در ماه رمضان هیچ لحظه‌ای نیست که انسان از رحمت و برکت و لطف و عنایت خدا دور باشد

۱۴ فروردین ۱۴۰۱

۱۴:۲۶

۹۵۶

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی پیرامون فضیلت ماه مبارک رمضان و ابراز انزجار از جسارت به تمثال امام خمینی(قده)
آخرین رویداد ها

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحيمْ
الْحَمْدُ للّه رَبِّ الْعَالَمِينْ وَصَلَى الله عَلَىٰ سَيِّدَنَا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينْ

قبل از شروع بحث بيان چند مطلب لازم است.

مطلب اول راجع به عمل بسيار مذبوحانه و بزدلانه‌ای است که چند شب قبل صورت گرفت و نما و سازه‌اي که تصوير امام خميني(رضوان الله عليه) بر آن بود را در میدان مرجعیت قم آتش زدند و روز بعد هم قصد داشتند تصوير مرحوم آیت الله بروجردی را آتش بزنند که موفق نشدند.

روشن است که این کار مردم نیست، از خارج کشور سازماندهی شده و توسط مزدورانی انجام مي‌شود که در قبال گرفتن پول حتّي قرآن هم آتش می‌زنند نعوذ بالله، عوامل اصلي و طراحان اين عمل ننگين به خیال خام خودشان فکر مي‌کنند با آتش زدن یک تصوير تزلزلی در این انقلاب عظیم و اعتقادات مردم به وجود می‌آید، اینها نه امام را شناخته‌اند نه انقلاب و مردم را.

با وجود همه مشکلاتی که هست و کم هم نیست، روزی نیست کسی که انقلابی باشد از اين مشکلاتی که برای مردم وجود دارد خون دل نخورد، ولی با همه این حرفها و این مشکلات و این اختلاس‌ها و ناجوانمردی‌ها و خيانت‌هايي که برخی از مسئولین در دوره‌های مختلف به این مردم و دین و انقلاب کردند، هيچ کس از کساني که انقلاب را با همه وجودش پذیرفته با یک آتش زدن تصوير تزلزل پیدا نمي‌کند، آن خانواده‌ای که جوانش را برای این انقلاب داده مگر تزلزل پیدا می‌کند؟ تزلزل مال انقلابی نماها و آنهایی است که نؤمن ببعض و نکفر ببعض هستند، نه آن کسی که می‌داند اين انقلاب از اساس دین برخاسته و یک انقلاب سیاسی به معنای مصطلح مثل انقلاب‌هاي دیگر نبوده است.

رهبر آن یک فقیه و فیلسوف و عارف آشنای به دین و جزء آشناترین افراد به اوضاع سياسي زمان خود بود و پيروانش هم مردم با اخلاصي است که به پا خاسته و این انقلاب بزرگ را به پيروزي رساندند، لذا این انقلاب از متن دین برخاسته و چیزی که از متن دین برخاسته باشد را مگر مي‌توان گفت امروز می‌خواهیم و فردا نمی‌خواهیم؟

البته تبلیغات سوء فراوان است مثل اينکه مي‌گويند مردم از خود دین برگشته‌اند، یک عده‌ای که دلسوز دین نیستند و می‌خواهند نیشی به انقلاب وارد کنند می‌گویند این انقلاب سبب شد عده زیادی از دین برگردند. اين حرف نسبت به افرادی که دین‌شان متزلزل بوده ممکن است صدق کند، ولی کسی که دینش را توسط امام و مراجع عظام از پیامبر و ائمه و قرآن گرفته مگر می‌شود در آن خللی وارد شود، محال است!

به‌هر‌حال می‌خواهیم بگوئیم شما یک کاری می‌کنید که اگر پانصد سال پیش بود شاید اثر می‌کرد ولی الآن دیگر این رذالت‌ها در اراده‌ی ملت تزلزلی ایجاد نمی‌کند. اين کار سخيف کشف از این می‌کند که شما در ضربه زدن به اين انقلاب خیلی درمانده و بیچاره شده‌اید.

مطلب ديگر درباره ماه مبارک رمضان است.

خدا را شکر می‌کنیم که توفيق درک ماه مبارک را يافته و به این ضیافت الهی دعوت شدیم. اینجا توجّه به چند نکته لازم است.

اولین نکته این که در مورد روزه خدای تبارک و تعالی در آيه 183 سوره بقره می‌فرماید: «يا ايها الذين آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون»، خطابش در اين آيه به مؤمنين است.

در آخر آیه 21 همين سوره بقره «لعلکم تتقون» را می‌فرماید منتهي مورد خطابش ناس و عموم مردم است «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم والذین من قبلکم لعلکم تتقون».

امام سجاد(علیه السلام) مي‌فرمايد ناس، مکلفين از فرزندان آدم هستند؛ «المکلفین من وُلد آدم».

آنها که خیال می‌کنند قرآن و احکام آن مختص زمان صدر اسلام بوده جاهلند و آشناي به قرآن نیستند، «یا ایها الناس» یعنی همه بشر، چه آن بشری که زمان نزول قرآن بود و چه آن بشری که بعد از آن تا قيامت مي‌آيد، حتی مربوط به گذشته هم می‌شود منتهی بشرهای گذشته نیستند که این تکلیف را انجام بدهند.

مي‌فرمايد: «أعبدوا ربکم» خدا را عبادت کنید. به چه دلیل خدا را عبادت کنید؟ چون شما و پيشينيان شما را خلق کرده است «الذی خلقکم والذین من قبلکم»، عبادت مختص به خالق است، انسان بايد آن کسی که او را خلق کرده عبادت کند، ما پدر و مادر را نمی‌توانیم عبادت کنیم چون خالق ما نیستند، دنیا و مادیات سنگ، چوب، آب، زمین و ... را نمی‌شود عبادت کرد چون خالق ما نیستند، خالق ما خداست، چون خالق خداست باید خدا را عبادت کنیم. اینجا در مورد «اعبدوا ربکم» روایات لطیفی وجود دارد که به آن مراجعه کنید.

بعد می‌فرماید «لعلکم تتقون»، عبادت انسان را به تقوا می‌رساند. این درباره مطلق عبادات است یعنی خدای تبارک و تعالی درباره مطلق عبادات مي‌فرمايد هر عبادتی که عبادت الله باشد موجب تقواي انسان می‌شود. اما به صوم که می‌رسد همین را خطاب به مؤمنين مي‌کند «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون»، روزه بر شما واجب شد همان طور که بر قبل از شما واجب شده است.

البته اینجا در روایات مي‌فرمايند انبیاء گذشته هم مکلف به روزه بودند اما از عنایاتی که خدای تبارک و تعالی به امت پیامبر و خود پیامبر کرد این بود که اين روزه را در ماه رمضان واجب فرمود.

حال بايد ديد آیا این «لعلکم تتقون» با آن «لعلکم تتقون» در آیه 21 یکی است؟ يعني روزه هم مثل هر عبادت ديگري موجب تقواست یا اینکه خیر، بلکه می‌شود استفاده کرد با توجه به تغيير خطاب به «یا ایها الذین آمنوا»، روزه موجب یک تقوای خاص در انسان مي‌شود و او را به یک درجه‌ی بالایی از تقوا مي‌رساند.

گاهی اوقات می‌پرسند همه شهور و ماه‌ها مربوط به خدای تبارک و تعالی است، همه ساعات و لحظات مربوط به خداست، این چیست که ماه رمضان بر حسب آن تعبیری که از پیامبر اکرم(ص) وارد شده به عنوان شهر الله انتساب به خدای تبارک و تعالی دارد؟ آیا این یک اضافه‌ی تشریفی است یا نکته‌اي در آن وجود دارد؟

عنوان «شهرٌ دعیتم فیه إلی ضیافة الله» هم یک دلیل بر اين انتساب است، خداوند یک دعوت و ضیافت خاص در ماه رمضان دارد، خدایی که همیشه به وسیله ملائکه‌اش مردم را دعوت می‌کند مثل آنکه در ماه رجب ملکی را موکل می‌کند تا هر شب فریاد بزند که چه کسی حاجتی دارد تا حاجتش را برآورده کنم، چه کسی دعایی دارد تا اجابتش کنم؟ در همه ايام اینطور است اما دعوت در ماه رمضان یک دعوت خاص است، لذا چون ضیافت خاص است این ماه شهر الله می‌شود.

«جعلتم فیه من اهل کرامة الله»، شما در این ماه اهل کرامت الله می‌شوید یعنی خدا در بقیه‌ی ماه‌ها نگاه می‌کند به این آدم که قابلیت کرامت را دارد یا نه؟ اگر داشت به او می‌دهد و اگر نداشت ممکن است ندهد! اما در ماه رمضان می‌فرماید کرامت خودم را به سمت شما سرازیر می‌کنم.

این دو نکته را که کنار هم بگذرایم، خصوصاً با تعبيري که پیامبر در آخرین جمعه ماه شعبان فرمودند «نومکم فیه عبادة»، به یک نتیجه‌ی خیلی روشن می‌رسيم؛ ماه رمضان ماهی است که عنايات خداوند در لحظه به لحظه آن، شب و روز، حالت روزه و غیر روزه، بر بشر سرازیر است. اینکه دست و پای شیطان در غل و زنجیر قرار می‌گیرد به‌همين جهت است که خدا لحظه به لحظه به بشر عنایت می‌کند، لحظه‌ای نیست که انسان از رحمت و برکت و لطف و عنایت خدا دور باشد.

ماه عزيز رمضان را قدر بدانیم با عبادت، با قرائت قرآن، با تفکر در مورد خدای تبارک و تعالی که «افضل العبادة التفکر فی ذات الله» است، با همین درس و بحث که یکی از مصادیق بسیار مهم عبادت خدای تبارک و تعالی است.

خیلی مراقبت کنید و از ماه رمضان کمال استفاده را ببريد خدا رحمت کند امام خميني(رضوان الله تعالي عليه) را، تعابیری راجع به ماه رمضان دارد که بعد از روایات ائمه معصومین در کلام احدی پیدا نمی‌کنید! می‌فرماید شرط این مهمانی آن است که مهمان فقط به صاحب خانه توجه داشته باشد و برای غیر صاحب خانه وجودی قائل نباشد. فقط به خدا توجّه کنيد! البته خیلی مشکل است.

 اگر می‌خواهی مراتب بالای مهمانی را درک کنی به غیر خدا و به دنیا توجه نکن. در این ضیافت از خدا بخواهیم عباداتمان درست بشود، نمازمان درست شود، ذهنمان از آلودگی‌ها پاک شود، این ماه؛ شهر طهور است. اول ماه حساب کنیم چقدر آلودگی‌ها درون ما را گرفته و در آخر ماه هم ببینیم به برکت این ضیافت الهی چقدر توانستیم این آلودگی‌ها را کم کنیم. مبادا در اين ماه از نوافل غافل شویم مخصوصاً نافله شب، می‌بینید که عمرها چقدر کوتاه شده، معلوم نیست تا آخر ماه رمضان باشیم یا نه، چه رسد به رمضان سال آینده.

در روایتي که سندش کاملاً صحیح اعلایی است، کسی از امام صادق(ع )سؤال کرد «ما الذی یباعد عنا الشيطان؟» چه چیز شیطان را از ما دور می‌کند؟

نظیر این مطلب هم از پیامبر اکرم(ص) وارد شده که فرمودند «ألا أخبرکم بشیء إن أنتم فعلتموه تباعد الشیطان منکم کما تباعد المشرق من المغرب» آيا مي‌خواهيد خبر از چيزي بدهم که اگر آن را انجام دهيد شیطان از شما دور می‌شود، همان‌طور که مشرق از مغرب دور است؟

این نکته خيلي مهمی است که مي‌فرمايند: «الصوم یسودّ وجهه» روزه، صورت شیطان را سیاه می‌کند، یعنی امیدش از شما قطع می‌شود «و الصدقة تکسر ظهره» صدقه مخصوصاً در ماه مبارک رمضان کمر شیطان را می‌شکند، «و الحب في الله و الموازرة علی العمل الصالح یقطعان دابرة» حب در راه خدا، و پشتکاري در انجام عمل صالح تيرهاي شیطان را مي‌شکند، «و الاستغفار یقطع وتينه»[وسائل: ج10، ص396 و 405] استغفار، رگ قلب شیطان را قطع می‌کند. از اين رو توصیه شده در ماه مبارک رمضان به دعا و استغفار.

امیدوارم این ماه مبارک رمضان پر برکت‌ترین ماه رمضان عمرمان باشد،
خداوند حجاب‌ها را از ما برطرف کند و قلب ما را برای عبودیت و بندگی بیشترش آماده کند،
حلاوت عبادت را در ما بیشتر قرار دهد.
حب دنیا را از دل ما بیرون کند
و آنچه را که برای بهترین بندگان خودش در این ماه مبارک رمضان و در لیله قدر قرار می‌دهد برای همه ما مقدر بفرماید.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته






برچسب ها :

ماه رمضان فاضل لنکرانی فضیلت ماه رمضان توهین به تمثال امام خمینی(قده) رذالت ضد انقلاب