کمیِ میزان مطالعه و کتابخوانی، درخور ملت با فرهنگ ایران اسلامی و انقلابی نیست

۲۹ بهمن ۱۴۰۲

۱۰:۱۹

۱۷۱

خلاصه خبر :
پیام آیت الله فاضل لنکرانی به اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره ملی کتابخوانی رضوی
آخرین رویداد ها

آیت الله فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، در پیامی به اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره ملی کتابخوانی رضوی تلاش مبارک برای آشنا ساختن جامعه و جوانان با معارف نورانی اهل بیت(ع) را ارج نهاد و از نهاد کتابخانه های عمومی کشور قدردانی کرد.

متن پیام به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم

قال رسول الله (ص): المؤمنُ إذا ماتَ و تَرَکَ وَرَقةً واحِدَةً علََیها عِلمٌ تَکونُ تِلکَ الوَرَقةُ یَومَ القیِامَةِ سِِترا فیما بَینَهُ و بَینَ الناّرِ... (وسائل الشیعه، ج 27، ص 96)

هرگاه مؤمنی از جهان درگذرد و تنها یک برگ کاغذ از خود به میراث بگذارد که دانشی بر آن نوشته شده باشد، همان یک برگ پردهای میان او و آتش دوزخ خواهد بود...

نخستین فرمانی که از سوی خداوند علیم به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شد، خواندن بود: «إقرأ بإسم ربّّک اّلّذی خلق». این فرمان نشان آن است که اسلام به عنوان آیینِ آسمانی و جاویدان، بر علم و معرفت بنا نهاده شده است. از دیگر سو معجزه جاودان و همیشگی رسول خاتم، کتاب عظیم قرآن است که پیام هدایت و سعادت به جامعه بشری است.

به همین دلیل کتاب میراث پرشکوه انسان و آفریننده ارزش‌های بشری و مایه روشنگری در جامعه و هدایت آدمی در زندگی است.

تمدن اسلامی به عنوان مترقی‌ترین و کامل‌ترین تمدن‌ها، بیش از سایر تمدن‌ها بر اهتمام به دانش، پژوهش، خواندن، و نوشتن و در یک کلمه تعلیم و تعلم تأکید دارد، و دانشمندان و پژوهشگران اسلامی نیز با الهام از دستورات امامان معصوم(علیهم السلام) و گرفتن علم از سرچشمه جوشان آن، به پدیدآوردن این میراث ارزشمند همت گمارده و با چرخش قلم و نگارش کتاب راه انبیاء و اولیاء را به اندازه توان خود ادامه داده‌اند. از این رو کتاب در تمامی دوران‌ها مبدأ پیشرفت و مبنای جهش علمی و فرهنگی و دلیل ساختن جامعه‌ای اندیشمند، متمدن و فرهنگ‌مدار است.

تردیدی نیست که حیات و بالندگی جامعه بشری در گرو نشر معارف ناب و حکمت‌های جاویدانی است که از سرچشمه وحی جوشیده و نشأت گرفته و باید دانست که کمی میزان مطالعه و کتابخوانی درخور ملت با فرهنگ ایران اسلامی و انقلابی نیست.

باید اندیشمندان ما راه‌های گسترش انگیزه و علاقه به کتابخوانی را بررسی کنند و آن را به صورت مدون در نظام آموزش و پرورش قرار داد.

باید رسانه‌های عمومی خصوصاً با استفاده از ابزار هنر، جامعه و جوانان را تشویق به انس با کتاب و مطالعه نمایند. باید به نسل امروز ثابت کرد که بدون ارتباط با کتاب از علم و تمدن و فرهنگ عقب خواهند ماند. باید نسل امروز را با مهمترین کتاب علم یعنی قرآن مرتبط ساخت.

جشنواره کتابخوانی رضوی به این مهم اقدام شایسته نموده و با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ ناب رضوی درصدد آشنا ساختن جامعه و جوانان با معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام و ارتباط برقرار نمودن جوانان با متون مکتوب هنری و علمی و دینی و تربیتی است. این تلاش مبارک را ارج نهاده و از همه‌ی دست‌اندرکاران در این امر فاخر فرهنگی به ویژه نهاد محترم کتابخانه‌های عمومی کشور تشکر و قدردانی می‌نمایم و بر همه عزیزان و سرورانی که با حضور خود در دوازدهمین دوره، شرکت نمودند سلام و درود می‌فرستم. 

امید آنکه دعای خاص حضرت علی‌بن موسی الرضا(علیه آلاف التحیة و الثناء) موجب غنا و رونق این حرکت باشد.  ان شاءالله

 والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
 قم- محمدجواد فاضل لنکرانی
29 بهمن 1402




برچسب ها :

فاضل لنکرانی اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره ملی کتابخوانی رضوی جشنواره ملی کتابخوانی رضوی کتاب و کتابخوانی اهمیت کتاب در ارتقای اندیشه اهمیت کتابخوانی انس با کتاب