موضوع وقف باید بصورت جدی فرهنگ‌سازی شود

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

۱۰:۵۵

۳۸۵

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار مدیرکل اوقاف استان قم
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

عید سعید فطر را تبریک عرض می‌کنم و از خدای تبارک و تعالی قبولی طاعات و عباداتی که در ماه مبارک انجام شد را مسئلت می‌کنم.

مطالبی که درباره اوقاف فرمودید بسیار مهم است. به ذهنم آمد که رسانه‌های ما در مورد وقف خوب کار نمی‌کنند، در طول سال فقط در هفته‌ي وقف یک چیزهایی منتشر می‌کنند. در حالی که اطلاع‌رسانی از وقف و موقوفات باید مستمر باشد.

امروز دانشگاه‌های بزرگ آمریکا و اروپا با موقوفات اداره می‌شود، من شنیدم جان ‌هاپکینز که مهم‌ترین دانشگاه آمریکاست در سال، حدود 15 میلیارد دلار هزینه‌اش از موقوفات تأمین می‌شود در اروپا هم همین‌طور است.

موضوع وقف باید بصورت جدی فرهنگ‌سازی شود، در صدا‌و‌سیما و رسانه‌ها بیشتر مطرح شود تا مردم به این سمت بیایند. البته قدیم که ما این رسانه‌ها را نداشتیم وضع اوقاف خیلی بهتر از حالا بود.

در استان کرمان می‌بینیم اکثرش وقف است، در یزد، شیراز و سایر استان‌ها خصوصاً روستاها، موقوفات زیاد است. امروز که این رسانه‌‌ها هست باید بیشتر این مسئله را اطلاع‌رسانی کنیم. مخصوصاً در همین قم سعی کنید ماهی یک‌بار به عناوین مختلف در رسانه حضور پیدا کنید.

نکته دوم اینکه در قم، موقوفه حوزه چقدر است؟ در استان‌های دیگر که حتی حوزه‌ای به این عظمت ندارند موقوفات حوزه‌هایشان بیشتر است. بیشترین موقوفات حوزوی ما در کرمانشاه است.

نکته سوم اینکه برای کارهای فرهنگی که در فضاهای تفریحی مثل بوستان علوی در ماه مبارک رمضان انجام دادید واقعاً باید تقدیر کرد. هر کسی و هر نهادی و مسئولی در این زمینه مسئولیت دارد.

متأسفانه فضا را رها کردیم و در اختیار دیگران گذاشتیم. فضا را باید برای مذهبی‌ها آماده‌تر کنیم، یعنی یک خانواده مذهبی بتواند به آنجا برود و با خیال راحت افطار کند. اینکه من تقاضا می‌کنم این را گسترش بدهید به جهت آن است که مواجهه صورت به صورت و حضوری در تربیت جوان‌ها و هدایت‌شان بسیار اثر دارد.

سال‌های گذشته در همین قبرستان شیخان برنامه‌های نوروزی داشتید که خیلی خوب بود. در هر جا، در قبرستان‌ها، پارک‌ها، بقاع متبرکه، در حرم، اوقاف باید حضور خیلی فعال‌تری داشته باشد و من به سهم خودم از شما تشکر می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

برچسب ها :

فاضل لنکرانی مدیر کل اوقاف استان قم اداره اوقاف استان قم وقف اوقاف احیاء موقوفات موقوفت حوزه فعالیتهای دینی