طرح حکومت اسلامی، مترقی‌ترین مدل حکومتی است

۰۵ تیر ۱۴۰۳

۱۳:۴۷

۹

خلاصه خبر :
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در مراسم عمامه گذاری طلاب حوزه علمیه امام صادق(ع) قائمشهر
آخرین رویداد ها

هم زمان با عید سعید غدیر خم در آئینی که در حوزه علمیه امام صادق(ع) کوتنا قائم شهر برگزار شد ۲۵ طلبه جوان، توسط آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی ملبس به لباس مقدس روحانیت شدند.
معظم له در این مراسم به بیان ایراداتی پرداختند. مشروح بیانات ایشان به این شرح است.

بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين

«يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»

عید بزرگ مسلمانان و عید الله الاکبر، عید سعید غدیر خم را خدمت شما سروران مکرم، روحانیت معزز و مردم عزیز قائمشهر، تبریک عرض می‌کنم.

چنین روزی بزرگترین روز تاریخ اسلام است، در چنین روزی رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) به دستور خدای تبارک و تعالی تکلیف حکومت را در میان بشر تا روز قیامت معین فرمود، روز عید سعید غدیر فقط معرفی یک فرد نبود بلکه اعلان اساس و پایه حکومت بر بشرتا روز قیامت بود‌، بالأخره انسان‌ها و جوامع بشری نیاز به حاکم وحکومت دارند، سؤال این است خدای تبارک و تعالی که اسلام را به عنوان دین کامل و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) را به عنوان خاتم همه انبیاء فرستاد چه فکری برای حکومت بشر اندیشیده است؟ مسئله ولایت به قدری مهم است که خدای تبارک و تعالی در قرآن به پیامبرش می‌فرماید اگر امروز حکم انتصاب امیر المؤمنین را بیان نکنی تمام زحماتی که در راه رسالت خود تاکنون تحمل کرده‌ای بر فناست، «وان لم تفعل فما بلغت رسالته».

یکی از غفلت‌ها این است که ما فکر می‌کنیم غدیر خم فقط نصب امیرالمؤمنین(علیه السلام) به خلافت بود، خیر! غدیرخم نصب امیرالمؤمنین(ع) و اولاد معصومین(ع) او و افرادی بود که تا قیامت باید بر بشر حکومت کنند، اول کسی که از طرف خدا حکومت بر جمیع بشر پیدا نمود رسول خدا بود، به همین جهت است که در خطبه  غدیریه، خطاب پیغمبر خدا فقط به مسلمان‌ها نیست، بلکه مکرر می‌فرماید معاشر الناس، یعنی مردم تا روز قیامت، نه فقط آنها که در غدیر خم جمع شده‌اند. یا می فرمود «اعلم کلّ ابیض و اسود»، به هر فرد سیاه و سفیدی این خبر را می‌رسانم، در فرازهای مختلف خطبه غدیر پیامبر با صراحت می‌فرماید این یک دستور جهانی است، نه فقط برای یک عده‌ی خاص، نه فقط برای مردم مدینه و مکه، نه فقط برای مسلمان‌ها، و آن دستور این است که از طرف خدا تنها افرادی که صلاحیت حکومت بر انسان را دارند اول رسول خداست و بعد هم علی و اولاد علی.

ما شیعیان که معتقدیم نماز بدون ولایت قبول نیست، اگر کسی تمام عمرش نماز بخواند و روزه بگیرد، هر سال حج برود و همه اموالش را در راه خدا انفاق کند، اما ولایت علی بن ابیطالب و اولاد او را قبول نداشته باشد، هیچیک از اعمالش مورد قبول قرار نمی‌گیرد و فایده‌ای ندارد، دلیلش همین آیه قرآن است.

دلیلش تنها روایات نیست که کسی بگوید این روایات، اخبار آحاد است. مگر ما کسی مهم‌تر از رسول خدا داریم؟ مگر برای اسلام کسی بیشتر از رسول خدا خدمت کرده؟ مگر رسول خدا عقل اول نیست؟ مگر رسول خدا موجودی نیست که به برکت او همه آسمان‌ها و زمین و همه عالم خلق شده؟ «لولاک لما خلقت الافلاک»، اما همین رسول خدا(ص) اگر این حکم را ابلاغ نکند می‌فرماید تمام این زحماتی که کشیدی همه‌اش محو و حبط می‌شود، اینکه آیه می‌فرماید «والله یعصمک من الناس» بیانگر نگرانی رسول خدا از ابلاغ این حکم بود.

پیامبری که در طول بیست و سه سال رسالتش از بیان هیچ حکمی خوف و نگرانی نداشت، وقتی آیات جهاد نازل می‌شد با آنکه جان مردم در خطر بود، اما آن را بلا‌فاصله ابلاغ می‌کردند، اما درباره این آیه شریفه  همانطور که در تفاسیر ذکر شده پیامبر نگران بود از اتفاق‌هایی که پیش خواهد آمد، لذا به جبرئیل فرمود من می‌دانم بخاطر تعداد کم متقین و کثرت منافقین و گنهکاران پرفریب و تمسخرکنندگان اسلام، مردم پذیرش این حکم را ندارند! «لعلمی بقله المتقین و کثرة المنافقین و ادغال الاثمین وحیل المستهزئین بالاسلام»، اما خدا فرمود باید این دستور را به مردم برسانی و من خودم از تو در مقابل مردم مراقبت می‌کنم، «والله یعصمک من الناس».

 نتیجه اینکه یکی از افکار بلند امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) که قبلاً در میان هیچ فقیهی از فقها مطرح نشده این است که امام فرمود اسلام حکومت دارد، اسلام می‌گوید باید خدا حکومت کند، اصلاً طرح اندیشه حکومت اسلامی یکی از مترقی‌ترین طرح‌ها در بحث حاکمیت است، شما امروز به دنیای غرب و شرق که بنگرید می‌گویند ما فردی را از میان خود به انتخاب یا انتصاب، حاکم خود قرار می‌دهیم، اما اسلام در مورد حاکمیت می‌گوید هیچ بشری بدون اذن خداوند حق حکومت بر دیگری را ندارد! «إِنَّمَا وَلِيكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»، حکومت فقط و فقط  با خداست، بعد هم رسول خدا و بعد هم «الذین آمنوا» که ائمه معصومین(علیهم السلام) هستند، و همین ائمه‌ی معصومین تکلیف من و شما در زمان غیبت را معین کرده‌اند که باید به فقیه جامع الشرایط به عنوان ولی فقیه و حاکم مراجعه کرده‌ و او را به عنوان حاکم خود قرار دهیم.

چرا طرح حکومت اسلامی مترقی‌ترین مدل حکومتی است؟ چون وقتی گفته می‌شود خدا حاکم بر بشر است، یعنی دستوراتی که خدا به عنوان خالق بشر که آگاه به تمام زوایای وجود و راههای سعادت و کمال او در دنیا و آخرت است از طریق رسول خود و امامان معصوم(علیهم السلام) می‌دهد، قدر جامع‌ همه شان این است که فقط به مصلحت بشر می‌اندیشد، دنبال هوی و هوس نفسانی نیستند، امیرالمؤمنین اگر چهار سال و چند ماه حکومت کرد، آن هم با فشار و اصرار مردم، دنبال قدرت وهوی و هوس خودش نبود، می‌فرمود این حکومت نزد من از این بند کفشی که دارم پست‌تر است.

امروز هر رئیسی در هر نقطه‌ای از نقاط دنیا دنبال قدرت طلبی، و منافع شخصی و هوسرانی خودش است، اما حاکم اسلامی دلسوزترین و عطوف‌ترین افراد بر مردم و آگاه‌تر از مردم به خود مردم است، ما امروز ثمرات انقلاب را به چشم می‌بینیم.

انقلاب ما با همه فراز و نشیب‌هایش، با همه مشکلاتش، با همه بلاهای اقتصادی و نظامی و سیاسی که دنیای کفر بر سر مردم ما آوردند امروز در دنیا صاحب اقتدار است، من خودم خوب یادم هست اول انقلاب هنگامی که ‌گفتند ناوهای آمریکا نزدیک خلیج فارس می‌شوند بسیاری از سیاسیون وحشت ‌کردند، اما امام مثل کوه ایستاده بود، و یک وقت هم ‌فرمود من اگر جای شما بودم همان اولین ناو را که وارد شد، می‌زدم. این حرف نمایانگر قدرت، ایمان و اتکای امام به خداست.

حکومت اسلامی همین است، حکومت اسلامی می‌خواهد به مردمش عزت بدهد و هویت بخشد، حکومت اسلامی می‌خواهد تکلیف هر انسانی را حتی برای قیامتش بگوید که ای انسان، ای مرد، ای زن، ای جوان، ای پیر قرار تو در این دنیا یک قرار موقت است، به فکر حلال و حرام و قیامت خود هم باش.

خطبه غدیر را دنبال کنید، پیغمبر چقدر در این خطبه به آیات قرآن استدلال می‌کند، هنگام معرفی امیرالمؤمنین و بیان اوصاف و فضائل فراوان حضرت، به مردم می‌گوید فکر نکنید علی بن ابیطالب را چون داماد و پسرعموی من است، حاکم قرار می‌دهم «أمرنی ربی بنصب علی بن ابیطالب»، خدا به من دستور داده است که او را خلیفه خود قرار دهم،

عزیزان، بدانید این انقلاب نیز نشأت گرفته از ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام) است، انقلاب اسلامی ریشه در غدیر و ریشه در عاشورا دارد، امیرالمؤمنین که بود؟ خدا در قرآن می‌فرماید «أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللهِ» یکی از آیاتی که پیغمبر(صلی الله علیه و آله) در خطبه غدیریه ‌قرائت فرمود همین آیه شریفه 56 در سوره مبارکه زمر است. قبل از این آیه خدا می‌فرماید «وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَيكُمْ»، در میان آنچه که من بر شما نازل کردم، نماز، روزه، حج، جهاد، زکات، از بهترین و محوری‌ترینشان تبعیت کنید. محوری‌ترین اینها چیست؟‌ پاسخ را در آیه بعد می‌فرماید «أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللهِ»، مبادا از جمله افرادی شوید که در قیامت فریاد وا حسرتا سر می‌دهند و برآنچه در جنب خدا تفریط کرده‌اند، حسرت می‌خورند. از امام کاظم(علیه السلام) نقل شده که جنب الله امیرالمؤمنین(علیه السلام) است.

پس بشر هر چه در مورد امیرالمؤمنین بیاندیشد کم است، هر چه ذکر علی بگوید کم است، هر چه اعتقادش نسبت به امیرالمؤمنین بیشتر شود کم است، امیرالمؤمنین در این آیه شریفه به عنوان جنب الله معرفی شده، پیام آیه این است که همه ما روز قیامت حسرت می‌خوریم، همه ما می‌گويیم عجب، خدا چنین سرمایه‌ بزرگی را به عنوان احسن ما انزل إلیکم و ولایت امیرالمؤمنین به ما عنایت فرمود، اما ما حقش را بجا نیاوردیم.

خلاصه آنکه در بزرگداشت عید غدیر باید به آنچه پیامبر در غدیر مطرح کرد، توجه داشته باشیم. حضرت نفرمود فقط علاقه به امیرالمؤمنین داشته باشید، نفرمود فقط به ولایت باطنی یا ولایت تکوینی علی بن ابیطالب(ع) معتقد باشید، بلکه در این روز حضرت  بناء حکومت اسلامی را بیان فرمود، همان‌چیزی که امروز خدا به ما عنایت کرده و استمرار غدیراست، قدر این حکومت را بدانیم و باور کنیم اسلام حکومت دارد.

نکته دیگر آنکه ما یک امتحان بزرگ در پیش داریم که انتخابات است.

قرآن می‌فرماید «إِنَّ اللهَ يأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا».

گاهی می‌پرسند شرکت در انتخابات وجوب شرعی دارد یا اینکه حق شهروندی ماست، اگر خواستیم شرکت کنیم، نخواستیم نکنیم؟!

بر اساس آیه وجوب اداء امانت، شرکت در پای صندوق‌های رأی وجوب شرعی دارد، چه امانتی بالاتر از اینکه زمام ریاست جمهوری یک کشور را انسان به دست کسی بسپارد که دغدغه‌ی اسلام و رفع گرفتاری‌‌های مردم را داشته باشد،  این یک امانت الهی است.

ذیل این آیه شریفه یکی از مصادیق امانت را ائمه ما وصیت قرار داده‌اند، یعنی اگر کسی وصیّتی کرد، وصی او باید امانت‌داری کرده و به وصیت او عمل کند و حق ندارد چیزی از آن را کم یا زیاد کند، حال چه امانتی بالاتر از حکومت و ولایت که می‌خواهیم شخصی را مسلّط بر جامعه و بیت‌المال مسلمین کنیم.

پس باید خیلی دقت کنیم، هم شرکت واجب است و هم باید تحقیق کنید. رهبری معظم انقلاب مکرر فرموده اند با بزرگان‌تان مشورت کنید و با تحقیق رأی بدهید، همین‌طور نگوئید حالا هر کسی شد من به او رأی خواهم داد، چون می‌خواهید یک امانت الهی را به اهلش تحویل دهید.

نکته سوم آنکه به مردم عزیز قائمشهر و استان مازندران توصیه می‌کنم، جوان‌های با استعداد خود را به حوزه‌ها بفرستید، علومی که امروز در حوزه‌ها تدریس می‌شود مورد نیاز بشر است، بشر تا  قیامت نیاز به هدایت دارد، ما برای آشنایی با قرآن، برای آشنایی با دستورات پیامبر، برای آشنایی با نهج البلاغه، نیازمند تربیت روحانیت و تقویت حوزه‌های علمیه هستیم.

مذاهب دیگر روز به روز در حال تقویت روحانیت خودشان هستند، چرا شیعه در این میدان حضورش کمرنگ باشد؟ بهره‌مندی از علم دین بزرگترین توفیق است. «إذا أراد الله بعبد خیرا فقَّهه فی الدین»، تصور نشود هر کسی می‌تواند امروز ساک به دست گیرد بگوید من رفتم حوزه علمیه! تا اراده خدا نباشد نمی‌شود، خدا وقتی اراده‌ی خیر به بنده اش ‌کند دست او را می‌گیرد برای سربازی امام زمان و خدمت به دین و خدمت به مردم، برای حفاظت و حراست از دین مردم.

در اغتشاشات سال 1401 دیدید عده‌ای خواستند دین را از شما بدزدند، فقط مسئله حجاب نبود! می‌خواستند دین و قرآن را از شما بگیرند، ولایت را از شما بگیرند، هدف این بود، این شعار نیست و هر کسی که با انصاف دقت در مسائل می کرد، به خوبی به این مسئله می‌رسید.

امشب هم در این مدرسه مبارکه 25 نفر از طلاب عزیز و متعهد می‌خواهند مفتخر به لباس مقدس روحانیت شوند، پیامبر هم در غدیر هنگام نصب امیرالمؤمنین(علیه السلام) به خلافت عمامه مبارک خود را بر سر امیرالمؤمنین(ع) نهادند. بعضی‌ می‌گویند این لباس در زمان صفویه درست شد، نخیر، سبقه تاریخی این عمامه به صدر اسلام بر می‌گردد و اقدام پیامبر در غدیر خم شاهد آن است.

 در روایات ثواب نماز با عمامه چند برابر بیشتر از نماز بدون عمامه ذکر شده است، تصویر مراجع عظام تقلید و امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) را مشاهده کردید هنگام خواندن نماز شب که یک نمازمستحبی است، در بیمارستان روی تخت بیماری، در روزهای آخر عمرش باز یک پارچه‌ای را به سر مبارکش می‌بندد.

برادرانی که می‌خواهند ملبس به این لباس بشوند، بدانند که این پوشش خودش موضوع و طریقی برای کسب توفیقات الهیه است. معنای این لباس این است که با تشرف به این لباس، من خودم را وقف اسلام کردم، این لباس شغل نیست، این لباس حرفه نیست، این لباس قابل مقایسه با سایر لباس‌ها نیست، این لباس سربازی امام زمان(علیه السلام) است، چه افتخاری از این بالاتر؟

امام وقتی از پاریس می‌خواستند به ایران بیایند فرمود برای من تشریفات درست نکنید من یک طلبه هستم، افتخارش این بود که یک طلبه است.

در ماجرای اغتشاشات دیدید همان بلایی که رضاخان به دستور انگلیسی‌ها می‌خواست بر سر این ملت بیاورد، دشمنان دین دنبال کردند. دو محور بزرگ در مأموریت‌های رضاخان بود، یکی کشف حجاب بود و دیگری از بین بردن  لباس روحانیت‌. چرا؟ به بهانه متحد الشکل بودن می‌خواست این پوشش را که نماد دین است از بین ببرد، این لباس فریاد اسلام دارد، فریاد امیرالمؤمنین را دارد، فریاد امام زمان را دارد، وقتی این لباس باشد نماد و نمود دین ظاهر و روشن است.

اما زهی خیال باطل. ما امروز در حوزه‌های علمیه شاهد هستیم که بعد از اغتشاشات آمار ملبس شدن طلبه‌ها بیشتر شده، در اعیاد سال‌های گذشته  دو تا پنج نفر معمم می‌شدند اما امروز با آمارهای 60 نفر مواجه هستیم، همین امروز که خدمت شما هستم در قم 48 نفر از طلاب عزیز در دفتر مرحوم آیت الله العظمی فاضل(رضوان الله تعالی علیه) ملبس گردیدند. ما این لباس را امانت بزرگی می‌دانیم که باید حفظش کنیم و مردم هم باید قدر روحانیت خودشان را بدانند.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

برچسب ها :

انتخابات فاضل لنکرانی امام خمینی عمامه گذاری عید غدیر حکومت دینی مترقی ترین مدل حکومتی قائم شهر کوتنا قائم شهر