جامعه رشید و اقتدار جهانی جمهوری اسلامی مرهون حضور حداکثری مردم در انتخابات است

۱۷ بهمن ۱۴۰۲

۱۴:۰۱

۲۶۰

خلاصه خبر :
بیانات آيت الله فاضل لنكرانی در مصاحبه با خبرگزاری حوزه پیرامون انتخابات مجلس شواری اسلامی و خبرگان و بزرگداشت دهه مبارک فجر
آخرین رویداد ها

بسمه تعالی

مسئله انتخابات در این زمان در تمام كشورها به عنوان يكي از علائم دموكراسی، و حضور آحاد مردم در پای صندوق‌های رأی به عنوان مشارکت آنها در تعیین سرنوشت‌شان مطرح است. 

يكی از امور مهمی كه ملت شريف ايران و نخبگان و همه اقشار جامعه بايد به آن توجه دقيق داشته باشند این است که اگر ما بخواهيم يك جامعه رو به رشدي داشته باشيم، اگر بخواهيم ايران اسلامی در همه امور رشد و تعالي پيدا كند، ‌اگر بخواهيم اقتدار خود را در دنيا به رخ جهانیان بکشیم تمام اينها مرهون حضور حداكثري مردم در صحنه انتخابات است‌ از جمله انتخاب خبرگان و انتخابات مجلس شوراي اسلامي.

اولاً مجلس شوراي اسلامي كانوني است براي طرح ضرورت‌ها و نيازهاي جامعه و مردم، تا قوانيني كه به نفع مردم هست را به تصويب رساند. يعني نمايندگان، وكلاي مردم هستند در اينكه قوانيني را در چارچوب قانون اساسي و شرع مقدس اسلام و مكتب اهل بيت(علیهم السلام) تصويب كنند كه مشكلات جامعه و نیازهای مردم را حل كند.

اساساً در زمانه ما اداره يك كشور و حركت صحیح آن بدون وجود يك مجلس قوي و قدرتمند، كه بتواند قوانین لازم را تصويب كند ممكن نيست.

از این‌رو مجلس در هر كشوري يكي از امور نظاميه يا يكي از واجبات نظامیه به اصطلاح فقهي است. فقهاي بزرگ ما مي‌فرمايند اداره اموري كه عامه مردم به آن نياز دارند يك واجب نظاميه است، نظاميه در اينجا يعني اموری که نظام جامعه متوقف بر آن است. اگر ما از اين منظر نگاه كنيم عقل كاملاً حكم مي‌كند به اينكه همه افراد واجدشرائط بايد دنبال تشكيل مجلس قوي‌اي باشند كه نمايندگانش واقعاً از حد علمي، سياسي، ديني و اجرایی بسيار خوبي برخوردار باشند.

پس نكته اول آن است كه اگر ما از ديد عقل نگاه كنيم وجود يك مجلس قوي از ضرورت‌هاي جامعه و تشکیل آن جزء تكاليف اجتماعي و واجبات عقلی انسا‌ن‌هاي واجد شرائط است. مخصوصاً در این نظام اسلامی که اگر توجه كنيم دشمنانش دنبال از بين بردن انقلاب هستند و با ایجاد هرج و مرج، در صدد تجزيه و ازهم پاشيدگي اين كشور می‌باشند، توطئه‌شان این است كه با کاهش مشارکت مردم مجلسي طراز انقلاب شكل نگيرد لذا مشاهده می‌کنیم رسانه‌هاي خارجي بيشتر وقت‌شان را صرف همين امر مي‌كنند که با بزرگ‌نمایی مشکلات و نابسامانی‌ها و نادیده گرفتن خدمات فراوانی که در دوره‌های مختلف این مجالس انجام شده، مردم را نااميد كنند. دنبال آن هستند كه به مردم القا كنند اين مجلسي كه مي‌خواهد تشكيل بشود فایده‌ای ندارد و نمي‌تواند کاری براي شما انجام بدهد. در حالي كه اين مطلب نه موافق با عقل است و نه موافق با واقعيت.

نبود يك مجلس، يا تشکیل يك مجلس ضعيف، نمي‌تواند در حركت جامعه به سمت تعالي تأثیرگذار باشد. بالاخره كشور ايران بايد به سوی آن نقطه مطلوبي كه همه بر آن توافق دارند رشد و تعالی نماید. ما که می‌خواهیم در مسائل علمی، نظامی، اقتصادي در رتبه‌های اول دنیا باشيم، شرط مهمش اين است كه يك مجلس و دولت قوي و قدرتمند داشته باشيم.

نكته دوم اين است كه انتخابات یکی از صحنه‌های تجلي حضور مردم است. همان تأکیدی كه از اول انقلاب امام خمینی(رضوان الله تعالي عليه) و رهبري معظم انقلاب(دام ظله) داشته‌اند كه مردم باید نقش تعیین كننده در این نظام داشته باشند. اگر مردم در انتخابات به صورت جدي حضور پيدا نكنند كجا مي‌خواهند حضور و نقش خود را به نمایش گذارند؟ مردم بايد در صحنه آيند همان‌طور كه بحمدلله در همه انتخابات‌ گذشته حضور داشتند و نقش مؤثر خود را به دنیا نشان داده‌اند. حضور پرشور در انتخابات، نمایانگر بالندگی و رشد سياسي و فهم مردم از مسائل اجتماعی جامعه خود است.

نكته سوم اینکه: اين نظام، نظام مقدس اسلامي است. اين نظام برخاسته از خون شهیدان و مجاهدت‌هاي ملت غیور ايران و تحمل سختي‌هاي طاقت‌فرسایی است که در طول ده‌‌ها سال و بلكه بيشتر بر او تحمیل شده.آيا حفظ چنین نظامی واجب است يا خير؟ امروز در دنيا تنها نظامي كه مدعي تلاش برای محقق ساختن اسلام و مكتب اهل‌بيت(علیهم السلام) است، نظام مقدس جمهوري اسلامي است.همه علما، امام، مجاهدان، شهدا، به سمت اين هدف حركت كرده و كارهاي اساسی انجام داده‌اند.

پس علاوه بر اینکه از منظر عقل حضور در انتخابات یک وظیفه است از منظر دين هم حضور در انتخابات يك تكليف شرعي است. يعني با وجود همه اشكالاتي كه امروز جامعه گرفتار آن است و هيچ كسي منكر اين اشكالات واين نابساماني‌ها و بي‌كفايتي‌ها نیست که متأسفانه آسيب‌هاي فراواني هم بر زندگي مردم وارد کرده است؛ اما آيا وجود این مشکلات دليل مي‌شود که حضور مردم کمرنگ شود یا برعکس به خاطر حمایت از چنين نظامي كه برخاسته از خون صدها هزار شهيد و حاصل مجاهدت مجاهدانی است که بعد از هزار و اندي سال، اميدي كه پيروان مكتب اهل بيت(علیهم السلام) داشتند به وسيله تحقق اين نظام جمهوري اسلامي برآورده شده و اين نظام امروز مورد اميد و يكي از آمال ملت‌هاي مظلوم دنياست. اين نظام امروز جاي خود را در قلوب مردم آزاده دنيا باز كرده؛ در نتيجه بر هر انساني حفظ اين نظام و تلاش براي تقويت اين نظام واجب است. يكي از مواردی كه موجب حفظ، تقويت، و استمرار اين نظام و انتقال آن به نسل‌هاي آينده مي‌شود، حضور در انتخابات است.

تقاضا مي‌كنم مردم عزيز ما خصوصاً متدينين به انتخابات نگاه سطحي نكنند. امروز حضور در انتخابات يك تكليف بسيار مهم در عداد تكاليف مهمي است كه انسان بايد انجام بدهد و قطعاً آثار دنيوي و اخروي فراواني خواهد داشت. اين را باید با نگاه به تكليف و با نگاه عمل به تكليف ملاحظه نمایند؛ حضورما در انتخابات براي تقويت يك جناح، يك گروه، يك فرد یا يك شخص نيست بلکه براي تقويت اسلام و استمرار مكتب اهل‌بيت(علیهم السلام) است که يك تكليف بسیار مهم است.

نكته‌ مهمی كه در فرمايشات رهبري معظم انقلاب هم مكرر آمده این است اولاً اصل حضور در انتخابات يك تكليف است ثانیاً انتخاب افراد هم یک حق است. اينكه به چه كسي رأي بدهند یک حق برای هر فرد است و شرعاً هيچ‌كس حق ندارد فرد مورد نظر خود را به ديگري تحميل كند. لذا مردم بايد در مورد کساني كه به درد مجلس مي‌خورند تحقیق و بررسی کنند و به افراد شایسته رأي دهند. حالا ممكن است يك كسي بگويد من در ميان افراد تأييد صلاحيت شده، كسي را پيدا نمي‌‌كنم كه صلاحيت مورد نظرم را داشته باشد اینجا بايد دید در ميان اين افراد، كدامیک اولويت دارند همين مقدار كفايت مي‌كند. می‌توانید اين را ملاك انتخاب خودتان قرار بدهيد.

توصيه مي‌كنم حتما تحقيق كنيد چه افرادي مي‌توانند قانون را بفهمند، چه افرادي مي‌توانند برای رفع نیازهای مردم و نظام درست قانون‌‌گذاري كنند. مردم عزیز ما افرادي را برای مجلس انتخاب کنند كه واقعاً اوّليات قانون را بفهمند. برای مجلس خبرگان نیز بايد افرادي كه از جهت علمي، سياسي، تقوایی، در رده‌هاي بسيار بالا باشند انتخاب كنيم.

اميدوارم كه اين انتخابات با دعاي امام زمان(علیه‌‌السلام) و حضور حداكثري مردم، يك انتخابات باشكوه شود و نقطه عطفي در تاريخ انقلاب ما گردد ان شاءالله.

ـ یک راهكار عملياتي برای حضور حداکثری مردم در انتخابات بیان فرماييد.

روشن است كه در مسائل مهم جامعه، براي اينكه مردم به صورت حداكثري حضور پيدا كنند نقش اول و اصلي براي خواص جامعه و نخبگان و کسانی است كه در ميان مردم صاحب نفوذند اعم از نفوذ كلمه یا نفوذ علمي یا نفوذ مالي مثل تجّار،‌ نقش و وظيفه همه اين افراد مضاعف است. امروز اگر بخواهيم از حيث عقلي و عقلائي نگاه كنيم اين طبقات تأثير‌گذار در ميان مردم هستند.

 دانشجویان و طلاب، اساتيد حوزه و دانشگاه‌، معلمان آموزش و پرورش، خطیبان، شاعران و نویسندگان و بطور کلی همه افرادي كه به يك نوعي تأثيرگذاري گسترده‌اي در جامعه دارند بايد آستين همت بالا زنند و به ميدان آيند. هر كسي به یک نحوي ضرورت حضور در انتخابات را براي مردم تبيين كند. باید واقعيت‌ها را هم بيان كنند و از لفاظی اجتناب ورزند..

بحمدالله مردم ما بسيار هوشيار و هوشمند هستند و در دوره‌هاي مختلف امتحان‌هاي سختي را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. اما آنچه كه اين دوره را متمايز مي‌كند هجمه‌هاي سنگيني است كه از طرف دشمنان وارد شده و تلاش می‌کنند با سوء استفاده از مشکلات اقتصادي از سختی معیشت مردم به‌عنوان حربه‌ای عليه نظام استفاده كنند، لذا نخبگان و تأثيرگذاران و خواص باید به ميدان بيايند. اولاً خود خواص، مسئله كاملاً برايشان روشن باشد. با اعتقاد كامل براي مردم حرف بزنند و در این میان نقش صدا و سيما به‌عنوان رسانه ملي بسيار مهم است. طلاب و دانشجویان عزيز و فهیمی كه در فضاي مجازي دستي دارند يك نقش تعيين كننده در اين شرايط خواهند داشت.

بنابراين اين هم يك وظيفه مضاعف است. يعني اصل شركت در انتخابات كه يك وظيفه است اما بر آن بخشي از جامعه كه در میان توده مردم تأثیر‌گذار هستند يك تكليف ويژه وجود دارد. واقع مسئله اين است كه در كنار اين آسيب‌ها باید نقاط قوت این نظام را براي مردم بيان كرد. از اول انقلاب تا به حال، كارهاي اساسي كه براي ايران شده تبیین شوند. در بُعد علمي، جوانان ما يك كارنامه بسيار درخشان دارند مثل اندیشمندانی که سلول‌هاي بنيادي كار كردند. قبيل اين موارد را براي مردم بيان كنند.

در بُعد نظامي،‌ امروز اقتدار ايران در جهان بسیار بسیار نمایان است. در بُعد سياسي هم استقلال سياسي ما امروز مورد قبول همه دنياست. يعني امروز دنيا ايران را نه شرقي مي‌داند نه غربي. مجرد ارتباط با شرق هم معنايش شرقي شدن نيست. ايران را هر جاي دنيا كه بروید، مي‌گويند مستقل است. نه شرقي است و نه غربي. در مسائل سياسي، استقلال دارد خودش تصميم مي‌گيرد كه چگونه عمل كند. اينها نقاط قوت انقلاب است.

البته در مسائل اقتصادي، با اينكه خدماتي كه دولت‌هاي مختلف از اول تشكيل نظام تاکنون خصوصاً به مستضعفين داشتند اصلاً با طول تاريخ قبل از انقلاب قابل مقايسه نيست. روستاها چه قدر از بركات این نظام بهره‌مند شده‌اند؟ قبل از انقلاب روستاها از سوی مسئولين حكومت دیده نمی شدند‌ اما در اين نظام سعي مي‌شود بيت‌المال بین همه روستاها توزيع شود. حال در كنار این خدمات فراوان يك عده‌اي هم اختلاس و دزدي كرده‌اند که بايد محاکمه شوند و به سزاي اعمالشان برسند. اما اصل مسئله، توجه به مردم خصوصاً محرومین بوده، عمل بوده، موفقيت بوده، خب يك مشكلاتي هم امروز در مسائل اقتصادي وجود دارد که بايد آنها را با كمك هم حل كنيم. هيچ انسان عاقل، هيچ ايراني، و هيچ مسلماني نمي‌تواند بپذيرد كه دشمن مسئله اقتصادي ما را حل خواهد كرد. فقط خود ما و به دست خودمان بايد اين مشكلات اقتصادي را حل كنيم.

به هرحال، نخبگان ما نقاط قوت نظام را بگويند البته نگويند كه هيچ مشكلي هم وجود ندارد و همه چيز گل و بلبل است. نه، آسيب‌ها را هم بايد اعتراف كنيم اما بیان نقاط قوت، موضوع بسيار مهم و امیدبخش است. اگر ما هزار سال تلاش مي‌كرديم تا فقط به استقلال سياسي برسيم، كافي بود. بحمدالله امروز استقلال سياسي داريم، ‌استقلال نظامي و استقلال علمي داريم و این نظام و قانون اساسی براي مردم ارزش و اعتبار قائل است.

نكته آخر اين است كه در دهه مباركه فجر و دهه پيروزي انقلاب قرار داریم. واقعاً وقتي انسان نگاهي به اين ده روزکند كه چه اتفاقاتي در سال 57 در اين ده روز افتاد، عنايت خداي تبارك و تعالي به ملت ایران را لحظه به لحظه مشاهده می‌کند. مگر مي‌شد با دست خالی در مقابل آن ارتش قدرتمندي كه به ادعاي خودش ارتش اول خاورميانه بود ايستاد.اما مردم ما قهرمانانه ايستادند تا جایی که ارتش به دامان ملت برگشت و اين از معجزات الهي بود. مردم ايران در اين دهه مباركه فجر در هر لحظه‌اش انقلابي كرد و در هر لحظه‌‌اش خوش درخشيد. بايد اين دهه فجر گرامي داشته شود و همه لحظات این دهه ايام الله هست. ما براي انتقال به نسل‌هاي آينده بايد عظمت حركت و حضور ملت ايران در اين دهه مباركه فجر را به خوبي به يادگار بگذاريم. ياد امام بزرگوار را كه سرسلسله‌جنبان اين انقلاب بود، ياد همه شهداو مجاهدان را که نقش بسزایی در پيروزي انقلاب داشتند گرامي مي‌داريم.

ـ شيرين‌ترين خاطره‌ از ايام دهه فجر را بفرماييد.

درآن يكسال قبل از پيروزي انقلاب،‌ جلسات جامعه مدرسين در همين بيت والد ما مرحوم آيت الله العظمي فاضل لنكراني(رضوان الله تعالي عليه) تشكيل مي‌شد. از همين‌جا بود که جمعي از علماء و مدرسین رفتند تهران و در مسجد دانشگاه تهران تحصن کردند براي اينكه نمي‌گذاشتند امام از پاريس به ايران برگردد. خود اين حركت كه علماي قم و تهران و ساير بلاد در دانشگاه تهران تحصن كردند يك مسئله بسيار مهمي بود.

شیرین‌ترین خاطره  برای من اين بود كه آقايان اينجا نشسته بودند و صدای شهيد بزرگوار آيت‌الله شيخ فضل الله محلاتي از رادیو و تلویزیون كه مردم به تسخير درآورده بودند پخش گردید. ایشان می گفت: ملت عزيز ايران، اين صداي انقلاب است كه می شنوید، و این اوج نقطه پيروزي ملت ايران و بسیار غرورآفرین بود.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته


برچسب ها :

دهه فجر انقلاب اسلامی خبرگزاری حوزه انتخابات مجلس شورای اسلامی خبرگان رهبری حضور حداکثری مردم