مقدمه

بسم الله الرحمن الرحیم

در طول ایام سال هیچ زمانی مبارک‌‌‌تر از شب قدر، و در گنجینه کتب هیچ کتابی مبارک‌تر از قرآن کریم و در عالم هستی هیچ مخلوقی مبارک‌تر از انسان کامل که واسطه تام فیض حق تعالی در جهان آفرینش باشد، وجود ندارد.

چه زیبا و با عظمت است آن ظرف زمانِ غیر قابل درک و توصیف که این سه وجود مبارک را با خود پیوند زده است. شب قدری که به نص قرآن کریم درک کُنه و عظمت آن حتی بر عقل کل عالم حضرت ختمی مرتبت نیز میسّر نیست وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيلَةُ الْقَدْرِ.

در چنین شب مبارکی فِي لَيلَةٍ مُبَارَکَةٍ خالق هستی و مربّی عالم، کتاب هدایتِ پر از خیر و برکت خود را هَذَا کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ بر قلب مبارک پیامبر اكرم نازل می‌فرماید و این چنین است كه پیوند قرآن و شب قدر با ذوات نورانی ائمه اطهار كه با ذات مقدس پیامبر خاتم نور واحد بوده «اشهد ان ارواحكم ونوركم وطینتكم واحدة» و ریشه در یک شجره مباركه دارند، يوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيتُونَةٍ آشكار و جلوه‌گر می‌شود.

كتاب حاضر، مجموعه‌ای از سخنرانی‌های فقیه اندیشمند حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنكرانی مد‌ظله العالی، خلف صالح مرجع فقید جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی فاضل لنكرانی است كه در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان در تكیه حاج سیدحسن قم در جمع شب‌زنده‌داران و عزاداران امیر المؤمنین علی بن ابی‌طالب با بیانی شیوا و روان، زبان به ذكر فضایل آن امام همام گشوده‌اند و تأكید فراوان بر ضرورت معرفت هر چه بیشتر شیفتگان حضرت، به ساحت قدس مقام ولایت و درک پیوند این سه حقیقت مبارکِ در هم تنیده را، نموده‌اند.

خداوند بزرگ را شاكرم كه همچون گذشته با اجازه معظّم له توفیق تدوین این اثر را نیز یافته‌ام.

شایان ذكر است با توجه به اهمیت خطبه غدیریه نبی اكرم، سزاوار ندیدم سخنرانی حضرت استاد كه در ایام عید غدیر ایراد گردیده و به نكات بسیار مهم این خطبه اشاره

. قدر: 3. . دخان: 3. . انعام: 92. . مفاتيح الجنان، زيارت جامعه كبيره. . نور: 35.

فرموده‌اند را در ضمن مطالب این كتاب قرار ندهم.

امید آنكه مورد قبول حضرت احدیت قرار گیرد و ما را به این سه حقیقت مبارک، در دنیا مأنوس و در آخرت محشور بفرماید.

مركز فقهی ائمه اطهار
ماشاءالله استاد‌میرزا

مقدمه

بسم الله الرحمن الرحیم

مركز فقهی ائمه اطهار

ماشاءالله استاد‌میرزا