سخنرانی حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در جمع مسئولين هیئات فاطمی 93/1/15
۱۵ فروردین ۱۳۹۳
۱۹:۵۸
۴,۰۶۳
خلاصه خبر :
آخرین رویداد ها
بسم الله الرّحمن الرّحیم
أعظم الله أجورنا و أجورکم بهذه المصیبة الکبری؛
أعظم الله أجورنا و أجورکم بهذه المصیبة الکبری؛
خدای تبارک و تعالی به همهی پیروان اهلبیت عصمت و طهارت که در ایام فاطميه واقعاً این مصیبت بزرگ عالم بشریت را احیا کردند و این حقیقت و جوهر دین را که عبارت از ولایت هست زنده نگه داشتند و پاسداری کردند مخصوصاً مردم ایران، مخصوصاً قمیها که پیشتاز در این عزاداری فاطمیه بودند، توفيق و اجر عظيم عنايت فرمايد.
بعد از گذشت بیش از ده سال ملاحظه میکنیم که این عزاداریها امروز جهانی شده نه فقط در ایران، نه فقط در شهرهای مذهبی بلکه در همهی نقاط دنيا و در هر جایی که پیروان اهلبیت حضور دارند. خدای تبارک و تعالی برای شما اجر زیادی مقدّر و آثار بسیار زیادی در دنیا و آخرت بر این کار بزرگ شما إن شاء الله مترتب کند.
هدف از تصدیع چند مطلب هست؛ یک مطلب این است که مقصود اصلی از این عزاداریها این است که ما ميخواهيم حقیقت دین را زنده نگه داریم یعنی آنچه که رسول خدا(ص) و همهی انبیاء و اولیاء خدا در طول تاریخ به دنبالش بودند این عزاداریها برای زنده نگه داشتن آن حقیقت است.
درست است مصائب حضرت زهرا بسیار سنگین است، برای آسمان و زمین هم سنگین است اما آنچه که هدف اصلی هست این است که ستمهایی که بر این بیبی شد و انحرافی که بعد از رحلت رسول خدا(ص) به وجود آمد، روشن شود قضیه به آن سمت پیش میرفت که تمام آمال و آرزوهای همهی انبیاء از آدم تا خاتم بر باد برود.
تلاش همهی ادیان گذشته برای آمدنِ اسلام بود تمام انبیاء مقدّمه بودند برای نبوت پیامبر خاتم و ولايت امير المؤمنين و فاطمهی زهرا و اولاد طاهرينش(عليهم السلام).
این مصائبی که این روزها بر اینها شد براي آن بود که درصدد بودند تمام آثار نبوت و ولايت از بین برود! میخواهم عرض کنم ارزش عزاداری ما و شما و این دستهجات و هیئات حول این محور است. شما و آنها که اهل تحقیقاند ميدانيد مسئله؛ تنها مسئلهی فدک و غصب خلافت نبود! مسئله فوق اینها بود، تاریخ وهابیت را ملاحظه کنید؛ ببینید ابن تیمیه که یکی از ارکان وهابیت است ببینید با آیات قرآن چه کرده؟ چه تحریفها و انحرافات و دروغهایی در کتابش آورده؟! سورهها و آیاتی را که مسلّم در شأن اهلبیت نازل شده، انکار ميکند.
ببینید در این منهاج السنهاش چه کرده است؟ راجع به قضیهی سه روز روزه گرفتن برای شفای حسنین که به دستور رسول خدا بود، رسول خدا به امیرالمؤمنین فرمود نذر کنید سه روز روزه بگیرید تا حسنین شفا پیدا کنند اميرالمؤمنين و فاطمه زهرا(س) نذر کردند و حسنين شفا پیدا کردند و سه روز روزه گرفتند افطار هر روزشان را یک شب به مسکین دادند، یک شب به یتیم و یک شب به اسیر، این آیات سوره دهر نازل شد «و یطعمون الطعام علی حبّه مسکیناً و یتیماً و اسیراً إنما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاءً و لا شکوراً» خوب دقت کنید ببینید این فرد که اسمش را شیخ الإسلام گذاشتهاند، در کتاب خودش میگوید اصلاً چنين حدیثی که در مورد شأن نزول این آیات هست جعلی و ساختگی است، در حالی که قبل از وي بیش از 30 نفر از بزرگان اهلسنت، از مفسران و محدّثان اهلسنت مثل زمخشری، فخر رازی، تا علما قرن های دوم، سوم، چهارم، (خود این فرد مربوط به قرن هفتم و هشتم است)، تماماً گفتهاند این آیات مربوط به علی، فاطمه، حسن و حسین و فضهی خادمه است.
داستان مفصل این آیات را خود زمخشری که یکی از بزرگان اهلسنت است با تمام خصوصیات نوشته، اما این آدم وقتی کتاب مینویسد، آنرا ساختگي مينامد.
اين خود دليل روشني است که آنها فقط دنبال خلافت و فدک نبودند بلکه در صدد وارونه کردن تمام دین بودند که حالا وقت نیست من هم نمیخواهم وارد این بحث شوم که چقدر آیات قرآن را تحريف کردند، همین فرد در کتابش میگوید، اصلاً در تاريخ کسی به نام فضهی خادمه نداشتیم، در حالی که تاریخ نویسان و رجالیین قبل از او در کتابهای رجالیشان نام فضه بهعنوان خادمهی فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، ذکر شده. ولی این آدم با عناد و لجاجتي که دارد، روی بغضی که نسبت به اهلبیت دارد میگوید اصلاً ما کسی به نام فضه خادمه نداشتیم! سپس میگوید حدیثی در کتابهای ما وجود دارد که نذر کردن مکروه یا ممنوع است، پس چطور میشود رسول خدا به امیرالمؤمنین بگوید برای شفای حسنین نذر کند؟ اين فرد نميداند خود قرآن میگوید «یُوفُون بالنذر»، وفاي به نذر واجب است و این یکی از مناقب و فضائل ابرار است، یکی از فضائل اهلبیت است، در مواردی که انسان گرفتار یک ضرورتی شده کدام فقیهی گفته نذر مکروه است؟ بله در یک مواردی که ضرورتی وجود نداشته باشد و انسان بیخود نذر کند، این شاید مکروه باشد، یا لااقل رجحان نداشته باشد.
میخواهم عرض کنم اینها درصدد برآمدند تمام حقایق قرآن را تحریف کنند، شما فضلا و علما و اهلتحقیق ملاحظه فرماييد، آیاتی درباره مهدویت در قرآن کریم وجود دارد که مربوط به حضرت حجت(عج) است انسان وقتی به تفاسیر اینها مراجعه میکند میبیند قرآن چقدر مظلوم است، چه بلایی سر قرآن آوردند، چقدر با قرآن بازی کردند.
در سفر اخيري که مدینه مشرف بودم در قبرستان بقیع زیارت جامعه کبیره را میخواندم، یک آخوندی از همینها آمد گفت این شرک است، شما میگوئید یا محمد، یا علی و یا الله نمیگوئید، شما مشرک هستید! به او گفتم من عمل به قرآن میکنم، گفت تو که داری کتاب دعا میخوانی، گفتم نه عمل به قرآن میکنم، قرآن فرموده «و لو أنّهم إذ ظلموا أنفسهم جاؤوک»؛ معنای این آیه این است که وقتی مردم در زمان رسول خدا گناه کرده و به خودشان ظلم میکردند میآمدند خدمت رسول خدا تا براي آنها استغفار کند. گفتم «جاؤوک» یعنی چه؟ یعنی میآمدند رسول خدا را نگاه میکردند؟ یا میآمدند میگفتند «یا محمد إستغفر لنا»، پس معلوم میشود ما باید رسول خدا و اهلبیت را بین خود و خدا واسطه قرار بدهیم، الآن هم آمدیم کنار قبور اینها، اینها در برزخ هستند، قرآن هم که ميفرمايد «و من ورائهم برزخٌ إلی یوم یبعثون»؛ ما معتقدیم انسان بعد از این عالم دنيا، حیات برزخی دارد، نه فقط ائمه، همهی اموات حیات دارند. لذا به اینها میگویيم خواندن زیارت جامعه عمل به این آیه قرآن است.
اینها نه فقط قرآن، حتي سنت پیامبر را حفظ نکردند. اینها دنبال این نبودند که فقط یک فدکی را از دست فاطمه زهرا(سلام الله علیها) بگیرند و مسئله تمام شود. این احیاء فاطمیه که چندین سال است مراجع بزرگ مخصوصاً والد راحل ما(رضوان الله تعالی علیه) بر آن تأکید داشتند، به جهت دفاع از حريم اسلام، قرآن و ولايت است.
سالهای گذشته عرض کردم مرحوم والد ما در پنج سال آخر عمرشان هر سال به مناسبت سوم جمادی الثانی پیام میدادند و از مردم دعوت میکردند، به ما میفرمودند با علما و ائمه جماعات و مسئولين هیئات تماس بگیرند، از ایشان تقاضا کنید، تا فاطميه را همچون عاشورا احياء نمايند.
جهتش هم اين بود که یک روز مجلهای به دست ایشان رسیده بود عنوان آن مجله اين بود فاطمه زهرا از ولادت تا افسانه شهادت! دیدم همینطور اشک از دیدگانشان جاری شد، فرمودند معلوم میشود وهابیت نقشه دارد و میخواهند این حقیقت مسلّم تاریخی را، این ظلمی که به فاطمه زهرا شد را سرپوش بگذارد و از بین ببرد.
خیلی باید بیدار باشیم، این حقایق از بین نرود. در ذهن کسی القاء نکنند که امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا با حکومت وقت زمان خودشان مشکلی نداشتند، اهل تحقیق به صحيح بخاري و مسلم میتوانند مراجعه کنند، در کتابهای معتبر اینها آمده فاطمه زهرا حاکم زمان خودش را نفرين کرد و فرمود بعد از هر نماز به او نفرین میکنم، در کتابهای خود اهل سنت آمده که فاطمه زهرا «ماتت و هی غضبان علیهما»؛ تا آخر عمرش آن دو نفر را نپذیرفت و با آن دو حرف نزد.
اگر فقط ظاهر مسئلهی مادّی فدک بود که شأن فاطمه از این حرفها خیلی بالاتر بود، آيا ميتوان گفت وقتي فاطمه غضبناک از آنها بوده امیرالمؤمنین غضبناک نبوده؟ این ممکن است؟ ما غضب فاطمه را با غضب خدا و رسول خدا یکی میدانیم اینها همه نور واحد هستند، ميخواهند بگویند اهلبیت بعد از امیرالمؤمنین با آنها مشکلی نداشتند، در حاليکه تاریخ و کتابهایشان پر است از بيان ظلم هایی که بر امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا وارد شد.
اجمالاً عرض کنم؛ نمیخواهم بگویم کدام کتاب، کدام محدث و مورخ، کدام محقق از اهلسنت و در چه قرني! خوشبختانه مدارک حرفهاي ما بیشتر در کتب خود آنها آمده، مسئلهی تهدید بیت خیلی عجیب است، بنده وقتی به کلمهی بیت میرسم بدنم میلرزد، بیتی که رسول خدا این آیه را دربارهی آن خواند «فی بیوتٍ أذن الله أن ترفع» ابوبکر سؤال کرد یا رسول الله بیت فاطمه و علی هم از همین بیوت است؟ حالا اگر کس دیگری این سؤال را کرده بود میگفتیم شاید نادانی کرده و نمیدانسته، ولی او است که از پیغمبر سؤال کرده، حضرت فرمود نه، «هی من أفاضلها»؛ این از برترین آن بیوت است، یعنی تمام بیوت انبیاء یک طرف و این بیت محقّر فاطمه و علی یک طرف. آن وقت ابوبکر، عمر، ساکنين چنين بيتي را آنچنان تهدید ميکنند.
من در یک تکه تاریخی از کتب اهلسنت دیدم ابوبکر به عمر میگوید جمعی را بردار ببر آنجا و با آنها مقاتله کن، یعنی اگر برای بیعت نیامد آنها را بکش! مسأله تهديد بيت، مسأله آمدن دومي را در کتابهای خودشان نوشتهاند. دومی تعبیراتی دارد که واقعاً انسان وقتی میخواند از این فرد تعجب میکند، تهدید کرد و عمل کرد، حالا باز یک عده گفتهاند بله تهدید کرد ولی عمل نشده! در کتب خودشان آمده که عمل شده، اینها چه چیزی را میخواهند انکار کنند؟ اين یک حقیقتی است که باید زنده نگه داشته شود.
عرض کردم احیاي فاطمه احیای دین خداست، زنده نگه داشتن مصائب حضرت زهرا زنده نگه داشتن دین خداست، زنده نگه داشتن قرآن است، اگر ما از اینها غفلت کنیم چیزی از قرآن در اختیار ما و آیندگان نخواهد بود. من در همان صحبتی که در بقیع با آن مأمور امر به معروف کردم گفتم چه خیال میکنی؟ توحید فقط نزد اهلبیت است، تفسیر قرآن نزد اهلبیت است، اینها حقایقی است که ما باید بر آن محکم باشیم، همین ائمهی ما در عين آنکه مدارا میکردند، اما بدين حقايق اشاره ميفرمودند.
البته مسئلهی رعایت وحدت در جای خود محفوظ هست. اهانت نکنید، فحش ندهید، سب اینها را نکنید! نباید این کار را کرد ولی از آن طرف هم نباید چشممان را بر این حقایق ببندیم و به نسلهای آینده نگوئیم، ما در مقابل نسلهای آینده مسئولیم، در عین اینکه دستور بزرگان ما، امام خميني(رضوان الله تعالی علیه)، رهبری معظم انقلاب، مراجع بزرگوار بر رعایت وحدت است. ما متوجه هستیم این کشتاری که امروز توسط یک عده از سلفیها که در رأسشان همین ابن تیمیه است که در قرن ششم و هفتم با انحرافات فکري که داشته چنين جنايتکاراني پروريده که ميبينيد بچهی شیرخوار را به راحتی سر میبرند، قلبش را در میآورند، جگرش را در میآورند، این ریشه در آن انحرافات دارد.
باید هم مراقب این طرف قضیه باشیم و هم حقايق مذهب خودمان را محکم نگه داریم. بنده به سهم خودم برای اینکه آن مرجع بزرگ والد راحل ما بسیار نسبت به فاطمیه حساسیت داشت، خدا را شاکرم که بعد از رحلت ایشان تلاش و تحرک این هیئات فاطمي گستردهتر شد و از این زحمتی که تقبّل فرموديد و اینجا تشریف آورید به عنوان اینکه یادی از آن مرجع بزرگ شود، به سهم خودم تشکر میکنم و امیدوارم که اجر همهی شما با فاطمه زهرا(سلام الله علیها) باشد.
خدایا همهی ما را در دنیا و آخرت با فاطمه زهرا(سلام الله عليها) محشور بفرما.
شفاعت آن حضرت و اولاد طاهرينش را شامل حال ما بفرما.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته