بيانات حضرت آيت الله حاج شيخ محمد‌جواد فاضل لنکراني(دامت برکاته) در جلسه مجمع فضلاء و طلاّب کرج

۲۵ اسفند ۱۳۹۰

۱۱:۳۹

۱,۷۲۷

خلاصه خبر :
جلسه فضلاء و طلاّب کرج، چهارشنبه شب 17/12/1389 در محل دفتر و حسينية مرجع فقيد حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني(قدس سره) برگزار گرديد.
در اين جلسه آيت الله فاضل ضمن عرض خير مقدم فرمودند:
مسئوليت روحانيت در زمان حاضر بسيار سنگين است لذا همه مؤظف هستيم تلاش علمي خود را مضاعف نمائيم. يکي از اموري که در روند پيشرفت علمي طلاّب بسيار تأثيرگذار است دريافت پاسخ روشن به اين سؤال است که علم طلبگي چيست و چه مزيّتي بر ساير علوم دارد؟ بسياري از افراد که در حوزه علميه از کاروان علم و تهذيب عقب مي‌
آخرین رویداد ها

جلسه فضلاء و طلاّب کرج، چهارشنبه شب 17/12/1389 در محل دفتر و حسينية مرجع فقيد حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني(قدس سره) برگزار گرديد.

در اين جلسه آيت الله فاضل ضمن عرض خير مقدم فرمودند:

مسئوليت روحانيت در زمان حاضر بسيار سنگين است لذا همه مؤظف هستيم تلاش علمي خود را مضاعف نمائيم. يکي از اموري که در روند پيشرفت علمي طلاّب بسيار تأثيرگذار است دريافت پاسخ روشن به اين سؤال است که علم طلبگي چيست و چه مزيّتي بر ساير علوم دارد؟ بسياري از افراد که در حوزه علميه از کاروان علم و تهذيب عقب مي‌مانند و گرفتار فرصت‌سوزي مي‌شوند بخاطر آن است که يا پاسخ صحيح و روشن به اين سؤال نيافته‌اند يا غافل از آن هستند و الاّ اگر طلبه‌اي متوجه آن باشد امکان ندارد حتي دقيقه‌اي از عمر خود را در غير اين مسير صرف نمايد.

بايد گفت هر چند مطلق علم ارزش دارد اما علم فقه بخاطر ويژگي‌هايش قابل مقايسه با هيچ يک از علوم ديگر نيست.

امام صادق عليه السلام مي‌فرمايند: «تفقهوا في دين الله ولاتکونوا اعرابياً فانه من لم يتفقه في دين الله لن ينظر الله اليه يوم القيمة ولم يزک عمله ابداً».

امام امر مي‌فرمايند که تفقه در دين نمائيد اگر کسي در پي تفقه در دين خدا نباشد خداوند روز قيامت به او نظر نمي‌کند و اعمالش مورد قبول واقع نمي‌شود.

يا در روايت ديگري امام مي‌فرمايند: فراگرفتن يک حديث از امام معصوم: در مورد حلال و حرام خدا بهتر است از دنيا و آنچه که در دنياست.

احاديث در باب فضليت علم دين بر ساير علوم فراون است و لازم است به آنها مراجعه نمائيد. اين‌که خداوند با عنايتش ما را در مسير فهم دين قرار داده. بسيار با ارزش است و بايد قدر آن را بدانيم و کسب عناوين و مدارک علمي دنيوي نبايد ما را غافل کند بايد بدانيم ارزش يک عالم به ميزان علمي که اندوخته و تقوايي است که کسب کرده نه اين عناوين و مدارک ظاهري. بسياري از بزرگان ما در طول مدت حيات خود مطلقاً دنبال أخذ اجازات ازأحدي نبودند.

مطلب دوم اين است که حد و مرز تلاش علمي ما چه مقدار بايد باشد؟ بنده مکرّر عرض کرده‌ام يک طلبه در کسب معارف ديني نبايد به آنچه کسب کرده است قانع باشد. قناعت در کسب علم مذموم است.

علت آن‌که بسياري از بزرگان ما در گذشته به عنوان جامع معقول و منقول ناميده مي‌شدند به اين جهت بود که به حدّ خاصّي از کسب علم اکتفاء و قناعت نمي‌کردند.

امروز بحمد الله با توصيه‌هايي که مقام معظم رهبري مدّ ظله در باب توليد علم فرموده‌اند در مجامع دانشگاهي هر روز شاهد اخبار خوب از پيشرفت‌هاي علمي هستيم و لازم است که در حوزه‌هاي علميه نيز اين روند با شتاب بيشتر انجام شود.

مطلب سوم: انتظاري است که جامعه از حوزه دارد. شاهد هستيم هر روز فرقه‌هاي باطلي ظهور مي‌کند و شبهات زيادي در اذهان جوانان القاء مي‌گردد. وظيفه طلاّب اين است که اينها را رصد کنند و براي ارائه پاسخ صحيح و مستدل برنامه‌‌ريزي کنند. امتياز شهيد مطهري نسبت به بسياري از افراد معاصر خويش در اين بود که توجه به نياز روز جامعه کرده و در صدد پاسخ به شبهاتي برآمدند که در آن زمان در سطح جامعه القاء مي‌شد.

مطلب چهارم: توجه به اين نکته اساسي است که دين جوهرة اصلي نظام اسلامي ماست و بايد تلاش شود تا اين نظام براساس اصول صحيح دين اسلام اداره شود لذا وظيفه روحانيت است که مراقب باشند عقايد باطل در نظام ما راه پيدا نکند و کسي نتواند عقايد باطلش را خصوصاً در مثل مسائل مهدويت تزريق نمايد. اين طرز تفکر که کسي بگويد مملکت رهبر دارد و مسئولين هستند، لذا ديگر ما وظيفه‌اي نداريم و مشغول درس و بحث خود باشيم حرف غلطي است. نه همه ما بايد مراقب باشيم و هرجا انحرافي مشاهده کرديم به شکل کاملاً صحيح و منطقي و منصفانه انتقاد کنيم همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در سفر اخير خود به قم فرمودند يک روحاني بايد ناصح باشد و منصف.

مطلب آخر اين است که شما فضلاء شهر کرج تلاش کنيد در منطقه‌تان افراد قوي تربيت شوند و در آينده اساتيد و مراجع بزرگ داشته باشيد و اين دور از انتظار نيست در گذشته نه چندان دور در همين شهر تهران در يک زمان چندين مرجع مسلم زندگي مي‌کردند. به گفته برخي از بزرگان در شهر اصفهان در هر خياباني يک مجتهد وجود داشت. شما با تلاش دست خود مي‌توانيد اين امر را احياء کنيد.

اميدوارم اين جلسه مورد تأييد حجت حيّ خدا امام زمان عليه السلام قرار گيرد.

والسلام عليکم و رحمة الله وبرکاته

برچسب ها :