بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار با اعضاء کانون حمايت از بيماران هموفیلی-94/9/27

۲۱ دی ۱۳۹۴

۱۹:۱۴

۱,۶۵۴

خلاصه خبر :
ما به این مسئله معتقدیم که قرآن همان‌طور که در حل امراض روحي و معنوی ما اثر دارد در درمان بيماري‌هاي جسمی ما نيز اثر دارد. در اين زمينه روايات بسياري از ائمه هدي وارد شده و در کتاب‌ها نوشته شده است.
آخرین رویداد ها


بسم الله الرحمن الرحیم

از حضور آقایان و بانوان محترم در این کار بسیار مهم و حیاتی که رسیدگی به مسائل بیماری‌های خاص از جمله بیماری هموفیلی است و دنبال گره‌گشایی از جمع بیماران کشور هستید تشکر می‌کنم.

من مطمئنم به برکت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) إن شاء الله با دست پر از قم به شهرهاي خود برخواهید گشت و سوغات بسیار خوبی از معنويت را به همراه خواهید داشت.

به حمدالله همه‌ی جهات کار شما روشن است، من فقط چند نکته را برای تأکید عرض می‌کنم. نکته‌ی اول این است که ما به این اسم بزرگ خدای تبارک و تعالی «یا شافی» واقعاً معتقد باشیم در آيه شريفه سوره مبارکه خدای تبارک و تعالی وقتی مي‌خواهد قرآن را توصیف کند می‌فرماید: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ»  اين شفا هم شفاي از آلام و دردهای روحی انسان است و هم شفاء آلام و دردهای جسمی.

در یکی از جنگ‌ها انگشت یکی از سربازان امیرالمؤمنین علیه السلام کاملاً قطع شد. حضرت صدایش زدند فرمودند جلو بیا سپس انگشت را برداشتند و به دست او متصل کردند و همان هنگام چیزی را قرائت کردند. آن سرباز عرض کرد چه خواندید که این انگشت من شفا پیدا کرد؟ فرمود سوره مبارکه حمد را خواندم، آن سرباز عرض کرد مگر سوره حمد این اثر را دارد که انگشتی که کاملاً قطع شده را دوباره به حالت اولیه برگرداند؟ به مجرد اینکه این تردید براي او ايجاد شد انگشتش دوباره جدا شد.

ما به این مسئله معتقدیم که قرآن همان‌طور که در حل امراض روحي و معنوی ما اثر دارد در درمان بيماري‌هاي جسمی ما نيز اثر دارد. در اين زمينه روايات بسياري از ائمه هدي وارد شده و در کتاب‌ها نوشته شده است. فقط اين را عرض مي‌کنم که ما به اين اسم يا شافي که از اسماء بزرگ خداوند است معتقد باشيم و باور داشته باشيم که خداي تبارک و تعالي،‌ کتاب خدا، کلام خدا، اولياء خدا، منسوبين به اولياء خدا،‌ فاطمه معصومه(سلام الله عليها) مي‌توانند بيماران را شفا دهند. اينکه در شب مبعث و ايام مختلف در حرم حضرت امير المؤمنين(عليه السلام) يا حضرت امام رضا(سلام الله عليه) که من خود شاهد آن بودم افرادي شفا پيدا مي‌کنند به همين جهت است لذا بايد به اين نکته توجه کنيد و مبادا از اين غافل باشيد.

نکته‌ي دوم اين است که در درمان بيمار‌ي‌ها مبادا صورت مسأله را پاک کنيم، حالا اگر يک خانمي باردار است و اطبا مي‌گويند فرزنش مبتلا به فلان بيماري است، ما نبايد فوري از مراجع تقليد فتوا بگيريم که مانعي ندارد قبل از چهار ماهگي اين بچه را سقط کنند و از بين ببرند. آيا اين کار درستي است و بهترين راه است؟ يا ما موظف هستيم از جامعه‌ي علمي بخواهيم تا راه درمان آن را پيدا کنند. ما در روايات اين قانون و کبراي کلي را در مسائل پزشکي، داريم که «لکلّ داء دواء»، نمي‌شود دردي باشد و دوايش نباشد. دواي درد از بين بردن فرد بيمار نيست. مايه تعجب است جامعه‌ي امروز که فريادشان براي حقوق بشر بلند است چطور از کنار اين مسائل به‌راحتي عبور مي‌کنند.

کانون حمایت از بیماران هموفیلی

از نظر فقه شيعه وقتي نطفه در رحم مادر قرار گرفته و انعقاد پيدا مي‌کند همان آن از بين بردنش در بعضي از روايات مساوي با قتل ذکر شده است. فقها هم طبق آن فتوا داده‌اند. البته من نمي‌گويم اين راه بسته است. هرکسي بايد طبق نظر مرجع تقليد خود عمل کند و همين‌طور نمي‌گويم اگر راه ديگري نبود اين راه را انتخاب کنيم يا نه؟ ولي عرض بنده خطاب به جامعه پزشکي کشور اين است که اين راه را انتخاب نکنيد.

حيف است انجمني که براي حمايت از بيماران تشکيل مي‌شود يکي از راه‌هاي حمايتش سقط اين اطفال بيمار باشد، نه! قرآن مي‌فرمايد: «لعلّ الله يحدث بعد ذلک امرا»، حالا اگر علم پزشکي تشخيص داد چشم اين بچه که در رحم مادر است نمي‌بيند، یا گوش او نمی شنود، یا عقل او کم است، کم بودن عقل که کم اهميت‌تر از مسئله‌ی هموفیلی نیست! آیا ما اجازه داریم او را از بین ببریم؟ اینها مربوط به ما نیست، این مسئله را مخصوصاً این جمع محترم خیلی باید مورد توجه قرار بدهند، اینها مخلوق خدا هستند. البته در سلسله علل اين معلوليت خود پدر، مادر، اجداد، محيط زيست و... نقش دارند. کسی در آن تردید ندارد ولی وقتی این معلولیت در طفل ايجاد شد آيا ما مجازیم او را از بین ببریم؟ این خیلی مشکل است.

راجع به این جهت ولو فتوا هم داشته باشیم، ولو رهبری معظم انقلاب راه را باز فرمودند، منتها ایشان به عنوان آخرین چاره این را فرموده‌اند ولی شما بايد دنبال این باشید که از جامعه علمی و پزشکی مطالبه کنید، بحمد الله پيشرفت پزشکی در این 30 سال اخیر در ایران رشد خیلی خوبی داشته، از اینها مطالبه کنید که چه راهی برای حل این قضایا پيدا کنيم.

نکته سوم این است که کار خود را کاملاً مردمی کنید. اگر مردم متوجه عمق ارزش این کار شوند و بدانند براي خدمت به این بیماران در متون دینی ما چه اجر فراواني ذکر شده و چه بسا يکي از اموری که به عنوان باقیات الصالحات مطرح است و با آن پرونده‌ی انسان بعد از مُردن بسته نمی‌شود، همین خدمت به بیماران خاص است.

بنابراين مسأله را با مردم بیشتر در میان بگذارید، ما هم به اندازه ‌خود انجام وظیفه کرده و به مردم می‌گويیم، مردم هم متدیّن و علاقمند هستند که خدمت کنند. خدمت به اين بیماران قطعاً از مدرسه سازی و مسجد‌سازي بالاتر است و تردیدی در این نداریم.

ولی شما هم بیشتر ارتباط داشته باشید، مردم را نسبت به این کار آگاه کنيد مخصوصاً نسبت به هزينه اين داروها که خيلي گران‌قيمت است. بالأخره وقتي مردم در صحنه باشند شما از دولت و مجلس بي‌نياز مي‌شويد. اما اگر بخواهيد در مسير استمداد از دولت و مجلس قرار گيريد همين خواهد شد که فرموديد. هر دولتي که بر سر کار آيد يکي موافق و يکي مخالف است. ‌برای یکی اهمیت دارد و برای ديگري ندارد. ممکن است یک وزیر اصلاً به این موضوع توجه نکند.

من باید به سهم خودم از جناب آقاي دکتر هاشمی واقعاً تشکر کنم که چه تحول خوبی در امر سلامت کشور به وجود آورده، اصلاً یک امیدی برای مردم و بیماران و جامعه پزشکی به وجود آورده است. ما خدا را شاکریم ولی اگر خدای ناکرده در دولت بعدی وزیر دیگری آمد و کار را متوقف کرد چه خواهيد نمود؟ لذا این بنیاد را کاملاً بر دوش مردم بگذاريد. همچنین اینکه خدمت مراجع می‌روید و بزرگان را هم در جریان می‌گذارید، کار خوبي است آنها هم نسبت به این موضوع قطعاً اهمیت می‌دهند و ان شاء الله نتایج خوبی خواهد داشت.
در این ماه ربیع المولود از خدای تبارک و تعالی می‌خواهم به برکت ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) شما را در این گام بلندی که برای خدمت به این نوع بیماران برداشته‌ايد موفق کند.

برچسب ها :

بیماران هموفیلی کانون حمایت از بیماران هموفیلی