ما باید این انقلاب را با همه وجود حفظ کنیم/انتخابات نشانه رشد و آگاهی مردم است

۰۷ اسفند ۱۴۰۲

۱۵:۵۴

۱۴۲

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار جمعی از مدیران قرارگاه سازندگی خاتم
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت سروران بزرگوار، متخصصان، مهندسان و مدیران ارشد مجموعه فن‌آوران طرح جامع خوشامد گفته و از گزارش جناب آقای دکتر در مورد کارهای بسیار بزرگی که انجام شده یا در حال انجام است، خدا را شاکر و سپاسگزاریم.

خدا را شاکریم که بالاخره از درون این انقلاب و نظام مقدس، متخصصانی ارزشمند با انگیزه‌های الهی و ارزشی جوشیده‌اند و به مردم به‌‌ عنوان اینکه عیال الله هستند خدمت می‌کنند. این مهم‌ترین افتخار برای شماست. اگر در نظام گذشته، این مراتب علمی و تخصص را پیدا می‌کردید ولو خدمات عمومی‌ای هم انجام می‌دادید؛ اما چون انگیزه الهی در کنارش نبود چندان ارزشی نداشت! اصلاً ارزش در این است که کار انسان رنگ خدایی پیدا کند. بحمدالله این کارهای شما صبغه‌ي الهی و ارزشی دارد و امروز قرارگاه خاتم با مجموعه‌های اقماری خود مایه آبروی نظام و مجموعه‌ای برای معرفی توانایی‌ها و توانمندی‌های نظام شده.

امیدوارم همچون گذشته کارهای بسیار بزرگی انجام بدهید. بالأخره در این عالم ماده، کارهای بزرگ همّت بزرگ می‌خواهد و همّت بزرگ را خدا به همه کس نمی‌دهد.

چند جمله راجع به مناسبت نیمه شعبان و مناسبت پیش رو عرض می‌کنم. 

اما در مورد ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت حجت(علیه‌السلام)، امروز بحمدالله انقلاب ما این افتخار را دارد که یکی از قوی‌ترین مجموعه‌‌های زمینه‌ساز برای ظهور آن حضرت است. البته من نمی‌گویم ظهور نزدیک است! کما اینکه بعضی‌ها این ادعا را می‌کنند، این حرف صحیح نیست، بله هرچه زمان جلو رود ما نیز به ظهور نزدیکتر می‌شویم ولی نمی‌توان ادعا کرد ظهور نزدیک است، باید دعا کرد که خداوند آن را نزدیک گرداند. اما آنچه که بشود به قطع و یقین ادعا کرد این است که این انقلاب زمینه‌ساز ظهور آن حضرت است. به برکت این انقلاب، امام زمان و امامت به دنیا معرفی شد.

مرحوم والد ما(رضوان الله علیه) می‌فرمودند اگر از من بپرسند بزرگترین دستاورد این انقلاب چه بوده؟ می‌گویم بزرگترین دستاورد آن معرفی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و مکتب تشیّع به دنیاست، دنیا از حقیقت امامت دور بوده و آشنا به آن نیست.

به برکت این انقلاب که بر پایه ولایت فقیه استوار گردیده که رشحه‌ای از رشحات مقام شامخ امامت است، ما می‌گوئیم به اذن عام امام معصوم این حکومت اسلامی تشکیل شده، پس انقلاب اسلامی امامت را معرفی می‌کند و تا مردم دنیا با امامت آشنا نباشند ظهور چگونه محقق گردد؟ بالأخره یک روزی امام زمان(علیه‌السلام) با تکیه بر کعبه فریاد جهانی‌اش را سر می‌دهد، پس باید یک زمینه‌ و آمادگی فی الجمله در کل بشریت فراهم آمده باشد. این انقلاب در حال فراهم ساختن این زمینه‌هاست.

امروز به این قضایایی که در غزه، لبنان، یمن، سوریه، عراق و کشورهای مختلف دنیا خصوصاً خاورمیانه اتفاق می‌افتد نباید نگاهی سطحی داشت، چون انسان عنایت‌های الهی را در آن احساس می‌کند.

نگاه منصفانه از این قرار است که اصل حدوث انقلاب یک عنایت الهی با رنگ و لونی از امامت است، نمی‌شود کسی ادعا کند من امام زمان را قبول دارم اما این انقلاب را قبول ندارم، برای اینکه خود امام زمان فرموده در زمان غیبت باید از فقیهی که این شرایط را دارد تبعیت کنید، انسان نمی‌تواند بگوید من امام زمان را قبول دارم ولی این حرفش را قبول ندارم!

امام خمینی(رضوان الله علیه) از برجسته‌ترین فقهای زمان خود بود، یک فقیه معمولی نبود که بگوئیم یک مدرّس حوزه آمد ادعایی کرد و مردم هم آن را قبول کردند! امام مرجع تقلیدی برجسته‌ و قطعاً مویَّد به تأییدات الهی بود و تردیدی در این مسئله نیست.

این انقلاب را امام به وجود آورد، شهدا به میدان آمدند و خون پاکشان را برای حفظ و بقای این انقلاب دادند، اینک شما که مدیران ارشد این مجموعه هستید تلاش کنید در مورد امامت خوب کار کنید، البته نه اینکه مختص به شما باشد، ما طلبه‌های حوزه هم باید این کار را بکنیم، همه نیروهایی که علاقه مختصری در آنها وجود دارد باید کار کنند.

ما هر چه حقیقت امامت را در خود قوی‌ کنیم، رشد می‌یابیم.

در زیارتنامه امیرالمومنین(علیه‌السلام) می‌خوانیم «الحمدلله الذی أکرمنی بمعرفتک»، خدای را سپاس که با معرفت شما و اولاد طاهرتان ما را مورد تکریم خود قرارداد. یعنی معرفت به آن ذوات مقدسه یک تکریم الهی است، آنها که از حقیقت ولایت ائمه معصومین(علیهم‌السلام) دور هستند، ولو روزی یک ختم قرآن بخوانند و شبانه روز در حال نماز و روزه باشند فایده‌ای به حالشان ندارد و مورد اکرام خدا نیستند.

خداوند چراغ رشد را در وجود کسی روشن می‌نماید که معرفت به اولیاء خدا و ائمه معصومین(ع) داشته باشد و راه هدایت را به او نشان می‌دهد، صراط مستقیم ائمه معصومین(ع) هستند «نحن الصراط المستقیم‌» می‌فرمایند اگر کسی بخواهد در مسیر صحیح و مستقیم حرکت کند مسیر مستقیم ما هستیم.

بنابر این در کنار کارهای فنی و علمی و اجرایی، مطالعات خود را زیاد کنید روزی نیم ساعت روایات مربوط به مقامات ائمه(علیهم‌السلام) را بخوانید، از روحانی محترمی که در این مجموعه حضور دارند استفاده کنید و واقعاً اندیشه و ذهن خود را نسبت به مسئله امامت ترقی بدهید.

هر چه فهم ما نسبت به امامت بیشتر باشد تقرب‌مان به خدا بیشتر می‌شود، این یک حقیقت و واقعیت است. شما وقتی به زیارت امام رضا(علیه‌السلام) یا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) مشرف می‌گردید این فراز را می‌خوانید «اللهم إنی أتقرّب بهم إلیک»، ما اینها را وسیله قرار می‌دهیم برای اینکه به تو نزدیک شویم، ما قرب به خدا را در لفظ می‌گوئیم مثل آنکه نماز می‌خوانیم قربة إلی الله، اما واقعش این است که درست نمی‌فهمیم قرب به خدا یعنی چه؟ اگر بخواهیم قرب به خدا را بفهمیم اول باید معرفت امام زمان را در خودمان قوی کنیم، ‌سال می‌آید و می‌رود، سال‌ها می‌آیند و می‌روند، چقدر معرفت ما به امام زمان(علیه‌السلام) بیشتر می‌شود؟ چقدر در اتاق خلوتی که انسان مشغول مطالعه یا طراحی یا هر کار دیگری است باورش هست که امام زمان به جزئیات کار او توجه دارد، از همان‌‌جا می‌تواند با امام زمان(علیه‌السلام) ارتباط برقرار کند.

پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فرمودند اگر آنچه را که من از مقامات تو می‌دانم برزبان جاری سازم خوف دارم که مردم تو را پرستش کنند! یعنی چنان مقام و مراتب بالایی دارند که بسیاری از آن بیان نشده، اگر کسی مسئله امامت را نفهمد پی به صنع و عمل خدا نمی‌برد. اصلاً علت احسن بودن نظام خلقت برای آن است که خدا در این نظام امام را آفریده است.

حال چرا و چگونه، مطلب دقیق و شیرینی است که در مجال خود باید طرح شود. بلا تشبیه شما در طراحی‌های دقیق خود برای ورود نور به اندرون باید خوب محاسبه کنید که نور از کدام زاویه و در چه ساعتی و بر کجا می‌تابد و بر اساس آن طراحی کنید، ولی من که با فرمول محاسبات شما آشنا نیستم فقط می‌فهمم که این کار با حساب انجام شده، منتهی تفاوت کار شما این است که ممکن است یک محاسب دقیق‌تر بتواند آن را بهتر از شما انجام دهد اما کار خدا اینطور نیست، کار خدا کاری است که از آن دقیق‌تر و بهتر و باعظمت‌تر اصلاً تصور نمی‌شود.

مطلب دوم موضوع انتخابات است.

بالأخره ما باید این انقلاب را با همه وجود حفظ کنیم، بله مشکلات، ندانم کاری‌ها، ناپاکی‌های افکار و اعمال وجود دارد ولی بالأخره باید انقلاب را حفظ کرد و جلو برد. این انقلاب برای ما استقلال سیاسی آورده، کسانی که تاریخ گذشته ایران را مطالعه کنند، به این جمله امام پی می‌برند که می‌فرمود بلایی که این پدر و پسر بر سر این کشور آوردند عجیب و غریب است!

قبل انقلاب از تصمیمات شاه مملکت گرفته تا مجلس و ارتش، همچنین ریزترین کارها باید با نظر خارجی‌ها انجام می‌گرفت، چه زمانی این پروژه‌های مهم را در اختیار مهندسان ایرانی قرار می‌دادند؟ حتی بر اساس آنچه که تاریخ نوشته اسامی نمایندگانی که می‌بایست به مجلس روند را باید دربار می‌داد و دربار هم آن را از سفارتخانه‌ها می‌گرفت،‌ آنها باید معین می‌کردند و اینها به مجلس می‌رفتند، بعد هم هر چه آنها دستور می‌دادند آقایان تصویب می‌کردند.

به لطف خدا و برکت انقلاب ما امروز استقلال سیاسی داریم، هیچ آدمی پیدا نمی‌شود که بگوید ایران از جهت سیاسی وابسته به غرب یا شرق است! در برابراین تحریم‌های مطلق غرب، عقل می‌گوید با شرق ارتباطات خود را بیشتر کند، اما در عین حال استقلال هم دارد. ‌شرق برای ما تصمیم نمی‌گیرد ولو ممکن است در بعضی جلسات یا قضایا کلاه سر ایران بگذارد یا نامردی کند که این در ذاتش هست و باز هم می‌کند، ولی بالأخره ما استقلال سیاسی داریم، استقلال علمی داریم، اگر انسان بخواهد منصفانه قضاوت کند در این کشور هیچ مسئولی به مثل رهبری تأکید بر علم، فناوری و تولید علم، به حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، کارآفرینان و صنعتگران نکرده است. 

من فکر می‌کنم اگر آنچه ایشان راجع به این مسائل در طول مدت رهبری خویش فرموده‌اند چاپ شود بالغ بر چندین جلد کتاب می‌شود، پیگیر این بوده‌اند که استعدادهای جوانان این ملت شکوفا شود و به میدان بیاید، الآن هم مشاهده می‌کنیم بحمدالله این امور تا حد بسیار خوبی محقق شده و خیلی از امور در خود کشور تأمین می‌شود،90 درصد داروها را حسب آمار وزارت بهداشت خود کشور تولید می‌کند، همین‌طور فناوری‌های جدیدی که الحمدلله ایران به سرعت خودش را به آن می‌رساند.

در علم و سیاست استقلال داریم، در فرهنگ استقلال داریم، در زمان پهلوی رضا شاه می‌گفت زن و مرد چه لباسی بپوشند، چه ذلتی از این بالاتر؟ امروز اگر همسایه شما بگوید از خانه که بیرون می‌آيی با این لباس بیا، چه عکس العملی نشان خواهید داد؟ لباس یک امری است که به فرهنگ و دین و آیین مردم مربوط است، اما رضا شاه به دستور خارجی‌ها دو کار کرد، برداشتن عمامه از سر روحانیون و برداشتن چادر از سر زن‌ها هر دو کار هم به دستور خارجی‌ها بود! یعنی رضاشاه دنبال مصلحت مردم ایران نبود، نه! انگلیس می‌گفت دو نماد دینی در کشور ایران رایج است، ‌یکی عمامه و دیگری چادر، هر دو باید از بین برود.

در اغتشاشات سال گذشته هم همین دو محور مطرح بود، یکی عمامه‌پرانی و دیگری مسئله حجاب، اینها همه دستوری بوده و طبق همان برنامه‌هایی است که از خارج دیکته می‌شود.

 امروز کشور ما استقلال فرهنگی دارد، استقلال علمی دارد، استقلال سیاسی دارد، البته در اقتصاد ما هنوز مشکل داریم، نمی‌گویم وابسته هستیم! ولو اینکه اقتصاد یک امر درهم تنیده‌ با کل دنیاست، منتها تا بخواهد به مرحله‌ استقلال برسد زمان لازم دارد همان طور که خود غربی‌ها گفته‌اند ایران 20 سال آینده به استقلال اقتصادی هم می‌رسدکه ان‌شاء‌الله زودتر به این هدف خواهد رسید.

به هر حال با وجود مشکلات فراوان اهداف بزرگی از انقلاب محقق شده، هیچ آدم عاقلی نمی‌گوید که مملکت مشکل ندارد، همه رنج می‌برند، از خود رهبری گرفته تا مسئولین، مراجع بزرگوار و علمای بزرگ، مگر می‌شود امروز یک جوانی که می‌خواهد ازدواج کند اما قدرت ازدواج ندارد آدم بگوید به من چه؟ کسی‌ که ملتزم به دین نباشد چنین احساسی دارد، و‌الّا آدمی که ملتزم به دین است اگر یک مسلمانی آن سوی دنیا گرسنه باشد آرام نخواهد داشت. امیدواریم این مشکلات اقتصادی هم حل شود.

اما راجع به مجلس؛
من فکر می‌کنم از اول انقلاب تا به حال دشمن این مقدار برای عدم حضور مردم در صحنه انتخابات فعالیت نکرده باشد. یعنی به موازات آنچه که در اغتشاسات سال گذشته، برای به هم زدن وضع ایران آن مقدار تلاش کردند، اکنون بیش از آن کار می‌کند تا درصد کمی از مردم پای صندوق رای حضور پیدا کنند، برای آنها یک نفر هم یک نفر است، همانطور که برای ما هم مهم است. لذا انتخابات یک صحنه و میدان است برای حضور افرادی که واقعاً علاقه به ایران دارند، چون دشمن دنبال تجزیه و از بین بردن ایران است، افرادی که دنبال اقتدار ایران هستند، افرادی که علاقه به اسلام دارند و خواهان اعتلای اسلام هستند باید در انتخابات حضور پیدا کنند.

الآن هم بهانه‌ای باقی نمانده که کسی بگوید‌ شورای نگهبان نسبت به مجلس شورای اسلامی افراد کمی را تأیید کرده، 14 هزار نفر از 24 هزار نفر عدد کمی نیست و قابل قبول است، بنابراین همه شرایط فراهم است که ان شاء الله با حضور گسترده مردم یک مجلس قوی به وجود آید.

من هم به عنوان یک طلبه حوزه عرض می‌کنم که توجه کنند بینش سیاسی در عدم حضور نیست، بینش سیاسی و عقل در حضور پای صندوق‌های رأی است، تاریخ را بخوانید، مجلس قبل از انقلاب ما مجلسی بود که تمام افرادش را دربار معین می‌کرد اما الآن، شورای نگهبان صلاحیت افراد را احراز و به مردم معرفی می‌کند تا هر کدام را خواستند انتخاب کنند، انتخاب با خود مردم است.

ممکن است بعضی بگویند باید دایره را وسیع‌تر می‌کردند اما این در آزادی انتخاب مردم خیلی اهمیت ندارد. انتخابات آزاد است همان طور که رهبری فرمودند واین واقعیت دارد، وقتی رهبری به عنوان فقیه مطلبی می‌گویند اگر خلاف باشد خدای ناکرده عدالتش زیر سؤال می‌ورد، ایشان شهادت می‌دهد که از اول انقلاب تا به حال تمامی انتخابات‌ها سالم بوده، نه اینکه اشتباهی نبوده، اشتباهاتی هم بوده اما اساسش بر سلامت و انتخاب آزادانه مردم بوده است.

الآن در خانه‌های خودتان آیا شما می‌توانید به همسرتان تحمیل کنید به چه کسی رأی بدهد؟ نه، همین دلیل بر آزادی است. حتی در منزل از من که می‌پرسند می‌گویم نظرم را می‌گویم ولی شما باید بین خودتان و خدا تحقیق کنید، باید همین‌طور باشد، انتخابات نشانه رشد و آگاهی مردم است لذا مردم باید توجه بیشتری به انتخاب خود داشته باشند.

آسیب‌ها، مشکلات، کمبودها و نواقص مجلس قبل را در نظر گیرند و نمایندگانی انتخاب کنند که واقعاً به درد بخورند. افرادی با مایه علمی، با تجربه، با برنامه که با دلسوزی خدمت به کشور نمایند و قوانینی تصویب کنند که برای کل کشور مفید باشد.

امیدوارم یک مجلس خیلی خوب و قوی تشکیل گردد و این انتخابات هم یکی از نقاط قوی این نظام و انقلاب ما باشد.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

برچسب ها :

امامت انتخابات امام زمان(ع) فاضل لنکرانی ولایت فقیه انقلاب اسلامی امام خمینی نیمه شعبان ولایت مدیران قرارگاه سازندگی خاتم قرارگاه سازندگی خاتم مقام رهبری استقلال علمی استقلال فرهنگی