اساس كار کمیته امداد بر این باشد که نسبت به انسان‌ها به عنوان عيال الله خدمت ‌کند

۲۶ بهمن ۱۴۰۱

۱۴:۲۴

۲۴۳

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار مدیر کل کمیته امداد امام خمینی‌(ره)
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

از اینکه رهبری معظم انقلاب برای این مسئولیت مهم چنين شخصیت‌های علمی، سیاسی، پرتجربه، معتقد، خوش فکر، دارای سلیقه و فکر جدید را تعيين فرموده‌اند، در درجه اول باید به ایشان تبریک گفته و در اين چهل و چهارمین سالگرد پيروزي انقلاب، بسيار بجاست كه ياد و خاطره امام خمينی(رضوان الله تعالی عليه) را گرامي بداريم كه این مجموعه مبارک به نام ايشان مزين گرديده است و بايد خدا را شاكر اين نعمت بزرگ باشيم.

در مورد مسئله‌ی اشتغال که جناب آقای بختیاری فرمودند‌، این خاطره یادم افتاد.

آخرین سالی که خدمت آقای عسکراولادی رسیدم حدود 14 سال پیش، همان سال اولی بود که مرحوم والد ما به رحمت خدا رفته بود، به ایشان عرض کردم اجازه می‌دهید یک اشکال طلبگی به جمع شما کنم یا نه؟ ایشان فرمود بفرمائید.

گفتم در طول این سال‌ها همواره بخشي از گزارش‌ها این بوده که سال گذشته اين مقدار خانواده تحت پوشش بوده و امسال اینقدر اضافه شده است. و حال آنكه در طول اين 30 سال كه از انقلاب گذشته است با یک حساب ساده ما نبايد در این کشور فقیر داشته باشیم. کمیته امداد باید سیاست گذاری‌ها و ریل گذاری‌هایی براي فقرزدايي انجام داده باشد که در این کشور فقیری باقي نمانده باشد در حالي‌كه شما می‌فرمائید پارسال اين تعداد تحت پوشش بوده و امسال 20 درصد اضافه شده است.

ایشان قبل از پاسخ فرمود این صراحت كلام شما مرا به ياد پدر بزرگوارتان مي‌اندازد كه ايشان هم بسيار صریح بود، اینها تربیت شده‌های امام بودند، بعد هم شروع به توضيح کردند که ما هم چنین هدفی داریم ولی چه کنیم با مجموعه شرایطی مواجه هستيم كه مشكلات اقتصادی دائماً به كشور ما تحمیل می‌شود.

به هر حال امروز که بين دولت، مجلس و دستگاه قضا به یک معنا وحدت و انسجامی وجود دارد با تدبیرهایی که جناب آقای بختیاری برای تفاهمنامه با حوزه مقدسه قم، مراکز علمی، سازمان تبلیغات و جاهای مختلف انديشيده است، کمیته امداد باید هدف اصلي خود را رفع فقر و پايين آوردن نرخ فقر قرار دهد و اكيداً از دولت مطالبه کند، خط فقر در سال جاری خیلی بالاتر آمده، چون درآمد نوع مردم بالاتر نیامده، ما به طبقه سرمایه‌دار كه شب می‌خوابند و صبح برمی‌خیزند و درآمدشان به صورت نجومی بالا می‌رود کار نداریم ولی نوع مردم این چنین‌اند. یک مطلبی مطرح است که ما امروز در جامعه قشر متوسط نداریم، اگر سال گذشته 64 درصد مردم قشر متوسط جامعه بودند الآن 24 درصد شده است، یعنی غالب مردم در خط فقر قرار گرفته‌اند.

اگر روند همین باشد هر سال بر افراد تحت پوشش شما اضافه می‌شود، هر چه هم خروجی داشته باشید و جشن هم بگیرید، سه هزار نفر الآن از جمع مددجويان شما خارج مي‌شوند ولی سال بعد 20 هزار نفر جای آنها را مي‌گيرند برای این چه فکر و اندیشه‌ای كرده‌ايد؟ حل مشكل به یک برنامه‌ريزي اساسی از سوي دولت، مجلس، همه‌ی نهادها و گروه‌ها و حوزه علمیه نياز دارد.

شما ببینید در خصوص همین گرانی‌های اخیر در سال جاري چندين هزار طلبه قدرت پرداخت اجاره منزل را نداشتند، اینها چکار باید کنند؟ اين آمار طلاب است و اقشار دیگر جامعه هم به همین میزان و نسبت در مسئله‌ي اجاره مسكن مشکل پیدا کرده‌اند، بعضي خانه‌هایی را كه داراي چند اتاق است به صورت مشترك اجاره کرده و در هر اتاقی یک طلبه با زن و بچه‌اش زندگی می‌کنند، بسياري از طلاب هم خانواده‌های خود را به شهرستان برده و خودشان در حجره زندگی می‌کنند.

امروز وضع بسياري از اقشار جامعه همين‌طور است. عرض اول من این است که همه باید فکر کنیم و راه حلي براي اين معضل پيدا كرده و خدمت رهبری معظم انقلاب انتقال داده شود، امروز بخشی از سرمایه‌داران در کشور هستند که قدرت شمارش سرمایه‌شان را ندارند، بالأخره نظام اسلامی یک ارتباطی با اینها در جهت رفع فقر بايد داشته باشد.

قبل از اینکه مسئله یک مقدار جنبه سیستماتیک دولتی پیدا کند، از صد نفر دویست نفر سرمایه‌دارهای متدين و دلسوز درجه اول خواسته شود تا بخشي از ثروتشان را به میل خودشان و نه با اجبار، به جمع كثيري از فقراء اختصاص دهند. همان‌طوري كه در طرح ايتام كه اكنون به يك معنا مردم بودجه آنها را تأمين مي‌كنند نه دولت و نه حتي صندوق صدقات كميته امداد. امروز افرادي هستند كه 50 يا صد يا هزار و بيشتر يتيم را تحت پوشش خود دارند.

البته از جهت فقهی وقتی جامعه گرفتار یک معضلات این چنینی بشود راه براي اجبار وجود دارد. در زمانی كه آمار طلاق به خاطر مشکلات اقتصادی اين قدر بالا رفته است، مشكل فقر از چیزهایی است که در نظام اسلامی بعد از 44 سال تصورش برای انسان مشکل است چه رسد به واقعیت خارجی آن، لذا در درجه اول بايد يك برنامه اساسی با همفكري دولت، مجلس، متدیّنین و خیّرین تنظيم بشود که یک بخشی از معضل را حل کند وگرنه ادامه این روند آدم را مأیوس از رخت بستن فقر از این جامعه مي‌كند مگر اینکه خدا عنایت کند.

نکته دوم اینکه این توفیق بسیار بزرگی است كه شامل حال كارگزاران کمیته امداد و دوستاني شده كه در هر شهر و استانی متکفّل تأمين هزينه فقرا و ایتام شده‌اند و از طریق اینها گوشه‌ای از مشکلات آنها حل می‌شود، اين مضمون روایات ماست که مي فرمايد اجر خدمت به مردم قابل احصاء و شمارش نیست، مردم را به عنوان عیال الله در نظر ‌گیرید كه همه عیلوله‌ی خدای تبارک و تعالی هستند.

شخص گرفتاری که به کمیته امداد مراجعه مي‌كند برای شما فرقی نکند که تدیّنش چطور است؟ البته کار فرهنگی هم انجام دهيد، ولی در رازقیت خداوند فرقی بین مؤمن و کافر، مسلمان و غیر مسلمان، متدین و غیر متدین نیست. کما اینکه فرقی بین انسان و غیر انسان هم نیست، خدا به همه موجودات رزق می‌دهد و این فکر خیلی مهمي است كه اساس كار کمیته امداد بر این باشد که نسبت به انسان‌ها به عنوان عيال الله خدمت ‌کند.

توفيق ديگر در كار شما اين است كه مصداق «مَن أَحياها فَكَأَنَّما أَحيَا النّاسَ جَميعًا» هستيد. اينكه يك نیازمند مالی را بتوانيد از جهت فکری و دینی و حتی سیاسی به معنای صحیح(نه جناحی)، تربیتش کرده و از آسیب‌های زمانه حفظ کنید.

من معتقدم شما به خوبي مي‌توانيد جوانانی را که تحت پوشش کمیته امداد هستند از آسيب‌هاي فضای مجازی حفظ کنید یعنی به جهت آن نحوه ابوّتی كه کمیته امداد بر این خانواده‌ها دارد راهنمائي‌هاي شما را می‌پذیرند، مسئول تربیتی شما وقتی وارد خانه مددجويان می‌شود مراقبت کند، بدون هيچ ترديدي امروز نسل جوان ما در معرض خطر هستند همه هم به این مسئله واقف هستند، کمیته امداد علاوه بر خدمات مالی، نسبت به مسائل تربيتي آنها نيز هدف‌گذاری داشته باشد و از این ارتباطات و تفاهم‌نامه‌های با حوزه علميه و سازمان تبلیغات و ... خوب بهره‌برداري كنيد.

تقاضایم این است که اين كار به صورت صوری نباشد، اگر یک نفر را بتوانید از این خطرها و بحران‌ها و انحراف‌ها حفظ کنید از هزاران نفری که شكم‌شان را سیر کنید به مراتب بالاتر است! مصداق بارز «من احیا نفساً فکأنما احیا الناس جمیعاً» احیای فکری، ‌دینی و تربیتی است.

در پایان به عنوان یک طلبه علاقمند به انقلاب و ارادتمند به این مجموعه دعا می‌کنم که بتوانيد در اين مجموعه در حدّ خود حیثیت انقلاب را حفظ کنید، بالاخره يكي از دستآوردهای انقلاب کمیته امداد است كه همه مخلصانه خدمت می‌کنند و بدون اینکه منّتی بر مددجويان داشته باشند.

این برای ما افتخار است، دعا کنیم این مجموعه به آن اهداف بلند امام و رهبری معظم انقلاب برسند و آن نقشه‌ی راهی که براي مجموعه كميته امداد تنظیم و ترسیم فرموده‌اند به نحو احسن محقق شود و ما شاهد روزی باشيم که ان شاء الله در این کشور دیگر فقيري نباشد و کمیته امداد موضوعی برای رفع فقر نداشته باشد.

وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین


برچسب ها :

فاضل لنکرانی خدمت به مردم بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار مدیر کل کمیته امداد امام خمینی‌(ره) دیدار مدیر کل کمیته امداد امام خمینی‌(ره) کمیته امداد امام خمینی‌(ره) کمیته امداد کار فرهنگی در کنار خدمت به مردم