ديدار ائمه جمعه و جماعت و روحانیون اهل سنت کردستان با حضرت آيت الله فاضل لنكراني(دامت برکاته)

۰۹ بهمن ۱۳۹۰

۰۹:۵۱

۱,۴۲۶

خلاصه خبر :
مسئله اين است كه در زمان ما روحانيّت اسلام ـ اعم از شيعي و سني ـ وظايف بسيار سنگيني بر عهده دارد. اگر اين تعبير را كنيم كه امروز روحانيّت اسلام وظايفي به مراتب سنگين‌تر از صحابه رسول خدا(ص) دارند در آن مبالغه و گزاف نيست.
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحيم

خدمت شما روحانيّون بزرگوار اهل سنت كه به قم مشرف شديد خوش‌آمد عرض می‌نمایم و پیشاپیش میلاد رسول گرامی اسلام(ص) را خدمت همه مسلمانان تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.

ديدار ائمه جمعه و جماعت و روحانیون اهل سنت کردستان با حضرت آيت الله فاضل لنكراني(دامت برکاته)


مسئله اين است كه در زمان ما روحانيّت اسلام ـ اعم از شيعي و سني ـ وظايف بسيار سنگيني بر عهده دارد. اگر اين تعبير را كنيم كه امروز روحانيّت اسلام وظايفي به مراتب سنگين‌تر از صحابه رسول خدا(ص) دارند در آن مبالغه و گزاف نيست. امروز اسلام با همه وجودش به ميدان آمده، يعني اگر در پنجاه سال پيش مسيحيّت، يهوديّت، دنياي كفر، دنياي استكبار، از ابعاد اسلام خبري نداشت و فقط اسلام را به عنوان يكي از اديان شناخته بود، چون از جوهر و حقيقت اسلام آگاهي نداشت، اما امروز آنها آگاهي پيدا كردند و دشمنان اسلام به اين مسئله رسيده‌اند كه اسلام براي همه ابعاد زندگي بشر برنامه دارد، به اين نتيجه رسيده‌اند كه حتي اگر به ظواهر قرآن عمل شود مجالي براي ظلم و ظالم و ستمگر باقي نمي‌گذارد.


همين مسئله‌ي عدم سلطه‌ کفار بر مسلمین در آیه‌ی شریفه‌ی «لن يجعل الله للكافرين علي المؤمنين سبيلاً» خود يك اصل مهم سياسي و يكي از آياتي است كه در فقه سياسي اسلام مطرح است، حتّي به همين اندازه كه اگر يك مرد و زني هر دو مسيحي باشند، اگر زن مسلمان شد، بر حسب فقه ما و شايد فقه اهل‌سنت هم همين باشد كه اين ازدواج قابل استمرار نيست، همين اندازه كه شوهر كافر بخواهد بر يك زن مسلمان شوهري كند و با او زندگي كند، عرفاً سبيل است و اسلام آن را قبول ندارد.


اينها به اين معنا رسيده‌اند كه اگر بگذارند امروز اسلام به گوش‌ جوانان دنیا برسد كار تمام است! ببينيد در فقه شيعه و اهل سنت چقدر دقايق وجود دارد كه اگر كتب حقوقي دنيا را يك طرف قرار بدهند و حقوقي را كه علماي اسلام برخاسته از قرآن كريم و فقه اهل‌بيت: تدوین کرده‌اند را يك طرف جمع كنند، به هيچ وجهي قابل مقايسه نيست. امروز مراكز علمي دنيا دارند به اين نتيجه مي‌رسند، خودِ شما شنيديد آمار گرايش به اسلام در اروپا چقدر زياد شده، اصلاً به صورت غير مترقبه در حال رشد است، پس اسلام امروز به ميدان آمده؛ دشمنان هم از هيچ توطئه‌اي فروگذار نمي‌كنند.


اگر ما فكر كنيم كه كاري به كار آنها نداشته باشيم، آنها هم به ما كاري ندارند اشتباه بزرگي است، يعني اگر امروز مسلمان‌ها و در رأس آنها علماي اسلام ـ اعم از شيعه و سني ـ احساس تكليف نكنند و حضور جدّي در ميدان نداشته باشند، آنها دنبال اين هستند كه ريشه اسلام را از بين ببرند، براي آنها فرقي ميان شيعه و سنّي نمي‌كند، بالأخره این مشتركاتي كه بين شيعه و سنّي وجود دارد است علیه نظام سلطه استکبار است، البته ما در فروع فقهيه اختلاف داريم، اختلاف‌مان هم كم نيست كما اينكه در بين خود علماي شيعه اختلاف است، در بين علماي اهل سنت، بين مذاهب اربعه، در فروع فقهيه، و در بعضي از مباحث اصول فقه اختلاف است، این يك امر طبيعي است. اينها ضرري بر دشمن ندارد، آنچه كه براي دشمن ضرر دارد مشتركات ما است، خود كتاب الله است، اين براي آنها ضرر دارد.


ديدار ائمه جمعه و جماعت و روحانیون اهل سنت کردستان با حضرت آيت الله فاضل لنكراني(دامت برکاته)

شما شنيديد در چند سال پيش در كويت قرآني چاپ كردند كه آيات جهاد، آيات شهادت، آيات مبارزه با كفار و مشركين را حذف كرده بودند، اگر امروز اينترنت را ملاحظه كنيد هفته‌اي نيست كه اينها يك شبهه در مورد قرآن كريم مطرح نكنند، اُدَبا را به کار گرفته‌اند، متكلّمين و افرادي كه در اعتقاديّات كار كردند را به كار گرفتند تا بنشينند از قرآن يك شبهه‌اي درآورند و اشكالي درست کنند كه آن را به رخ مسلمان‌ها بکشانند تا به زعم باطل خودشان، بطلان را در قرآن راه بدهند، يا قرآن را از اعتبار ساقط كنند.

نزاع قديمي تحریف قرآن را كه واقعاً هيچ ريشه و اساسي ندارد؛ ترویج می‌کنند که امروز بحمدالله علماي طراز اول شيعه از مراجع و مجتهدين و محقّقين‌شان تماماً قائل به اين هستند كه قرآن تحريف نشده، ما امروز در ميان علماي شيعه ـ اينكه مي‌گويم امروز يعني در اين صد سال اخير ـ كسي را نداريم كه قائل به تحريف قرآن باشد، علماي اهل سنت هم قائل به تحريف نيستند. مي‌آيند اين تهمت تحريف قرآن را مطرح مي‌كنند تا تحريك كنند و نزاع ايجاد كنند. اين همه كتاب در رد تحریف قرآن نوشته شده و مي‌شود، اما می‌آیند برای تضعیف شیعه بعضي از رواياتي كه دلالت بر تحريف معنوي دارد حمل بر تحريف ظاهري و لفظي مي‌كنند.


ما شكّي نداريم كه ريشه‌ي اصلي‌ اختلاف خارج از دنياي اسلام است، آنها حتي از بعضي از فروع فقهيه ما اطلاع دارند. چه كسي باورش مي‌شد كه در بيست يا سي سال پيش در اسرائيل كُرسي شيعه‌شناسي و رشته شيعه شناسي قرار بدهند؟ چرا آنها مي‌خواهند شيعه‌شناسي كنند؟ براي اينكه ببينند موارد اختلاف چيست و چطور مي‌توانند بين علماي اهل‌سنت و شيعه اختلاف ايجاد كنند! آنها دارند كار مي‌كنند.


عرضم اين است كه وقتي آنها با تمام وجود به ميدان آمدند و مي‌خواهند اعتقادات ما را خراب كنند، فقه و سياست ما را خراب كنند، نظام خانوادگي ما را خراب كنند و همه چيز مسلمان‌ها را بدون ترديد مي‌خواهند خراب كنند! روحانیت مسئولیت دارد. شما ببينيد در روزهاي اوليه‌اي كه آمريكا وارد عراق شد، اسرائيل بسياري از كتابخانه‌ها و كُتُب اصلي علما و كتابخانه‌هاي اصلي عراق را غارت كرد و بُرد، خود مردم و علماي عراق اين را مي‌گويند، وقتي در افغانستان حضور پيدا كردند، چقدر مسائل فسق و فجور و فساد را در ميان جوان‌ها زياد كردند، در شش هفت سال پيش در خودِ عراق بعضي علما مي‌گفتند بدترين سي‌دي‌ها در خيابان‌ها دست جوان‌هاي مسلمان اعم از شيعه و سني به صورت رايگان پخش مي‌شود، همه اينها برنامه‌ريزي شده است و حساب دارد. ما نبايد يك وقت فكر كنيم كه آنها كاري به كار ما ندارند اگر ما كاري به كارشان نداشته باشيم.


آنها شنیده‌اند كه طبق آيات شريفه‌ي قرآن كريم يك روزي اسلام بر همه ادیان غالب خواهد شد، «هو الذي ارسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين كلّه ولو كره المشركون» يا در بعضي از آيات ديگر «ولو كره الكافرون» دارد، این فلسفه ارسال رسل و رسالت پيامبر اكرم(ص) است.


يكي از آياتي كه ما در مسئله مهدويّت به آن استدلال مي‌كنيم همين آيه شريفه است، در صدر اسلام كه تمام دين براي كلّ‌ بشر مطرح نشد، ما معتقديم كه اسلام يك روز جهاني مي‌شود، اين از اعتقادات مشترك ما و اهل‌سنت است، در اينكه اختلافي نداريم. حالا ما معتقديم حضرت حجت (عج) متولّد شده و هست، شما معتقديد كه در يك زماني معتقد خواهد شد، البته بعضي از كتب شما هم دارد كه متولد شده، ولي آنها كار به جزئياتش ندارند و به اين اصل كار دارند و مي‌گويند در كتاب اينها آمده كه دين اسلام يك زماني بايد جهاني شود، يعني مسيحيّت و يهوديّت كنار برود، پس مي‌خواهند با آن مبارزه كنند.


يك آقاي روحاني شيعي كه پانزده سال در زندان اسرائيل اسیر بود، بعد که آزاد شده بود، يك روز پيش والد ما آمده و مي‌گفت هر بار كه من را بازجويي مي‌كردند از من سؤال مي‌كردند اين مهدي‌اي كه مي‌گوئيد مي‌آيد و همه مردم را به اسلام دعوت مي‌كند و حكومت‌هاي ظالم را از بين مي‌برد كيست و كجاست؟ نظير همان قضيه‌اي كه براي ولايت حضرت موسي(ع) بود كه فرعون آن همه افراد را كشت ولي اراده حق تعالي بر متولد شدن حضرت موسي بود، اينها هم به خيال باطل‌شان فکر می‌کنند که این امر در اختيار بشر است و می‌گویند ببینیم اگر جایی هست آن را از بین ببریم.


مي‌خواهم عرض كنم كه امروز دنياي كفر مشتركات ما را خوب مي‌شناسد و مي‌داند چيزي كه به آنها ضربه مي‌زند همين مشتركات است «لن يجعل الله للكافرين علي المؤمنين سبيلاً» «هو الذي ارسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين كلّه» اينها مشتركات ماست و اين مشتركات ريشه‌ي آنها را مي‌خواهد بزند و لذا آنها دنبال از بين بردن ما و در حال توطئه‌اند، در صدد ایجاد اختلاف‌اند؛ اختلاف تا مادامي كه در حدّ مباحث علمي باشد مورد قبول است، هيچ وقت نمي‌توانيم بگوئيم از جهت علمي اگر ما بر فكر خودمان دلیل داریم، آن را بي‌جهت كنار بگذاريم و شما هم همین طور.


اصلاً از جهت علمي يك معناي «لا اکراه فی الدین» همين است كه فكر و ذهن و علم قابل اكراه نيست! ولي دنبال اين هستند كه اختلاف ايجاد كنند، از این رو هوشياري علماي اسلام از هر زماني لازم‌تر است.

الآن هم در ايامي هستيم كه نزديك به ايام هفته‌ي وحدت است، واقعاً يكي از ارزش‌ها و بركات نظام جمهوري اسلامي اين وحدت بين شيعه و سني، بين علماي شيعه و اهل سنت است.


اين وحدت دو ركن دارد؛ ركن اول حفظ مشتركات خودمان است، قرآن از مشتركات ماست، ما معتقد به عدم تحریف هستیم و شما هم معتقديد، هر كسي حرف مي‌زند كه قرآن تحريف شده بايد به دهانش زد! نگذاريد كتابي منتشر شود كه می‌نویسد شيعه و علماي شيعه قائل به تحريف قرآن هستند! من يك كتابي را چند سال پيش ديدم كه در عربستان چاپ شده بود، نویسنده‌ی آن نه تنها اصرار داشت بر اينكه علماي شيعه قائل به تحريف‌اند، بلکه اصرار داشت بر اينكه بگويد اجماع بر تحريف دارند! بنده خدا اين تفسير تبیان شيخ طوسي مال قرن پنجم ماست، آیا آیات این تفسیر با اين قرآنی كه الآن دست من و شماست فرق دارد؟

شيخ طوسي شيخ الطائفه ماست، شيخ طوسي از اوّلين و مهم‌ترين علماي كلامي، فقهي، تفسیری ماست، فقهاي ما در فقه‌شان از زمان شيخ مفيد و سيد مرتضي و ديگران، چقدر به اين آيات قرآن كريم استدلال كردند، اگر يك كتابي تحريف شده باشد كه نمي‌شود به اينها استدلال كرد. ائمه : فرمودند اگر حديثي از ما شنيديد براي اينكه بفهميد اين حديث درست است يا نه؟ آن را بر قرآن عرضه كنيد، اگر مخالف با قرآن بود تعبير اين است كه «اضربوه علي الجدار» این اعتنايي است كه ائمه طاهرين: بر قرآن كريم دارند.



يك چنين كتاب‌هايي هست كه ما بايد بيدار باشيم، نگذاريم اينها منتشر شود، نگذاريم اختلاف‌ها مطرح شود، اين تهمتي است كه دارند وارد مي‌كنند، يا از آن طرف بگويند علماي اهل‌سنت نسبت به اهل بیت: نظري ندارند، مگر مي‌شود؟ وقتي پيامبر(ص) می‌فرماید: «اهل بيتي أمانٌ لأهل الأرض» نفرموده اهل‌بيت من امان براي شيعه است، فرموده امان براي اهل زمين است، يعني برای همه، حتی غیرمسلمانان. اينها امري است كه روشن است.


پس ببينيد وحدت دو ركن دارد، ركن اوّل حفظ مشتركات است، كتاب را حفظ كنيد، آنچه كه پيامبر(ص) بر او تأكيد فرموده حفظ كنيد. يكي از دستورات پيامبر كه آن هم از قرآن كريم گرفته شده وحدت بين مسلمين است، «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا»، اين از دستورات اكيد پيامبر(ص) است، اينها مشتركاتي است كه ما بايد حفظ كنيم.


ركن دوم وحدت مقابله‌ي با دشمن مشترك است، يعني امروز ما دشمن خودمان را خوب بشناسيم، باورمان شود كه آنها دشمن ما هستند و با آنها مقابله كنيم.



اميدوارم كه خداي تبارك و تعالي روحانيّت اسلام و همه ما را مورد لطف و عنایت خود قرار دهد. در اين زمان مسئوليّت روحانيّت اسلام از صحابه‌ي در عصر رسول خدا(ص) به مراتب بيشتر است، در اين معنا ترديدي نكنيد چون امروز اسلام با همه وجود در دنيا مطرح شده، كفر و شرك و استكبار هم با همه وجود بر اسلام هجوم آورده‌اند، همه وظيفه داريم و بايد اين هفته وحدت را كه از يادگارهاي بزرگ امام خميني(رضوان الله عليه) است، گرامي بداریم و اميدوارم در اين هفته بر اثر جلساتي كه بين علماي بزرگ اهل سنت و شيعه منعقد مي‌شود، آثار و بركات فراواني بر مسلمین نازل گردد و يك حيات تازه‌اي در كالبد اسلام در زمان معاصر باشد. نبايد هفته‌ي وحدت تبديل به يك امر تشريفاتي شود، بايد نهايت استفاده را علماي اسلام از هفته‌ي وحدت، چه در ايران و چه در خارج ايران ببرند و اميدواريم كه امانتدار خوبی برای اين امانت بزرگي كه خداي تبارك و تعالي براي ما قرار داده، باشيم، از حاملان قرآن بوده و ان شاء ‌الله بتوانيم در پيشگاه رسول خدا در روز قيامت روسفيد باشيم.
برچسب ها :