شوراي مرکزي هيأت مذهبي روز دوشنبه 25/8/1388 با حضرت آيت الله حاج شيخ محمد جواد فاضل لنکراني دامت برکاته ديدار و گزارشي از فعاليت‌هاي اين شورا، خصوصاً در زمينة آموزش مسئولين هيئات مذهبي ارائه نمودند.

۱۹ شهریور ۱۳۹۰

۱۵:۴۰

۱,۷۷۱

خلاصه خبر :
شهادت امام جواد و امام باقر(عليهما السلام) را تسليت عرض مي‌کنم. در آستانة ماه محرم الحرام قرار گرفته‌ايم، الحمدلله آقايان به مسائل واقف هستند، و بنده از باب تذکر چند نکته عرض مي‌کنم اول اينکه از تشکيل اين شورا تشکر مي‌کنيم. ضرورت وجود اين شورا بخصوص بعد از انقلاب و در شرايط کنوني بسيار زياد است.
آخرین رویداد ها

بسمه تعالي

آيت الله فاضل ضمن خوش آمدگويي به حضار فرمودند:
شهادت امام جواد و امام باقر عليهما السلام را تسليت عرض مي‌کنم. در آستانة ماه محرم الحرام قرار گرفته‌ايم، الحمدلله آقايان به مسائل واقف هستند، و بنده از باب تذکر چند نکته عرض مي‌کنم اول اينکه از تشکيل اين شورا تشکر مي‌کنيم. ضرورت وجود اين شورا بخصوص بعد از انقلاب و در شرايط کنوني بسيار زياد است. مردم متدين ما بحسب طبع ولايي خود به خصوص در ماه محرم با تمام وجود و امکانات به ميدان مي‌آيند اگر سؤال شود اين خيل عظيم مردم را چه کسي به صحنه آورده است؟ آيا روحانيت اين کار را کرده يا مسئولين هيئات يا مداحان، مي‌گوييم هيچکدام، مردم ما، مردمي ولايي و علاقمند به اهل‌بيت عليهم السلام هستند و به نحو احسن وظيفة خود را انجام مي‌دهند. مجموعه روحانيت و مرجعيت و مسئولين مربوط به اين امر بايستي با ظرافت بسيار وارد ساماندهي اين کار شوند. چون اين نهاد با ساير نهاد‌ها فرق بسيار دارد. بنده معتقدم اين شورا بايد سياست‌ها و برنامه‌هاي خود را مدوّن کرده و و با استمداد از صاحب نظران روي آن خوب مطالعه کند. به نظر من در درجة اول لازم است اين شورا در پي الگودهي و الگوسازي باشد، چون امر و نهي به هيئات تأثير چنداني ندارد بلکه تأثير منفي خواهد داشت. اما اگر در جهات متعدد الگوسازي نماييد مثل آنکه اشعار با محتواي بسيار قوي و خوب به آنها معرفي شوند. از ديوان‌هاي شعراي بزرگ و خوب‌مان اشعاري که بسيار خوب و عالي سروده شده‌اند و هيچ بوي شرک و خرافه نمي‌دهند انتخاب کنيد و در اختيار هيئات و مداح‌ها و حتي وعاظ قرار دهيد. يا آنکه برنامه‌ريزي کنيد که در هر زمان به تناسب موضوعات خاص آن زمان مطالب مطرح شود. مثلاً در زمان ما اين عرفان‌هاي ساختگي يا رمال‌ها چه بسيار افرادي را که به انحراف نکشاندند. بايد به افرادي که توانايي دارند تذکر داده شود تا روي اين موضوعات تحقيق کرده و سپس در مناطق پر جمعيت شهر با استدلال و بيان شيوا به جوانان منتقل کنند. شبيه کاري که ما در ماه مبارک رمضان در دفتر تهران انجام داديم. در مورد عرفان، عرفان امام حسين عليه السلام مطرح شود و به جوانان گفته شود که عرفان صحيح، عرفاني است که ائمه ما و امام حسين عليه السلام آن را بيان فرموده‌اند. و عارف واقعي کسي است که امام حسين را خوب بشناسد و معرفي کند و براي او عزاداري کند. نه کساني که در غرب آموزش ديده‌اند و مسائل انحرافي را با رنگ و لعاب ديني ترويج مي‌کنند. تاکنون دشمنان دين براي مبارزه با اسلام به مردم مي‌‌گفتند دين نداشته باشيد. اما الآن به اين نتيجه رسيده‌اند که در قالب ترويج دين‌هاي ساختگي با دين مبارزه کنند. مکتب‌هاي ساختگي و جعلي با ظاهر ديني ارائه مي‌دهند تا آن را جايگزين دين واقعي کنند. اين شورا بايد با افرادي که به موضوعات روز جامعه واقف هستند مرتبط شده و مطالب مهم و حياتي روز را انتخاب کرده و به وعّاظ و خطباء بدهند تا روي آن تحقيق کنند و براي مردم بيان کنند. اکنون که دين ما به شکل جديد‌تري مورد تهاجم قرار گرفته نحوة دفاع ما هم بايستي متناسب با زمان خودمان باشد نه مانند پنجاه سال گذشته.
نکتة دوم اين است که، متأسفانه بسياري از منبر‌هاي ما از بيان آيات و روايات و معارف خالي شده و بيشتر صرف مسائل سياسي يا خرافات يا بيان خواب مي‌شود. منبري واقعي که نبايد با خواب اسلام را به مردم معرفي کند. بايد با آيات و روايات و تاريخ اسلام، اسلام را به مردم معرفي کنيم. شما اگر يک مطالعة ميداني روي منبرها انجام دهيد مي‌توانيد منبر‌ها را آسيب‌شناسي کنيد و ببنيد چه مقدار از مطالب آن را، مطالب صحيح از آيات و روايات تشکيل مي‌دهد و چه مقدار مطالب ديگر.
نکتة سوم اين است که انقلاب بايد محور اساسي مجالس ما باشد. ما بايد قبول و باور کنيم که امروز انقلاب و دين دو حقيقت است که به هم گره خورده‌اند. نمي‌شود کسي بگويد من متديّن هستم و کاري به انقلاب ندارم. بخاطر آنکه اين انقلاب با مجاهدت و جانفشاني‌هاي علماء و بزرگان بسياري در طول تاريخ به دست ما رسيده و هدف آن هم احياي مکتب اهل‌‌بيت عليهم السلام بوده است. والد راحل ما مي‌فرمودند: مهمترين اثر انقلاب اين است که مکتب اهل‌بيت را در دنيا معرفي کرد قبل از انقلاب شيعه در دنيا نامي نداشت اما امروزه تا درون کاخ‌هاي سران شرق و غرب نفوذ کرده است. ما بايستي در عين آنکه مسائل اصلي دين‌مان در منبر‌ها مطرح مي‌شود مسائل انقلاب‌مان نيز بيان شود. البته اين کار بايد با يک مهارت و ظرافت همراه باشد و بدانيم چگونه مطلب خود را با انقلاب‌مان مرتبط سازيم. البته نبايد مسئولين هيئات با منبري‌ها آمرانه برخورد کنند و تکليف کنند که راجع به اين مطالب سخن بگوييد. چون اين کار صحيح نيست و آنها نيز آن را نمي‌پذيرند. پس بايد الگوسازي کنيد و موضوعات مورد نياز جامعه را رصد کرده، و در اختيار آقايان قرار دهيد تا نسبت به آن موضوعات مطالب را مطرح نمايند.
اگر خطيبي توانست شبهات، مثل شبهات وهابيت را مستدل در جلسات متعدد پاسخ دهد آنها را به صورت کتاب و سي‌دي در اختيار عموم قرار دهيد. اميدوارم بتوانيد با درايت خود کاري کنيد که سال به سال عزاداري‌ها، مردمي‌تر و باشکوه‌تر از گذشته و با محتواي غني‌تر برگزار شود. آنچه که دغدغة خاطر رهبر معظم انقلاب و مراجع تقليد هست اين است که عزاداري‌ها در مسير اصلي خود که همان مسيري است که اهل‌بيت عليهم السلام و بزرگان دين ما ترسيم فرموده‌اند برگزار شود.
ان شاء الله خداوند همة ما را جزو خدمت‌گزاران مکتب اهل‌بيت عليهم السلام قرار دهد.

والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته

برچسب ها :