در منابع دينی چيزی به نام چله نشينی نداريم
۲۲ خرداد ۱۴۰۰
۰۸:۰۶
۱,۷۳۹
خلاصه خبر :
آخرین رویداد ها
-
برگزاری مراسم سالگرد شهادت حضرت فاطمه(س) / فاطمیه دوم
-
یادی از فقیه اهلبیت(ع) و مرجع بزرگ شیعه، در گفتوگوی خبرگزاری ابنا با آیتالله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی
-
مسئول اصلی این قضیه کوتاهی دولت پاکستان است
-
گزارش سفر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی به آذربایجان شرقی
-
برگزاری مراسم سالگرد شهادت حضرت فاطمه(س) / فاطمیه اول
-
سخنرانی در نشست علمی «جایگاه قاعده لاحرج و لاضرر در فقه مقاومت»
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله
رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا ابی القاسم محمد و علی آله
الطیبین الطاهرین المعصومین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین
. . .
یکی از آقایان بزرگوار در یکی از برنامههای تلویزیونی فرموده بود که ماه ذیالقعده و دهه اول ذیحجه سفارش مخصوص به چلهنشینی است. از من سؤال کردند، گفتم: چنین مطلبی ثابت نیست.
یکشنبه اول ماه ذیقعده؛ نماز خاصی دارد، یازدهم ماه؛ ولادت امام هشتم(ع) است، بیست و پنجم ماه؛ دحو الارض است، بیست و سوم ماه شهادت امام رضا(ع) است، اما عنوان خاصی به عنوان چلهنشینی در ایام ذی قعده نداریم.
ایشان گفته بود چون حضرت موسی(علی نبینا و آله و علیه السلام) اول ذی قعده برای مناجات با خدا به کوه طور رفت و بعد هم خدا فرمود «أتممناها بعشر» و ده روز بر آن افزود، ما از این چلهنشینی را درآورده و سفارش میکنیم به مردم برای مراقبت در این چهل روز.
من با ایشان تماس گرفتم، ایشان این مطلب را به یکی از علمای اخلاق اسناد داد.
گفتم این مطلب که در این ایام حضرت موسی به کوه طور رفته دلیل نمیشود که شارع بگوید تو از اول ذی قعده تا آخر دهم ماه ذیحجه بنشین و ذکر بگو. دلیل دیگری هم که وجود ندارد. حتی از عبارت «من أخلص لله اربعین صباحاً جرت ینابیع الحکمة من قلبه إلی لسانه» هم نمیشود چلهنشینی را استفاده کرد، «من اخلص لله اربعین صباحاً» نمیگوید تو از خانهات بیرون نرو، چهل روز در زیرزمین یا پستوی خانهات عبادت کن. نخیر، تو همان زندگیات را بکن، منتها با مراقبت و اگر توانستید در تمام لحظات این چهل روز در همه حرکات خود؛ حرف زدن، خوردن و خوابیدن، نگاه کردن و... اخلاص داشته باشید آنگاه خدای تبارک و تعالی چشمههای حکمت را از قلب شما بر زبانتان جاری میسازد.
این معنا چه ربطی به چلهنشینی دارد؟ ما در منابع دینی چیزی به نام چلهنشینی نداریم! این حرف عرفا و صوفیان است، اما در دین چنین چیزی نیست.
تذکر: این بیانات در تاریخ 3 تیرماه 99 در درس خارج اصول ایراد شده است.