بیع فضولی ، جلسه 56

lessonsSpliter

خلاصه مطالب گذشته
کلام شهيد(ره) در توضيح اشکال
کلام فخر المحققين(ره) در حکم به بطلان و عدم بطلان تتبع عقود
بطلان در فرض ناقليت اجازه
احتمال صحت بر فرض ناقليت اجازه
تعليل شيخ(ره) براي صحت بنا بر کاشفيت

مکاسب/ خیارات ، جلسه 15

lessonsSpliter

نظر شيخ(ره) در عبد مسلم مشتراي از کافر
اشکال و دو جواب شيخ(ره) بر وجود خيار در اينجا
3- استثناي سوم: «شراء العبد نفسه بناءً على جوازه»
تعيين محل نزاع
عدم وجود خيار مجلس در محل نزاع
استدلال علامه(ره) بر عدم وجود خيار مجلس
پاسخ محقق ثاني(ره) از اين استدلال
جواب شيخ(ره) از اين فرمايش محقق ثاني(ره)
مسئله چهارم: اختصاص خيار مجلس به بيع
عبارتي شيخ طوسي(ره) در اين بحث
سه توجيه در اين عبارت شيخ طوسي(ره)
توجيه اول: توجيه مرحوم شهيد(ره) در دروس
توجيه اول: توجيه شيخ(ره)
نکته‌اي از مرحوم ايرواني(ره) در حاشيه

بحث برائت ، جلسه 16

lessonsSpliter

نظر مرحوم شیخ در مورد شکّ در تکلیف

کتاب البیع ، جلسه 92

lessonsSpliter

بيان ادله سه گانه بر جواز جریان وکالت ( در بيع). و نقد استاد بر دليل اول و دوم

تنبیهات استصحاب ، جلسه 75

lessonsSpliter

اصالة عدم تذکیه ـ فروض شبهات حکمیه در ما نحن فیه ـ بیان مرحوم محقق عراقی در اصالة عدم تذکیه ـ اشکال فاضل تونی بر مشهور

امامت در قرآن ، جلسه 18

lessonsSpliter

در هفته گذشته بحث به اینجا منتهی شد که اگر ما در این آیه شریفه اولوالامر را بگوئیم به معنای اهل حلّ و عقد است و از طرفی آیه به نحو مطلق اطاعت اولوالامر را واجب می‌کند همان طوری که ما امامیّه اگر اولوالامر را به معنای معصومین علیهم السلام می‌دانیم و با اطلاق

أمارات _قطع ، جلسه 32

lessonsSpliter

تعلیقه بر فرمایش مرحوم امام که فرمودند بین قوه اختیار و اراده فرق است وکلام مرحوم آخوند و امام در قاعده «الذاتی لا یعلل»

صلاة المسافر ، جلسه 52

lessonsSpliter

ادامه بررسی مسئله پنجم صلاة المسافر درباره شک در تحقق مسافت شرعی و لزوم یا عدم لزوم فحص
بررسی دلیل سوم قول به عدم وجوب فحص در شبهات موضوعیه
تبیین چند نکته درباره دلیل سوم قول به عدم وجوب فحص و دلایل دیگر
بررسی ادله قائلین به وجوب فحص در شبهات موضوعیه
دلیل اول و مناقشه بر آن از منظر محقق خویی(ره)
دلیل دوم و مناقشه بر آن از منظر برخی از محققین

امارات _قطع ، جلسه 15

lessonsSpliter

ادله مشهور بر عدم امکان نفی حجیت از قطع واجب از آن

(صفحه 92 از 736)