گرامیداشت شهدای غزه و حماسهآفرینان طوفان الاقصی با حضور آیت الله فاضل لنکرانی
۱۰ آبان ۱۴۰۲
۱۴:۲۳
۳۵۲
خلاصه خبر :
آخرین رویداد ها
گرامیداشت شهدای غزه و حماسهآفرینان طوفان الاقصی با موضوع «رسالت مسلمین در آزادسازی قدس شریف» پیش از ظهر چهارشنبه دهم آبان ماه 1402 در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد.
در این مراسم که با حضور حضرت آیتالله فاضل لنکرانی و علما و اساتید و فضلای حوزه علمیه برگزار شد، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) آیت الله رمضانی به ایراد سخنرانی پرداختند.
آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تقدیر از آیت الله «محمدجواد فاضل لنکرانی» مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم بیان داشت: برگزاری چنین جلسهای در یک مرکز تخصصی حوزوی قابل تحسین است و بایسته است تا الگوی بقیه مراکز حوزوی نیز قرار گیرد.
وی به بیان امام خمینی(ره) پیرامون بحث فلسطین اشاره کرد و گفت: مساله فلسطین اختصاص به منطقه غرب آسیا ندارد بلکه مربوط به تمام جهان اسلام است. همه موحدان عالم علی الخصوص مسلمانان وظیفه دارند تا جنایات رژیم صهیونیستی را به طور علنی محکوم کنند.
آیت الله رمضانی در تشریح اهمیت ابعاد فردی و اجتماعی دین اسلام بیان داشت: تأکید اسلام بر جایگاه احکام اجتماعی به مراتب از دستورات فردی بیشتر است و طبق نظر محققین نیز تعداد احکام اجتماعی اسلام نیز بر احکام فردی غلبه دارد؛ در نهایت احکام فردی نیز باید به آثار اجتماعی ختم شوند همانند خلوت سحرگاهی انسان که باید به جلوت و اصلاح جامعه ختم گردد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به دستاوردهای علمی و نظامی ایران اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: ایران امروز در عرصه بین المللی به یک قدرت تبدیل شده که توانایی مقابله یا مذاکره با مستکبرین دنیا را دارد. دستاورد دیگر ایران اسلامی، ظهور و بروز ساحت اجتماعی دین در جامعه است که دانشگاههای بزرگی چون آکسفورد انگلیس یا سوربن فرانسه را وادار کرده تا بازتعریفی را از ادیان ابراهیمی ارائه دهند و اعلام دارند که دین توانایی اعتلای جامعه را دارد.
وی به نقشه بلوک غرب و شرق در تجزیه کشورهای منطقه حتی ایران اشاره کرد و پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به عنوان نقطه عطفی در برابر قدرتهای استعماری دانست.
آیت الله رمضانی به دو اصل ایجابی و سلبی گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه بینالملل اشاره کرد و بیان داشت: اولین اصل ایجابی، تحقق کرامت در جامعه بشری است و خداوند نیز خود را با عبارت «ربّک الاکرم» معرفی مینماید. راهبرد نظام بشری در قرآن کریم بر اساس تحقق کرامت واقعی معرفی شده تا در نهایت انسان را به یک نظام توحیدی برساند.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) در تشریح دومین اصل ایجابی اظهار کرد: مسئله عدالت خواهی در دین به عنوان هدف ارسال انبیاء ذکر شده است و به تبع هزینه هایی را به همراه خواهد داشت. قرآن کریم میفرماید: لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ یعنی ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند»؛ قرآن کریم در امر عدالت از کلمه «قیام» استفاده میکند که به معنای عدالت برخواسته از متن جامعه، فطرت و عقل است و این برخلاف اقامه است که امری تحمیلی است.
وی مفهوم «مقاومت» را ذیل هدف فراگیر همه رسولان الهی معرفی کرد و اظهار داشت: تشکیل جبهه مقاومت، حاصل عدالتخواهی مردم منطقه و نمود باورهای اجتماعی اسلام است. متأسفانه برخی اسلام رحمانی را مطرح میکنند و به دنبال صلح مطلق هستند اما در دنیا چیزی به اسم صلح مطلق وجود ندارد بلکه در آیات قرآن نیز بر مسئله «صلح بر مبنای عدالت» تاکید شده است.
آیت الله رمضانی به آیه «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْني وَ فُرادي» اشاره کرد و افزود: امام خمینی(ره) در تفسیر این آیه بر دو مهم تاکید دارند؛ یکی نیاز بشر به نظام توحیدی برای کسب کرامت، و دوم رعایت عدالت در امور اجتماعی که قوام جامعه بدان وابسته است.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع)، «ظلم نکردن» و «عدم پذیرش ظلم» را به عنوان دو اصل سلبی گفتمان ایران اسلامی معرفی کرد و اظهار داشت: خداوند در آیه 279 سوره بقره میگوید «لَا تَظْلِمُونَ وَ لَا تُظْلَمُونَ» یعنی نه ظلم کن و نه ظلم را بپذیر. همچنین حضرت امیر(ع) میفرمایند «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» یعنی همیشه با ستمگران در ستیز هستیم و همیشه حامی مظلومان عالم خواهیم بود.
وی گفت: هر 4 اصل ذکر شده بر مبنای فطرت، عقل و منطبق بر آیات و روایات هستند. تمام آموزههای اسلام به عنوان یک بسته تربیتی برای تعلیم و تعلّم هستند تا انسان را به سمت مسیر تعالی فردی و اجتماعی هدایت کنند؛ حوزویان وظیفه سختی را در برابر تبیین آموزه های دین و اهداف آن به دوش دارند.
آیتالله رمضانی، انقلاب اسلامی ایران را متکفل اصول ایجابی و سلبی در دنیای امروز دانست و بیان کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران گفت که من آمدم تا سیادت را به بشر باز گردانم. انقلاب ایران یک معجزه بود که به شکل دفعی نظام سیاسی ایران را تغییر داد در حالی که صاحب نظران معتقد بودند که تغییر نظام سیاسی ایران در یک روند آرام و طولانی دگرگون خواهد شد؛ قطار انقلاب اسلامی در حال حرکت است و گاهی با دخالت برخی افراد از سرعتش کاسته میشود اما همچنان به مسیر خود ادامه میدهد، نمود این حرکت را در سفری که به قاره آفریقا داشتم، مشاهده کردم.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع)، پروتکلهای 24 گانه رژیم صهیونیستی را تشریح کرد و افزود: در اولین بند این پروتکل چنین آمده است که همیشه حق با زور و قدرت است و کسی که قدرت دارد در جایگاه حق است؛ این دیدگاه همان نگاه ماکیاولیستی است که میگوید برای به دست آوردن قدرت میتوان هر کاری انجام داد پس در نتیجه سیاست و اخلاق با هم تضاد ذاتی دارند.
وی در تبیین لیبرالیسم اخلاقی گفت: ثمره لیبرالیسم اخلاقی چیزی جز ولنگاری و اباحیگری نیست. در آمریکا و اکثر کشورهای غربی تلاش کردند تا هر دونفری را که زیر یک چتر باشند خواه دو زن، دو مرد یا انسان و حیوان را به عنوان یک خانواده تلقی کنند؛ حتی شاهد برگزاری عقد همجنسگرایان در کلیساها بودیم که نتیجه این رویکرد چیزی جز بحران هویت در جامعه غرب نیست.
آیتالله رمضانی ادامه داد: کشور های غربی تلاش دارند تا با ارائه بستههای آموزشی و فرهنگی در برخی مدارس کشورهای اسلامی، نسلی سکولار یا لائیک تربیت کنند. برخی دین را نماد بربریت میدانند و رشد انسان ها را در تضّاد با دین و معنویت معرفی میکنند که باید از نسل جدید در برابر چنین باورهایی محافظت کرد. پیامبر اکرم(ص) میفرماید: "زمانی میرسد که از اسلام فقط یک اسم و از قرآن فقط خط آن باقی میماند" یعنی اسلام که ظرف پر از آب است را واژگون میکنند تا در نهایت از معارف آن چیزی باقی نماند.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) به معنویتهای جعلی اشاره کرد و ابراز داشت: امروزه 4000 معنویت جعلی در جهان داریم که سعی دارند خدا را از دین و شریعت جدا کنند در حالی که معنویت اصیل به معنای همراهی خدا و شریعت است. عرفان بدون خدا یعنی معنویت مسئولیت ستیز یا مسئولیت گریز در حالی که اسلام به دنبال معنویت مسئولیتپذیر است؛ مسلمان باید با توجه به نسبت خود با خدای متعال به اصلاح خود و جامعه بپردازد و به وظائف خود عمل نماید.
وی با استناد به آمارهای جهانی گفت: رژیم صهیونیستی بزرگترین ناقض مصوبات سازمانهای بینالمللی است که آمریکا در 50 یا 60 مورد از حق خود برای جلوگیری از اجرایی شدن قطع نامههای بینالمللی علیه رژیم صهیونیستی استفاده کرده است؛ به طور مثال قطع نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که دستور به عقب نشینی اسرائیل از صحرای سینا، کرانه باختری رود اردن، نوار غزه، بیت المقدس شرقی و اراضی اشغالی را صادر کرده بود ولی با دخالت آمریکا وتو شد.
آیتالله رمضانی به فجایع غزه اشاره کرد و بیان داشت: تا روز گذشته 8429 انسان در غزه به شهادت رسیدهاند که نیمی از آنان کودکان معصوم و بیگناه بودند؛ آیا این افراد مصداق بارز آیه «بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتۡ» نیستند؟ آیا مسلمانان حدیث پیامبر اکرم(ص) را نشنیدهاند که میفرمایند: «مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم» یعنی هر کس فریاد کمک خواهی کسی را بشنود و به کمکش نشتابد(خواه مسلمان باشد یا غیرمسلمان) مسلمان نیست.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) ادامه داد: یک میلیون و چهارصد هزار نفر از جمعیت دو میلیونی غزه آواره شدهاند و سرپناهی برای زندگی ندارند؛ هیچ زندانی را در دنیا به مثل غزه پیدا نمیکنید و هیچ جنایتی را در تاریخ به مانند جنایات غزه نمیبینید. اگر از گسترش رژیم صهیونیستی جلوگیری نمیشد امروزه شاهد همین اتفاقات ناگوار در کشورهای مختلف غرب آسیا بودیم.
وی به نگاههای نژاد پرستانه رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: این قوم خود را از همه برتر و بالاتر میبینند و اعتقاد دارند که دنیا به این نتیجه میرسد که برای ما با افتخار بردگی و بندگی کند. صهیونیستها نسبت به انسانها و حقوق آنان بیتوجه هستند که این بر اساس پروتکلهایشان تعریف شده است.
آیتالله رمضانی به آیات و روایات مقابله با ظلم اشاره کرد و بیان داشت: برخی چنین جنایاتی را میبینند اما همچنان سکوت میکنند یا وظیفه خود نمیدانند که موضع روشنی اتخاذ کنند؛ هیچ انسان دارای عقل و فطرتی با دیدن جنایات این رژیم سکوت نمیکند. امروزه حوزههای علمیه و علما باید در رأس همه اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی باشند.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) در تشریح منطق اسلام و دشمنان آن اظهار داشت: منطق دشمن با زر و زور و تزویر است اما منطق اسلام، منطق عقلانیت و مقابله با ظلم است. تنها مکتبی که میتواند با رژیم صهیونیستی مقابله کند، منطق غنی اسلام و مکتب محمدی(ص) است؛ مقاومت تنها تفکری است که دشمنان را سرجای خود مینشاند و مشمول رحمت الهی است تا جامعه بشری بتواند از این رحمت بهرهمند شود.
در این مراسم که با حضور حضرت آیتالله فاضل لنکرانی و علما و اساتید و فضلای حوزه علمیه برگزار شد، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) آیت الله رمضانی به ایراد سخنرانی پرداختند.
آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تقدیر از آیت الله «محمدجواد فاضل لنکرانی» مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم بیان داشت: برگزاری چنین جلسهای در یک مرکز تخصصی حوزوی قابل تحسین است و بایسته است تا الگوی بقیه مراکز حوزوی نیز قرار گیرد.
وی به بیان امام خمینی(ره) پیرامون بحث فلسطین اشاره کرد و گفت: مساله فلسطین اختصاص به منطقه غرب آسیا ندارد بلکه مربوط به تمام جهان اسلام است. همه موحدان عالم علی الخصوص مسلمانان وظیفه دارند تا جنایات رژیم صهیونیستی را به طور علنی محکوم کنند.
آیت الله رمضانی در تشریح اهمیت ابعاد فردی و اجتماعی دین اسلام بیان داشت: تأکید اسلام بر جایگاه احکام اجتماعی به مراتب از دستورات فردی بیشتر است و طبق نظر محققین نیز تعداد احکام اجتماعی اسلام نیز بر احکام فردی غلبه دارد؛ در نهایت احکام فردی نیز باید به آثار اجتماعی ختم شوند همانند خلوت سحرگاهی انسان که باید به جلوت و اصلاح جامعه ختم گردد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به دستاوردهای علمی و نظامی ایران اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: ایران امروز در عرصه بین المللی به یک قدرت تبدیل شده که توانایی مقابله یا مذاکره با مستکبرین دنیا را دارد. دستاورد دیگر ایران اسلامی، ظهور و بروز ساحت اجتماعی دین در جامعه است که دانشگاههای بزرگی چون آکسفورد انگلیس یا سوربن فرانسه را وادار کرده تا بازتعریفی را از ادیان ابراهیمی ارائه دهند و اعلام دارند که دین توانایی اعتلای جامعه را دارد.
وی به نقشه بلوک غرب و شرق در تجزیه کشورهای منطقه حتی ایران اشاره کرد و پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به عنوان نقطه عطفی در برابر قدرتهای استعماری دانست.
آیت الله رمضانی به دو اصل ایجابی و سلبی گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه بینالملل اشاره کرد و بیان داشت: اولین اصل ایجابی، تحقق کرامت در جامعه بشری است و خداوند نیز خود را با عبارت «ربّک الاکرم» معرفی مینماید. راهبرد نظام بشری در قرآن کریم بر اساس تحقق کرامت واقعی معرفی شده تا در نهایت انسان را به یک نظام توحیدی برساند.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) در تشریح دومین اصل ایجابی اظهار کرد: مسئله عدالت خواهی در دین به عنوان هدف ارسال انبیاء ذکر شده است و به تبع هزینه هایی را به همراه خواهد داشت. قرآن کریم میفرماید: لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ یعنی ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند»؛ قرآن کریم در امر عدالت از کلمه «قیام» استفاده میکند که به معنای عدالت برخواسته از متن جامعه، فطرت و عقل است و این برخلاف اقامه است که امری تحمیلی است.
وی مفهوم «مقاومت» را ذیل هدف فراگیر همه رسولان الهی معرفی کرد و اظهار داشت: تشکیل جبهه مقاومت، حاصل عدالتخواهی مردم منطقه و نمود باورهای اجتماعی اسلام است. متأسفانه برخی اسلام رحمانی را مطرح میکنند و به دنبال صلح مطلق هستند اما در دنیا چیزی به اسم صلح مطلق وجود ندارد بلکه در آیات قرآن نیز بر مسئله «صلح بر مبنای عدالت» تاکید شده است.
آیت الله رمضانی به آیه «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْني وَ فُرادي» اشاره کرد و افزود: امام خمینی(ره) در تفسیر این آیه بر دو مهم تاکید دارند؛ یکی نیاز بشر به نظام توحیدی برای کسب کرامت، و دوم رعایت عدالت در امور اجتماعی که قوام جامعه بدان وابسته است.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع)، «ظلم نکردن» و «عدم پذیرش ظلم» را به عنوان دو اصل سلبی گفتمان ایران اسلامی معرفی کرد و اظهار داشت: خداوند در آیه 279 سوره بقره میگوید «لَا تَظْلِمُونَ وَ لَا تُظْلَمُونَ» یعنی نه ظلم کن و نه ظلم را بپذیر. همچنین حضرت امیر(ع) میفرمایند «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» یعنی همیشه با ستمگران در ستیز هستیم و همیشه حامی مظلومان عالم خواهیم بود.
وی گفت: هر 4 اصل ذکر شده بر مبنای فطرت، عقل و منطبق بر آیات و روایات هستند. تمام آموزههای اسلام به عنوان یک بسته تربیتی برای تعلیم و تعلّم هستند تا انسان را به سمت مسیر تعالی فردی و اجتماعی هدایت کنند؛ حوزویان وظیفه سختی را در برابر تبیین آموزه های دین و اهداف آن به دوش دارند.
آیتالله رمضانی، انقلاب اسلامی ایران را متکفل اصول ایجابی و سلبی در دنیای امروز دانست و بیان کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران گفت که من آمدم تا سیادت را به بشر باز گردانم. انقلاب ایران یک معجزه بود که به شکل دفعی نظام سیاسی ایران را تغییر داد در حالی که صاحب نظران معتقد بودند که تغییر نظام سیاسی ایران در یک روند آرام و طولانی دگرگون خواهد شد؛ قطار انقلاب اسلامی در حال حرکت است و گاهی با دخالت برخی افراد از سرعتش کاسته میشود اما همچنان به مسیر خود ادامه میدهد، نمود این حرکت را در سفری که به قاره آفریقا داشتم، مشاهده کردم.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع)، پروتکلهای 24 گانه رژیم صهیونیستی را تشریح کرد و افزود: در اولین بند این پروتکل چنین آمده است که همیشه حق با زور و قدرت است و کسی که قدرت دارد در جایگاه حق است؛ این دیدگاه همان نگاه ماکیاولیستی است که میگوید برای به دست آوردن قدرت میتوان هر کاری انجام داد پس در نتیجه سیاست و اخلاق با هم تضاد ذاتی دارند.
وی در تبیین لیبرالیسم اخلاقی گفت: ثمره لیبرالیسم اخلاقی چیزی جز ولنگاری و اباحیگری نیست. در آمریکا و اکثر کشورهای غربی تلاش کردند تا هر دونفری را که زیر یک چتر باشند خواه دو زن، دو مرد یا انسان و حیوان را به عنوان یک خانواده تلقی کنند؛ حتی شاهد برگزاری عقد همجنسگرایان در کلیساها بودیم که نتیجه این رویکرد چیزی جز بحران هویت در جامعه غرب نیست.
آیتالله رمضانی ادامه داد: کشور های غربی تلاش دارند تا با ارائه بستههای آموزشی و فرهنگی در برخی مدارس کشورهای اسلامی، نسلی سکولار یا لائیک تربیت کنند. برخی دین را نماد بربریت میدانند و رشد انسان ها را در تضّاد با دین و معنویت معرفی میکنند که باید از نسل جدید در برابر چنین باورهایی محافظت کرد. پیامبر اکرم(ص) میفرماید: "زمانی میرسد که از اسلام فقط یک اسم و از قرآن فقط خط آن باقی میماند" یعنی اسلام که ظرف پر از آب است را واژگون میکنند تا در نهایت از معارف آن چیزی باقی نماند.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) به معنویتهای جعلی اشاره کرد و ابراز داشت: امروزه 4000 معنویت جعلی در جهان داریم که سعی دارند خدا را از دین و شریعت جدا کنند در حالی که معنویت اصیل به معنای همراهی خدا و شریعت است. عرفان بدون خدا یعنی معنویت مسئولیت ستیز یا مسئولیت گریز در حالی که اسلام به دنبال معنویت مسئولیتپذیر است؛ مسلمان باید با توجه به نسبت خود با خدای متعال به اصلاح خود و جامعه بپردازد و به وظائف خود عمل نماید.
وی با استناد به آمارهای جهانی گفت: رژیم صهیونیستی بزرگترین ناقض مصوبات سازمانهای بینالمللی است که آمریکا در 50 یا 60 مورد از حق خود برای جلوگیری از اجرایی شدن قطع نامههای بینالمللی علیه رژیم صهیونیستی استفاده کرده است؛ به طور مثال قطع نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که دستور به عقب نشینی اسرائیل از صحرای سینا، کرانه باختری رود اردن، نوار غزه، بیت المقدس شرقی و اراضی اشغالی را صادر کرده بود ولی با دخالت آمریکا وتو شد.
آیتالله رمضانی به فجایع غزه اشاره کرد و بیان داشت: تا روز گذشته 8429 انسان در غزه به شهادت رسیدهاند که نیمی از آنان کودکان معصوم و بیگناه بودند؛ آیا این افراد مصداق بارز آیه «بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتۡ» نیستند؟ آیا مسلمانان حدیث پیامبر اکرم(ص) را نشنیدهاند که میفرمایند: «مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم» یعنی هر کس فریاد کمک خواهی کسی را بشنود و به کمکش نشتابد(خواه مسلمان باشد یا غیرمسلمان) مسلمان نیست.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) ادامه داد: یک میلیون و چهارصد هزار نفر از جمعیت دو میلیونی غزه آواره شدهاند و سرپناهی برای زندگی ندارند؛ هیچ زندانی را در دنیا به مثل غزه پیدا نمیکنید و هیچ جنایتی را در تاریخ به مانند جنایات غزه نمیبینید. اگر از گسترش رژیم صهیونیستی جلوگیری نمیشد امروزه شاهد همین اتفاقات ناگوار در کشورهای مختلف غرب آسیا بودیم.
وی به نگاههای نژاد پرستانه رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: این قوم خود را از همه برتر و بالاتر میبینند و اعتقاد دارند که دنیا به این نتیجه میرسد که برای ما با افتخار بردگی و بندگی کند. صهیونیستها نسبت به انسانها و حقوق آنان بیتوجه هستند که این بر اساس پروتکلهایشان تعریف شده است.
آیتالله رمضانی به آیات و روایات مقابله با ظلم اشاره کرد و بیان داشت: برخی چنین جنایاتی را میبینند اما همچنان سکوت میکنند یا وظیفه خود نمیدانند که موضع روشنی اتخاذ کنند؛ هیچ انسان دارای عقل و فطرتی با دیدن جنایات این رژیم سکوت نمیکند. امروزه حوزههای علمیه و علما باید در رأس همه اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی باشند.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) در تشریح منطق اسلام و دشمنان آن اظهار داشت: منطق دشمن با زر و زور و تزویر است اما منطق اسلام، منطق عقلانیت و مقابله با ظلم است. تنها مکتبی که میتواند با رژیم صهیونیستی مقابله کند، منطق غنی اسلام و مکتب محمدی(ص) است؛ مقاومت تنها تفکری است که دشمنان را سرجای خود مینشاند و مشمول رحمت الهی است تا جامعه بشری بتواند از این رحمت بهرهمند شود.