ملاک در تشخیص سنن النبی(ص) از فرائض الله
۰۹ فروردین ۱۳۹۹
۱۷:۱۱
۹۴۵
خلاصه خبر :
آخرین رویداد ها
-
در نظام اسلامی کسانی که مودت و تبعیت عملی از اهل بیت(ع) ندارند صلاحیت تصدی امور را ندارند / مودّت فی القربی معیار قبولی اعمال است
-
عزاداری و نماز جماعت ظهر عاشورا در حسینیه دفتر مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره)
-
عزاداری شهادت امام حسین(ع) در دفتر آیتالله فاضل لنکرانی در لندن
-
حقیقت اشک بر امام حسین(ع) / مقایسه زیارت و عزاداری [کلیپ تصویری]
-
کسانی که دین لقلقه لسان آنهاست، از ریاکاران جامعه هستند / کسانی که عزاداریها را بیپایه میدانند مورد عذاب خداوند هستند
-
حضور آیت الله فاضل لنکرانی در انتخابات ریاست جمهوری
ما گروهی از طلاب درس خارج هستیم که در بحث اصول یکی از مسائلی که دنبال میکنیم بحث مدلسازی احکام است.
یکی از نظامهایی که امروز خیلی مغفول است و کمتر توسط بزرگان تفصیل و توضیح داده شده است، نظام فریضه و سنت است. در حالیکه در برخی روایات میبینیم چنین تفکیکی بین احکام وجود دارد و اهل بیت علیهمالسلام به آن اشاره کردهاند.
اما از اولین سوالاتی که مطرح میشود این است که ملاک تشخیص و تمایز فرایض الله از سنن النبی به طور دقیق چیست؟
چون طبق روایات برخی سننی وجود دارند که در قرآن هم به آنها اشاره شده است فلذا اینکه چیزی در قرآن آمده باشد لزوما ملاک مانع و جامعی شاید نباشد و نیاز به معرفی یک ملاک دقیقتری میباشد.
از آنجا که این بحث یک بحث جدید اصولی-فقهی است و قطعا علمای بزرگواری امثال شما به این مسأله بسیار بیش از طلاب تازهکاری مثل ما پرداختهاند میخواستم درخواست کنم که ما را از فیض اطلاعات و پژوهشهای خود در این زمینه محروم نفرمایید و راهنمایی خود را عیدی سال جدید ما قرار دهید.
ممنون و متشکر
بسمه تعالی
سلام علیکم
مجرد اینکه سنتی در قرآن آمده باشد مانع از سنت بودن نیست و ملاک آن است که تشریع اگر مستند به پیامبر(ص) باشد سنت است ولو در قرآن هم آمده باشد. سلام علیکم
مثلا قرعه برحسب روایات عنوان سنت دارد «القرعه سنة»، اما چون پیامبر(ص) تشریع فرمود پس سنت است، ولو در قرآن آیاتی دال بر قرعه هم باشد.
به قاعده قرعه که از حقیر چاپ شده مراجعه فرمایید. موفق باشید.