استفتاءاتى پيرامون مراسم عزادارى سيد الشهداء حضرت أبا عبدالله الحسين(عليه السلام)

۰۶ آذر ۱۳۹۰

۱۷:۳۰

۲,۴۶۲

خلاصه خبر :
استفتاءاتى از مرجع عاليقدر شيعه حضرت آية الله العظمى فاضل لنكرانى (قدس سره)
آخرین رویداد ها
سينه زنى و زنجير زنى

سؤال ـ دليل سينه زدن براى معصومين(عليهم السلام) چه مى باشد؟

جواب ـ سينه زنى يكى از مظاهر مهم عزادارى و ابراز تنفر از ظلم ستمگران است و نه تنها اشتباه نيست بلكه در تداوم هدف آن بزرگواران نقش مهمى دارد.

سؤال ـ آيا سينه و زنجير زدن در عزادارى كه منجر به كبود و حتى جارى شدن خون مى شود جايز است؟

جواب ـ جايز بلكه راجح است مشروط بر آنكه موجب ضرر مهم و اضرار بر نفس نباشد.

سؤال ـ برهنه شدن مردان در حال سينه زدن و زنجير زدن در منظر زنان چگونه است؟

جواب ـ بر زنان لازم است از نظر خوددارى كنند. البته بر مردانى كه مى دانند زنان به بدن آنها نگاه مى كنند جايز نيست لخت شوند.

سؤال ـ آيا سينه زدن و زنجير زدن ريايى جايز است؟

جواب ـ ان شاءالله از ريا خوددارى كنند.

سؤال ـ در عزادارى ها مشاهده مى شود عده اى به صورت نيمه عريان در مقابل افراد نامحرم اقدام به خودزنى هاى افراطى مى كنند،آيا اين عمل جايز است؟

جواب ـ سنت سينه زنى كه طبق متعارف و به طور معمول انجام مى گرفته شايسته هيچ گونه مخالفت با آن نيست. ولى در مورد مذكور بر زنان لازم است از نظر كردن خوددارى كنند.


سؤال ـ هروله (بالا و پايين پريدن) در مجالس عزادارى اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام چه حكمى دارد؟

جواب ـ هروله در اسلام فقط در قسمتى از سعى بين صفا و مروه براى مردان و هنگام گذر از وادى محسّر بعد از وقوف در مشعر الحرام به عنوان يك عمل مستحب وارد شده است و در غير اين دو مورد به عنوان يك عمل مستحب مشروع نيست.

تعزيه و شبيه خوانى

سؤال ـ آيا تعزيه و شبيه خوانى در مراسم عزادارى جايز است؟

جواب ـ اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب وهن مذهب نشود مانعى ندارد. ولى بهتر است به جاى آن مجلس روضه خوانى برپا كنند بلكه عزادارى براى معصومين(عليهم السلام) بويژه سيدالشهداء(عليه السلام) و اصحاب آن بزرگوار از افضل قربات است.

سؤال ـ آيا تشبّه به اهل بيت(عليهم السلام) در نمايش و تعزيه و غير آن جايز است؟

جواب ـ در صورتى كه عرفاً هتك و اهانت به آن بزرگواران محسوب نشود مانعى ندارد.

سؤال ـ اينكه فرموده ايد بهتر است به جاى شبيه خوانى، روضه خوانى برپا كنند، روضه خوانى چيست؟ مگر همان تعزيه و شبيه خوانى روى منبر نمى باشد؟

جواب ـ روضه خوانى و منبر در اصطلاح عبارت است از ياد دادن احكام و بيان مسائل حلال و حرام و امر به معروف و نهى از منكر و بيان مواعظ و نصايح از آيات و كلمات پيامبر(صلى الله عليه وآله) و ائمه معصومين(عليهم السلام) و ذكر فضائل و مناقب اهل بيت(عليهم السلام) و ذكر مصائب وارده بر آنان خصوصاً مصايب حضرت سيدالشهداء(عليه السلام) و اصحاب بزرگوار آن حضرت. اين مجالس علاوه بر ثواب عزادارى ثواب بيان احكام و مواعظ را كه از اهداف عاليه آن بزرگواران بوده، نيز خواهد داشت. البته به علت ثواب زياد عزادارى و علاقه متدينين معمولاً در پايان منبر ذكر مصيبت و عزادارى هم مى شود كه ثواب آن مضاعف شود.

سؤال ـ آيا تعزيه و شبيه خوانى اشكال دارد؟ پوشيدن لباس زنان توسط مردان در شبيه خوانى و استفاده از طبل و شيپور چگونه است؟

جواب ـ تعزيه و شبيه خوانى به تنهايى اشكال ندارد ولى مرد نبايد لباس اختصاصى زن رابپوشد و صداى آلات مذكوره و استفاده از آنها در صورتى كه مناسب مجالس لهو و لعب نباشد مانعى ندارد.

سؤال ـ آيا تعزيه خوانى كه مشتمل بر تشبّه مرد به زن و تحقير حضرت زينب و معرفى امام سجاد به يك فرد بيمار و پاشيدن نقل و نبات و زدن ساز و نقاره و امثال آنهاست جايز است؟ و شركت در آن چه حكمى دارد؟

جواب ـ تعزيه خوانى اگر مشتمل بر استعمال آلات لهو و لعب نباشد و غنا و دروغ نخوانند و مرد لباس مختص به زن را نپوشد و مستلزم وهن مذهب و هتك امام و ياران و اهل بيت آن حضرت(عليهم السلام) نباشد اشكالى ندارد.

استفاده از لباس سياه

سؤال ـ آيا پوشيدن لباس سياه در عزاى امام حسين و ساير معصومين(عليهم السلام)رجحان شرعى دارد؟

جواب ـ چون از مصاديق تعظيم شعائر است واجد رجحان شرعى مى باشد و عملاً بزرگانى چون مرحوم آيت الله العظمى آقاى بروجردى(قدس سره) در روز عاشورا از قباى سياه استفاده مى كردند.

سؤال ـ آيا نماز خواندن با لباس سياه مربوط به عزادارى معصومين(عليهم السلام) مكروه است؟

جواب ـ چون لباس سياه علامت عزادارى است و عزادارى آن بزرگواران كمال رجحان را دارد لذا نماز خواندن با آن نيز مكروه نمى باشد(1).

قمه زنى

سؤال ـ آيا قمه زنى جايز است؟ چنانچه در اين مورد نذرى وجود داشته باشد وظيفه چيست؟

جواب ـ با توجه به گرايشى كه نسبت به اسلام و تشيع بعد از پيروزى انقلاب اسلامى ايران در اكثر نقاط جهان پيدا شده و ايران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناخته مى شود و اعمال و رفتار ملت ايران به عنوان الگو و بيانگر اسلام مطرح است لازم است در رابطه با مسائل سوگوارى و عزادارى سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين(عليه السلام)به گونه اى عمل شود كه موجب گرايش بيشتر و علاقه مندى شديدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى گردد. پيداست در اين شرايط قمه زدن چنين نقشى ندارد و دشمنان اهل بيت(عليهم السلام) از آن سوء استفاده مى نمايند و آن را عليه مذهب به كار مى برند. لذا مناسب است شيعيان علاقه مند به مكتب امام حسين(عليه السلام) از آن خوددارى نمايند و چنانچه در اين مورد نذرى وجود باشته باشد نذر واجد شرايط صحّت و انعقاد نيست.

عَلَم و علامت و استعمال آلات موسيقى

سؤال ـ حكم عَلَم هايى كه در مراسم عزادارى معصومين(عليهم السلام)از آنها استفاده مى شود و بعضى داراى نقش و نگارهايى نيز هستند چيست؟

جواب ـ استفاده از آنها در عزادارى جايز است.

سؤال ـ آيا استفاده از طبل و دهل در عزادارى ها جايز است؟

جواب ـ اگر به نحوى نواخته شود كه مناسب مجالس لهو و لعب و خوشگذرانى باشد يا وهن ائمه اطهار(عليهم السلام) تلقى شود حرام است، والا مانعى ندارد.

سؤال ـ استفاده از ابزار موسيقى به شيوه رقابت كه در برخى هيأت هاى عزادارى مرسوم شده حكمش چيست؟

جواب ـ حكم استفاده از آلات موسيقى در سؤال قبل بيان شد و رقابت حكم آن را عوض نمى كند. بلى اگر رقابت باعث ريا و عدم قصد قربت شود يا موجب اذيت ديگران شود، جايز نيست.

مسائل متفرقه عزادارى

سؤال ـ در سوگوارى معصومين(عليهم السلام) نماز اول وقت مقدم است يا عزادارى؟

جواب ـ بهتر آن است كه نماز را مقدم بدارند همانگونه كه امام حسين(عليه السلام) در ظهر روز عاشورا نماز ظهر اقامه كردند.

سؤال ـ طولانى شدن مجالس اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) تا نيمه هاى شب و تأخير آن حتى در بعضى از موارد تا بعد از نيمه شب اگر موجب خواب ماندن افراد بويژه جوانان و قضا شدن نماز صبح آنها شود، چه حكمى دارد؟

جواب ـ در فرض مزبور، مجالس را تا آن هنگام از شب به تأخير نيندازند. بلكه بايد به نحوى برنامه ريزى شود كه فريضه نماز صبح در اثر اشتغال به امور مستحب ترك نشود. زيرا اين گونه مجالس بايد زمينه ساز عمل به واجبات و ترك محرمات باشد.

سؤال ـ مقاتل معتبره اعم از فارسى و عربى از نظر حضرتعالى كدامند؟

جواب ـ كتاب «لهوف» و «نفس المهموم» و ترجمه آن از كتاب هاى معتبره مقاتل مى باشند.

سؤال ـ آيا دعوت از مرثيه سرايانى كه در لابلاى اشعار خود بعضى از مطالب بى مدرك يا ضعيف السند را طرح مى كنند يا با غنا مى خوانند صحيح است؟

جواب ـ غنا حرام است هر چند همراه خواندن قرآن يا عزادارى ائمه اطهار(عليهم السلام)باشد و دعوت از افرادى كه غنا مى خوانند و شركت در مجالس آنها حرام است و لازم است از مرثيه سرايانى استفاده شود كه مطالب صحيح و واقعى را بيان مى نمايند.
برچسب ها :