لباس روحانیت، نشان خدمتگزاری و وقف شدن در قرآن و اهل‌بیت(ع) است

۱۴ اسفند ۱۴۰۱

۱۵:۰۰

۲۲۱

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) قم
آخرین رویداد ها
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی استاد درس خارج حوزه های علمیه، در مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب مدرسه علمیه امام محمد باقر (ع) قم ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه و میلاد حضرت حجت (عج) به سخنرانی پرداخت.

آیت الله فاضل لنکرانی ضمن تبیین آیه «و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم و لعلهم یتفکرون» اظهار داشت: در این آیه، خداوند خطاب به پیامبر (ص) گفت ما قرآن را نازل کردیم برای اینکه تبیین کنی برای مردم، یعنی هدف اصلی از ارسال پیامبر و ارسال رسولان، تبیین کلام خدا است و در عین حال که قرآن خودش مبیّن همه چیز است اما تمام قرآن هم نیاز به تبیین دارد و مرحله بعد از تبیین «و لعلهم یتفکرون» است یعنی مردم باید تفکر کنند در این قرآن.

وی با اشاره به این که اهل سنت خود بنیان گذار تحریف لفظی و معنوی قرآن هستند گفت: آن ها که خود بنیان گذار تحریف هستند، به ما تهمت می‌زنند که شیعیان چند قرآن دارند مثل مصحف علی، مصحف فاطمه و... در حالیکه حضرت علی، تمام تفاسیر و گفته های پیامبر را ضبط می کردند و آن مصحف، چیزی غیر از همین آیات موجود نیست بلکه توضیح و تفسیر بیشتر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه تشریح کرد: طبق ظاهر آیه 44 سوره نحل، بدون تبیین، تفکر هم معنا ندارد یعنی ظاهر، نیاز به تفکر ندارد بلکه زمانی که قرآن تبیین شد، آن وقت زمینه و موضوع برای تفکر پیدا میشود. مسئله بعدی این است که آیا این تبیین، تمام شد و حضرت رسول، تمام قرآن را تبین نمودند؟ یا اینکه هنوز رسالت تبیین بر دوش برخی افراد باقی مانده است؟ جواب ما این است که ائمه اطهار (ع) نیز بعد از پیامبر، مسئولیت تبیین را بر عهده داشته اند و این جمله که فرموده اند «هر چه که از ما بپرسید جواب می دهیم، اگر از ما بپرسید کجای قرآن است، میتوانیم نشان بدهیم» این همان رسالت تبیین قرآن است که این رسالت، در دوران غیبت، بر عهده علما و ما طلبه ها است.

وی افزود: یک بخشی از آن رسالت تبیین هم همین جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری فرمودند که شامل دستاورد های انقلاب، اهداف انقلاب، دشمنی ها و... میشود اما این تنها بخشی از رسالت و جهاد تبیینی است که در درجه اول، بر عهده شخص رسول و سپس بر عهده ائمه و الان هم بر عهده علما و طلاب گرامی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: کسی میتواند مبیّن باشد که با دین مانوس باشد و با قرآن مانوس باشد و به عبارت دقیق تر، بتواند محکمات را از متشابهات جدا کند. در همین حوزه های علمیه، کسانی بودند که عمل به متشابهات، آن ها را منحرف کرد و مصداق آیه «فاما الذین فی قلوبهم زیغ» شدند.

باید دقت کنیم که این عبارت «شما حلال خدا را حفظ کردید و حرام خدا را هم حفظ کردید» در تمام زیارت نامه های ائمه (ع) وجود دارد که نشان می دهد مهم این است که از خط ائمه اطهار (ع) خارج نشویم اما کسی که در قلبش زیغ دارد، کم کم حجاب را هم بر میدارد مثل برخی افراد که امروز مسئله کرامت انسان را به غلط مطرح کرده اند و گفته اند کرامت انسانی مهم است و به عنوان معیار و ملاک با آن برخورد میکنند به عنوان مثال گفته اند در گذشته، حجاب با کرامت زن منافات نداشته، اما الان منافات دارد پس الان لازم نیست که این طرز برخورد با فقه، به شدت غلط و محکوم است.

وی در ادامه ضمن چند توصیه به طلاب حاضر گفت: طلابی که معمم می‌شوند باید ارتباط بیشتری با امام زمان داشته و این عمامه های خود را ببوسند چرا که این عمامه، نشان دین است به این معنا که ما خود را وقف حوزهای علمیه نموده ایم و بدانید که این لباس، برکات علمی، معنوی و حتی افزایش رزق و روزی را در پی دارد التبه به شرطی که باور داشته باشید و در روایت آمده است معمم می شوی، ثواب نمازت اضافه می شود.

در پایان این مراسم تعدادی از طلاب بدست مبارک آیت الله فاضل لنکرانی مفتخر به لباس روحانیت شده اند.


برچسب ها :

امام زمان(ع) فاضل لنکرانی نیمه شعبان عمامه گذاری جمعی طلاب مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) قم