اگر انقلاب نبود دين در جامعه امروز ما حضور نداشت
۱۶ بهمن ۱۳۸۷
۱۴:۴۹
۴,۲۴۰
خلاصه خبر :
آخرین رویداد ها
بسم الله الرحمن الرحیم
اين ايام در دهه فجر انقلاب قرار داشته و سي امين سالي است كه از پيروزي انقلاب شكوهمند ما مي گذرد.
چند نكته بايد مد نظر ما باشد كه در اين وقت كوتاه مي خواهم خدمت شما فضلا عرض كنم:
نكته اول ضرورت كاري است كه امام و روحانيت و مردم در سي سال پيش انجام دادند. الان سي سال است كه از انقلاب گذشته است، ما فكركنيم كه اگر اين حركت عظيم و اين نهضت مبارك نبود تا كنون چه بر سر اسلام، حوزه ها و چه بر سر روحانيت و مردم آمده بود! اين مطلبي كه عرض مي كنم واقعاً اعتقاد قلبي و آن چيزي است كه انسان بين خود و خدا مي فهمد.
ما معتقد هستيم كه اگر اين انقلاب در اين كشور نشده بود امروز چيزي بنام حوزه علميه نداشتيم چيزي بنام روحانيت نداشتيم چون آن سياست هاي كه از كشورهاي خارجي و از پايگاه هاي جاسوسي دنيا براي ايران ديكته مي شد و حكومت ايران آن را پياده مي كرد در آن سياست ها حذف دين بعنوان يك هدف اصلي مطرح بود، دنبال اين بودند كه دين را از دست مردم ما بگيرند و براي گرفتن دين بايد مروجين دين را از بين برده و پايگاههاي تعليم و تربيت ديني را محو كنند.
از زمان رضا خان اين كار شروع شد و در زمان محمد رضاي پهلوي هم ادامه پيدا كرد. من نمي دانم كداميك از شما آقايان قبل از انقلاب در قم بوديد، چندين سال درب مدرسه فيضه بسته شده بود، اين مدرسه با اين عظمت چندين سال بود كه بسته شده بود، آرام آرام دنبال اين بودند كه بقيه مدارس را هم همينطور تعطيل كنند و بطور كلي فاتحه روحانيت را بخوانند! واقعا اگر انقلاب نبود امروز اثري از اين حوزهها هم نبود.
حالا قطع نظر از مسئله حوزه و روحانيت اگر انقلاب نبود دين در جامعه امروز ما حضور نداشت. شما ببينيد در اين زمان چقدر آثار ديني از در و ديوار اين مملكت نمايان است زماني بود كه بزرگان ما و مبلغين ما آرزو داشتند به مدت يك دقيقه از صدا و سيما لا اقل يك حديث براي مردم بخوانند ؛ اما امروز مي بينيم كه صدا و سيما شبكه هاي مختلفي دارد مخصوص قرآن و معارف و مسائل ديگر.
در مناسبتهايي كه پيش مي آيد معارف اسلام را به مردم توجه ميدهند. چقدر مسئله ولايت ائمه معصومين عليهمالسلام امروز دارد در اين كشور ترويج مي شود، البته نمي خواهيم بگوييم همه كارهاي صدا و سيما درست است نه انتقاد هم داريم كم هم نداريم و برخي از مشكلات هم براي مردم در اين كشور آفريده است.
اما واقعاً انسان وقتي مجموع را نگاه مي كند يك نويد بزرگي مي دهد كه مجموعه به سمت اين است كه دين در اين كشور حكومت پيدا كند و تمام ابعاد ديني در اين مملكت پياده شود. فعاليت يك روحاني در زمان سابق نهايتش اين بود كه يك منبر پيدا كند و غايتش اين بود كه پاي منبر او هزار نفر بنشيند و يا دو هزار بنشيند اما امروز مي تواند با ميليونها نفر سخن بگويد.
من گاهي اوقات صبحها بعد از نماز صبح بعضي از اين شبكه ها را مي بينم مثلا غالبا مي بينم در يك شبكهاي سخنراني يكي از خطبا را گذاشته كه بعضي هايش خيلي خوب است و بعضي هايش متوسط است و بعضي هايش ضعيف است و بعضي هايش اصلا جايز نيست بگذارند. يادم مي آيد يك وقتي خدمت حضرت والدمان رضوان ا... تعالي عليه يك آقاي روحاني داشت از تلويزيون صحبت مي كرد يك مطلب بسيار باطل و سخيفي را گفت ايشان به من فرمودند كه شما به مسؤل صدا و سيما زنگ بزن و از قول من بگو حرام است كه اين آقا اين مطلب را ميگويد و شما در تلويزيون صحبت او را مي گذاريد.
اين اشكالات هست ولي مجموع را كه ا نسان نگاه مي كند واقعا فضا براي ترويج دين روز به روز به بركت اين انقلاب بيشتر مي شود و اين جاي شكر دارد، و روحانيت امروز همانطوري كه حدوث اين انقلاب بر دوش آنها بود استمرار اين انقلاب هم بر دوش روحانيت است اگر كساني فكر كنند بدون روحانيت انقلاب استمرار پيدا مي كند بسيار در اشتباهند. انقلاب با ماهيت اسلامي خودش با ماهيت اصيل پيروي از مكتب اهلبيت عليهمالسلام فقط در سايه هدايت مراجع بزرگوار و تدبير رهبري فرزانه وحضور فعال روحانيت در همه عرصهها پا برجا خواهد ماند و ما بايد به اين امر توجه داشته باشيم.
امروز بعد از گذشت اين سي سال انسان وقتي نگاهي گذرا به گذشته قبل از انقلاب تا اين زمان ميكند، ميبيند كه از ابتدا تا كنون لطف و عنايت خداوند همواره بر اين كشور و ملّت بوده است، ميبينيم اين نهضت به آرمانها و اهداف خويش نزديكتر شده است، استقلال سياسي، علمي و فرهنگي را به خوبي مشاهده ميكنيم. گسترش دين و معنويت و آزادگي را در سرتاسر جهان به وضوح ميبينيم.
امروز ايران اسلامي به بركت نظام جمهوري اسلامي و نقش اساسي مرد و هدايتهاي جاودانه امام خميني(رضوان الله تعالي عليه) و استمرار افكار آنحضرت به دست مبارك رهبر معظم انقلاب بعنوان يك كشور تاثيرگذار در همه مسائل جهاني مطرح است، از اين جهت متوجه ميشويم كه امام عظيم الشأن چه كار بزرگي كردند، هرچه زمان مي گذرد انسان به ابعاد وجودي آن مرد بزرگ بيشتر پي مي برد، شما ببينيد همان ايام سال 57 روز هاي كه هر دقيقه اش يك تصميم بسيار اساسي از طرف امام براي هدايت و رهبري انقلاب و براي جامعه اتخاذ ميشد كه اگر در يكي از آن تصميم ها يك مقداري اشتباه ميشد كاملا مسئله دگر گون ميگرديد، چه خدمت بزرگي امام كرد و چه حركت بزرگي را آفريدند و امام حق بزرگي بر همه دارد تا پايان دنيا و پايان اين عالم.
اين مرد بزرگ بر همه ما حق دارد انسان بايد ببيند چه كارهاي بزرگي در طول اين مدت انجام شده است و بايد قدر بدانيم، اين انقلاب از عنايات بزرگي است كه خداوند شامل مردم ما كرده است.
نكته دومي كه مي خواهم عرض كنم اين است آنچه كه امام بزرگوار ما را بعنوان امام قرار داد چه بود؟ گاهي اوقات فكر مي كنم و مي گويم مشخصات امام چه است؟ مشخصات امام آيا آن استعداد فوق العاده است كه بايد اسمش را نبوغ و پشت كار در حد زياد گذاشت يا جامعيت علمي ايشان به طوري كه در اين صد سال اخير نظيرش نبوده است. من اين را كه دارم عرض مي كنم واقعا از روي تحقيق مي گويم كسي را به جامعيت علمي امام من سراغ ندارم!
ما بزرگاني داشتيم كه جامع بين معقول و منقول بودند اما اين جامعيتي كه امام داشتند منحصر به فرد بود. امام يكي از مبتكرين و محققين برجسته در علم اصول است، يكي از فقهاي بسيار بسيار قوي، يكي از عرفاي طراز اول يكي از حكماي رده اول، يكي از مفسرين بر جسته، يكي از اساتيد بر جسته درس اخلاق است ما اگر بخواهيم در اين صد ساله ي اخير اساتيد بزرگ اخلاق حوزه را نام ببريم. دوتا استاد اخلاق در اين حوزه بودند يكي حاج ميرزا جواد آقاي ملكي بوده و يكي هم امام بوده است. استعداد، علم، هوش سياسي به طوري كه هميشه از ريز ترين مسائل جامعه خبر داشته است.
ما گاهي اوقات ميگوييم به ما چه امروز در مجلس چه ميگذرد يا امروز در عراق چه مي گذرد، به ما چه ارتباطي دارد در افغانستان چه مي گذرد ما مشغول درس خودمان باشيم اين معنايش آن است كه شما مسؤليت خودت را در حد خانه خودتان فقط منحصر كردهايد. اما امام از همه قضايا اطلاع داشتهاند، البته اطلاع به اين معنا نيست كه آدم درس و بحث را كنار بگذارد شبانه روز بنشيند پاي روزنامه و تلويزيون نه، امام هم كي اين كارها را مي كرد؟
بلكه اين را عرض مي كنم كه ما بايد درس بگيريم اصل سؤال اين است كه در ميان اين ويژگي ها كه هر يك نقش اساسي دارند و ترديدي هم در آن نيست كه استعداد، پر كاري، سياسي بودن، جامعيت علمي همه نقش داشته است اما آن چيزي كه نقش اول را داشته كدام است! آنچه كه عامل درجه اول بوده كدام است؟
به نظر بنده عامل اصلي آن توحيدي بود كه امام به آن رسيده بود. آن ارتباطي كه با خدا داشت نه ارتباط عوامانه و نه ارتباط زاهدانة منفي بلكه آن ارتباط عالمانه و فقيهانه كه با خدا داشت، كسي كه در آن شرايط بسيار خفقان آور كه اصلا انسان جرأت نمي كرد شين لفظ شاه را بگويد بيايد اينطور در مقابل او بايستد، در مقابل حكومت ظالم بايستد و قسم هم ياد كند كه من و الله يك لحظه هم نترسيدم! اين چه است؟ آيا جز اين است كه واقعا يك موحد واقعي بود و خدا را با همه وجودش شناخته بود، امام با تمام وجودش خدا را حس كرده و شناخته بود.
حوزه ما و همه ما اگر بخواهيم براي خدمت به دين موفق بشويم بايد همين را راه طي كنيم، البته عرض كردم عوامل ديگر هم بسيار نقش دارد اگر امام مرجع تقليد نبود اين انقلاب واقع نمي شد اگر امام هوش سياسي نداشت، آن توطئه هاي زياد را نمي توانست متوجه بشود، اما در كنار همه اينها آن تهذيب نفسي كه داشت و آن توحيدي كه در اثر زحمت هاي فراوان عِلمي و عَملي به آن رسيده بود اينها بود كه از امام امام ساخت!
بنابر اين، ما بايد قدر انقلاب مان را بعد از گذشت سي سال بدانيم حالا چون وقت نيست من به فوائد انقلاب نمي توانم اشاره بكنم، بحمدا... از زبان مسئولين آثار علمي و اقتصادي و صنعتي و سياسي ايران بيان ميشود و لازم است از صدا و سيما، جهت اينكه در اين زمينه برنامههاي بسيار خوبي را تدارك ديده است تشكر كنم. اگر تاثير انقلاب را راجع به مجموعه روحانيت ملاحظه بكنيم مي بينيم كه واقعا اين انقلاب يك حيات جديدي براي روحانيت است، حيات جديدي براي فقه است، حيات جديدي براي حوزه هاست، حيات جديدي براي علوم حوزوي و گسترش آن است.
امروز ببينيد به بركت اين انقلاب دايره علمي در حوزه ها وسعت پيدا كرده است و در سايه انقلاب تحقيقات وسيعي نسبت به موضوعات نو پيدا انجام گرفته كه با گذشته قابل مقايسه نيست. مراكز تخصصي فراواني در اين حوزة با عظمت احداث گرديده كه مسائل بسيار مهم جامعه و حكومت به راحتي با دست تواناي فضلاء و محققين و پژوهشگران حوزوي حل ميگردد.
مسئولين بايد توجه كنند در اين دهه مبارك فجر پيشرفت هاي عظيم حوزههاي علميه و رشد فراوان تحقيقات فقهي و علمي را به اطلاع مردم عزيز برسانند. آثار علمي و عملي و معنوي اين تحقيقات به مراتب از پژوهشهاي صنعتي بيشتر و گستردهتر و نفع آن عمومي تر است. امروز حوزه در آستانه تحولات جدي و بزرگي قرار دارد، در عصر ما حوزه علميه قم برخوردار از اساتيد برجسته و محققين ارزشمند و انبوه وسيعي از طلاب و فضلاء حاضر در صحنه است و از مهمترين ابزار و تكنيكهاي سخت افزاري و نرمافزاري استفاده ميشود.
حضور بسيار فعال مراجع بزرگوار در اينترنت و پاسخ به دهها هزار سؤال پزشكي و قضايي و خانوادگي و سياسي و اخلاقي همه گوياي حوزهاي زنده و جذّاب و پر تلاش است، گستردگي امور مربوط به مرجعيت و تاثيرگذار بودن اين نهاد عظيم ديني به هيچ وجه با قبل از انقلاب قابل مقايسه نيست، البته توجه داريم اين مطلب به معناي وجود نقص يا نبود مشكلات نيست، در آخرين سال حيات مرجع بزرگ آيت الله العظمي فاضل لنكراني رضوان الله عليه سايت ايشان به بيش از سي و چهار هزار ايميل كه در برخي از آنها يكصد سوال نيز وجود داشت پاسخ داده شد و اكنون كه حدود دو سال از ارتحال آن مرجع بزرگ ميگذرد سيل سؤالات به اين مجموعه جاري است و به پاسخگويي مشغول ميباشيم.
بايد قدر اين انقلاب را به درستي بدانيم و وظيفه خودمان را ببينيم چيست و آن را انجام بدهيم آنجا كه بايد انتقاد بكنيم انتقاد كنيم اما انتقادمان براي خدا و براي حفظ انقلاب و به دور از حزب گرايي و گرايش هاي فاسدانه باشد. روحانيت اگر استقلال و مؤثر بودن خودش را بخواهد حفظ كند بايد در دايره تحزب و گرايش هاي سياسي قرار نگيرد فقط در دائره خدايي بودن باشد كه از اول فلسفه وجودي روحانيت هم همين دايره است.
اگر در اين دائره باشد ميتواند قدمهاي بزرگي براي مجموعه بشريت بردارد. نبايد اجازه دهيم گروهها و احزاب از مجموعه روحانيت براي رسيدن به اهداف سياسي خويش استفاده نمايند، نبايد اجازه دهيم برخي از گروهها، مجموعههاي درون روحانيت را به نفع حزب و يا گروه خويش مصادره نمايند، روحانيت بايد با همان ويژگي مردمي بودن و با همان روش ساده زيستي و قناعت در خدمت اسلام و انقلاب باشد. إن شاء الله.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته