ديدار آيت‌الله محمد جواد فاضل لنکراني(دامت برکاته) با جمعي از اساتيد و طلاب ممتاز مدرسه علميه شهرستان فردوس استان خراسان جنوبي

۱۴ دی ۱۳۹۳

۱۹:۱۰

۱,۶۶۳

خلاصه خبر :
حضرت آيت الله فاضل لنکراني: امروز نظام بيش از هر زمان ديگري به روحانيان وارسته و ارزشمند نياز دارد
آخرین رویداد ها



بسم الله الرحمن الرحيم

حضرت آيت الله فاضل لنکراني: امروز نظام بيش از هر زمان ديگري به روحانيان وارسته و ارزشمند نياز دارد


آيت‌الله محمد جواد فاضل لنکراني(دامت برکاته) ظهر امروز(13 ديماه 1393) در ديدار جمعي از اساتيد طلاب ممتاز مدرسه علميه شهرستان فردوس استان خراسان جنوبي فرمودند: ما طلاب بايد در کار خود خيلي فکر کنيم که ما داريم چه کار مي‌کنيم و کار ما چه تأثير وجودي براي خود ما و دينمان و چه تأثيري در مردم دارد.

عملي که اثر وجودي براي خود انسان و دين و مردم داشته باشد، با ارزش‌ترين، مؤثرترين و مفيدترين اعمال است؛ گاهي يک فرد کاري انجام مي‌دهد که مفيد براي ديگران است، ولي براي خودش مفيد نيست،‌گاهي کاري مي‌کند که براي خود او مفيد است، ولي براي ديگران مفيد نيست، ولي آن کاري که همه اين سه عنوان در آن جمع شده باشد به نظر مي‌رسد تنها در مورد تحصيلات طلبگي مصداق دارد. کاري که ما مي‌کنيم در درجه نخست نفع آن براي خودمان است.

ما درضمن تحصيلات خويش مي‌فهميم از کجا آمده و به کجا مي‌رويم، مي‌فهميم چه زاد و توشه‌اي بايد داشته باشيم، مي‌فهميم که حقيقت و خيال چيست، خيلي از افراد اصلا نمي‌دانند حقيقت و خيال چيست، در نتيجه عمر خود را در تخيلات سپري مي‌کنند.

 بدون هيچ‌گونه تعصبي، اين رشته تحصيلي براي انسان در هر روز ولادتي نو ايجاد مي‌کند؛ واقعا طلبگي اين است، اگر انسان به عمق آن برسد، اگر درست آن را درک کند، در هر روز يک ولادت جديد و يک تحول بنيادين و انقلاب دروني در او ايجاد مي‌کند و هر چه آدم بالاتر مي‌آيد اين تحول‌ها، ولادت‌ها‌ و انقلاب‌ها بيشتر مي‌شود، بعنوان مثال از يک آيه قرآن امروز يک برداشت مي‌کند، فردا که درس مي‌گيرد يک برداشت و نتيجه ديگر مي‌گيرد.

گاهي اوقات انسان احساس مي‌کند خداوند يک دريچه‌اي از علم بر روي او گشوده است، آيا ‌اين کم چيزي است، ‌آيا مسأله مهمي نيست؟ واقعا توفيق برخورداري از لذت طعم علم، در طلبگي است چه فقه باشد، چه اصول، چه عقايد و چه تفسير، همه اين علوم در وجود انسان آثار دارد، اينکه در روايت مي فرمايد يک عالم افضل از هفتاد هزار جاهل‌ است، اين مبالغه و گزافه گويي نيست‌، چرا که اين عالم در هر لحظه از زندگي علمي‌اش تولد، ‌بصيرت و آگاهي دارد، اما فرد جاهل هميشه در جهل خود باقي مانده و توقف مي‌کند.

متأسفانه خيلي‌ها از اين ظرفيت به‌خوبي استفاده نمي‌کنند، رشته طلبگي رشته‌اي است که اگر انسان برنامه ريزي کرده و آن‌را درست دنبال کند، يک ثانيه وقت اضافه نمي‌آورد و حتي تأسف مي‌خورد که با اين عمر کوتاه و اين همه علومي که وجود دارد او چه زماني به آن‌ها دست مي‌يابد، پس حالا که علم اين قدر ارزش دارد، بايد از اوقات خود بسيار استفاده کنيم.

شما اکنون در سني هستيد که گرفتاريتان کم است، به هر ميزان سن فرد بالا رود گرفتاري و مشکلات او بيشتر و کم حوصله‌تر مي‌شود، با برنامه‌ريزي از وقتتان خوب استفاده کنيد، کتاب‌هاي روايي را مطالعه کنيد، ‌قديم مرسوم بود که کتاب کافي را مي‌خواندند و مباحثه مي‌کردند.

ديدار آيت‌الله محمد جواد فاضل لنکراني(دامت برکاته) با جمعي از اساتيد و طلاب ممتاز مدرسه علميه شهرستان فردوس استان خراسان جنوبي

استاد گرامي ما حضرت آيت‌الله حسن زاده آملي(دامت برکاته) مي‌فرمود: «مجمع البيان را دو دوره پيش استادمان خوانده‌ام»، اين به سبب برنامه ريزي و استفاده از وقت بود، ايام تعطيل و تحصيل براي آنها فرق ندارد، نبايدگفت اکنون تابستان يا دهه محرم و صفر است، کتاب را بوسيد و کنار گذاشت.

 بدانيد در آيات قرآن و احاديث اهلبيت عليهم السلام دُر‌هايي از حکمت و معرفت وجود دارد. انسان وقتي به سنين بالا مي‌رسد تأسف مي‌خورد که عمرش به سمت خاموشي مي‌رود و هيچ چيزي به دست نياورده است؛ قدر موقعيت خود را بدانيد، برنامه ريزي کنيد، ‌ببينيد که هر چيزي به علم‌تان ضرر مي‌زند و مزاحمت دارد کنار بگذاريد، البته به مسائل ضروري همانند ورزش توجه کنيد، اما برخي امور را که براي دنيا و آخرت فرد هيچ سودي ندارد، کنار بگذاريد.

 ما بايد باورمان شود که طالب علوم ديني مؤيد من عند الله است، ملائکه الهي ‌نگهبان او هستند، از منزل که براي درس بيرون مي‌آيد ملائکه او را محافظت کرده و دعا مي‌کنند، بايد اينها را باور کنيم، آن وقت مي‌يابيم که درس خواندن چقدر شيرين است. چنين علمي براي مردم هم مفيد واقع مي‌شود. بنده مي‌گويم با تمام علوم همانند پزشکي، صنايع، مهندسي مقايسه کنيد، علم طلبگي از نظر مفيد بودن قابل مقايسه با هيچ علمي نيست، با تمام ارزش و احترامي که نسبت به ساير علوم قائل هستيم.

پيامبر اکرم(ص) به اميرمؤمنان(ع) مي‌فرمايند «اگر يک نفر به دست تو هدايت شود بهتر از تمام دنيا است»؛ يک طبيب وقتي مريضي را خوب مي‌کند، فايده آن براي اين بيمار است و براي ديگران چه فايده‌اي دارد؟ ولي هدايت براي همه است، تعليم ديگران جامعه را از گمراهي نجات مي‌دهد، در روايت آمده «اگر عالمي بدعت‌ها را ببيند بر او واجب است علم خود را نمايان کند، اگر سکوت کند گرفتار عذاب مي‌شود».

جامعه و مردم به روحانيت نياز دارند، ما با مردم تعارف نداريم و خود مردم هم اين مطلب را مي‌دانند، مردم در مسائل و معارف ديني محتاج روحاني هستند، ‌اگر روحانيت نباشد کوهي از خرافات، انحرافات، ‌فرقه‌هاي کاذب را به مردم تحميل مي‌کنند و مردم ناآگاه نيز به راحتي آن‌را مي‌پذيرند، اين را تاريخ و تجربه نشان داده است.

 اکنون 400 گروه شيطان پرست که هر گروهي براي خود آيين نامه، اساسنامه و شرح وظايف دارد فعال هستند، خب مردم سرگردان مي‌مانند، بايد يک روحاني همانند چشم بيدار و چراغ روشن ميان مردم باشد و بگويد مراقب باشيد اين حرف‌ها بدعت است.

مردم در عبادت، اخلاق و ديگر مسائل هم به روحانيت نياز دارند، ما درباره روانشناسي آيات و روايات فراواني داريم، مرحوم والد ما مي‌فرمود: « يک روحاني واجد علم و تقوا به هر نقطه‌اي از نقاط دنيا برود مؤثر واقع مي‌شود»، در اين رشته مسؤوليت و کار ما به گونه‌اي نيست که بگوييم در فلان منطقه به درد مي‌خورد و فلان منطقه کارايي ندارد. هر جا برويم به درد مي‌خورد، حتي نزد کساني که به اسلام اعتقاد ندارند يک روحاني مي‌تواند در آن منطقه حضور داشته و به هدايتگري بپرازد و قطعا مؤثر واقع مي‌شود.

براي مردم روحانيت بسيار مفيد است، ما به عنوان خادم دين هستيم، ا‌ين امانت الهي است که به وسيله انبيا و رسل براي مردم آورده شده است و ما موظفيم دين خدا را حفظ کنيم، امروز مي‌بينيد در دنيا چه حملاتي نسبت به اسلام صورت مي‌پذيرد. اصلا داعش را به وجود آورده‌اند تا اسلام را از بين ببرند، نه فقط شيعه را بلکه سني‌ها را نيز از بين ببرند.

بنده حتي در يک سخنراني که جمعي از کاردينال‌هاي مسيحي وعلماء ساير مذاهب حضور داشتند گفتم «داعش را به وجود آورده‌ند که تمام اديان آسماني را از بين ببرند»، تلاش اصلي اسرائيل غاصب اين است که بر روي زمين چيزي به نام دين آسماني نباشد، کدام ديني اجازه مي‌دهد که به راحتي سر بچه دو ساله را ببرند، قتل عام کنند و اين جناياتي که مي‌بينيد امروز مرتکب مي‌شوند.

امروز اسرائيل غاصب و آمريکا به اين نتيجه رسيده‌اند که آن‌چه جلوي قدرت‌هاي دنيا را مي‌‌گيرد دين است لذا فقط با اسلام مخالف نيستند، آيا ما نسبت به حفظ اين دين وظيفه نداريم؟ ‌آيا نبايد مراقبت کنيم؟ امام حسين(ع) جان شريف خود و عزيزانشان را داد تا دين حفظ شود و بقاي اسلام به برکت عاشورا بود.

ما نيز مي‌خواهيم در اين مسير باشيم، اين ادعا را مي‌کنيم ولي معلوم نيست چقدر موفق باشيم از خداونداين توفيق را طلب مي‌کنيم؛ ‌طلبگي خدمت به خود، مردم و دين است، اين کاري بسيار مهم و مقدس است، بايد کارتان، درستان، برنامه‌تان و تمام حرکاتتان حساب شده باشد، حال که سرباز امام عصر(عج) شده‌ايد، بايد خود را هميشه در محضر وجود مقدس ايشان حاضر بدانيم و ايشان را به عنوان مولي حقيقي که ولايت بر ما دارد بدانيم، مطيع باشيم و کاري که مورد رضاي حضرت است انجام دهيم.

 رعايت اين جهت به کار ما ارزش مي‌دهد اگر کنار علم، تقوا، توجه به ولايت و بندگي خدا نباشد سودي ندارد؛ اگر مي‌خواهيد ببينيد که علم اثر مي‌کند يا نه قرآن ملاک داده است، اين که ببينيد هر روز خشيت و خوفتان از خدا بيشتر مي‌شود يا نه؛ اگر ديديد که بيشتر مي‌شود بدانيد خدا علم نوراني خود را به شما عنايت مي‌کند.

من با اين مطلب ‌که يک طلبه قسمت عمده عمر خود را صرف عبادت و مستحبات کند واقعا مخالف هستم، ما وظيفه واجبي به نام درس خواندن، ‌درس گفتن، تحقيق کردن، کتاب نوشتن و ديگر مسائل داريم، اگر واجب عيني نباشد واجب کفايي که هست، آقايان نيز مي‌گويند نبايد واجب را به سبب مستحب ترک کرد.

البته بايد يک برنامه عبادي خوبي هم داشته باشيد، انس با قرآن، نماز شب و خواندن نافله، نماز اول وقت به همراه جماعت و در مسجد بايد باشد؛ اگر فرد از اين امور فاصله بگيرد همين علم او را نابود و بي‌ارزش مي‌کند؛ نظام مقدس جمهوري اسلامي امروز از هر زمان ديگري به روحاني وارسته و ارزشمند محتاج است، هر چه زمان مي‌گذرد نياز نظام به روحاني واجد شرايط بيشتر مي‌شود، همانگونه که نياز مردم بيشتر مي‌شود. پس تلاش کنيم تا وجودمان براي دين خدا و نجات مردم از گمراهي‌ها، ارزشمند باشد.

والسلام عليکم ورحمة الله وبرکاته

برچسب ها :