از متون دینی استفاده میشود که تمام ادیان آسمانی با تروریسم و خشونت مخالفند
۱۹ آذر ۱۳۹۳
۱۷:۵۶
۳,۶۷۸
خلاصه خبر :
آخرین رویداد ها
-
صدا و سیمای قم باید معرِّف حرکتهای عمیق علمی حوزه باشد
-
وعده صادق ۲؛ باعث شادی قلوب مردم و مجاهدین و مرهمی بر زخم دل جبهه مقاومت شد
-
مرقومه آیت الله فاضل لنکرانی در دفتر یادبود شهید پر افتخار فرمانده مجاهد حزب الله لبنان
-
برگزاری مجلس بزرگداشت شهادت سید حسن نصرالله از طرف آیت الله فاضل لنکرانی
-
پیام تسلیت حضرت آیت الله فاضل لنکرانی به مناسبت شهادت سید مقاومت؛ سید حسن نصرالله
-
اين وقايع نشان میدهد اسرائیل به اوج استیصال رسیده و خودش فهميده دیگر باقی ماندنی نیست
بیانات حضرت آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی(دامت برکاته)
در همایش بین المللی نفی خشونت و افراطیگری
در همایش بین المللی نفی خشونت و افراطیگری
بسم الله الرحمن الرحیم
در این همایش که در دومین روز برگزاری خود در دفتر مطالعات و پژوهشهای وزارت خارجه به ریاست آیت الله فاضل لنکرانی مدظله العالی برپا گردید، نخست آقایان کاردینال تئودور مک کاریک از ایالات متحده آمریکا، جان برایسون چین سراسقف بازنشسته کلیسای جامع آمریکا، مولوی محمد اسحاق مدنی، خانم صبا نقوی از هندوستان نقطه نظرات خود را ایراد نمودند و در خاتمه آیت الله فاضل به بیان دیدگاه اسلام پیرامون نفی خشونت و افراطیگری پرداخته و فرمودند:موضوع بحث بررسی خشونت و افراطیگری از منظر دین است، آنچه امروز مردم دنیا شاهد آن هستند این است که به نام دین این خشونتها در دنیا انجام میگیرد.
امروز برای مقابلهی با دین از حربهای به نام تروریسم و خشونتگرایی که دین با آن در طول تاریخ مبارزه کرده است علیه دین استفاده میکنند.
در این جلسه ما به دنبال این هستیم که مواضع ادیان آسمانی و الهی را در مورد خشونت برای شما حضار محترم تبیین کنیم. امیدوارم که مطالب دقیق، مهم و کلیدی در رابطه با این موضوع عرضه کنیم و در پایان جلسه این مطلب روشن شود که تمام ادیان آسمانی با تروریسم و خشونت مخالفاند.
از صحبتهای آقای جان برایسون چین تشکر میکنم، فکر میکنم نکتهی مهم صحبتهای ایشان این بود که همهی تعالیم ادیان الهی مبتنی بر ارزشهای اخلاقی است. هیچ دین الهی را پیدا نمیکنیم که به ارزشهای اخلاقی توجه نکند و امروز این خشونتهایی که در دنیا به نام دین انجام میشود چون با ارزشهای اخلاقی سازگاری ندارد پس نمیتواند دینی باشد.
رسول اکرم(ص) فرمودند: «إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق» من مبعوث شدم برای اینکه ارزشهای اخلاقی را تکمیل کنم.
همچنین تشکر میکنم از صحبتهای مفید جناب آقای اسحاق مدنی. به نظرم در صحبتهای ایشان این نکته لازم است مورد توجه حضار قرار گیرد امروز سؤال اساسی ما از کسانی که در دنیا این خشونتها را به نام دولت اسلامی داعش و جهاد انجام میدهند این است که کدام یک از دستوراتی که پیامبر اسلام(صلي الله عليه وآله) در مورد جنگ دادهاند را رعایت کردهاند؟ اینها که ادعا میکنند ما میخواهیم دولت اسلامی به وجود بیاوریم و به قول خودشان جهاد میکنند، آیا در یک کارشان آداب جنگ را رعایت کردهاند یا نه؟
ما خوشحالیم از اینکه واقعاً هیچ کاری از اینها قابل تطبیق بر اسلام نیست! کشتنِ زنها و بچهها، از بین بردن حتی مسیحیها، برخورد غیر اسلامی و خشن در عراق، هیچ کدام منطبق بر اسلام نیست.
اما سخن بنده این است: امروز بشر باید دین را بسیار عمیقتر از گذشته شناسایی کند، امروز بشر برای رفع مشکلات خود باید بیش از گذشته خدا را بشناسد. مسئولین و متولیان دین اعم از دین اسلام و سایر ادیان الهی وظیفهی اصلیشان امروز شناخت بیشتر دین و شناساندن بیشتر دین به بشریت است.
اگر امروز داعش به بهانهی دین عدهی زیادی از جوانها را از نقاط مختلف دنیا فریب داده و به میدان جنگ کشانده، برای این است که متولّیان ادیان وظیفه اصلی خودشان را درست انجام ندادند و ما باید به این امر اقرار کنیم.
امروز باید از مساجد کشورهای اسلامی، از ناقوسهای کلیساها، از همهی معابدی که دین الهی و آسمانی دارند، این فریاد بلند شود که داعش اجنبیِ از دین و دینداری است و ما متولیان دین به هیچ نحوی آنها را دیندار نمیدانیم، داعش را نه تنها مسلمان نمیدانیم، بلکه مسیحی و یهودی هم نمیدانیم، افرادی خارج از دین هستند که آنها را تحت هیچ یک از ادیان الهی نمیدانیم!
اشارهای به رؤوس این بحث در دین اسلام میکنم که البته گزارشی از برخی ادیان دیگر هم هست، خدایی که ما پرستش میکنیم میفرماید «کتب علی نفسه الرحمة» ما نداریم که خدا بگوید کتب علی نفسه الغضب، آن خدایی که ما بندهی او هستیم و او را عبادت میکنیم بر خودش رحمت به همهی بندگانش را واجب دانسته است، چه بندگانی که با او موافقاند و چه مخالف، چه آنهایی که مؤمن به او هستند و چه کافر، این خدایی که ما میپرستیم رحمت صفت بارز اوست، هر سورهی قرآن کریم ما با بسم الله الرحمن الرحیم با نام خدای رحمان و رحیم آغاز میشود.
قرآن کریم در آیه 32 سوره مائده میفرماید «من أجل ذلک کتبنا علی بنی اسرائیل أنّه من قتل نفساً بغیر نفسٍ أو فسادٍ فی الأرض فکأنما قتل الناس جمیعاً» هر کسی یک نفسی را بکشد و از بین ببرد، اینجا ندارد من قتل مؤمناً، هر چند در سوره دیگر که جناب آقای مولوی آیهاش را خواندند «من قتل مؤمناً» هست اما در این آیه خدا میفرماید هر کسی که یک نفسی را به ناحق و ظالمانه بکشد، خواه مسلمان باشد خواه غیر مسلمان، گویا همهی انسانها را کشته، مراد از این ناس هم به اصطلاح اصولی ما نه ناس زمان خودش بلکه همه مردم است از اول تاریخ بشر تا آخر و این نکتهی خیلی مهمی است.
اسلام میگوید ما در تورات، انجیل و اقوام گذشته هم این را گفتیم، اگر یک انسان به ناحق کشته شود گویا همهی بشریت را از ابتدا تا انتها به قتل رسانده، این خدای ما است و قرآن کریم و کتب آسمانی مثل تورات و انجیل.
در یک حدیث رسول اکرم فرمودند: «إنّا معاشر الأنبیاء امرنا بمداراة الناس کما أمرنا بإقامة الفرائض»، ما آمدهایم انبیاء خود را در محدودهی همین عبادات ظاهری خلاصه کرده و گفتیم عیسی مسیح، موسی کلیم الله و رسول اکرم صلوات الله علیهم اجمعین گفتند نماز بخوانید، روزه بگیرید، اما فقط اینها نیست. پیامبر میفرماید ما مأمور و موظفیم با مردم چه مسلمان باشند و چه کافر مدارا کنیم همانطوری که مأموریم اقامهی فرائض و واجبات را داشته باشیم.
پس یکی از وظایف مهم همه انبیاء رحم، مدارات، رفق با مردم است، اصلاً خشونت در ذات دین و انبیاء وجود ندارد، نسبت به قوانینی هم که ادیان آوردند. شما ببینید قرآن میفرماید «ما جعل علیکم فی الدین من حرج» خدا در مورد تمام دستوراتی که به ما داده یک تبصره و استثنا میزند، میفرماید تمام این واجبات، نماز، روزه، حج، زکات، جهاد، اگر به مرحلهی حرج رسید من نمیخواهم زندگی بندگانم مبتلا به حرج و مشقّت شود آن واجب با شرایط خودش، وقتی حرجی باشد تغییر پیدا میکند.
خدا بر خودش رحمت را واجب کرده، مدارات برای انبیاء واجب است، همه قوانین دین بر همین معیار است. حال آیا بشر امروز میتواند باور کند هر دینی اعم از اسلام و غیر اسلام اجازه کشتار افراد بیگناه، بچهها، زنها، پیرمردها، انسانهایی که وسیلهی دفاعی ندارند را میدهد یا نه؟ مسلم این چنین نیست.
نتیجه سخنم این است که امروز دشمنان دین با وجود آوردن داعش و تروریسم، نه فقط به دنبال این هستند که که اسلام را متهم به ترور کنند، ابدا! میخواهند همهی ادیان الهی را به تروریسم متهم کنند. همین که دوست عزیزمان اشاره کردند تعالیم ادیان الهی مبتنی بر ارزشهای اخلاقی است، امروز دین جلوی منافع یک عده قدرت طلب و چپاولگر را میگیرد آنها میبینند مردم اگر با دین ارتباط داشته باشند نمیتوانند به منافع مادی خودشان برسند.
پس عزیزان، سروران و اساتید، تصور نکنیم سازمانهای امنیتی با به وجود آوردن گروههای خشن مثل داعش فقط اسلام را به دروغ متهم به تروریسم میکنند بدانید آنها مسیحیت و یهودیت را هم متهم خواهند کرد، هر دین الهی طبق مبنای اینها متهم به تروریسم است. لذا ما باید خودمان دین را بهتر بشناسیم و بهتر معرفی کنیم.
خدای تبارک و تعالی بر حسب حدیثی که امام صادق (عليه السلام) بیان فرمودند به یکی از انبیاء گذشته که در سرزمین تحت سلطه یک حاکم ظالم زندگی میکرد وحی فرستاد که نبیّ ما برو به این سلطان بگو تو باید به بندگان من عدالتورز باشی، من تو را حاکم و پادشاه قرار ندادم که خون مردم را بریزی و به اینها ظلم کنی.
نکتهی مهم این است که خدا فرمود من حاضر نیستم تو به یک انسان ظلم کنی ولو اینکه منِ خدا را قبول نداشته باشد! این چقدر تعبیر بلندی است، خدا اجازه نمیدهد که به یک بندهاش ظلم بشود ولو اینکه آن بنده خدا را هم منکر باشد، پس موضع ادیان الهی مشخص است، تروریسم، داعش و غیر داعش، اینها هیچ کدام با هیچ دینی از ادیان الهی منطبق نیستند.
در خاتمه سخن مناسب میبینم حدیثی از رسول اکرم(صلي الله عليه وآله) بخوانم و آن حدیث این است که «من آذی ذمیاً فأنا خصمه و من خصمه خصمته یوم القیامة»، پیامبر ما فرمود اگر کسی یک مسیحی یا یهودی را اذیت کند من دشمن او هستم و کسی که من دشمن او هستم روز قیامت با او برخورد خواهم کرد، یعنی حق خود را از او خواهم گرفت و او باید مجازات شود.
ما واقعاً از سرورانمان که از کلیسای آمریکا تشریف آوردهاند، جناب آقای تئودور مک کاریک و جناب آقای برایسون چین که صحبتهای خوبی داشتند تشکر میکنیم ولی صحبت ما با عزیزان این است که امروز فریاد علمای ادیان باید بیشتر بلند باشد، امروز انتظار این نیست که کلیساها نسبت به کارهایی که مسئولین دولتی آمریکا میکنند سکوت نمایند، امروز باید مردم آمریکا، مردم غرب، تمام مسیحیت متوجه این خطر باشند، امروز اسلام را متهم به تروریسم میکنند، بدانید اینها در باطن مسیحیت و تمام ادیان الهی را هم به همین اتهام متهم میکنند.
باید فایدهی مهم این جلسه این باشد که تمام متولّیان ادیان یک فریاد واحد داشته باشند، قرآن ما 1400 سال پیش فرمود: «قل یا اهل الکتاب تعالوا إلی کلمةٍ سواءٍ بیننا و بینکم أن لا نعبد إلا الله و لا نشرک به شیئاً»، خداوند میفرماید: ای پیامبر خطاب کن به اهل کتاب (یعنی به مسیحیت و یهودیت) و بگو بیائید به سوی یک کلمه مشترک بین خودمان فقط خدا را عبادت کنیم و شرک به او نورزیم، یکی از مشترکات دینی ما عبادت خداست، آیا کسی که خدا را عبادت میکند نباید دستورات خدا را رعایت کند؟ آیا خدا مبارزهی با ظلم را وظیفهی همهی پیامبران آسمانی و پیروان آنها قرار نداده؟ پس امروز همه باید با ظلم، خشونت و افراطیگری مبارزه کنیم.
از اینکه حوصله به خرج دادید، شما سروران، اهل فکر، نخبگان و اهل سیاست، خصوصاً جناب دکتر ابراهیم جعفری که حوصله کردند از اول تا انتهای جلسه نشستند تشکر میکنم، من دوست داشتم خود ایشان صحبت میکردند تا از مطالب ایشان استفاده میکردیم.
والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته
أهم مطالب؛
1. امروز برای مقابله با دین از حربهای به نام تروریسم و خشونت گرایی که خود دین در طول تاریخ با آن مبارزه کرده است، استفاده میکنند.
2. از متون دینی استفاده میشود که تمام ادیان اسمانی با تروریسم و خشونت مخالفاند.
3. تعالیم ادیان الهی مبتنی بر ارزشهای اخلاقی است لذا این خشونتهایی که به نام دین انجام میشود چون با ارزشهای اخلاقی سازگاری ندارد پس نمیتواند دینی باشد.
4. امروزه وظیفه متولیان دین اعم از مسلمان و غیر مسلمان، شناخت بیشتر دین و شناساندن بیشتر آن به بشریت است.
5. امروز باید از مساجد اسلامی و ناقوسهای کلیساها و همه معابد ادیان الهی این فریاد برخیزد که داعش اجنبی از دین و دینداری است.
6. یکی از وظایف مهم همه انبیاء رحم، مدارات و رفق با مردم است. اصلاً خشونت در ذات دین و انبیاء وجود ندارد.
7. امروز که سازمانهای امنیتی با به وجود آوردن گروههایی مثل داعش اسلام را متهم به تروریسم میکنند، بدانید که در باطن مسیحیت و تمام ادیان الهی را هم به همین اتهام متهم خواهند کرد.
8. قرآن کریم می فرماید: اگر کسی یک انسان را به ناحق و ظالمانه بکشد گویا همه بشریت را از ابتدا تا انتها به قتل رسانده است.