دیدار دکتر حجت‌الله ایوبی معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضرت آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی

۱۹ دی ۱۳۹۳

۱۰:۵۵

۱,۴۹۲

خلاصه خبر :
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی روز پنجشنبه در جلسه دیدار دکتر حجت الله ایوبی معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در قم افزود: پس از انقلاب مسیر هنر عوض شد. ما شخصیت‌های هنری را از شخصیت‌های علمی کمتر نمی دانیم چون تقابلی بین علم و هنر نیست.
آخرین رویداد ها

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی :
یکی از برکات انقلاب اسلامی قرار گرفتن هنر در خدمت دین است
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: یکی از برکات انقلاب اسلامی این است که هنر در خدمت دین و فکر قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی روز پنجشنبه در جلسه دیدار دکتر حجت الله ایوبی معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در قم افزود: پس از انقلاب مسیر هنر عوض شد. ما شخصیت‌های هنری را از شخصیت‌های علمی کمتر نمی دانیم چون تقابلی بین علم و هنر نیست.

ضرورت ایجاد ارتباط بین اصحاب هنر و حوزه‌ علمیه

وی با بیان اینکه هنر باید در خدمت دین قرار گیرد تا تعالی پیدا نماید، گفت: لازمه این امر این است که هنرمندان اطلاعاتشان از دین را قوی‌تر و بیشتر کنند و ارتباط خود را با متخصصان  دین بیشتر نمایند.

وی سابقه هنر در قبل از انقلاب را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: بحمدلله پس از انقلاب مسیر هنر تغییر پیدا کرد و باید به این نکته توجه داشت که شخصیت‌های هنری ما کمتر از شخصیت‌های علمی نیستند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این‌که بین هنر و علم تقابلی وجود ندارد، افزود: ما به دنبال استمرار هنر سابق و هنر موجود جهان نیستیم، امروز هنر در اختیار دین قرار گرفته و لازمه آن این است که هنرمندان ما از اطلاعات دینی کافی برخوردار باشند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که اکثر هنرمندان ما شخصیت‌های ارزنده‌ای هستند، گفت: وقتی باور و یقینی از کانال هنر ایجاد شود گاهی از اوقات از برهان و استدلال قوی تر می‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: وقتی هنرمند به واقعیتی می‌رسد به همان اندازه که آنرا خوب ارائه دهد باور خوبی را نیز در میان افکار جامعه ایجاد می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود بر ضرورت ایجاد ارتباط بین اصحاب هنر و حوزه‌ علمیه تأکید کرد و افزود: کارهای خوبی از سوی حوزه علمیه در عرصه هنر صورت گرفته است؛ هزاران سؤال فقهی در باب هنر وجود دارد و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز اقدامات و نشست‌های علمی در زمینه فقه هنر برگزار کرده است.

وی با بیان این‌که حوزه علمیه در زمینه فلسفه هنر و جایگاه هنر در دین اقداماتی را انجام داده است، از ارتباط کم هنرمندان با حوزه علمیه انتقاد کرد و گفت:‌ از اول انقلاب تا کنون چند درصد هنرمندان ما با علمای حوزه علمیه جلسات همفکری برگزار کرده‌اند؟ اگر هم بوده بسیار جزئی و مقطعی این جلسات صورت گرفته است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که بخش عظیمی از کار فیلم سوژه یابی است، یکی از مشکلات فیلم‌ها را نگاه سطحی به سوژه دانست و گفت: حوزه علمیه اقیانوسی است که می‌تواند سوژه و ایده‌های فراوانی را به فیلمسازان بدهد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این که امروز هنر تصویر حاکم بر فرهنگ شده است، اظهار داشت: نطق، بیان و موعظه نسبت به تصویر فاصله زیادی دارد و برای آنکه تصویر از غنای لازم برخوردار باشد باید آنچه در منابع دینی و ارزش‌های اسلامی ما وجود دارد در قالب تصویر درآید.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: گاهی فیلم‌هایی از کشورهای همسایه راجع به مسائل اجتماعی مشاهده می‌شود که آموزنده است و پیام‌های خوبی دارد. از این قبیل کارها باید در کشور ما نیز صورت گیرد.

وی ادامه داد: حوزه علمیه با این نسل جدید از فضلای ارزنده که اطلاعات و فکرشان محدود به همین حوزه نیست و دنبال مخاطبان فراوان و احیای منابع اصلی ما در دین هستند نقش تأثیرگذاری در عرصه هنر می‌توانند ایفا کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که از تعداد فیلمی که تا کنون در کشور ساخته شده چند درصد آن دینی بوده است؟ افزود: اکثر فیلم‌ها به مفاهیم اجتماعی، هیجانی، احساسی و کمدی پرداخته است و ماهیت ارزشی در آن کمتر مطرح بوده و حال آنکه ما باید به این سمت حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فیلم حضرت یوسف(ع) با اشکالاتی که داشت بسیار با ارزش بود و آن حقیقت قرآنی و تاریخی را به نمایش گذاشت، امروز نیز فیلم حضرت محمد(ص) که زحمت زیادی برای آن کشیده شده است با ارزش است؛ یک زمان فیلم‌ساز خارجی غیرمسلمان فیلمی راجع به پیامبر می‌سازد اما اگر یک هنرمند مسلمان که با همه وجودش به حضرت پیامبر (ص) معتقد است چنین فیلمی را بسازد بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود. هم در خود این هنرمند و هم در تماشاگران.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که ارتباط بین هنرمندان و حوزه علمیه باید قوی‌تر و مرکزی در این زمینه تأسیس شود، گفت: ما گاهی تحفظ بر انتقاد می‌کنیم چون ما را متهم به عدم تخصص در هنر می‌کنند اما وقتی ارتباط برقرار شد هنرمندان درخواهند یافت که حوزه برای رشد هنر همه‌گونه آمادگی را دارد. فکر نکنند که حوزه بدون دلیل دنبال محدود کردن و یا بی‌اهمیت کردن کار آن‌ها است، در این صورت قطعا پیشرفت حاصل می‌شود.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: هنرمندان فکر می‌کنند که هنر برای ما اهمیتی ندارد در حالی که هنر از ذات انسان جدا نیست و هنر مربوط به فطرت است، کسی که در مسیر علم پا نهاده  با کسی که در مسیر هنر است هر دو در مسیر شکوفا کردن استعدادهای درونی خود گام برمی‌دارند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: فیلمی که در جامعه پخش می‌شود باید بازخورد آن به فیلمسازان منتقل تا در آینده کمبودها جبران شود.

«پرده‌نشین» مردم را با حقیقت روحانیت و طلبگی آشنا کرد 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که در گذشته انتقادهایی راجع به فیلم‌هایی که درباره روحانیت ساخته می‌شد داشتیم، افزود: لازم است از ساخت سریال پرده‌نشین تشکر کنیم چون مردم را با حقیقت روحانیت و طلبگی آشنا کرد، هرچند به جنبه‌های اساسی یک روحانی که عبارت از مسائل علمی و درس و بحث‌های جدی آنها و این‌که آنها واسطه بین میراث هزار سال گذشته هستند پرداخته نشده بود.

وی با تأکید بر این‌که تا کنون فیلمی درباره حجاب ساخته نشده است، تصریح کرد: امروز دخترها و زنان ما راجع به مسأله حجاب سؤال‌های فراوانی دارند و باید فیلم‌های مناسبی در این باره ساخته شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به این‌که هالیوود برای از بین بردن بنیان خانواده فعالیت می کند، گفت: امروز فیلم‌های ماهواره در راستای از بین بردن بینان خانواده تلاش می‌کنند، قضات دادگاه ها می‌گویند ریشه بسیاری از طلاق‌های امروزی در این‌گونه فیلم ها است که توقعات و توهمات بی پایه و اساسی را در بین خانواده‌ها ایجاد می‌کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: آنها دنبال گرفتن دین و ارزش‌ها و از بین بردن اخلاقیات ما هستند و ما نیز باید در مقابل آنها قوی بایستیم و با این فضای شلوغ فرهنگی که در دنیا به وجود آمده انتظار ما از سینمای ایران این است که بتوانیم تحول خوبی ایجاد کنیم و هر هنرمند و مسؤولی در این زمینه یک یادگار ارزشمند از خود در تاریخ دین باقی بگذارد.


دکتر حجت الله ایوبی، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار گزارشی از فعالیت های این معاونت ارایه داد.

برچسب ها :