بيانات آيت الله حاج شيخ محمد جواد فاضل لنکراني دامت برکاته در ديدار با علماء و فضلاء پاکستاني حوزه علميه قم (1388/3/28)

۱۹ شهریور ۱۳۹۰

۱۵:۵۱

۱,۶۹۹

خلاصه خبر :
اعتقاد ما اين است که بدون ولايت ائمه اطهار(عليهم السلام) دين کامل نمي‌شود.
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحيم

در ابتداء ولادت با سعادت فاطمه زهرا سلام الله عليها و ولادت امام خميني«قدس سره» را خدمت شما علماء و فضلاء برجسته پاکستان تبريک عرض مي‌نمايم. اميدوارم همه ما به سبب ارتباط قلبي و باطني با آن حضرت مشمول عنايات خاصه خداوند گرديم مسلماً اگر غضب حضرت موجب غضب خداوند و رضايت ايشان موجب رضاي خداوند باشد که اين مطلب مضمون احاديث بيشماري است، ما استفاده مي‌کنيم اين احاديث مختص به زمان حيات ايشان نيست بلکه شامل همه زمان‌هاست چه زمان حيات و يا ممات. لذا ما بايد تلاش کنيم رضايت آن حضرت را کسب نماييم تا رضاي حق نصيب‌مان شود.
خصوصاً براي ما طلاّب که اتصال و توسل‌مان به اين ذوات مقدسه بايد بيشتر و فوق ارتباط مردم عادي باشد.
اعتقاد ما اين است که بدون ولايت ائمه اطهار«عليهم السلام» دين کامل نمي‌شود. در درجه اول بايد براي ما محرز باشد که خداشناسي بدون معرفت ائمه اطهار«عليهم السلام» تحقق نمي‌يابد. اگر سؤال شود رسيدن به مقام توحيد و خداشناسي چه ملازمه‌اي با پذيرش ولايت و معرفت ائمه معصومين«عليهم السلام» دارد؟ مي‌گوييم، با ادله‌ي فراوان قرآني و روايي، معتقديم بدون اعتقاد محکم و قوي به ولايت اعتقاد به توحيد امکان ندارد. در يکي از روايات مربوط به حضرت زهرا سلام الله عليها آمده است «وهي صديقة الکبري وعلي معرفتها دارت القرون الاولي» حسب اين روايت از ابتداء خلقت تاکنون هيچ پيامبري نيامده است مگر آنکه ملزم به معرفت آن حضرت بوده است. چرا انبياء گذشته ملزم به اين معرفت شده‌اند؟ چون براي آنها توحيد بدون معرفت حضرت معنا ندارد.
اين روايت به وضوح مي‌فرمايد معرفت به آن حضرت و ائمه اطهار«عليهم السلام» مختص زمان خاص و يا زمان حيات آنها نيست بلکه همه زمان‌ها را در بر‌مي‌گيرد از اول آفرينش تا قيامت. خداوند تقرب به خود را در اين ذوات مقدسه قرار داده است از اوّل خلقت اين ذوات را نور خاص قرار داده و بايد اين نور در قلوب موحّدين باشد تا توحيد معنا پيدا کند ان شاء الله ما بتوانيم هر چه بيشتر به اين ذوات مقدسه معرفت پيدا کرده و حقيقت امامت را بشناسيم هر چند امري مشکل است.

امّا مطلب دوم:

الحمد الله امروز در حوزه‌ي علميه، فضلاء زيادي از کشور پاکستان حضور دارند. اميدواريم ان شاء الله به وسيله اين فضلاء آينده پاکستان با مجتهدين و محققين و دانشمندان زياد مواجه باشد. بنده کراراً به برخي از دوستان گفته‌ام که زود خود را از درس و بحث مستغني نبينند و خود را از حوزه جدا نکنند. شما ملاحظه مي‌فرماييد در هر منطقه‌اي که مجتهدين بزرگ وجود دارد وضع فرهنگي ـ اجتماعي و... آنجا با ساير مناطق فرق مي‌کند چون حضور اين فرد در آن مکان تحول ايجاد مي‌کند و مردم با ارتباط ايشان مشکلات خود را حل مي‌کنند.
بحمد الله هم در درس فقه و هم اصول مشاهده مي‌کنم که آقايان پشتکار و جدّيت خوبي در تحصيل دارند. اگر مي‌خواهيد حوزه‌هاي قوي در پاکستان بوجود آيد بايد سرمايه‌هاي علمي خود را در اينجا تقويت کنيد و براي آن برنامه‌ريزي کنيد و با ايجاد يک تشکل، هر ماه جلسه‌اي برگزار کرده و با تقسيم کار بين خود، هر کدام از آقايان ده نفر از طلاب جوان را تحت نظر گرفته و به مشکلات آنها رسيدگي کنند. طوري برنامه‌ريزي نماييد که براي ده يا بيست سال آينده بتوانيد تعدادي مجتهد و فقيه و مفسر قرآن و... به پاکستان بفرستيد.
مرحوم والد ما«رحمة الله عليه» مي‌فرمودند: زماني بر اصفهان گذشت (حدود صد سال، دويست سال قبل) که نه در هر خيابان بلکه در هر محله‌اي يک مجتهد مسلم وجود داشت اما الآن اين‌طور نيست. در تبريز و شيراز و تهران نيز تقريباً همين‌طور بوده است. مرحوم آقاي آشتياني، آقاي سيد احمد خوانساري و آملي از فقهاء و مراجع و فلاسفه درجه اول شيعه در تهران بوده‌اند.
اگر برنامه‌ريزي نباشد کار پيش نمي‌رود. چنانچه هر کس فقط به فکر درس و بحث و زندگي خود باشد کار ناقص مي‌ماند و جوابي در پيشگاه خداوند نخواهد داشت. همه ما مؤظّف هستيم که به فکر اسلام باشيم و ببينيم براي پيشرفت اسلام چه کاري مي‌توانيم انجام دهيم. ما بايد براي رفع مشکلات جامعه و حوزه فکر کنيم و اگر اخلاص در کار باشد مطمئناً خداوند هم کمک خواهد کرد.
الآن ملاحظه کنيد پاکستان با چه مشکلات زيادي مواجه است؟ خصوصاً با دست‌هاي خارجي و توطئه‌هايي که در آنجا و نيز افغانستان مي‌شود. حال که شما با آرامش و خيال راحت در قم مشغول تحصيل هستيد لازم است فکر کنيد که چه کارهايي مي‌‌توانيد براي اصلاح امور حوزه‌ها در آنجا انجام دهيد چگونه مي‌توانيد نيروهاي با استعداد را جذب حوزه‌هاي قم و پاکستان نماييد. در وهله اول بنيه‌ي علمي خود را تقويت کنيد از مسافرت‌هاي خود بکاهيد و براي پيشرفت درس خود خصوصاً در ايام تعطيلات حوزه برنامه‌ريزي کنيد. مطمئن باشيد هر حکومتي که در پاکستان و هر جاي ديگر در رأس کار قرار گيرد بي‌نياز از مجتهد و مفسر و عالم‌قوي نيست. بسياري از مشکلات اجتماعي ـ اقتصادي، سياسي و... با راهکار‌هايي که در فقه بيان شده قابل حل است. سعي کنيد با مطالعات گسترده سطح معلوماتتان را افزايش دهيد، مباحثه‌هاي‌تان را زياد کنيد و فکر کنيد براي آينده پاکستان چه بايد بکنيد.
آرزوي ما اين است که توسط اين جمع، مجتهدين بزرگي تربيت شوند تا بتوانند در صحنه‌هاي اصلي کشورتان حضور يافته و براي تقويت دين اسلام و مکتب اهلبيت نقش آفريني کنند. و به فضل پروردگار و تلاش و همّت شما عزيزان اين اميدي است، تحقق يافتني.

والسلام عليکم ورحمة الله وبرکاته

برچسب ها :