بيانات حضرت آيت الله فاضل لنکراني(دامت برکاته) در ديدار با زائران کاروان پیاده بافق
۲۷ مرداد ۱۳۹۴
۲۰:۵۴
۲,۶۹۹
خلاصه خبر :
آخرین رویداد ها
عضو جامعه مدرسین با تشریح فرازهایی از زیارت امام رضا(ع) در جمع زائران پیاده رضوی، حب اهل بیت(ع) را تنها راه قرب به خدا دانست و افزود که توحید خالص و حب به خدا در همین زیارات ائمه معصومین(ع) است که وهابیت به آن جاهل است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی أئمه اطهار(ع)، امروز در دیدار با زائران کاروان پیاده بافق با تبریک دهه کرامت و تحسین همت آنها در عزیمت به مشهد با پای پیاده، بیان داشت: این ایام را خدمت شما زائران واقعی و حقیقی که إن شاءالله از مصادیق «عَارِفاً بِحَقِّه» هستید تبریک عرض میکنم امیدوارم این دهه به یمن این دو ولادت برکات فراوانی را برای همه ما برای جامعه و نظام جمهوری اسلامی داشته باشد.
وی با اشاره به سرودی که جمعا پیرامون حضرت ولی عصر(عج) و امام رضا(ع) خوانده شد افزود: این سرود بسیار عالی و نفوذ پذیر که جان انسان را متحول میکند که من هنوز حلاوت سرود شما را از سال های گذشته دارم و برای من آنقدر جالب بوده که به انتظار شنیدن آن بودم بنابراین تشکر میکنم از آن سرود و اشعاری که خواندید و حالی که داشتید با علی بن موسی الرضا(ع) و حضرت حجت(عج) که بسیار بهره مند شدیم.
یک دوره تهذیب و تزکیه نفس در زیارت با پای پیاده
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: این سفر شما مبتنی بر ادله محکمی است که ما داریم و بهترینش همین «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا» است انسان حتی در خود همین مشهد از منزل سواره برود حرم و مشرف بشود حرم یا پیاده برود حرم قطعا فرق میکند و قطعا ارتباط بین آن کسی که با توجه با اخلاص پیاده مشرف میشود به حرم با کسی که سواره تا جلوی حرم میرود خیلی فرق میکند تا چه برسد به اینکه هزار کیلومتر ان هم با این برنامه دقیق و مدیریت شده مسیر را طی کنید.
وی افزود: این سفر واقعا یک دوره تزکیه است یک دوره تزکیه نفس، تهذیب نفس در همین پیاده روی است و حقا هم همین طور است هرچه توجه بیشتر شما از آن آغاز سفر به حضرت رضا(ع) باشد و ارتباط بهتر داشته باشید متوجه میشود که عنایات به شما بیشتر خواهد بود باید خدا را شاکر باشید که در این مسیر قرار گرفتید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: در زیارت حضرت رضا(ع) جمله ای هست که من تقاضا میکنم این جمله را یک مقدار بیشتر توجه کنید زیاد هم خواندیم خیلی جمله روانی هم هست ولی باید توجه کرد؛ یکی از دوستان از من پرسید شما مشرف میشوید حرم چه میخوانید در حرم گفتم بیشتر سعی میکنم روی این جملات توقف کنم ببینم چه میخواهد اولا این سلام هایی که به حضرت داده میشود ما میگوئیم «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا عَمُودَ الدِّين» این سلام ها یک معنای اجمالی دارد که ما با عناوین متعدد وجود شریفی که به خدمت ایشان شرف یاب شدیم را میخواهیم برای خود یادآوری کنیم یعنی ما محضر ولی خدا رسیدیم، حواسمان باشد ما محضر کسی که قیامت خدا او را به عنوان حجت خودش در مقابل ما مطرح میکند شرفیاب شدیم.
وی افزود: آن کسی که میگوید آقا اسباب هدایت قرب خدافراهم نبود میگویند مگر امام معصوم نبود مگر قبر او نبود مگر کلمات او نبود مگر تفسیر قران توسط ائمه معصومین نبود ما محضر همچین وجود مقدسی میرسیم باز میگوئیم «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ» یعنی هر ظلمتی در روی زمین آنچه که میتواند آن را برطرف کند همین وجود شریف است. «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا عَمُودَ الدِّين» یعنی اگر دین بخواهد باقی باشد عماد و ستون این خیمه دین ائمه معصومین(ع) هستند این یک چیزی است که شماها هم بهش توجه داشتید و باید بیشتر هم به آن توجه کنید وقتی این سلام ها را میدهیم یعنی ما حضورهای مختلف داریم یعنی این وجود شریف تجلیهای مختلف دارد اما یک نکته دیگری هم من میخواهم استفاده کنم و آن این است که به مقتضای سلام، جواب سلام مختلف است شما ببینید وقتی مثلا به یک بچهای سلام میکنیم یا به یک آدم بی سواد سلام میکنیم این جواب سلامی که این آدم بی سواد یا بچه به شما میدهد با آن سلامی که به یک مرجع تقلید میکنید او با وجود وسیع تر خودش به شما جواب میدهد چقدر متفاوت است.
وی ادامه داد: اینجا همین طور است وقتی ما میگوئیم «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ الله» جواب سلام به مقتضای ولی الله بودن است انسان چه قدر لذت میبرد! وقتی بر این معانی توقف میکند و دقت دارد این کلمات تشریفاتی نیست وهمان طور که این تشبیه را به نظر من که خداوند تبارک و تعالی با هر اسمی از اسمای حسنای خودش یک تجلی دارد وقتی میگوئیم «یا الله یا قادر یا علیم یا حی یا قیوم یا رازق» تجلی خدا در هر اسمی با تجلیش در اسم دیگر فرق دارد یعنی یک آثاری دارد. شما وقتی خدا را میخوانید با یا شافی یک تجلی دارد وقتی صدا میزنید یا رازق یک تجلی دیگر دارد و وقتی میگوئیم یا حی و یاقیوم یا غفور و یارحیم هر کدام یک تجلی خاص دارد.
سلام به ائمه و طهارت نفس/ حب به ائمه و قرب به خدا
آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه گفت: عناوین ائمه معصومین(ع) هم همین طور است. ولی الله بودن یک تجلی خاص دارد یعنی وقتی شما به این عنوان به حضرت سلام میدهید ایشان هم از این جنبه ولی الله بودن به شما جواب میدهد وقتی حضرت را نور الله فی ظلمات الارض خطاب میکنید این اقتضا میکند که هر ظلمتی در درون وجود ما باشد با آن جواب سلام برطرف شود.
وی افزود: چرا در دعاها و زیارت جامعه میگوئیم سلام بر شما طهارت ماست؟ ما وقتی میگوئیم «السلام علیک» خودمان را با این سلام تطهیر میکنیم، چون جوابی که میآید، ما را تطهیر میکند، آن جوابی که بر میگردد ما را تطهیر میکند.
این یک نکته ای است که اگر باز به حرم مشرف شدید دقت کنید.
استاد عالی حوزه بیان داشت: نکته دیگر آنکه ما در این زیارت میگوئیم «اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِحُبِّهِم» معنای ظاهرش آن است که من میخواهم با حب اهل بیت به تو نزدیک شوم که این چند نکته دارد بعد این همه دعا و سلام بر انبیاء و ائمه معصومین در آخر دعا یا زیارت مهم ترین چیزی که ما از خدا میخواهیم قرب خداست «اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ» یعنی من نیامدم از تو دنیا را بخواهم از وجود و حب این ها از شما دنیا را نمی خواهم اول حب خودت را میخواهم چون قرب خداوند بدون حب اهل بیت امکان پذیر نیست این نکته دوم است که این جمله به ما میرساند «اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِحُبِّهِم» که حب اهل بیت فقط و فقط طریق برای قرب به خدا است ما هیچ راه دیگری برای قرب به خدا جز حب اهل بیت نداریم بنابراین اینجا اقتضا دارد که خطاب کنیم به خودشان که ما را کمک کنند وحب خود را در دل ما بیشتر کنند.
وی افزود: این حب به امام رضا(ع) در درون پاک شما که هزار کیلومتر را پیاده با عشق طی میکنید وجود دارد اگر نباشد چه چیز و چه وجهی دارد که این همه راه را با پای پیاد سفر کنید این حب است. که البته مراحلش مختلف است در من حقیر، ضعیف است که از اینجا میخواهم با ماشین بروم اما شما از هزار کیلومتر راه گذشتید که این نشانه حبی است که در درون شما وجود دارد.
رییس مرکز فقهی أئمه أطهار(ع) با قرائت فراز «اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِحُبِّهِم» بیان داشت: باید از خودشان بخواهیم زمانی که از حرم خارج میشویم عرض کنیم اگر میخواهید به ما هدیه دهید و عنایتی کنید حب خود را درون ما بیشتر کنید تا حب به خدا پیدا کنیم این وهابیها که قطعا در پیش خدا مسئول هستند که عده زیادی را منحرف کردند و گفتند زیارت آنها شرک است. اینها نمی دانند توحید خالص و حب به خدا در همین زیارت است که جاهل هستند.
وی با قرائت ادامه فراز «اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِحُبِّهِمْ وَ أُوَالِي وَلِيَّهُمْ وَ أُعَادِي عَدُوَّهُم» بیان داشت: ببینید که چه قدر حساب شده و دقیق است حبّ ائمه(ع) دو شاخصه دارد هر کس اهل بیت را دوست دارند ما آنها را دوست داشته باشیم آنهایی که دشمن ائمه هستند با آنها دشمن باشیم این میشود تولی و تبری.
وی افزود: بعد چی عرض میکنیم «فَارْزُقْنِي بِهِمْ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ» دیگر دعایی از این جامع تر نداریم میگوییم خدایا خیر دنیا و آخرت بده یعنی عاقبت به خیری، مال، سعادت، سلامتی بده هر چیزی که مصداق برای خیر است به برکت اینها خیر دنیا و آخرت را به ما بده «وَ اصْرِفْ عَنِّي بِهِمْ شَرَّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة» این هم دعای خیلی بزرگی است یک زیارت آدم را به کجا منتهی میکند.
قضیه داعش طراحی آمریکا و اسرائیل است
آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: امروز قضیه داعش که بلایی شده است برای اسلام و شما خود میدانید و رهبر معظم انقلاب هم تصریح فرمودند آدمهایی که یک مقدار بصیرت و بینش دارند سریع به این نکته میرسند که داعش تمام برنامه هایش از آمریکا و اسرائیل طراحی شده است این که هنوز اینها موصل را نگرفته اند در کتابهای بچه های ابتدایی تدریس میشود همان روزهای اول این کتابها کجا نوشته شده این طراحی دشمن است.
وی افزود: برگردیم به گذشته، اینها آمدند اول وهابیت ساختند تا زیارتها از بین برود ائمه فراموش شوند مردم آنها را در زندگی الگوی خود قرار ندهند هر بلایی میخواهند با الگو قرار دادن خود سر مردم بیاورند اما دیدند نه هر چه کاظمین را بمب گذاشتند سامرا را منفجر کردند مردم اربعین مردم را باشکوه برگزار کردند این عشق و این حب چیزی است که با دو تا بمب و کشتن مردم از بین نمی رود شدیدتر شد.
وی ادامه داد: فکر کردند و دیدند اسلام یک چیزی دارد به اسم جهاد گفتند این را خرابش کنیم داعش را به وجود آوردند و کشتارهای فجیع و قتل عامهای فجیع که روی چنگیز و تمامی خونخواران را سفید کردند چه چیز میتواند در این شرایط ما را محکم نگه دارد همین صاحبان قبر مطهر و ارواح مطهره و همین امام رضا(ع) و ائمه معصومین که هر چه ما ارتباط با انها را بیشتر کنیم بیشتر و بهتر بیمه میشویم و خود و مسلمان محفوظ میماند.
شرک، شر دنیا و آخرت است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه گفت: میگوئیم شر دنیا و آخرت را از ما دور کن که شرک نیاید به سمت ما چون مصداق اول شر، شرک است در این عبارت «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِين» در ذکر یونسیه، قسم دوم چه ربطی به اول دارد؟ «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ» که شهادت به توحید است بعد میگوئیم «سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِين» من از ظالمین هستم بزرگترین ظلم شرک است «ان الشرک لظلم عظیم» بنابراین به خدا عرض میکنیم به وسیله اهل بیت(ع) شر دنیا و آخرت و شر اولین مصداق که شرک باشد را از ما دور کن میخواهیم که فقط خدا در درون ما باشد که البته این خیلی مشکل است.
وی افزود: اینکه نفاق را از ما دور کند اخلاص داشته باشیم ریا نکنیم در بعضی از اعمال باید تظاهر هم باشد نماز جاعت باید تظاهر باشد زیارت باید تظاهر باشد ریا نباشد نگوید میروم مشهد در بیابانها پاهای من تاول بزند به عشق امام رضا(ع) اما جاهایی که لازم است تظاهر کنیم ما آنقدر صفات رذیله داریم این رذایل اخلاقی را کجا باید برطرف کنیم.
حسادت، عجب، غرور و خودخواهی داریم و وقتی مشرف میشویم حرم و با این روح پاک و مقدس این چنینی روبه رو شدیم توقعمان این است که بعد زیارت که بیرون رفتیم پاک باشیم اینها نتیجه زیارت است روحی، متخلق شدن به اخلاق خدا که اخلاق الهی از بین برنده رذایل اخلاقی است.
وی در پایان گفت: خدا را واقعا شاکر باشیم که از پیروان ائمه معصومین هستیم. شیعه هستیم پیامبر به امیرالمومنین میفرمود تو و شیعیانت «هم الفائزون» شیعه رستگار است؛ اگر شیعه به معنای درستش باشیم که إن شاء الله هستیم این فرمایش شامل حال ما میشود؛ برای من سخت بود حرف زدن برای شما من حرف میزنم و شما عمل کردید شما حب و ارادتان را به امام رضا(ع) نشان دادید من دعا میکنم که خدا همان ثوابها را برای شما قرار دهد.