اساس هویت انسان، دین است‌/قرآن با تبیین اهل‌ بیت(ع) تنها منبع صحیح تحصیل دین است.

۰۷ شهریور ۱۴۰۲

۱۴:۴۲

۴۱۷

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در مراسم اختتامیه اردوی آموزشی فرهنگی مؤسسه «العصر» لندن در قم
آخرین رویداد ها

مراسم اختتامیه اردوی آموزشی فرهنگی مؤسسه «العصر» لندن، صبح امروز در قم با حضور دانشجویان شرکت‌کننده از اروپا، آمریکا، آفریقا، پاکستان وافغانستان و با سخنرانی فقیه عالیقدر آیت الله فاضل لنکرانی(دام ظله) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجة الاسلام والمسلمین سبزواری مسئول این مؤسسه، با تشریح فعالیت‌ها و اقدامات این مرکز، حضور ۶۰۰۰ دانشجو در این اردوها طیّ سالیان فعالیت این مؤسسه را موفّقیتی بزرگ شمرده و نقش تشویق‌ها و راهنمایی‌های مرجع عالیقدر آيت اللّه العظمی فاضل لنکرانی(ره) در این امر را بسیار مهم دانست.

سپس آیت اللّه فاضل لنکرانی، ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان در این دوره، از فعالیت‌های بین المللی این مؤسسه، تقدیر و تجلیل کردند.

 اساس هویت انسان، دین است‌
ایشان در ادامه با بیان اینکه هدف از برگزاری این دوره‌ها، باید توجه شرکت‌کنندگان به اساس دین باشد فرمودند: پرسش اساسی و اصلی که پاسخ آن می‌تواند زیر بنای زندگی همه انسان‌ها شود، این است که ارزش واقعی انسان به چیست؟ و حقیقت انسانیت را چه چیزی تشکیل می‌دهد؟

معظم له در قسمت بعدی سخنان خود، با اشاره به برخی مؤلفه‌های ارزشی، مانند علم، ثروت و قدرت، افزودند: انسان وقتی تأمل و تفکر می‌کند می‌فهمد که قطعاً هیچ‌یک از این مؤلفه‌‌ها نمی‌تواند به انسان، حقیقت و هویت دائمی و جاودان بخشند؛ بلکه تنها دین و دینداری است که می‌تواند هویت حقیقی انسان را تشکیل دهد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه فرمودند: اگر انسان دین را به درستی بفهمد و روز به روز آن را در درون خود تقویت کند، به مقام قرب الهی دست پیدا می‌کند و حتی برتر از ملائکه می‌شود؛ و الا اگر بهره‌ای از دین نداشته باشد ولو اینکه مالک همه جهان بوده و دارای علم به همه علوم باشد، نه تنها به مقام قرب الهی دست پیدا نمی‌کند؛ بلکه روز به روز تنزّل درجه پیدا خواهد کرد.

قرآن با تبیین اهل‌ بیت(ع) تنها منبع صحیح تحصیل دین است
رئیس مرکز تخصصی فقه ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه پس از روشن‌شدن پاسخ مؤلفه هویت‌بخش انسان، انسان باید در تحصیل آن بکوشد، افزودند: لازم است در این باره با عالمان دین که متخصصان فهم آن هستند، ارتباط داشته باشیم. أميرالمؤمنين(علیه السلام) دائماً تأکید می‌فرمودند که «يا أيّها الناسُ  دِينَكُم دِينَكم» یعنی ای مردم مراقب دین خود باشید.

آیت الله فاضل لنکرانی در بخش دیگری از توصیه‌های خود به شرکت‌کنندگان در این دوره بیان کردند: دین برای انسان حفاظ است تا انسان را از سقوط حفظ کند؛ چنانکه امام  علی(علیه السلام) می‌‌فرماید « ...لأنَّ مُفارَقَةَ الدِّينِ مُفارَقَةُ الأمنِ» یعنی کسی که دین نداشته باشد، در واقع برای خود حفاظی قرار نداده است. روح انسان بدون دین اسیر دنیاطلبی خواهد شد و روز به روز بیشتر به سقوط نزدیک می‌شود.

ایشان در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر  مکرّم(ص) که فرمودند «إن عَرَضَ لكَ بلاءٌ فاجعَل مالَكَ دونَ دَمِكَ، فإن تَجاوَزَكَ البلاءُ فاجعَلْ مالَكَ و دَمَكَ دونَ دِينِكَ، فإنَّ المَسلوبَ مَن سُلِبَ دِينُهُ، والمَخروبَ مَن خَرِبَ دِينُهُ» افزودند: بنابر این روایت پر معنا،  حفظ دین از جان و مال مهمتر است و اگر کسی دیندار بود، همه چیز را دارد و الا هیچ چیزی را به دست نیاورده است.

منبع کسب و تحصیل دین، موضوع مهم دیگری بود که معظم له در قسمت ديگری از بیانات خود به آن اشاره کردند. 

ایشان فرمودند: دین واقعی خود را باید از قرآن کریم اخذ کنیم؛ چنانکه امام صادق(علیه السلام) فرمودند مَن عَرَفَ دينَهُ مِن كتابِ اللّه ِ عزّ و جلّ زالَتِ الجِبالُ قبلَ أن يَزُولَ؛ یعنی اگر دین از منبع اصلی و زلال آن یعنی قرآن گرفته شود، نابود نخواهد شد حتی اگر همه کوه‌ها از بین برود؛ البته قرآنی که مفسر و مبین آن، ائمه معصومان(علیهم السلام) هستند. به همین سبب، ارتباط و انس با قرآن کریم و تدبر و اندیشیدن در آن، بسیار لازم و ضروری است.

انقلاب اسلامی و انديشه‌های ناب امام خمینی، نگاه به دین را مترقّی کرد
عضو محترم جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به اندیشه‌های ناب امام خمینی(ره) فرمودند:

برخلاف دیدگاه‌ برخی از افراد که اعتقادشان این بود که دین، تنها شامل جنبه فردی می‌شود، به برکت انقلاب اسلامی و اندیشه‌های ناب امام خمینی(ره)، حوزه‌های علمیه و دانشمندان آن به این نتیجه رسیدند که دین، هم جنبه فردی دارد و هم جنبه اجتماعی؛ چراکه دین برای همه زوایای زندگی بشر، دارای دستورات و قواعد کلّی لازم است و حتی در موضوعاتی، مانند اقتصاد، حکومت و تربیت برای انسان‌ها برنامه دارد.

معظم له در ادامه با اشاره به تفسیر آیه شریفه «إنا عرضنا الأمانة» افزودند: منظور از این امانت، همان عهدی است که خداوند از بشر گرفته و آن عهد، همان عمل به قرآن کریم و پیروی از تعالیم آن است.

در پایان این دیدار، از برگزیدگان این دوره تجلیل بعمل آمد.

تصاویری از این مراسم


برچسب ها :

انقلاب اسلامی امام خمینی مراسم اختتامیه اردوی آموزشی فرهنگی مؤسسه «العصر» لندن در قم اردوی آموزشی فرهنگی مؤسسه «العصر» لندن در قم اردوی آموزشی فرهنگی مؤسسه «العصر» لندن اساس هویت انسان اهمیت دین تنها منبع صحیح تحصیل دین قران اندیشه امام خمینی