ديدار مسئولين مرکز گفتگو‌هاي ديني و اعتقادي با آيت الله حاج شيخ محمد جواد فاضل لنکراني(دامت برکاته)

۱۹ شهریور ۱۳۹۰

۱۵:۴۳

۱,۶۶۸

خلاصه خبر :
روز جمعه 17/7/88 جناب آقاي حجت الاسلام والمسلمين حسون، مسئول مرکز گفتگو‌هاي اعتقادي، به همراه جمعي از همکاران اين مرکز با آيت الله حاج شيخ محمد جواد فاضل لنکراني دامت برکاته ديدار نمودند.
آخرین رویداد ها

روز جمعه 17/7/88 جناب آقاي حجت الاسلام والمسلمين حسون، مسئول مرکز گفتگو‌هاي اعتقادي، به همراه جمعي از همکاران اين مرکز با آيت الله حاج شيخ محمد جواد فاضل لنکراني دامت برکاته ديدار نمودند.
در اين ديدار ابتدا جناب آقاي حسون از سخنراني معظم له در ماه مبارک رمضان پيرامون نفي تحريف قرآن در آن مرکز تشکر کردند و افزودند: هم حضار در مجلس و هم کساني که از آن برنامه استفاده کردند نسبت به سخنراني حضرتعالي خيلي تشکر کردند و مطالب مطرح شده مورد استقبال زياد قرار گرفته است، به ويژه آنکه آن مطالب پر‌محتواي علمي را جنابعالي با زبان عربي و با بيان بسيار خوب ايراد فرموديد و اين براي استفاده کنندگان قابل توجه بود. زيرا يکي از شبهاتي که وهابيون مطرح مي‌‌نمايند اين است که آقايان در قم لغت عربي بلد نيستند چه رسد به آنکه تسلط بر قرآن داشته باشند و اين سخنراني به عنوان يکي از اساتيد و مجتهدين حوزه علميه قم اين ايراد را رد کرد.
مطلب ديگر آنکه جامعه ما نيازمند بررسي شبهات و پاسخگويي به آن است و انجام اين کار در حوزه ضروري است. بسياري از فضلاء ما توان پاسخگويي شبهات وهابيون را ندارند. لذا اين مرکز براي برطرف کردن اين نياز تأسيس شده و در ديداري که ما به اتفاق آقاي مسجد جامعي از دانشگاه الازهر داشتيم به محض ورود و ديدار با رئيس الازهر ايشان شروع کرد به ايراد گرفتن از شيعه و بحث عدالت صحابه را مطرح کرد و گفت که چرا شيعيان به آنها اهانت مي‌نمايند.
به هر حال اين شبهات مطرح است و حوزه بايستي پاسخگوي آن باشد و مؤسسه ما کوشش مي‌‌کند تا در اين مسير حرکت کند و از تلاش‌هاي مرجعيت شيعه خصوصاً مرحوم والد شما رضوان الله تعالي عليه تشکر و تقدير مي‌نمائيم و از بذل توجه جنابعالي نيز که بحمد الله از اهل خبره و مسلط در رد شبهات هستيد تشکر مي‌کنيم.
سپس آيت الله فاضل فرمودند: خاطره‌اي را براي شما عرض مي‌کنم.
مرکز فقهي ائمه اطهار:، کتاب تحت عنوان موسوعه احکام اطفال در هشت جلد تهيه کرده که اکنون پنج جلد آن چاپ شده است. در مقدمه‌اي که بنده بر آن نوشته‌ام آورده‌ام يکي از مميزات فقه شيعه کثرت روايات احاديث اهل بيت: است. مرحوم آيت الله بروجردي مي‌فرمودند تمام روايات فقهي اهل سنت را که جمع کنيم به 500 حديث نمي‌رسد در حالي که فقه اهل بيت بيش از پنجاه هزار روايت فقهي دارد.
ما اين کتاب را براي يکي از علماي مدينه فرستاديم. يک روز که در مدينه به ديدار ايشان رفته بودم ديدم آن کتاب را روي ميز خود قرار داده است. ايشان پرسيد شما اين مطالب را در اين کتاب نوشته‌ايد؟ گفتم بله. گفت: اين دروغ است. من گفتم نخير ما دليل داريم شما بفرماييد صحيح بخاري چند روايت دارد؟ هفت هزار و ششصد و خرده‌اي که بيش از نيمي از آن‌ها تکرار است نظير حديث دوات و قلم که در هفت مورد آمده. قسمتي از آن هم مربوط به تاريخ و شأن نزول آيات و... است اين‌ها را که کم کنيم چه تعداد براي مسائل فقهي باقي مي‌ماند؟ گفت نه مدرک ما در احاديث فقهي صحيح بخاري نيست، بلکه کتاب ديگري است و نام آن را ذکر کرد. پرسيدم اين کتاب چه تعداد روايت دارد؟ گفت هزار و اندي گفتم باز هم تفاوت شيعه با اين زياد است پنجاه هزار روايت کجا و هزار و اندي کجا.
بعد گفتم خب يک روايت از آن را بخوان، موردي را خواند. گفتم آيا اين حديث فقهي است؟ اين حديث مربوط به مورد شخصي است و قضية في واقعة است نه آنکه عام باشد و قابل استنباط براي حکم شرعي کلي، حديث فقهي بايستي حکم عام داشته باشد تا قابل استنباط باشد. اين مطلب را حتي طلاب مبتدي ما مي‌دانند. مطلب دوم آن است که ما حدود ده سال است يک مجموعه‌اي را راه‌اندازي کرده‌ايم که در مورد شبهات وهابيت تحقيق و بررسي مي‌کنند و الان بعضي از آنها جزء اساتيد مسلط بر اين مباحث هستند و چندين جزوه و کتاب هم تأليف کرده‌اند. اکنون از اوجبِ واجبات براي شيعه و حوزه علميه همين رد شبهات از تشيع است. تکيه کلام مرحوم والد ما در دوران مرجعيتش در ديدار‌هاي مختلفش با علماء و اساتيد و ائمه جمعه همين بود که براي حفظ شيعه بايد تلاش کرده و اعتقادات شيعه را ترويج کنيم. حتي نسبت به مسأله وحدت شيعه و سني مي‌فرمودند معناي وحدت که امام مي‌فرمودند دوستي و برادري در جامعه اسلامي با حفظ اصول اعتقادي شيعه است نه آنکه ما دست از اعتقاداتمان برداريم. به هر حال همه بايد با تمام توان در اين مسير کوشش کنيم. و از شما و عنايت حضرت آيت الله سيستاني مد ظله و دفتر ايشان در قم نسبت به اين امر تشکر و قدرداني مي‌نمايم.
برچسب ها :