غدير؛ إبلاغ ولايت تشريعي اميرالمؤمنين(عليه السلام)
۲۹ شهریور ۱۳۹۵
۱۸:۰۲
۳,۴۰۵
خلاصه خبر :
در اين ديدار که روز دوشنبه 95/6/29 برگزار شد، معظم له پيرامون ابلاغ ولايت تشريعي اميرالمؤمنين(ع) مطالب مهمي ايراد فرمودند.
آخرین رویداد ها
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین
قال الله تبارک و تعالی فی کتابه العزیز اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
«يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرين»
اين عید بزرگ اسلامی و عیدالله الاکبر، عید سعید غدیر را تبریک عرض میکنم.الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین
قال الله تبارک و تعالی فی کتابه العزیز اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
«يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرين»
ما باید حقیقت غدیر را بشناسیم. اگر حقیقت غدیر شناخته نشود حقیقت دین شناخته نمیشود. اینکه خدای تبارک و تعالی به پیامبر فرمود «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه» فقط در این جهت نبود که اگر پیامبر این کار را انجام ندهد تمام زحمات گذشتهی رسول خدا(ص) بر باد میرود، از این جمله کاملاً استفاده میشود که «غدیر» با مجموعهی دین پیوند دارد، هم برای رسول خدا و هم برای همهی انسانها تا قیامت.
یعنی هر مسلمانی بر طبق همین آیه شریفه، «إن لم یفهم الغدیر لم یفهم الاسلام، إن لم یعتقد بالغدیر لم یعتقد بالاسلام» اگر غدير را نفهمد و به آن معتقد نشود، اسلام را نفهميده و به اسلام معتقد نشده است.
اگر به آیه شریفه دقت کنیم یک معنای روشن این چنینی دارد. این فقط خطاب به رسول خدا(ص) نبود که خدا بخواهد بفرماید شما 23 سال وظایفی را انجام دادی، این را هم باید انجام دهی و اگر این را انجام ندهی بقیهاش کالعدم است، علاوه بر رسول خدا(ص) که اشرف مخلوقات و أقرب مخلوقات به خدای تبارک و تعالی است و أعلم ما سوی الله بوده، بقیهی بشر هم همینطور در این جهت هستند. یعنی اگر کسی غدیر را نفهمد، اسلام و رسالت پیامبر را نفهمیده، توحید را نفهمیده، اگر کسی به غدیر معتقد نباشد به رسالت معتقد نیست.
نکته دوم این است که در ذهن جوانان و مردم ما القاء کردهاند که «امامت» از فروع دین است. اين یک غلط فاحش و صددرصد اشتباه است. امامت بر طبق همین آیه شريفه از اصول دین است. این امری نیست که در آن مبالغه باشد. وقتي خداوند متعال به رسول خودش میفرماید اگر نگوئی، تمام رسالتت باطل است، بدين معناست که این يک اصل است. اصل؛ یعنی چیزهایی که بقیه امور بر آن متفرعاند، اگر اصل باشد بقيه فروع هم هستند.
روی این آیات خیلی باید دقت کرد، از آيه استفاده میشود که اگر این نباشد بقیه هم نیست و نيز استفاده میشود که اگر این باشد بقیه هم هست.
اینکه روايت ميفرمايد: اسلام بر پنج ستون استوار شده است؛ نماز، روزه، حج، زکات و ولایت، بعد از رسول خدا(ص) یا از ائمه طاهرین(علیهم السلام) میپرسند که مهمترین اینها چیست؟ ميفرمايند: ولایت. بعد دلیلي آورده «...قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ وَ أَيُّ شَيْءٍ مِنْ ذَلِكَ أَفْضَلُ فَقَالَ الْوَلَايَةُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِي هُوَ الدَّلِيلُ عَلَيْهِن...»، ولایت کلید همهی عبادات است.
گاهی اوقات برخی از افراد نادان و یا روشنفکرهای به حسب ظاهر شیعی میگویند چرا ما بگوئیم کسی که این همه نماز میخواند ولی ولایت ندارد عبادتش قبول نیست؟! این را ما نمیگوئیم، بلکه قرآن میگوید. قرآن وقتی به رسول خودش میفرماید اگر نگوئی بقیه امورت همه باطل است و از بین میرود، به این معناست که امامت، اصلی از اصول دین است. به این مطلب باید توجه دقيق کنیم.
امامت اصل است و اگر امامت باشد همه امور هست. اینکه در روايات آمده «وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ» از همین آیه گرفته شده است.
خود ائمه معصومین(عليهم السلام) فرمودهاند ما حرفی نمیزنیم إلا اینکه ریشهی آن در قرآن کریم موجود است.
روی مسئله امامت به عنوان یک اصل باید کار کنیم. این تقسیمی که ميگويند یک «اصول دین» داریم و یک «اصول مذهب» تقسيم غلطي است. امامت از اصول مذهب نیست، بلکه از اصول اصل دین است و اين را قرآن بیان میکند. حالا عدهای اين را روی جهلشان و یا روی هوي و هوس و جهات مادی و قدرت طلبی در زمان بعد از رسول خدا نپذیرفتند. این اصلی از اصول دین است. نگوئیم از فروع است یا از اصول مذهب است، هر دوی اینها غلط است. تقسیم اصول به اصول دین و مذهب درست نیست.
نکته دیگر اینکه بعد از توجه به اهميت مسئله ولایت و امامت در قرآن کریم، این سؤال مطرح است که رسول خدا(ص) قبلاً از همان یوم الانذار مسئله جانشینی امیرالمؤمنین(علیه السلام) را در جاهاي مختلف بیان کرده بودند. پس در حدیث غدیر چه چیز جدیدی وجود دارد؟ آیا حدیث غدیر فقط صرف این بود که آن را در یک اجتماع عظیم بهصورت رسمی و علنیتر مطرح نمايند يا نه؟ قبلاً پیامبر اين را با حدیث منزلت «أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى» و «أَنْتَ وَصِيِّي وَ خَلِيفَتِي» بيان فرموده بود، ولی در غدیر مسئلهی ولایت به معنای حکومت بیان شد.
امام خميني(رضوان الله تعالی علیه) اهمیت غدیر را در اعلان حق حکومت برای امیرالمؤمنین(علیه السلام) مطرح کردند. آیا در غدیر پیامبر(ص) فقط خواستند ولایت تکوینی و آن ولایت الهیهی معنویهی باطنیهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) را برای مردم بگویند؟ اگر این بود که خیلی با آن مخالفت نمیشد. همانطور که رسول خدا(ص) قبلاً در جملاتی فرمودند أعلم شما، أشجع شما، أفقه شما؛ امیرالمؤمنین(علیه السلام) است و اینها هم در کتب خودشان اين را ثبت و حفظ کردند، ولی آنچه که در روز غدیر اعلام میشود، ولایت ظاهریهی به معنای حکومت و سرپرستی است. این مهم است.
برخی افراد که میخواهند در مسئلهی ولایت فقیه شبهه کنند ميگويند در زمان رسول خدا(ص) حکومت در کار نبود. یکی از مبانی فرمایشات امام(رضوان الله تعالی علیه) و همچنین مرحوم والد ما(قده) در بحث ولایت فقیه این بوده که اسلام حکومت دارد و رسول خدا(ص) مدتی حکومت کرد و این هم شواهد و قرائن زیادی دارد.
ولی عرض میکنم با قطع نظر از این مطلب، خود غدیر اثبات میکند که اسلام حکومت دارد، اصلاً حقیقت غدیر در این است. «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاه»، یعنی هر کسی سرپرستی و ولایت و حکومت من را بر خودش قبول دارد، از حالا به بعد امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(علیه السلام) ولی و سرپرست اوست.
نمیشود غدیر را بيان ولایت باطنیه اميرالمؤمنين و مقام خلیفة اللهی و انسان کامل و ولایت تکوینی معنا کرد. اینها در مسئلهی غدیر مد نظر نبوده و لو اینکه واقعیت داشته و از قبل از غدیر هم بوده است. عصمت امیرالمؤمنین و ائمه اطهار(عليه السلام) از بعد غدیر نیست.
شما وقتی میگوئید امام حسین(علیه السلام) عصمت دارد، یعنی در زمانی هم که هنوز امام نشده بود معصوم است. در زمان امام حسن هم، امام حسین عصمت داشت، با آنکه امام نبود. چه زمانی امام شد؟ چه زمانی سرپرست بالفعل شد؟ وقتی امام حسن(علیه السلام) شهید شد. تا امام حسن بود، امام حسین آن ولایت باطنیهی معنویه تکوینیه را هم داشت، ولی ولایت و امامت ظاهریه نداشت، امامت ظاهریه بعد از شهادت امام حسن(علیه السلام) شروع میشود. در غدیر هم مسئله این چنین است.
این فرمایش امام(ره) یک مطلب سیاسی نیست که بگوئیم امام خواستند یک رنگ و لعاب سیاسی به غدیر بدهند و غدیر را با مذاق و مشی خودشان تفسیر کنند، واقعاً اینطور نیست. یعنی شما وقتی کلمات پیامبر و خطبهی غدیریه را ببینید صدها قرینه در آن وجود دارد که این ولایت به معنای حکومت است، این ولایت به معنای محبت نیست که بگوئیم پیامبر(ص) میفرماید هر کسی من را دوست دارد علی را هم دوست داشته باشد. اصلاً اینها نبوده است.
«ألست أولي بکم من أنفسکم» یعنی اولویت در سرپرستی، آن اولویت در حکومت و تصرف در امور، آيا منِ رسول خدا نسبت به شما مسلمانها از تصرف در امور، از خودتان أولی هستم یا نیستم؟ گفتند بله. فرمود حالا علی بن ابیطالب هم همینطور است.
قرائن خیلی فراوان است که مسئله، مسئلهی حکومت است و اسلام حکومت دارد، اصلاً اسلام که شعار اصلیاش مسئلهی ولایت است، اين ولايت در حکومت تبلور مييابد.
نگوییم اصلاً در اسلام حکومت نداریم، اسلام بهعنوان يک دين، یک احکامی برای مردم بیان کرده، حالا حکومت را دیگران تشکیل بدهند و هر بلایی هم سر بندگان خدا میخواهند در بیاورند. مگر امکان دارد بگوئیم خدای تبارک و تعالی نسبت به بندگانش بگوید هر کسی میخواهد حاکم بر آنها باشد. خدایی که در سوره مائده میفرماید شما حق ندارید نصارا و یهود را ولیّ خود قرار دهيد، خداوند قبل از بيان آیه شریفه: «إنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون» در صدر صفحه میفرماید حق ندارید یهود و نصاري را ولیّ خودتان قرار دهید، بعد میفرماید ولیّ شما؛ خدا، رسول و ائمه معصومین(علیهم السلام) است.
وقتی که خدا میفرماید: «لَنْ يَجْعَلَ اللهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً»، وقتی که رجوع به حاکم ظالم در دین ما ممنوع است، آيا نباید یک جایگزین اصلی برایش در نظر بگیرد؟ بدون حاکم که نمیشود.
بنابراين بحث حکومت را ما به خوبی از غدیر ميفهميم. اینکه عرض کردم غدیر را بشناسیم، يعني آن را در صرف تبریک و تهنیت خلاصه نکنیم و نگوئیم این عید سادات است. به نظرم میرسد شاید در همین هم یک مقداری تحریف واقع میشود، نبايد گفت غدیر فقط عید سادات است، بلکه غدیر، عید بشریت است، غدیر عید همهی مسلمانهاست، عید همهی شیعیان است و من عرض کردم عید اسلام است.
البته سادات این افتخار را دارند که نسبشان به امیرالمؤمنین(علیه السلام) میرسد و از طریق ایشان سیادتشان ثابت میشود و برای آنها این افتخار مضاعف در عید غدیر است.
ما میگوئیم تجلی غدیر در حکومت حضرت حجت(عجل الله تعالي فرجه الشريف) است، تحقق عینی غدیر، آن زمان است که حکومت مطلقه امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) محقق میشود.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته