کمیته امداد یکی از نهادهای ریشه‌ای در نظام جمهوری اسلامی است

۱۲ آبان ۱۳۹۵

۱۹:۴۱

۱,۴۲۹

خلاصه خبر :
حضرت آیت الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار با مديران کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران و قم در تاريخ 95/8/5 بياناتي را ايراد فرمودند.
آخرین رویداد ها
بسم الله الرحمن الرحیم

کمیته امداد یکی از نهادهای ریشه‌ای در نظام جمهوری اسلامی است و مراحل زیادی را پشت سر گذاشته، در طی این دوران از زماني که به دستور امام خميني رضوان الله تعالی علیه تشکیل شد تا کنون کسی نمی‌تواند منکر این واقعيت شود که مجموعه کمیته امداد یک پناه بسیار بزرگ و نقطه امیدی برای فقرا و مستضعفان و بی‌بضاعت‌ها بوده و هست. الحمدلله خدماتی که مرحوم آقای عسکراولادی و دوستانشان داشتند و امروز هم با مدیریت جناب آقای فتاح بحمدالله مسیر خدمت‌رساني به محرومين دنبال مي‌شود مسئله‌ای است که در دین ما به آن اهمیت داده شده است. بر حسب فرمایش امیرالمؤمنین عليه السلام یکی از اموري که کفاره‌ی ذنوب انسان محسوب مي‌گردد اين است که غم و اندوه و سختي زندگي را از نفوس مؤمنین بردارد. اگر کسي ناراحتی، مشکل مالي و احتياجي دارد انسان در صدد باشد که آن را برطرف کند.

بر حسب این فرمایش اگر فردي مرتکب گناهی شده باشد، براي توبه او غیر از استغفار یکی از بهترین راه‌ها این است که به فریاد يک نيازمند برسد و مشکل او را برطرف سازد. اين يک نکته بسيار مهم در دين ما مي‌باشد که بدانيم خداوند چه ارتباطی بین توبه يک معصيت‌کار و خدمت به نیازمندان قرار داده است؟
یک مطلب به این مهمی که ریشه‌ی محکم دینی دارد اقتضا می‌کند اولاً این فرهنگ در جامعه توسعه پیدا کند و مردم کاملاً به آن توجه داشته باشند و همین جا باید از مردم تقدیر کرد، در بحرانی‌ترین شرایط کشور، مردم از توجه به نيازمندان غافل نبودند و این فرهنگ باید توسعه‌ی بیشتری پیدا کند و از طريق رسانه‌ها این نکته را به مردم گوشزد کنیم.

همچنين از جهت علمي هم بايد کار شود و آثار دنیوی و اخروی اين کار نيک را براي مردم تبيين کنيم. بنده قبلاً به مسئولین محترم کمیته امداد هم گفته‌ام باید این نهاد به این سمت پیش برود که فقر را در جامعه ریشه‌کن کند. بايد اين هدف عالی و غایی این مجموعه باشد. اگر مسئول کمیته‌ای به فکر این باشد که پولی جمع‌آوری شود و آن را درست توزیع کند و فقرا را در یک مقطعی از فقر نجات بدهند این کار خوبی است ولی هدف اساسی نيست. هدف اساسی این است که ما، دولت، مردم، حوزه‌ها و تجار، راهی را طی کنیم که ده سال آینده فقیری در این کشور نداشته باشيم.

من به مرحوم آقای عسکراولادی عرض کردم درست نیست بعد از گذشت سی و چند سال از انقلاب بگويیم هر سال آمار مددجويان تحت پوشش کمیته بالا می‌رود بلکه باید هر سال آمار پائین بیاید، بگویند پارسال دو میلیون بوده و امسال یک میلیون و نیم شده، یعنی این مقدار از دایره‌ِ فقر و دایره نیاز به کمیته خارج شده‌اند. از‌آرزوهای امثال بنده همین است که یک زمانی برسد که ما یک چنین حالتی را مشاهده کنیم.

کمیته امداد امام خمینی

ما معتقدیم دین اگر درست اجرا شود چنین چیزی خواهد شد ولی این نیاز به تدبیر و برنامه‌ریزی دارد با برنامه‌ریزی می‌شود این کار را کرد، البته یک مقدارش در اختیار شما نیست، حتی در اختیار دولت هم نیست. همه باید دست به دست هم بدهند تا یک طرح جامعی ساماندهی بشود برای اینکه ما در ده بیست سال آینده در این کشور فقیر نداشته باشیم.

نکته آخر اینکه باید اعتماد مردم به کمیته امداد روز به روز بیشتر بشود، به طوری که مردم با خيال راحت زکات و صدقات خود را در اختيار کمیته امداد قرار دهند. اگر یک وقتی خدای ناکرده برای مردم کمترین شبهه‌ای پیش بیاید ضربه‌ی بزرگی به اين مجموعه می‌زند. باید راهکارهای جلب اعتماد مردم بررسی شود، این مجموعه‌ از یادگارهای امام خميني قدس سره الشريف و از افتخارات نظام است، باید مسئولین در هزينه‌ها و موارد مصرف خیلی دقت داشته باشند.

ما الآن در اين دفتر بیش از 25 سال است که مردم پول‌هایی را جهت استيجار نماز و روزه تحويل ما مي‌دهند. مرحوم آقا فرموده بودند حقّ اینکه یک درصد از اين پول را کم کنیم تا به کارمندی بدهيم که اين‌کار را تنظیم می‌کند نداریم. از راه دیگری حقوق آن کارمند را تأمین می‌کردیم و الآن هم همینطور است، یعنی عین همان پول را می‌دهیم به کسی که می‌خواهد نماز آن مُرده را بخواند، حالا در مورد کمیته امداد هم همين‌طور بايد باشد. کسی که این پول را به نيّت فقراء می‌دهد تمامش باید صرف فقیر بشود و براي تأمين حقوق کارمندها و هزينه بخش‌های اداری، باید راه دیگری باشد. شرعاً نمي‌توان از این صدقات برداشت و صرف امور ديگر کرد، مگر اینکه با اجازه‌ی صاحب پول باشد، این دقت‌ها بايد بشود که علی القاعده ان شاء الله هست تا مردم مطمئن باشند آن هزار تومانی که در صندوق می‌اندازند فقط صرف فقیر می‌شود و حتی صرف ساختمان کمیته امداد هم نمی‌شود، ولو آن ساختمان هم برای خدمت به فقرا خواهد بود. لذا خواهشم این است که اعتماد مردم را با برنامه‌ریزی‌های بیشتر، با گزارش‌های شفاف به مردم از طریق رسانه ملی بيشتر نماييد.

امیدوارم این نهاد که مرضیّ خدای تبارک و تعالی هست و خدمت بسیار بزرگی برای فقراست روز به روز موفق‌تر باشد و ان‌شاء الله به آن اهداف عالی خود هر چه زودتر برسد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

برچسب ها :

مديران کمیته امداد امام خمینی کمیته امداد امام خمینی