بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در ديدار اعضاي ستاد برگزاري همايش بين‌المللي سيماي پیامبر اکرم(ص) از منظر هنر ـ 94/11/20

۲۰ بهمن ۱۳۹۴

۱۸:۱۳

۱,۴۵۲

خلاصه خبر :
يکي از ویژگی‌های منحصر به فرد پیامبر ما که حتّی انبیاء اولوالعزم هم نداشتند، اين خطاب خدای تبارک و تعالی در قرآن کريم است به همه‌ی مردم، چه مردم زمان نزول آیه و چه آیندگانی که تا روز قیامت خواهند آمد «ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا» ... داعش نه فقط به دنبال تخریب چهره‌ی واقعی اسلام، بلکه مأموریت‌اش تخریب چهره‌ی واقعی همه ادیان بشری است ... ما هیچ هنری بالاتر از اخلاق نداریم
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم

خوشبختانه موضوع بسیار مهمی را نیروی محترم انتظامی عهده‌دار شده است.

نیروی انتظامی که خود جلوه‌ای از حکومت اسلامی است باید چنین موضوعاتی را کنکاش و پژوهش کند تا در درجه‌ی اول سطح اطلاعات نیروهای محترم خود و به دنبال آن سطح اطلاعات جامعه را در اين موضوع افزایش دهد.

بسیار خوشحالم که این مسئله در حال تحقق است. امیدوارم این همایش بین‌المللی هم که در سال 95 برگزار می‌شود بسیار موفق‌تر از گذشته باشد.

این موضوع یک موضوع جدید است و قاعدتاً محقّقين محترم هم در مقالاتی که در همایش گذشته ارائه نموده‌اند به ابعاد مختلف آن پرداخته‌اند.

نکته‌ای را که بنده می‌خواهم عرض کنم این است که يکي از ویژگی‌های منحصر به فرد پیامبر ما که حتّی انبیاء اولوالعزم هم نداشتند، اين خطاب خدای تبارک و تعالی در قرآن کريم است به همه‌ی مردم، چه مردم زمان نزول آیه و چه آیندگانی که تا روز قیامت خواهند آمد «ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا».

این مرتبه و مقام بسيار بزرگی از ناحیه‌ی خدای تبارک و تعالی برای پیامبر اکرم(ص) است، که به مردم می‌فرماید هر آنچه که رسول من برای شما آورد، بلا فاصله به آن تمسک کنید، هر امری که کرد انجام دهید و هر نهی‌ای که کرد بپذیرید.

براي درک اهمّيت اين مقام و رتبه، توجه به این نکته لازم است که در آیات دیگر، يکي از شئون پیامبر را ابلاغ دستورات خدای تبارک و تعالی به مردم بيان می‌کند.

روشن است که به عنوان دستور خدا باید از فرمايش رسول خدا اطاعت کرد، اما در این آیه شریفه که می‌فرماید «ما آتاکم الرسول فخذوه»؛ یعنی اگر پیامبر هم یک امر و نهي‌اي از ناحیه‌ی خودش کرد، این هم واجب الاطاعة است، ولو به عنوان قرآن و به عنوان وحی بر او نازل نشده باشد.

لذا طبق این آیه قاعده‌اي در روایات ما تحت عنوان تفویض النبی مطرح مي‌شود یعنی خدای تبارک و تعالی به پیامبر مقام تشريع را اعطا کرد که در قانونگذاری حضرت مي‌تواند حتی آنچه را که خدا نازل نفرموده، بیان کند.

به‌عنوان مثال اصل نمازهاي پنچ‌گانه دو رکعت بوده، این که نماز ظهر، عصر و عشاء چهار رکعتی و نماز مغرب سه رکعتی شده، این رکعت‌هاي اضافه را رسول اکرم(ص) به عنوان فرض النبی بيان فرموده‌اند.

نتیجه‌ای که از این مقدار بحث می‌گیرم ولو اینکه یک بحث بسیار عمیق تفسیری، کلامی و فقهی است و در جای خودش باید به آن پرداخته شود اين است بشر امروز مخاطب خدای تبارک و تعالی است و مأمور است به امتثال از اوامر و نواهي رسول اکرم(ص) که کامل‌ترین انبیاء و کامل‌ترین انسان‌ها بوده، به طوري که نزد خداوند تعالي کسی را اشرف از رسول اکرم در میان خلایق سراغ نداریم.

اين دستور کلي خداوند به همه انسان‌ها اعم از مسلمين و غير مسلمين است کمه بايد سراغ سيره‌ي زندگي رسول اکرم برويم و آن را در ابعاد مختلف، اجتماعي، سياسي، اقتصادي، هنري بررسي کنيم و بفهميم چه دستوراتي داشته و چه مطالبي را بيان فرمودند.

سپس در هر بخشي، آن ضوابط و اصول را پياده کنيم. ما اصول اخلاقي‌اي از رسول اکرم(ص) در اختيار داريم که اگر تمام بشر جمع شود نمي‌تواند به آن مرتبه‌ي اخلاقي برسد. بايد اخلاق فردي پيامبر، اخلاقي که با خانواده داشته، اخلاقي که با همسايگان و مردم داشته خصوصاً اخلاقی که در برخورد با پیروان سایر مذاهب داشته، جمع‌آوری شده و اصول و ضوابط آن درآورده شود.

من فکر می‌کنم وقتی وارد بحث هنر می‌شویم نباید اول در ذهن خود معماري و تصاوير و نقاشي و فيلم را تصوّر کنيم. البته اينها هم جنبه‌های هنری بسیار خوبی است، منتها نکته بسيار مهم اين است که هيچ هنري مهم‌تر از اخلاق و رفتار انسان نيست، چيزي که متأسفانه بشر امروز از آن خيلي فاصله دارد.

بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در ديدار اعضاي ستاد برگزاري همايش بين‌المللي سيماي پیامبر اکرم(ص) از منظر هنر ـ 94/11/20

بشر با اينهمه ادعاي تمدني که امروز دارد، با اين همه سر و صدايي که راجع به عقلانيت دارد، به‌طوري که مي‌گويد بشر گذشته را از جهت عقلاني با خود قابل مقايسه نمي‌دانيم. ولي همين بشر صنعتي مدعي عقلا نيت و علم و تمدن، از اخلاق(مطلبي که در رأس هنرهاست) بسيار فاصله دارد. ما هیچ هنری بالاتر از اخلاق نداریم. البته عرض کردم تمام شئون مربوط به اخلاق.

انسان، هیچ هنری بالاتر از روش زندگی ندارد. چیزی که باید اعتراف کنیم با آن روش زندگی که رسول اکرم(ص) از ما می‌خواهد، در همه ابعاد خیلی فاصله داریم. بنابراین ما باید سیره‌ی رسول اکرم را در همه‌ی این ابعاد بررسی و کاوش جدید کنیم، نمی‌توانیم بگوئیم بعضی از کتاب‌ها کلمات پیامبر را نوشته‌اند.

مرحوم علامه طباطبائی(رضوان الله تعالی علیه) «سنن النبي» را نوشتند و برخی از کتاب‌های دیگر که روش زندگی را در همه‌ی امور و ابعاد زندگی به ما گفته‌اند و همين مقدار براي آشنايي ما با سيره حضرت کافي است؟ خير، ما باید در کلمات پیامبر یک دقّت و مرور جدید کنیم، من مطمئنم که اگر مرور جدیدی بر کلمات پیامبر(ص) بشود ما مطالبي خیلی تازه برای عرضه کردن به نسل جوان و جامعه خود و دنياي امروز پيدا مي‌کنيم.

ما از این موضوع، یعنی بررسی سیره‌ی پیامبر در بحث هنر، بحث رسانه، در مباحث مربوط به صلح، در مباحث مربوط به رحمت، محبت، چیزهایی داریم که بشر امروز بسیار از آن فاصله دارد و  نسبت به آن بي‌خبر و جاهل محض است. مخصوصاً رفتار انسانی پیامبر اکرم(ص) که در اوج رفتارهاي انسانی است.

همه اینها را باید بررسی کرده و مجدداً دقت مضاعف کنیم و به جامعه جهاني ارائه بدهیم. اینکه رسول اکرم که حجّت خداست، وقتی جنازه‌ی یک مسیحی را از کنارش عبور می‌دهند به احترام عبور جنازه‌ی یک انسان برمی‌خیزد. وقتي اصحاب به ایشان عرض می‌کنند که او مسلمان نبود که شما برخاستید، فرمود مسلمان نبود ولی مثل ما انسان بود.

مخصوصاً در این همایش به دنیا بگوئید که داعش نه فقط به دنبال تخریب چهره‌ی واقعی اسلام، بلکه مأموریت‌اش تخریب چهره‌ی واقعی همه ادیان بشری است ولو در ظاهر به اسم اسلام به میدان آمده و در آرم‌شان نام مبارک پیامبر را ترسيم نموده‌اند ولی این نام را دزدیده‌اند و زیر پرچم پیامبر، علیه پیامبر کار می‌کنند.

ما به چه وسیله‌ای مي‌توانيم به دنیا بگوئیم که اینها دروغ می‌گویند، فقط گفتار کافي نيست بلکه باید این همایش‌ها گرفته شود، بین المللی هم باشد تا به دنيا بگوئیم رسول اکرم مظهر رحمت و عاطفه بوده، رسول اکرم(ص) می‌فرمود اگر با کفار جنگ کردید حقّ نداريد آب آشامیدنی آنها را سمی کنید اما جنايت‌کاران داعش که دست‌پرورده‌ي  اسرائيل و آمريکا هستند به راحتی گلوي یک بچه را می‌بُرند، بچه‌ای که معصوم است و هیچ گناهی از او صادر نشده، انسان‌های بی‌گناه را گردن زده و به طرز فجیعی می‌کشند. اینها اصلاً با سیره‌ی رسول اکرم(ص) سازگاری ندارد.

به نظرم این همایش می‌تواند به سهم خودش خیلی خوب این مسئله را تبيين کند. به نظر بنده فتنه داعش امروز فقط یک فتنه‌‌ی دینی نیست بلکه یک فتنه‌ی بشری است که مربوط به همه‌ی بشر است مربوط به مسلمان‌ها هم نیست، مربوط به همه‌ی بشریت است، ما باید براي بشر امروز خطر این فتنه‌ی بشری را هر چه بیشتر گوشزد کنیم، تا مراقبت از خود کنند همچنين اسلام حقیقی را ان شاء الله معرفی کنیم.

إن شاء الله به پاس اين هدف و نیّت خالص و صادقه که دارید و می‌خواهید یک بُعد و گوشه‌ای از اسلام را به دنیا معرفی کنید که بسیار بسیار هدف مقدسی است، خداوند اجر فراوانی برای شما مقدّر فرمايد.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

برچسب ها :