بنيان امامت براي سعادت پايه‌گذاري شده است نه برای اینکه خدا خواسته باشد یک جمعی را بر دیگران تفضیل بدهد

۱۸ شهریور ۱۳۹۵

۱۵:۴۷

۱,۳۵۷

خلاصه خبر :
اعضاي ستاد همایش بین المللی امام سجاد(علیه‌‌السّلام) در تاريخ 95/6/18 با حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی(دامت برکاته) ديدار کردند. معظم له در اين ديدار نکاتي را بيان فرمودند.
آخرین رویداد ها

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلّی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین


همان‌طور که خود اذعان دارید هر سال که می‌گذرد آثار این گام بزرگ را بیشتر مشاهده می‌کنید امامت بزرگترین سرمایه شیعه و دین به معنای واقعی کلمه است. یعنی برطبق حديث شريف «ما نودی بشیء مثل ما نودی بالولایة»، امامت و ولایت بزرگترین و محوری‌ترین سرمایه‌ی دین و بالاتر اینکه بزرگترین سرمایه برای بشریت است، ما برای سعادت خود در کنار قرآن کریم بر طبق آن وصیّتی که پیامبر اکرم(ص) فرمودند بدون معرفت و ارتباط با امامت، به هیچ وجهی نمی‌توانیم راه سعادت را پیدا کنیم، این مدعای اصلی ماست که داراي صدها برهان و دلیل است.

حتی آنها که به هر جهتی موفق به قبول ولايت ائمه اثني عشر نشده‌اند می‌توانند به این مسئله اذعان پیدا کنند که کلید حل بسیاری از مشکلات فردی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی در تبعیت از ائمه معصومین(عليهم السلام) است من تقاضایم این است که بايد روی این محور در این کنگره و امثال این کنگره کار شود. در بيان فضايل ائمه معصومین(عليهم السلام) هم اين نکته را در نظر داشته باشيد که فهم مراتب بسیار عالی ائمه براي همگان ميسور نيست.

مسئله‌ی ولایت تکوینی ائمه(عليهم السلام) امري مسلم است و هیچ جای تردیدی برای ما در آن نیست اما هر جمع و گروهی ممکن است قدرت درک چنین چیزی را نداشته باشد. در فرمايشات ائمه معصومین(عليهم السلام) هم نسبت به این معنا تذکر داده شده که  این اسرار و مراتب بالاي ما را برای همه کس، برای همه افراد بیان نکنيد بلکه محاسن کلام ما را بگوئید، «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا» یک احتمال در معنای حديث این است که همه کلمات ما حسن است که همين‌طور هم هست ولی یک احتمال این است که محاسن به معناي مقبول باشد يعني کلمات مقبول ما را بيان کنيد، آنچه که عامه مردم قدرت درکش را دارد و می‌تواند بپذیرد.

اين‌که فردي مثل ابن ابی الحدید که یک عالم و دانشمند سنی است می‌گوید من یک خطبه از نهج البلاغه را هزار بار خواندم، ریشه‌اش در همین مطلب است. یعنی سخناني که امیرالمؤمنین(علیه‌‌السلام) به مقتضای جامعه‌ی آن روز ايراد فرموده مطالبی است که با فطرت و عقل و ذوق همه انسان‌ها سازگاري دارد. ما امروز به دنیا اعلام مي‌کنیم ائمه‌ی ما در 1400 سال پیش حتي يک سخن نگفته‌اند که امروز خلافش ثابت شود.

اگر شما مي‌توانيد يک نمونه بیاورید که خلافش ثابت شده باشد. ما با اهل‌سنت در مسائل اعتقادی و مسائل فقهی اختلاف‌نظر داریم ولی مگر کلمات ائمه(عليهم السلام) منحصر به اینهاست؟ ما در بسياري از مسائل خصوصاً در اخلاق و آداب معاشرت روايات فراواني داريم، اگر از همين زاويه يعني حل مسائل اخلاقی بشر در زمان معاصر از کلمات ائمه استفاده کنیم این یک امر مقبول است.

در این همایش بین المللی امام سجاد(علیه‌‌السلام)، هیئت علمی و بزرگانی که متصدّي برگزاري آن هستند از ظرفيت فوق‌العاده امام سجاد(علیه‌‌السلام) و صحيفه سجاديه استفاده کنند.

همایش بین المللی امام سجاد در هرمزگان

صحیفه سجادیه کتابی است که هر فرد شیعه باید آن را در کنار قرآن و نهج البلاغه قرار بدهد بايد از روايات امام سجاد(علیه‌‌السلام) آنچه را که بشريت امروز بخصوص در مسائل اخلاقي به آن نياز دارد استخراج و به دنيا عرضه شود. ما معتقديم کليد حل مشکلات و رمز سعادت بشر در مسئله‌ي امامت است همان که فرموده‌اند «مَنْ رَكِبَهَا نَجَى، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِق»، این یک قاعده‌ی کلی است چه شیعه، چه سني چه هر کس ديگر اگر متمسک به اهل‌بیت(عليهم السلام) بشود قطعاً هدایت پیدا می‌کند و به سعادت می‌رسد. گذشته از آنکه در بعضی از روایات، کلماتي وجود دارد که در علم امروز کم ‌کم ثابت مي‌شود.

ظنّ قوی دارم این روایت مربوط به امام سجاد(علیه‌‌‌‌السلام) باشد ولی یقین ندارم، هزار و اندی سال پیش فرمودند در آب کسی قضای حاجت نکند، علم امروز اثبات می‌کند که موجودات زنده‌ای در آب وجود دارند که آلوده ساختن آب با فضولات موجب از بین رفتن آنها می‌شود، کما اینکه منطقه هرمزگان خودتان مي‌بينيد چه چیزهایی در دریا ریخته می شود و باعث از بین رفتن ماهی‌ها و موجودات دریایی می‌شود، ریشه بسياري از مسائل علمي و اجتماعي در کلمات ائمه ما وجود دارد.

اینها را بررسی کنیم، بويژه در مسائل اخلاقی، اجتماعی و روابط خانوادگی، همین که رهبری معظم انقلاب(حفظه الله) در این سیاست‌های خانواده ابلاغ کردند، ما ببینیم امام سجاد در طول امامت سی‌ و چند ساله خود چه نکاتی را در این جهت بيان فرموده‌اند، یعنی علماء، فضلا و فرهيختگان استان هرمزگان در صدد برآيند ريشه‌هاي ديني سیاست‌های خانواده را که رهبر انقلاب ابلاغ کردند از کلام امام سجاد(علیه‌‌السلام) بیرون آورده و آن را در سال آينده در ايران و خارج از ايران عرضه نمايند.

یکی از برجستگی‌های امامت این است که ائمه ما مستقیم اقوال انبياء گذشته را بيان کرده و می‌گویند قال عیسی، قال موسی، قال آدم، چه کسی اقوال و احوال آنها را به اینها گفته است؟ عجیب این است که در بسیاری از این موارد نظیرش در کتب انجیل و تورات تحریف شده وجود دارد، یعنی هرچند این کتاب‌ها تحریف شده ولی همه‌اش که از بین نرفته است. آن زمان در عربستان و عراق که ائمه(علیهم السّلام) ساکن بودند به شهادت تاريخ پيش هيچ استادي نرفتند که اين مطالب را از آنها ياد بگيرند. امروز بعضي از مراکز تحقيقاتي قم اين کار را انجام مي‌دهند فرمايشات ائمه از انبياء الهي را جمع‌آوري مي‌نمايند تا آنها را به پيروان اديان عرضه کنند که پيشوايان ما اينقدر از مطالب انبياي شما اطلاع داشته‌اند و اين خود مسئله‌ي مهمي در حسن ارتباط با آنها است.

از ابتداي خلقت بنيان امامت براي سعادت پايه‌گذاري شده است نه برای اینکه خدا خواسته باشد یک جمعی را بر دیگران تفضیل بدهد و به انسان‌ها بفرماید شما باید عبید و مطيع اینها باشید، نه! امامت برای این است که اتصال به ائمه موجب اتصال به خداست، تنها راه اتصال به خدا اینها هستند ما به اهل‌سنت مي‌گوييم شما اگر اینها را به عنوان امامی که ما معتقدیم قبول ندارید اما به عنوان اهل بيت پيامبر که قبول داريد آيا شما می‌توانید در زندگی اینها يک نقطه ضعف پیدا کنید؟

الحمد لله اهل سنت ايران محبت‌شان نسبت به اهل‌بیت ریشه‌ی تاریخی دارد. در همین مرکز تخصصی کلام ما یکی از فضلا کتابی راجع به زیارت امام رضا(علیه‌‌السلام) در کلمات علمای اهل‌سنت نوشته است و بيان کرده که زيارت آن حضرت در بين اهل سنت، ریشه تاریخی دارد و بزرگان اهل‌سنت از صدها کیلومتر محرم شده و با پاي پياده به زيارت می‌رفتند نه به این صورت که ما با هواپیما و ماشین برویم، این هم یک جهت بسیار مهمی است، اینها انسان کامل‌اند، اینها اهل‌بیت پیامبرند، اینها عالم‌ترین و با تقواترین افراد هستند، اين عناويني است که ما باید در موردش کار کنیم و بتوانیم در جامعه بیشتر مطرح کنیم.

واقعاً برگزاري اين همايش قدم بزرگ و مبارکی است. این انتظار از انقلاب و مردم انقلابی ما هست که در مسئله‌ی امامت زياد کار شود. خوشحال شدم از اين که فرموديد مستقل هستيد يعني يک کار خالصاً لوجه الله مردمی و اساسی است. مطمئن باشيد این کار نتیجه‌ خواهد داشت، چون در این کار اخلاص وجود دارد. همین‌طور که فرمودید تاکنون آوازه‌اش در چند کشور خارجی پيچيده است. ما به سهم ناچیز خود تقدیر و تشکر می‌کنیم و دعا می‌کنیم آثارش وسعت پیدا کند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

تصاويري از اين ديدار

برچسب ها :

همایش بین المللی امام سجاد صحيفه سجاديه ديدار اعضاي ستاد همایش بین المللی امام سجاد اعضاي ستاد همایش بین المللی امام سجاد ستاد همایش بین المللی امام سجاد همایش بین المللی امام سجاد در هرمزگان