هر کس این انقلاب را فهمید و به حقیقت انقلاب رسید، تأثیرش را در خود احساس می‌‌کند

۳۰ خرداد ۱۴۰۲

۱۸:۲۵

۷۲۳

خلاصه خبر :
بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی در جمع اعضای ستاد یادواره مداحان شهید
آخرین رویداد ها

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحيمْ
الْحَمْدُ للّه رَبِّ الْعَالَمِينْ وَصَلَى الله عَلَىٰ سَيِّدَنَا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينْ

خدمت سروران محترم، مادحین و مرثیه سرایان اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) خوشامد عرض می‌‌کنم.

مسئله مداحی امروز در کشور ما به برکت انقلاب اسلامی یک جایگاه ویژه‌ پیدا کرده است. یعنی جزء آن حقیقت و واقعیت نورانی انقلاب ماست که همه اقشار و شغل‌ها و همه کارها را تحت الشعاع قرار می‌دهد. هر کسی این انقلاب را فهمید و درک کرد و تا یک اندازه‌ای به حقیقتش رسید تاثیرش را در خود احساس می‌‌کند. من معتقدم خیلی از افراد و حتی خیلی از انقلابی‌ها که مدعی این مسئله هستند هنوز به حقیقت این انقلاب آنطوری که باید و شاید نرسیده اند! و این خود کشف از عظمت این حقیقت نورانی می‌کند. نه تنها کشف از عظمت آن می‌‌کند بلکه کشف از کوتاهی هایی می‌‌کند که در حقش  شده است.

تعبیر امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) از این حقیقت نورانی این بود که انقلاب ما انفجار نور بود. این انفجار نور یک شعار تبلیغاتی نبود. تلألؤ و تاثیر این حقیقت را ما در همه ابعاد زندگی در کسب و کار، در بازار، حوزه‌ها و در بین هر قشر و نهاد و گروهی اعم از کشاورز، تاجر و عالم مشاهده می‌‌کنیم..

انقلاب اسلامی یک جهت گیری اصلی با خود بهمراه آورد. به عنوان نمونه بعد از انقلاب اشعار مداحان و مرثیه سرایان سمت و سوی دیگری پیدا کرد. ولو اینکه قبل از انقلاب این همه شعر برای اهل‌بیت سروده شده بود اما فارق از نگاه به زمان و زمانه بود. یعنی امام حسین(ع) را در همان 1400 سال پیش نگاه می‌کرد، اشعار را می‌گفتند، مصیبت‌ها را بیان می‌‌کردند و هر سال هم آن مصیبت ها داغ‌تر مطرح می‌شد ولی تطبیق بر زمان نمی‌گردید، لذا حرکتی در مردم ایجاد نمی‌کرد، در همین حدّ بود که شیعه بودن خود را اثبات کنیم و عزاداری یا جشن و سروری برپا کرده باشیم. اما به برکت انقلاب این حزن و فرح ها تطبیق به زمان پیدا کرد و این مسئله خیلی مهمی است.

الآن یادی کردید از شهید حاج تقی زنگی، یادم هست در ایام پیروزی انقلاب وقتی ایشان در تکیه آقا سید حسن می‌خواند می‌گفتم اشعارت را به من بده، چون همان موقع تمام شعارهایی که در راهپیمایی‌ها و تظاهرات سر داده می‌‌شد را من جمع می‌کردم و می‌‌نوشتم  و دو دفتر شده بود. خوانند‌ه‌ آن اشعار عمدتاً شما بودید، وقتی بررسی شود می‌بینیم چقدر آن زمان تحول ایجاد شد و بعد هم آن تحولات ادامه پیدا کرد. ان شاء الله در همایشی که برگزار می‌‌کنید کار میدانی و اساس برنامه تان بر تأثیر انقلاب بر مداحی متمرکز باشد.

نکته‌ای که رهبری معظم انقلاب هم مکرر در جلساتی که با شعرا و مداحان دارند مطرح می‌کنند. معلوم می‌شود که یک امر کلیدی است. امروز جوانان ما باید بفهمند این شعری که این مداح می‌خواند هدفش معرفی وضعیت عصر و زمانه به نسل جوان و آینده است که بدانند در دنیا چه خبر است؟ ومبارزین و مدافعین انقلاب، و شهداء سرافراز آن چه اهدافی در نظر داشتند.

من گاهی فکر می‌‌کنم این اغتشاشات اخیر در کنار خسارات و آسیبهایش خیلی هم برکت داشت، یکی از برکاتش این است که صدا و سیما توجهش به شهداء بیشتر شده  قبلاً به این نحو نبود. همچنانکه در برنامه‌های مختلف صدا و سیما رگه‌هایی از توجه به ارزشها جریان پیدا کرده، قبلاً از این مسائل خبری نبود.

اهداف شهداء باید برای نسل جوان ما ونسلهای آینده روشن شود. اینکه هم امام راحل و هم رهبری معظم مکرر توصیه و تأکید کرده اند، وصیتنامه‌های شهداء خوانده شود یک جهتش همین است. اینکه یک فقیهی بگوید این وصیتنامه کلام یک عارف است نه کلام یک جوان 20 و 30 ساله نشان از عمق تاثیر انقلاب بر افکار جوانان ما دارد. ما باید در این همایش‌ها و کنگره‌ها روی ارزشها و اهداف انقلاب، و آرمانهای والای شهدا خیلی کار کنیم و آنرا به نسل امروز منتقل کنیم. این کاری است که هنوز بخوبی انجام نشده! حرف می‌زنند و گفته‌اند، اما امروز آموزش و پرورش ما بر اساس سلوک شهدا نیست. حتی حوزه‌های ما بر اساس سلوک شهدا نیست. من به عنوان یک طلبه‌ و یک استاد حوزه که حدود 50 سال است در این حوزه هستم، صراحتاً عرض می‌کنم، عنوان‌های کلی انقلاب و انقلابی‌گری در آن هست اما سلوک اصلی نیست، یعنی در درس‌ها و رفتارها باید محور اصلی را شهدا و اهداف شهدا قرار بدهیم.

پس در درجه اول به تبیین حقیقت انقلاب و تحولی که در مداحی به وجود آورده بپردازید.

 نکته دوم در مورد شهدای شاخصی است که در نظر دارید ویژگیهایشان را معرفی ‌کنید. البته به یک معنا همه شهدای ما شاخص هستند. این مطلب در ذهنتان باشد که ما حق نداریم شهدا را درجه‌بندی کنیم. درجه بندی شهدا فقط با خداست. این نکته باید محفوظ بماند. اینکه ما بگوئیم این شهید شاخص است و دیگری نیست و بخواهیم آنها را درجه‌بندی کنیم کار غلطی است. بله برخی از شهیدان وصیتنامه های مهمی دارند یا فرض کنید یک جهات ممتازی در شهادتشان بوده ولی اینکه فرمودند معرفی شهدای شاخص، برای من این سؤال پیش آمد شهدای شاخص یعنی چه؟ اگر ما بخواهیم با معیارهای خودمان شاخص را معین کنیم این کار غلط است! چون درجه‌بندی واقعی شهداء با خداست و این هم باید در این نشست ذکر شود.

البته شهدایی هستند که وصیتنامه‌های خیلی مهمی دارند یا عزیزانی مثل شهید حاج قاسم که هم حیاتش شاخص بود و هم جهاد و رزمش و هم شهادتش، شهادتی که شخص رئیس جمهورامریکا و اسرائیل و سازمان‌های امنیتی چند کشور دست به دست هم دادند تا این سردار را به شهادت برسانند. ولی با وجود این خصوصیات آیا کسی می‌‌تواند بگوید ارزش حاج قاسم در نزد خدا بالاتر است یا شهید حججی؟ ما نمی‌توانیم تشخیص بدهیم، هیچ کس نمی‌تواند تشخیص بدهد، این یک معامله‌ای است که هر شهید با خدا کرده و اوست که باید بگوید کدام ارزش بیشتری دارد. ما فقط به حسب ظاهر جهاتی را معین می‌کنیم.

نکته دیگر آنکه همه چیز قم باید سرآمد باشد، همان طور که مردم قم در انقلاب پیشتاز بودند و با آن دورنگری و فهمی که از اهداف امام و انقلاب پیدا کردند در همان لحظات اول قیام نمودند و بعد هم به شهرهای دیگر منتقل کردند. مداح‌های قم هم باید سرآمد مداحان ایران و دنیا باشند که بحمدالله همینطور هم هستند، در بین آنها شخصیت‌هایی داشتیم که به رحمت خدا رفته اند و عزیزانی هم که الآن حضور دارند واقعاً از مادحین شاخص دوران معاصر هستند.

من نمی‌خواهم اسم ببرم که مبادا نسبت به کسی وظیفه ام را درست ادا نکرده باشم! اکثر مداحان قم از جهت اعتقاد به دین و سرسپردگی به اهل‌بیت در رأس و سرآمد هستند. از جهت اینکه مداحی را شغل خود قرار نداده و به چشم یک وظیفه دینی و معنوی به آن نگاه می‌‌کنند. برخلاف بعضی که مداحی را راهی برای تجارت قرار می‌‌دهند. مداح‌های قم با مراجع مأنوس بوده و هستند، هم آقایان توفیق دارند که این مداح‌ها در بیوت‌شان حضور دارند و هم مداح‌ها توفیق می‌‌یابند در حضور یک مرجع تقلید مداحی و مرثیه‌سرایی کنندو این فرق می‌کند با مداحی در یک جلسه عادی.

مداح‌های درجه اول قم انقلابی هستند، من گاهی که به حسب تشخیص خودم یک صحبتی در دفاع از امام و انقلاب می‌کنم، از حوزه تماس نمی‌گیرند تشکر کنند، ولی از مداح‌های دلسوز متدین و انقلابی تماس می‌گیرند و می‌گویند ما خواستیم تشکر کنیم که شما این دفاع را در فلان جا از انقلاب کردید، بالأخره این لطف آقایان است و الا ما در مقابل کارهایی که دیگران شبانه روز برای انقلاب می‌کننند خجالت زده و شرمنده شهدا الی الابد هستیم. درک بالا از مسائل انقلاب شاخص‌ مداحان و شعرای قم است. شاخص‌ها و ممیزات دیگری هم دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.

من نمی‌دانم مجموعه‌ای از شرح حال و اشعار و سروده های شاعران و مداحان قم تدوین شده یا نه؟ زندگینامه ای حاوی اینکه از چه زمانی شروع به مداحی کردند؟ کجاها بودند؟ و چه جاهایی رفتند؟. من پیشنهاد می‌کنم حتماً چنین مجموعه‌ای تهیه شود. امروز برخی از آنها در بین ما نیستند، مرحوم حاج مولوی که استاد مداح‌ها بود و شاگردان ایشان که برخی به رحمت خدا رفته اند. این کنگره در عین اینکه شاخص‌های شهدای مداح را معرفی می‌کند و الگو قرار می‌دهد از مجموعه مداح‌های قم نیز یک زندگینامه‌ای تدوین نماید تا  جزء اسناد قم بماند. همان طور که ما اسناد روحانیت را جزء اسناد شیعه می‌دانیم این مجموعه هم جزء اسناد شیعه و انقلاب قرار گیرد.

امیدوارم ان شاء الله خدای تبارک و تعالی به شما توفیق و اخلاص بیشتر بدهد که برگزاری این کنگره خدمتی به انقلاب، شهدا و جامعه ارزشمند مادحین و مرثیه سرایان و قم است.

 

برچسب ها :

فاضل لنکرانی انقلاب اسلامی اعضای ستاد یادواره مداحان شهید ستاد یادواره مداحان شهید یادواره مداحان شهید مداحان