بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(مدظله) در دیدار با مدیر کل اوقاف قم ـ 2 / 12 / 93
۰۵ اسفند ۱۳۹۳
۱۹:۵۶
۱,۶۱۸
خلاصه خبر :
آخرین رویداد ها
-
در نظام اسلامی کسانی که مودت و تبعیت عملی از اهل بیت(ع) ندارند صلاحیت تصدی امور را ندارند / مودّت فی القربی معیار قبولی اعمال است
-
عزاداری و نماز جماعت ظهر عاشورا در حسینیه دفتر مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره)
-
عزاداری شهادت امام حسین(ع) در دفتر آیتالله فاضل لنکرانی در لندن
-
حقیقت اشک بر امام حسین(ع) / مقایسه زیارت و عزاداری [کلیپ تصویری]
-
کسانی که دین لقلقه لسان آنهاست، از ریاکاران جامعه هستند / کسانی که عزاداریها را بیپایه میدانند مورد عذاب خداوند هستند
-
حضور آیت الله فاضل لنکرانی در انتخابات ریاست جمهوری
روز شنبه 2 /12/ 1393 مدير کل اداره اوقاف استان قم با حضرت آيت الله حاج شيخ محمدجواد فاضل لنکراني(دامت برکاته) ملاقات نمودند.
در اين ديدار آيت الله فاضل فرمودند:
امیدوارم در این مسئوليت جديد خود در قم موفق و منشأ خدمات فراوان باشيد.
قم هم از حساسیتهاي ويژه برخوردار است و هم از ظرفيت بالا در وقف و امور خيريه برخوردار است. بالأخره مراجع در قم حضور دارند، حوزه علمیه هست. تلاش کنيد در بعضی از مصادیق وقف نظرات آقایان را داشته باشید تا برخلاف نظر بزرگان در مورد موقوفات تصميمي اتخاذ نشود.
آقایان هم واقعاًهمراهی میکنند چون هیچ دغدغهای جز مصرف صحيح این موقوفات ندارند. وجود حدود چهارصد امامزاده در قم و اطراف آن، یک پتانسیل قویای است تا از برکت آن سطح فرهنگی قمیها تغییر پیدا کند.
یعنی قمیها از ظرفیت حوزه در درجهی اول و از ظرفیت امامزادهها و در رأس آنها حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) خیلی بیشتر از این میتوانند استفاده کنند، مطمئناً اگر اينکار مدیریت بشود به نتیجه میرسد. زمینه اينکار هم در قمیها خیلی زیاد است.
قمیها برخلاف جاهای دیگر فقط باید یک اشارهای به آنها بشود و جرقهای در وجودشان ایجاد شود، تا آخر خودشان همراهی میکنند و خیلی هم خوب جلو میروند این از ویژگیهای قمیهاست،.
![بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(مدظله) در دیدار با مدیر کل اوقاف قم ـ 2 / 12 / 93](http://lfile.ir/news/1393/135.jpg)
واقعاً اگر مدیریت بشود وضع فرهنگی شهر خیلی تغییر پیدا میکند.
پنجاه سال پیش مردم خیلی بیشتر با علما و حوزه مرتبط بودند، بازاریهای قم در دروس اخلاق امام شرکت میکردند هرچند دروس اخلاق امام خیلی جاذبه داشت.
ولي در آن ايّام چه اوتادی در بازار قم حضور داشتند. من به يکي از بازاريان سرشناس پيشنهاد کردم که بیايید آن روش سابق را احیا کنید، صبح اول وقت هر کسی که به بازار ميرود ببیند اين کاسب بازاری با شروع کارش قرآن میخواند، اکنون به شما نيز پيشنهاد ميکنم در کارهای قرآنی خود از بازار قم شروع کنید آنها هم قبول میکنند منتهی با شیوهی خاص خودش.
روحيه قميها اين چنين است که اگر بفهمند یک کسی میخواهد تحمیلی به ایشان کند عالم و آدم هم جمع بشوند موفق نمیشوند، اما اگر بفهمند که واقعاً با اخلاص و به عنوان یک رفیق میخواهند راهکار و سنّت خوبی را پایهگذاری کنند خوب همراهی میکنند.
تلاش کنيد بازار قم از این وضع بیرون بیاید، بعد هم همینطور سایر مغازهها. نکته ديگر آنکه اوقاف راجع به خانوادهها کار کند، الآن در خیلی از خانوادهها مسئلهی قرآن خواندن فراموش میشود چون بچهها نمیبینند که پدر و مادرها قرآن بخوانند. پدر و مادرها را تشويق به قرآن خواندن نماييد.
با توجه به بقاع متبرکهای که وجود دارد، آثار ارتباط با این امامزادهها براي مردم بيان شود. خصوصاً حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) که بزرگان ما میرفتند آنجا نماز میخواندند و همهی مشکلاتشان را حل میکردند.
برنامه آرامش بهاري اوقاف در سال گذشته خیلی برنامهی خوبی بود، شنیدهام که در همهی امامزادهها میخواهند انجام بدهند، آن را گستردهتر کنید.
نکته ديگري که به نظرم خيلي قابل توجه و تأمل است راجع به یک قضیهای است که در محلهی ما اتفاق افتاد و خدا رحمت کند آقا را که به شدت از آن ناراحت بود، در محلهی ما یک طوقی وجود داشت که مردم خيلي به آن اعتقاد داشتند، یک یهودی آمد و آن را خرید و برد. خیلی مراقب باشید، این یهودیها در بقعهها و امامزادهها و حسینیهها و تکایا، چيزهاي باارزش را ميبرند.
نقاشیهای جذابي راجع به صحنهی عاشورا در تکیهی ما بود که خیلی دیدنی بود، مثل آن صحنهای که امام حسین علیه السلام پیراهن مبارکش را بالا میبرد تا خون پیشانیاش را پاک کند و تیر به قلب حضرت میزنند، عکس خیلی زیبا و نقاشیهای عالی بود آنها را خريدند و بردند، پدر ما بابت اينکار خیلی تأسف میخورد.
پيشنهاد ديگرم اين است که باید تاريخ تکایای قم نوشته شود، فکر نميکنم تا حالا چنین چیزی نوشته شده باشد. مثلاً تکیهی آقا سید حسن از چه زمانی ساخته شده؟ چه کسانی آنجا بودند؟
هیئتدارها و سینهزنها و مداحانشان چه کسانی بودند؟ علمات دارند یا ندارند، چقدر پرچم دارند. تاریخ هيئات و تکايا را بنویسند. من این پیشنهاد را در خوانسار کردم و خیلی هم از آن استقبال کردند چون مراسم عزاداري سنتي بسيار باشکوهي که سابقه صدها ساله دارد، در آنجا برگزار ميشود.
اگر تاريخ اين تکايا ثبت نشود پنجاه سال دیگر افرادی که میآیند اطلاعي از آن نمييابند. مثلاً در خانهی تولیت قم تمام دستهجات میآمدند و میرفتند، این کجا نوشته شده و به چه نحوی بوده؟ به نظرم انجام اينکار الگویی میشود برای تمام استانها.
ان شاء الله با عنایت حضرت معصومه سلام الله علیها خداوند متعال توفیقات شما را افزون فرمايد.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته