآن دارد نه آنكه فقط ريشه در فقه شيعه داشته باشد.

برخي خيال مي‌كنند امام ولايت فقيه را از يكي دو روايت به عنوان يك مجتهد استنباط كرد و فرمود بايد فقيه حكومت كند، اما قبل از روايات وارده از ائمه معصومين(علیهم السلام) قرآن دلالت بر اين مطلب دارد. در سوره مباركه شوري مي‌فرمايد: «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَينَا إِلَيكَ وَمَا وَصَّينَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ»، هدف ما از تشريع دين براي ابراهيم، موسي و عيسي، اقامه دين بوده نه آنكه فقط ابلاغ و بيان دين باشد كه فقط به مردم بيان كنيد اين كار واجب و اين كار حرام است. اگر خواستيد انجام بدهيد و اگر نخواستيد انجام ندهيد، بقيه‌اش به ما ارتباطي ندارد؟

قرآن مي‌فرمايد وظيفه‌ي شما انبياء اولوالعزم، اقامه و اجراي دين است. اقامه‌ي دين يعني حكومت دين. طبق كبراي كلي اين آيه «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ»، خداوند مي‌فرمايد: انبياء را براي حكومت فرستاديم براي اينكه مردم در همه‌ي امور از آنها اطاعت کنند، اگر امر به جهاد كرد به جنگ بروند، اگر امر به صلح کرد صلح کنند، در امور اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و در همه امور باید رسول مطاع باشد، اطاعت هم كه بدون حکومت نمی‌شود.

ما در دهه فجر انقلاب قرار داریم، امام این هدیه‌ی بزرگ الهی را نه فقط برای ملت ایران بلكه براي جهان اسلام به ارمغان آورد، فرمود باید دین حکومت کند، دین یعنی حاكميت خدا و قانون الهی. ولی فقیه هم حق ندارد سر سوزنی طبق میل شخصی و هوای نفس خودش حرف بزند، این تصریح كلام امام است كه مايه افتخار ماست. اینکه امروز در اين محفل با شكوه چهل و چهارمین سالگرد انقلاب را گرامی می‌داریم بعد از آن زحمات بسیار عظیم امام و رهبری‌های عالمانه و فقیهانه رهبری معظم انقلاب است كه بر اساس این مباني قرآن و برگرفته از فرمايشات عترت پيامبر(صلوات‌الله علیهم اجمعين) مي‌باشد.

پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود «إنی تارکٌ فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی»، این نظام بر پايه چنين مباني قرآني تأسيس شده، امام براي همه مسلمانان دنیا حکومت دین را مطرح کرد و فرمود از مسائل مسلم و از واضحات قرآن مسئله‌ی حکومت دین است، چه خدمتی بزرگتر از این؟

بنده فكر مي‌كنم با احياء اين مباني قرآني، امام بر دين هم حق پيدا كرده است. امروز جهاد تبيين ما روحانيت شيعه و اهل‌سنت آن است كه اين مباني معرفتي و اعتقادي برگرفته از قرآن را براي مردم و نسل جوان بيان كنيم، امام انقلاب نكرد تا مردم فقط در رفاه باشند ولو اينكه رفاه مردم جزء آرزوهاي ايشان بوده! امام آمد مردم مسلمان را از زير يوغ استكبار خارج كرد.

همين‌روزها از رسانه ملي شنيدم، (ببينيد پهلوي چه تاريخ ننگيني داشته است) يك حساب مشترك بين ايران و آمريكا باز كرده بوده كه ايران هر چه نفت مي‌فروخت درآمدش به آن حساب واريز مي‌شد تا آمريكا به ازاي آن تسليحات نظامي و هواپيماهاي اف 14 و اف 16 به ايران بدهد، آنها براي فروش يك اف 16 به اندازه چهار برابر قيمت از آن برداشت مي‌كردند. بيت المال مسلمين در اختيار آمريكا و انگليس بود، مسئولين كشور و نمايندگان مجلس را آنها بايد تعيين مي‌كردند، زمام امور كشور در اختيار آنها بود، به راحتي مناطقي از ايران را ملك خود كرده و به اين و آن مي‌بخشيدند.

این افتخار بزرگي براي انقلاب ماست كه رزمندگان، بسیج و سپاه و ارتش و طلاب رزمنده ما در دوران دفاع مقدس نگذاشتند یک سانتیمتر از خاک این کشور در اختیار دشمن قرار بگیرد، این کجا و آن تاریخ ننگین کجا؟

در جهاد تبیین به مردم بگوئیم اين قرآن است كه مي‌فرمايد: «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ»، يا در سوره شوری می‌فرماید پیامبران باید اقامه دین کنند، حال اگر کسی پرسید فایده این حکومت دینی چیست؟ خداوند می‌فرماید سنّت من بر این است كه اگر تورات و انجيل واقعي يعني احكام الهي را اقامه كنيد آسمان و زمين بركاتش را بر شما نازل خواهد نمود.

اين بركات حاصل از حكومت اسلامي است، امروز استقلال ما، قدرت ما، اقتدار ما، محصول اين حكومت اسلامي است. همين كه استاندار محترم فرمودند امروز ايران با اقتدار در مقابل ناتو و قدرت‌هاي نظامي جهان قرار گرفته، ناتويي كه يك وقتي با اسمش دنيا مي‌لرزيد اما اينك عاجز از مقابله با ايران شده‌‌اند! اين از عنايت حكومت اسلامي و حكومت خدا بر مردم است.

اينكه در این ایام قرآن را مي‌سوزانند، آیا به خاطر اين است كه در قرآن آیه حجاب وجود دارد؟ يا در آن آیه نماز، روزه، حج و زکات است؟ نه، قرآن را آتش مي‌زنند چون در قرآن آیات جهاد است، چون در قرآن آیات حکومت دین و حکومت خدا مطرح است. چون قرآن مي‌فرمايد «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ»، مفسران شیعه و سنی این انتم الاعلون را مرتبط با جنگ و جهاد مطرح می‌کنند اما به نظر یک فقيه اصولی این یک قضیه حقیقیه است، خدا می‌خواهد همیشه مسلمانان یک سر و گردن از ديگران بالاتر باشند، به همين جهات است كه قرآن را آتش می‌زنند و با آن مخالفت می‌کنند.

رهبری معظم انقلاب فرمود دشمنی آمریکا با ايران بر سر قضیه‌ی هسته‌ای و توليد موشک‌ نیست، او می‌گوید چرا نظام اسلامی در ایران است؟ بايد این نظام و اين حکومت دین از بین برود.

امروز مهم‌ترین وظیفه‌ی روحانیت اعم از شیعه و اهل‌سنت، این است که حقیقت انقلاب اسلامي را تبیین كنند و بگويند ریشه این انقلاب بر مبنای فکری یک مذهب خاص نیست، ریشه انقلاب در خود قرآن است، البته تردیدي نيست که الگوی اصلی ‌ما عاشورا و نگاه ما به مهدویت است كه در اين موارد بين هر دو اشتراک نظر وجود دارد و اختلافی نیست مگر در بعضی از جزئیات.

ما باید این حقايق را به نسل امروز برسانیم، نسل امروز ما از هویت فکری و مباني انقلاب و از دستاوردهاي عظيمي که به وجود آورده اطلاعي ندارد. چرا دشمن بعد از 44 سال خیلی قوی‌تر و جدی‌تر به میدان آمده؟ چون موفقیت‌های این نظام را رصد كرده و بهتر از ما آن را می‌بیند، اينكه در مسائل اقتصادی مردم را مأیوس می‌کند، در مسائل فرهنگی متدینین را مأیوس می‌کند، نقشه‌هایی است که می‌خواهند با آن به اهداف شوم خود برسند.

وظيفه‌ ما تبیین است، باید حقیقت این نظام و انقلاب را بشناسیم و دِین خود را به شهدا ادا کنیم، اين نظام اسلامي آسان به دست ما نرسیده، در برابر خون اين همه شهيد هر کسی وظیفه دارد به هر نحوی از این انقلاب دفاع و حمایت کند اين وظیفه دینی و عقلی همه ماست.

از امام جمعه محترم استان؛ جناب مستطاب آیت الله عبادی و از امام جمعه محترم بندر لنگه حضرت مستطاب آيت‌الله ركنی و از محبت‌هایی که مردم اين شهر به مرحوم والد ما داشتند (که پدر ما تا آخرين روزهای حيات، به مردم بندر لنگه علاقه وافری داشت) تشكر می‌‌كنم.

واقعاً از این اجتماع پرشكوه علماء تشيع و اهل‌سنت بسیار لذت بردم. بدانيد از این وحدت، دل امام زمان(عج) و قلب مبارک پیامبر(ص) راضی است. شما به آیه «يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً»، عمل مي‌كنيد كه دستور خداست. این وحدت و برادري را محکم‌تر و عمیق‌تر ‌کنید، مراقبت فتنه‌های افراد نااهل باشيد، به فرمایش رهبری هر حنجره‌ای که بخواهد بین شیعه و سنی ایجاد اختلاف کند حنجره شیطان است و حنجره دین نیست، حنجره دین امروز این است که همه با هم يكپارچه زیر سایه اسلام و حکومت اسلامی باشیم و رشد و تعالی خود را روز به روز بيشتر ملاحظه کنیم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

تصاویری از این مراسم



برچسب ها :

ولایت فقیه انقلاب اسلامی اهل سنت حکومت اسلامی فاضل لنکرانی حکومت در قرآن جهاد تبیین اجتماع عظیم علمای شیعه و اهل تسنن استان هرمزگان در بندرعباس بندر عباس اجتماع علمای شیعه و اهل تسنن بندرعباس دهه فجر در بندرعباس دهه فجر انقلاب اسلامی جهاد تبیین وظیفه روحانیت مهمترین وظیفه روحانیت جهاد تبیین تبیین حقیقت نظام اسلامی حقیقت انقلاب