بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار با فرمانده جدید نیروی انتظامی استان قم

۲۸ تیر ۱۳۹۱

۱۳:۱۴

۱,۴۵۸

خلاصه خبر :
قم پایگاه علم، اجتهاد، انقلاب و بصیرت است... پلیس قوه‌ی قهریه است و باید قاهریّت و ابهّتش در جامعه بروز داشته باشد...کم‌کم وضع جامعه‌ی ما به آنجا کشیده می‌‌شود که زنهای محجّبه احساس امنیت نمی‌کنند...کار فقط به عهده نیروی انتظامی نیست، بلکه روحانیت، کسبه، پدر و مادرها، خانواده‌ها مسئولند...
آخرین رویداد ها

بسم الله الرّحمن الرّحیم

مسئولیت جدید جنابعالی را در استان قم تبریک عرض می‌کنم و امیدواریم مردم و حوزه قم از تجربیات، فکر و عمل شما استفاده کنند و در پایان دوره مسئولیت‌تان برگه‌های افتخاری را در زندگی خود ثبت کرده و خاطره خوبی از خود به جای بگذارید.

راجع به قم قاعدتاً مطالعات فراوانی دارید، اما مطالعات میدانی که با ارتباط خوب و مشورت‌ مراجع و بزرگان قم و نیز افراد مجرّبی که در قم سوابقی دارند، به دست می‌آورید، خیلی می‌تواند مؤثر باشد.

از دوران مرحوم آقا من یادم هست قضایای مختلفی در قم مطرح بوده که واقعاً نیروی انتظامی نقش خیلی حساس و تعیین کننده داشته است. در زمان شهید خداکرم که آن مرحوم زحمات فراوانی برای قم کشید، یادم می‌آید در بعضی از قضایای ایام محرم ایشان پیگیر بود و نظرات آقایان را جویا می‌شد.

در بحث قمه‌زنی؛ آقای خداکرم نزد مرحوم آقا آمد و گفت ما چه کنیم؟ آنموقع در قم هم افراد زیادی قمه می‌زدند، مخصوصاً در میان عرب‌ها و معاودین مرسوم بود. آقا ایشان را راهنمایی کرده و یک طرحی را ارائه دادند و آقای خداکرم هم همان را دنبال کرد.

من یادم هست بعد از روز عاشورا آمد و گفت این طرح چقدر به ما کمک کرد! همانطور که فرمودید بدون استفاده از قوه قهریه پلیس وارد شد و به همان نتیجه‌ی مطلوبی که می‌خواستیم رسیدیم.

مطلبی که در فرمایشات خود اشاره کردید پلیس قوه‌ی قهریه است و باید قاهریّت و ابهّتش در جامعه بروز داشته باشد، بالأخره بخشی از افراد غیر از لسان قدرت چیز دیگری را متوجه نمی‌شوند، حالا نگوئیم لسان زور، چون قدرت شما قدرت مشروع است، اینگونه افراد با حضور پلیس عقب‌نشینی می‌‌کنند.

اما اصل کار این است که با فکر، تأمل، بینش، مشورت و راهکارهای مختلف علمی که امروز وجود دارد باید کار شود، یعنی پلیس در زمان ما در خیلی از موارد چنانچه از راهکارهای دیگری غیر از آن جنبه‌ی قهّاریت وارد شود به نتیجه می‌رسد اما آن جنبه هم نباید مورد غفلت واقع شود.

مصاحبه‌ای را چند روز پیش با خبرگزاری رسا راجع به مسئله حجاب کردم. در آن صحبت گفتم کم‌کم وضع جامعه‌ی ما (نه فقط قم بلکه همه کشور) به آنجا کشیده می شود که زنهای محجّبه احساس امنیت نمی‌کنند! آنهایی که با بدترین وضع از جهت ظاهر بیرون می‌آیند احساس امنیّت کاملی دارند و این محیط را برای زنهای محجبه تنگ می‌کند.

الآن من نمی‌دانم در این مدتی که قم تشریف داشتید به این نتیجه رسیدید یا نه؟ متدیّنین خیلی اجازه نمی‌دهند که خانم‌هایشان در پاساژهای صفائیه رفت و آمد کنند، برای اینکه امنیّت ندارند و نگرانند. اکنون دیگر نمی‌شود گفت با لسان علمی و راهکارهای علمی این را باید حل کرد بلکه پلیس باید با قدرت حضور داشته باشد.

چند روز پیش در همین خیابان صفائیه دیدم چند تا دختر که هر کدام به 20 سال هم نرسیده بودند، با لباسهای یکرنگ، روسری‌های یکرنگ و کفشهای یکرنگ، پیداست که اینها جهت‌دار به قم آمده‌اند و آدم احساس می‌کند که حضور اینها در آن ساعت معنادار است.

تقاضای ما این است که این جهت را تقویت بفرمایید، در عین اینکه پشتوانه اصلی کار برای موفقیت هم آن جنبه‌های علمی است هم آن راهکارهایی که امروز دنیا از آن استفاده می‌کند یعنی مراقبت‌های پنهان و پیشگیری، برای اینکه نگذارند حادثه‌ای اصلاً واقع شود.

البته در کشور ما مسئله‌ی بی‌حجابی و بدحجابی عوامل زیادی دارد، ولی یک بخش آن مسئولیتش به عهده نیروی انتظامی است. امروز وجهه اسلام در انقلاب در همین ظاهر جلوه‌گر می‌شود. ما مواجه هستیم که عرب‌ها از مدینه، مکه و کویت و کشورهای دیگر می‌آیند. همین دیروز یکی از علمای برجسته‌ی بحرین آمده بود اولین حرفشان با ما این است که بعد از گذشت سی و چند سال از انقلاب، این چه وضعیت ظاهری است که شما مسلمان‌ها دارید؟ ما قبل از انقلاب که به قم می‌آمدیم اینطوری نبوده، ده سال پیش که آمدیم اینطوری نبوده، ‌ولی الآن چرا وضع قم اینطور است؟ یعنی غیر از بحث دینی و امنیّت داخلی‌‌، اصلاً وجهه‌ی نظام را در خارج از ایران خراب می‌کند و بالأخره دشمنان نظام و انقلاب دنبال این هستند که علاوه بر اینکه جوانهای ما را آلوده کنند و به فساد بکشانند، وجهه نظام را در خارج از کشور خراب کنند.

بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار با فرمانده جدید نیروی انتظامی استان قم

این هم یک جهتی است که باید به آن توجه شود و واقعاً باید همه دست به دست هم بدهیم، حالا نمی‌شود بگوییم کار فقط به عهده نیروی انتظامی است، بلکه روحانیت، کسبه، پدر و مادرها، خانواده‌ها مسئولند و خیلی هم باید کار شود و من در مصاحبه‌ها گفته‌ام و الآن هم صریح عرض می‌کنم متأسفانه در این ده سال نه تنها هیچ کاری نشد، بلکه تخریب شد، یعنی حجاب به یک معنا در کشور ما در این هفت هشت سال تخریب و تضعیف شد، توهین شد، و آنچه که عملاً در رفتار و گفتار بعضی از مسئولین دیدیم، اعتباری است که به بدحجابی داده شد.

نکته دوم؛ که به آن اشاره کردید راجع به فرق بین جرم مشهود و غیر مشهود. اصلاً یکی از دستورات اسلام این است که به جرم غیرمشهود، یعنی نباید به کسی که در خانه‌اش نشسته و گناهی می‌کند، کاری داشت. اتفاقاً این جزء دستورات امیرالمؤمنین(علیه السّلام) به مالک اشتر هم هست که امیرالمؤمنین به مالک اشتر می‌فرماید «ولا تکشفن عما غاب منک و إنما علیک تطهیر ما ظهر» خیلی تعبیر خوبی است، می‌فرماید دنبال کشف آنچه از چشم تو مخفی است نباش، دنبال اینکه انسان برود اثبات کند که این آدم در خانه‌اش به تنهایی داشته شراب می‌خورده! دنبال این مسائل نباش «و إنما علیک تطهیر ما ظهر» آن فساد ظاهر را باید تطهیر کنی و در ادامه می‌فرماید آنچه از چشم تو غایب است به عهده‌ی خدای تبارک و تعالی است. این یک اصل مسلّم دینی ماست.

ولی من می‌خواهم این نکته را به عنوان یک بحث طلبگی عرض کنم. گاهی اوقات که می‌‌خواهیم این روایات ائمه را تحلیل کنیم، اینها در فرضی است که کسی به تنهایی در خانه‌اش گناه می‌کند، خودش هست و خدای خودش، اما اگر یک عده‌ای پنهانی جوانهای مردم را می‌برند به خانه و همسایه هم خبردار نمی‌شود و می‌نشینند پای ماهواره و مواد مخدر و پارتی‌های مختلط، کلام امیرالمؤمنین(ع) شامل این مورد نمی‌شود!

اینجا واقعاً وظیفه است که پلیس وارد شود، چه بسا مفسده‌ی این عمل مخفی، از آن فساد ظاهر خیلی بیشتر باشد. باندهای فسادی که به یک معنا مخفی است، در یک خانه‌ای چند نفر زن و مرد جمع شدند و می‌گویند ما کاری به کسی نداریم، کار خودمان را انجام می‌دهیم. به نظر بنده اینجا وظیفه حکومت مخصوصاً نیروی انتظامی از آن فساد ظاهری که یک کسی در ظاهر می‌آید و چاقویی می‌کشد سنگین‌تر است، برای اینکه خطر و اثرش بیشتر است! آن فرد چاقوکش جرم خودش را ظاهر می‌کند و همه هم می‌گویند این مجرم است ولی آنها که در منزل مخفی و به صورت باندی عمل می‌کنند خطرناکترند.

لذا باید این قضایا یک مقدار بیشتر دنبال شود، در عین رعایت آن اصل اولی، یعنی آنجا که ملاحظه کردید یک نفر به تنهایی حرامی را انجام می‌دهد و کسی هم خبردار نیست، حتی اسلام اینجا شنود را حرام می‌کند، اینکه من شنود بگذارم بشنوم در خانه‌اش غیبت می‌کند یا فلان چیز رامی‌خورد یا نه؟ حرام است و انسان حق ندارد این کار را انجام بدهد.

نکته‌ی بعد که از باب تذکر عرض می‌کنم؛ واقعاً قم از حساسیت‌های خیلی ویژه برخوردار است.
امروز 72 ملت در قم حضور دارد، پاکستانی‌ها، افغانی‌ها، عراقی‌ها، اروپایی‌ها، یمنی‌ها، اینها همه هستند، بین اینها بالأخره افرادی هستند که در صددند حادثه‌ای در قم ایجاد کنند، من در این قضیه‌ی تغییر استاندار واقعاً نگران بودم، گفتم اگر یک حادثه‌ای در قم اتفاق بیفتد این مسئولین رده‌ی بالا فکر کردند که این حادثه مثل حادثه‌ی شیراز می‌ماند؟

شیراز یک استان بزرگ است و از جهت وسعت با قم خیلی تفاوت دارد، ولی اگر در قم افراد یک حرکتی انجام می‌دادند و منجر به یک سری قضایا می‌شد اصلاً در دنیا بُرد سیاسی‌اش قابل مقایسه با هزار تا شیراز هم نبود! ولی بحمدالله اتفاقی نیفتاد.

می‌خواهم بگویم این جهت را باید توجه کرد، قضایایی که در قم واقع می‌شود با قضایایی که در جاهای دیگر واقع بشود خیلی تفاوت می‌کند. رهبری معظم انقلاب هم که ملاحظه فرمودید راجع به قم چه تعبیرات عمیق و وسیعی دارند، این تعابیر تعارف نیست که بگوئیم از باب اینکه تعارفی کردند و خواستند تکریماً و احتراماً حرف بزنند، نه! واقعاً قم پایگاه علم، اجتهاد، انقلاب و بصیرت است که اینها تعابیر خیلی مهمی است و باید آن را حفظ کنیم، همه موظفیم به حفظ این جهات.

امیدواریم إن شاء الله با توانایی‌هایی که جنابعالی دارید بتوانید قدم‌های مؤثرتر از آنها که قبل از شما بودند بردارید، آنها هم زحمات زیادی کشیدند، از آنها هم ممنون هستیم، همه‌ی شما در یک مسیر هستید و ما هم در خدمت شما هستیم، این بیت هم خانه خودتان است، هر وقت مطلبی بود که ما بتوانیم نقشی در آن داشته باشیم در خدمت شما هستیم.

امیدواریم مورد عنایت خاص امام زمان(عج) قرار بگیرید و از معنویّات کریمه اهل بیت حضرت معصومه(سلام الله علیها) مدد بجوئید که إن شاء الله اینها سبب موفقیت شما خواهد شد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته




برچسب ها :