بیانات آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار با رئیس و مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی استان قم

۲۱ تیر ۱۳۹۱

۲۱:۱۰

۱,۴۹۴

خلاصه خبر :
سازمان تبلیغات مجموعه‌ای است که نقطه‌ی امید حوزویان در کشور است...یک بخش از کارهایی که همه‌ی ما باید انجام بدهیم دفاع است. ولی واقعاً یک بخش مهم دیگر این است که ما چرا همیشه انفعالی برخورد می‌‌کنیم؟...اکنون به برکت انقلاب و به برکت همین قضایایی که در مورد مهدویّت است اقبال خوبی بسوی دین شده است
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

ابتدا اعیاد شعبانیه و خصوصاً ولادت با سعادت امام زمان (عج) را تبریک عرض می‌کنم.

برای ما محسوس است که سازمان تبلیغات اسلامی قم تحول بسیار خوبی پیدا کرده است. یادمان نمی‌رود در یک برهه‌ای بروز و ظهور سازمان تبلیغات در حوزه هنری‌اش بود و قضایایی که در جریانش هستید ولی الحمدلله امروز در این سازمان سیاست‌های عمیق و ریشه‌ای پی‌ریزی شده و این برای ما و همه‌ی حوزویان و مردم خیلی امیدوارکننده است.

سازمان تبلیغات مجموعه‌ای است که نقطه‌ی امید حوزویان در کشور است و انتظاراتی که از قدیم الایام مراجع و بزرگان از سازمان تبلیغات داشتند، یک انتظارات فوق العاده‌ای بوده و هست. این کارهایی که می‌فرمایید انجام شده و الحمدلله رو به گسترش است واقعاً باید به اطلاع آقایان رسانده شود.

بیانات آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار با رئیس و مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی استان قم

بنده فکر می‌کنم آنچه که می‌شود به اینها اضافه کرد این است که واقعاً نحوه‌ی تبلیغات در عصر حاضر با گذشته خیلی تفاوت کرده، نمی‌خواهم بگویم فقط از جهت نرم افزاری تفاوت کرده، تفاوت از این جهتش هم مسلم است، هم از جهت سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری واقعاً کیفیت کار خیلی تفاوت پیدا کرده. امروز همه‌ی جوان‌های ما با اینترنت و ماهواره ارتباط دارند، حالا در ماهواره هر چقدر هم سخت‌گیری شود، عملاً خیلی ارتباط دارند.

متأسفانه آمار زیادی در خود قم درباره استفاده از ماهواره داده شده که هیچ تناسبی ندارد، ولی هست و یک بخش آن هم شاید مسائل آموزشی و ورزشی و علمی باشد. ولی واقع مسئله این است که من وقتی تاریخ این عرفان‌های دروغین را بررسی می‌کردم که از کجا آغاز شده؟ به این نتیجه رسیدم، همان فرمایشی که امام(رضوان الله تعالی علیه) داشت که اینها از پنجاه یا صد سال قبل برنامه‌ریزی‌هایی می‌کنند تا 50 سال بعد از آن استفاده کنند.

حالا باید برای مردم روشن کرد که در کدام کشورها و چه افراد و گروه‌‌هایی نشسته‌‌اند این عرفانها را درست کرده‌اند؟ با چه برنامه‌هایی اینها درست شده؟ و چگونه اینها به این کشورهای اسلامی منتقل شده، که به عقیده‌ی من این عرفان‌های دروغین اساساً نه فقط برای مقابله با معنویّت در اسلام، بلکه برای مقابله با اصل دین و اعتقاد به ماورای این عالم ساخته شده است.

یعنی اینها به این نتیجه رسیده‌اند که فطرت بشر او را به سوی یک نیرویی غیر از خودش هدایت می‌کند. حال اینها می‌خواهند از این امر فطری سوء استفاده کرده و جابجایی انجام دهند، جای خدا چیزهای دیگری قرار دهند. خیلی ماهرانه و استادانه در همه ابوابش آمدند کار کردند و این مسائلی هم که امروز در کشور به وجود آمدنتیجه همان است.

یک وقتی فکر می‌کردم که بیش از 70 سال پیش دنیا آمده برای ما حقوق بشر نوشته، فلسفه‌اش چه بوده؟ آیا واقعاً فقط برای این بوده که حقوق انسان‌ها رعایت شود و کسی به دیگری ظلم و اهانت نکند؟ یا نه. هر چه این اعلامیه حقوق بشر و میثاق‌های بعدی‌اش را نگاه می‌کنم تحلیل من این است که اینها دنبال این هستند که درست جای قوانینی که ما به عنوان دین آوردیم چیز دیگری بگذارند که ذهن بشر را از دین منحرف کنند.

یک روز این نظریه را مطرح کردند که عامل گرایش به دین، ترس است، آمدند گفتند این باطل است، آنچه که عامل گرایش به دین استف فقر است، و همینطور هر روز راههای جدیدی را طی می‌کنند.

بیانات آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار با رئیس و مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی استان قم

یک بخش از کارهایی که همه‌ی ما باید انجام بدهیم دفاع است. ولی واقعاً یک بخش مهم دیگر این است که ما چرا همیشه انفعالی برخورد می‌‌کنیم؟ ما که نخبگان و اهل فکر و نظر خوبی داریم، چرا نمی‌آئیم برای نسل اروپا در صد سال دیگر برنامه‌ریزی کنیم؟ ‌چرا آنها بیایند برای نسل‌های ما در همه ابعاد کاملاً برنامه‌ریزی کنند؟ در بُعد معنویت این عرفان‌ها، در بُعد حقوق این حقوق بشر، در بعد سیاست و تجارت و...، برای همه چیز دارند جایگزین درست می‌کنند. ولی به نظرم اندیشمندان حوزه و دانشگاه باید ببینند چه پتانسیل‌هایی در دین ما وجود دارد که می‌تواند بشریت را به سوی خودش جذب کند.

اکنون به برکت انقلاب و به برکت همین قضایایی که در مورد مهدویّت است اقبال خوبی بسوی دین شده است، من شنیدم در شبِ نیمه‌ی شعبان یک میزگردی را تلویزیون آمریکا، به نام «مهدویت، امام زمان، باورها و انکارها» برگزار کرده است. اصل این موضوع خیلی خوب است. اتفاقاً ولو همه در آن میزگرد خراب کرده باشند، ولی عده‌ی زیادی می‌روند سراغ این قضیه که امام زمان کیست و چیست؟

این مسئله‌ی دهکده جهانی و اینکه ما به سمت جهانی شدن پیش برویم که یکی از سیاست‌های اصلی آمریکاست، بانک جهانی، حکومت جهانی، دهکده‌ی جهانی، حقوق جهانی، آدم وقتی تحلیل می‌کند می‌بیند اینها از صد سال پیش می‌گویند مسلمان‌ها دارند به مردم وعده‌ی ظهور مصلح و حکومت جهانی می‌دهند، پس ما بیائیم از حالا طراحی کنیم. تمام قضایایی که الآن دارند در دنیا به وجود می‌آورند معلوم است که اینها دارند به این سمت و سو می‌روند، حالا برای رفتن به این سمت میلیون‌ها نفر هم کشته شوند برای آنها مهم نیست.

ما اگر بتوانیم برای اساتید دانشگاه برنامه داشته باشیم، برای دبیران دبیرستان‌ها برنامه داشته باشیم، مخصوصاً در باب خواهران در دبیرستان‌های دخترانه، درباره حجاب ما خیلی مشکل داریم. کاری کنید در قم راجع به حجاب یک حرکت ویژه‌ای انجام شود. حتماً کارهایی انجام می‌‌دهید، ولی یک حرکت ویژه‌ای را می‌طلبد.

البته یک وظیفه‌ای هم نیروی انتظامی و دیگران دارند، ولی لازم است سازمان تبلیغات در خصوص قم کار ویژه‌ای راجع به مسئله‌ی حجاب انجام بدهد. می‌شود پدر و مادرها را دعوت کنید و جلسه‌ای برگزار شود، دو هزار تا زن در یک محفل خیلی عظیم یک صبح تا غروب دعوت کنید، هر چند فرمودید بودجه‌‌تان کم است، که متأسفانه انسان رنج می‌برد این همه می‌گویند بودجه‌های فرهنگی، رهبری قبل از بودجه‌ی90 می‌فرمودند این بودجه‌ی فرهنگی را من ماندم که اینها چطور جذب کنند؟! ولی حالا بیایند ببینند که این بودجه در کارهای فرهنگی نیامد، کجا رفت، خدا می‌داند.

دولت باید نسبت به این مساله اهتمامی جدّی داشته باشند که متأسفانه خیلی اهتمام ندارند. ولی می‌شود یک چنین کاری کرد و حالا اگر از بودجه‌های دولتی هم نباشد، با همکاری نهادها و مراجع، شما دو هزار تا از خانم‌ها و مادران را دعوت کنید، صبح تا غروب یک کنگره‌ی باز و آزاد راجع به حجاب باشد، حتی دخترهایشان هم دعوت شود، راجع به حجاب باید یک کار ویژ‌ه‌‌ای بشود.

مثلاً بعد از فوت آقا ما به سهم ناچیز خود، جزوه‌ای به نام «پرسمان حجاب» در دویست هزار نسخه در تهران منتشر کردیم و در دبیرستانها، وزارتخانه‌ها، دانشگاه ها، بیمارستان‌ها به مسابقه گذاشتیم، خبر دارم که خیلی تأثیر گزار بوده است. سی‌دی‌هایی تهیه شود راجع به حجاب، سؤال و جواب ارائه شود، با جوانان ارتباط برقرار شود.

بیانات آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار با رئیس و مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی استان قم

اینها کارهایی است که الحمدلله دارید انجام می دهید ولی به نظر من کار اصلی که واقعاً خیلی فکر می‌خواهد و با یک روز و یک جلسه و یکی دو ماه هم نمی‌شود، برنامه ریزی دقیق برای جذب جوانان است. من گاهی اوقات بررسی می‌کنم کارهایی که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و انگلیسی‌ها در حوزه فرهنگ و دین انجام می‌‌دهند، پیداست گاهی اوقات ده سال کار کرده‌‌اند تا به این نتیجه رسیده‌‌اند. یعنی ده سال طراحی و مطالعات پشت آن بوده است. لذا اگر این کار از سوی اندیشمندان مسلمان ما انجام شود، می‌تواند سازمان تبلیغات را محوری تر و مؤثرتر کند و برای آینده‌ی اسلام موثر باشند.

خداوند را شاکریم که یک چنین مجموعه‌ی موثری را در قم داریم و امیدوارم روز به روز آثار و برکات شما را بیشتر مشاهده کنیم.

وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین


تصاویر مرتبط


برچسب ها :