ببخشید یه سوال داشتم یادمه یه قاعده یا اصل یا شاید حتی اماره ای بود مبنی براینکه اگه کاری را انجام ندادیم دلیل براین نیست بدانیم چه کسی اون رو انجام داده مثل اینکه اگه ما چراغ رو روشن نکرده باشیم دلیل نمیشه بدونیم چه کسی روشن کرده میشه اون عنوانش رو بیان کنید چی بود
پاسخ :
به نظر می رسد منظور شما این باشد : عدم العلم بشی لایدل علی العلم به شی
باسلام وتحیت. بنده کتاب فقه استدلالی شیخ باقر ایروانی رو مطالعه میکردم(جزء ثانی_عقود وایقاعات) رسیدم به قسمت صحت معاطات در اجاره... که فرمودند به مقتضی قاعده صحیح است... سوال پیش اومد کدام قاعده که با جواب شما به پاسخم رسیدم.... سپاسگزارم اجرکم عندالله
سلام علیکم با تشکر از زحمات شما عزیزان بسیار کاربردی و مفید دروس تنظیم شده لطفا آدرس کلاس های درس خارج استاد و زمان برگزاری آن را برام ایمیل کنید
پاسخ :
سلام علیکم
درس خارج اصول از ابتداي تعادل و تراجيح
درس خارج فقه ادامه کتاب الحج
مکان:
مدرسه مرحوم حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني(قده)
زمان:
خارج اصول: ساعت 8 صبح - سه شنبه مورخ 96/6/14- مدرس 21
خارج فقه: ساعت 9 صبح - سه شنبه مورخ 96/6/14- مدرس 20
شخصي درباره آيه 31 سوره نور: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التّابِعينَ غَيْرِ أُولِي اْلإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللّهِ جَميعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»، اين شبهه را وارد کرده که «إلاّ» در «لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ...» «حصر حقيقي» است و نتيجه ميگيرد که «زن موظّف است در برابر عمو، دايي و شوهر دخترش حجاب بگيرد.
حال با توجه به اينکه طبق فتواي جنابعالي، سه فرد فوق از محارم هستند و معلوم است که شما قطعا «إلاّ» را در آيه مذکوره «حصر اضافي» ميدانيد، لطفا عنايت فرموده با تخصّص فوق العادهاي که در ادبيات عرب داريد، به وسيله استدلال از قرآن، بفرماييد که چگونه «إلاّ» در آيه مذکور «حصر اضافي» است؟
ضمنا اينجانب با تحقيق در کتب تفسيري و فقهي، دليلي بر اثبات فتواي جنابعالي در حصر اضافي بودن «إلاّ» در آيه فوق الذکر نيافتهام.
پاسخ :
اينکه حصر در يک عبارت حصر حقيقي است يا اضافي، برهاني نيست، بلکه از مجموع قرائن استفاده ميشود.
اما در مورد سؤال شما به محرميت هر سه نفر در آيه شريفه 23 سوره نساء اشاره شده است.
اما محرميت مادر زن از آيه 23 سوره نساء که ميفرمايد «وَ أُمَّهاتُ نِسائِكُمْ» استفاده ميشود.
همين مسأله روشن ميکند که حصر در آيه شريفه سوره نور، حقيقي نيست، و إلاّ استثناء ديگر ممکن نبود. اما محرميت عمو و دايي از «أَوْ بَني إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني أَخَواتِهِنَّ» در آيه شريفه سوره نور استفاده ميشود.
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۷
خیلی خوب بود انصافا مختصر و مفید
۲۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۲۸
ببخشید یه سوال داشتم یادمه یه قاعده یا اصل یا شاید حتی اماره ای بود مبنی براینکه اگه کاری را انجام ندادیم دلیل براین نیست بدانیم چه کسی اون رو انجام داده مثل اینکه اگه ما چراغ رو روشن نکرده باشیم دلیل نمیشه بدونیم چه کسی روشن کرده میشه اون عنوانش رو بیان کنید چی بود
پاسخ :
به نظر می رسد منظور شما این باشد : عدم العلم بشی لایدل علی العلم به شی
۲۷ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۶
سلام چرا وورد همه جلسات نیست؟؟
پاسخ :
سلام علیکم در آینده نزدیک متن این مباحث بارگذاری می شود.
۳۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۵
سلام متون دروس بيع براساس تدريس مكاسب رو از كجا يكجا ميتونم دانلود كنم؟
پاسخ :
سلام علکیم چنین امکانی فراهم نشده است. میتوانید با نصب نرم افزار تفقه بر روی موبایل جلسات را دانلود کنید و بر روی موبایل مطالعه کنید.
۰۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۲۶
باسلام وتحیت. بنده کتاب فقه استدلالی شیخ باقر ایروانی رو مطالعه میکردم(جزء ثانی_عقود وایقاعات) رسیدم به قسمت صحت معاطات در اجاره... که فرمودند به مقتضی قاعده صحیح است... سوال پیش اومد کدام قاعده که با جواب شما به پاسخم رسیدم.... سپاسگزارم اجرکم عندالله
۲۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۵
سلام پایان نامه ی بنده در مورد ماهیت حقوقی شرط حفظ مالکیت بود و مباحث استاد لنکرانی در مورد تعلیق البیع خیلی در امر تحقیقم راهگشا بود. مؤید باشید.
پاسخ :
سلام علیکم از اظهار لطف شما سپاسگزاریم
۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۱
سلام علیکم با تشکر از زحمات شما عزیزان بسیار کاربردی و مفید دروس تنظیم شده لطفا آدرس کلاس های درس خارج استاد و زمان برگزاری آن را برام ایمیل کنید
پاسخ :
سلام علیکم درس خارج اصول از ابتداي تعادل و تراجيح درس خارج فقه ادامه کتاب الحج مکان: مدرسه مرحوم حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني(قده) زمان: خارج اصول: ساعت 8 صبح - سه شنبه مورخ 96/6/14- مدرس 21 خارج فقه: ساعت 9 صبح - سه شنبه مورخ 96/6/14- مدرس 20
۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۲۴
با سلام و آرزوی توفیقات الهی .بسیار از دروس پر بار حضرت استاد بهره بردم به خصوص مبحث جهاد- و من الله التوفیق
پاسخ :
سلام علیکم از لطف شما سپاسگزاریم.
۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۰
با سلام و ادب متن درس رو چگونه می شود ذخیره نمود؟ از ایکن پی دی اف که در گوشه سمت چپ بالا هست چیزی نصیب ما نشد. ممنونم
پاسخ :
سلام علیکم متن این دروس ان شاء الله به زودی بر روی سایت قرار خواهد گرفت و فعلا فقط صوت این دروس قابل بهره برداری است.
۲۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۹
شخصي درباره آيه 31 سوره نور: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التّابِعينَ غَيْرِ أُولِي اْلإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللّهِ جَميعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»، اين شبهه را وارد کرده که «إلاّ» در «لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ...» «حصر حقيقي» است و نتيجه ميگيرد که «زن موظّف است در برابر عمو، دايي و شوهر دخترش حجاب بگيرد. حال با توجه به اينکه طبق فتواي جنابعالي، سه فرد فوق از محارم هستند و معلوم است که شما قطعا «إلاّ» را در آيه مذکوره «حصر اضافي» ميدانيد، لطفا عنايت فرموده با تخصّص فوق العادهاي که در ادبيات عرب داريد، به وسيله استدلال از قرآن، بفرماييد که چگونه «إلاّ» در آيه مذکور «حصر اضافي» است؟ ضمنا اينجانب با تحقيق در کتب تفسيري و فقهي، دليلي بر اثبات فتواي جنابعالي در حصر اضافي بودن «إلاّ» در آيه فوق الذکر نيافتهام.
پاسخ :
اينکه حصر در يک عبارت حصر حقيقي است يا اضافي، برهاني نيست، بلکه از مجموع قرائن استفاده ميشود. اما در مورد سؤال شما به محرميت هر سه نفر در آيه شريفه 23 سوره نساء اشاره شده است. اما محرميت مادر زن از آيه 23 سوره نساء که ميفرمايد «وَ أُمَّهاتُ نِسائِكُمْ» استفاده ميشود. همين مسأله روشن ميکند که حصر در آيه شريفه سوره نور، حقيقي نيست، و إلاّ استثناء ديگر ممکن نبود. اما محرميت عمو و دايي از «أَوْ بَني إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني أَخَواتِهِنَّ» در آيه شريفه سوره نور استفاده ميشود.