عدم اهتمام حوزه به مبانی مرحوم امام(قده)

۲۵ مهر ۱۴۰۲

۱۰:۵۱

۱۹۹

خلاصه خبر :
دیدار دبیر شورایعالی و مدیر حوزه علمیه خراسان با آیت الله فاضل لنکرانی
آخرین رویداد ها

رئیس مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار(علیهم السلام) در دیدار با حجج اسلام والمسلمین آقای خیاط، مدیر و آقای فرزانه دبیر شورایعالی حوزه علمیه خراسان با ارائه گزارش مختصری از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی آن مجتمع، اظهار داشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

فعالیتهای مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار(ع)
در این مجتمع، مباحث آموزشی حوزه از پایه یک تا شش در مدرسه ائمه اطهار(ع) و دروس تخصصی فقه و اصول در دو مقطع سطح و خارج در مدرسه عالی فقه واصول و همینطور مباحث تخصصی تفسیر و کلام و تاریخ معاصر در موسسه آموزش عالی ائمه اطهار(علیهم السلام) برگزار می‌‌‌گردد.

حدود 600 طلبه مشغول تحصیل و 230 استاد به تدریس دروس اصلی و دروس حاشیه بزرگان بر مکاسب و رسائل شیخ انصاری و کفایه آخوند خراسانی می‌‌پردازند. در این بین، اساتید ارزیاب دائماً کیفیت و کمیت پیشرفتهای درسی طلاب را بررسی کرده و اساتید پژوهشی نیز به رشد و تقویت بنیه پژوهشی طلاب اهتمام می‌‌ورزند.

الحمدلله برنامه‌‌ها تا به حال خیلی خوب بوده است. خدا رحمت کند آیت الله العظمی فاضل لنکرانی را که اصل این طرح، ایده ایشان بود و معتقد بودند اگر طلاب، رسائل و مکاسب و کفایه را به این شیوه تحصیل کنند، قریب الاجتهاد می‌شوند. اینجا هم مثل مرکز فقهی ما در مشهد بحمدالله این نتیجه را داشته که اکنون تعداد زیادی از دانش آموختگانش از اساتید حوزه، خصوصا دروس سطوح عالی و خارج و صاحبان تألیف هستند.

عدم اهتمام حوزه به مبانی مرحوم امام(قده)

ایشان با اظهار تأسف از عدم توجه به مبانی فقهی واصولی امام خمینی(قدس سره) در حوزه های علمیه گفتند متأسفانه متصدیان امر در حوزه نسبت به ترویج و تبیین مبانی اندیشه های امام راحل غافل هستند، نه اینکه تعمدی داشته باشند چون واقعاً آدم‌های انقلابی و علاقمند هستند ولی یک غفلتی وجود دارد. مثلاً برای تشویق طلاب به فراگیری یک کتابی که خودشان درست کرده‌‌اند و اهل نظر می‌گویند اشکالات فراوانی دارد، مشوّق‌‌هایی قرار داده‌‌اند در حالی که میتوانند همین کار را در مورد کتاب‌های امام کنند.

مناهج را امام به عنوان متن درسی نوشته، یعنی در ذهن شریفش این بوده که بعد از کفایه باید کتابی جامع مطالب کفایه و أنظار بعد از آخوند باشد، لذا مناهج را نوشته‌‌اند، ولی اصلاً هیچ توجهی در این حوزه به مناهج نیست. یک علتش این است که با این کتاب کار نکرده‌‌اند.

خالی شدن شهرها از علما
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد خلأ شهرها از وزنه‌های علمی حوزوی ابراز داشت صدمه اولیه‌ این خلأ به دیانت مردم آنجاست، اصلاً انقلاب ما را همین وزنه‌ها درست کردند، در مشهد و دیگر استان‌ها آخوندهای درجه اول به میدان آمدند و مردم هم به پیروی از آنها به صحنه انقلاب درآمدند. ولی الآن خبری از آن آخوندها نیست و باید یک فکری برای این کرد و علل عدم حضور بزرگان در شهرها و شهرستانها را آسیب شناسی نمود.

یک مطلبی را حاج آقای ما می‌فرمودند که طلبه دو ویژگی دارد؛ یکی علم و دیگری تقوا، هر جای دنیا بروی هیچ عاقلی با این ویژگی‌ها مخالفت ندارد، چه کسی با علم و تقوا مخالف است؟

برچسب ها :

دبیر شورایعالی حوزه علمیه خراسان مدیر حوزه علمیه خراسان عدم اهتمام حوزه به مبانی مرحوم امام(قده) اهمیت مبانی امام خمینی مناهج الوصول فعالیتهای مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار(ع)