رسالت حوزه های علمیه تربیت عالمان متعهد و فاضل است

۲۶ آذر ۱۳۹۵

۱۶:۲۲

۱,۲۵۸

خلاصه خبر :
مراسم عمامه گذاری طلاب مدارس علمیه مراغه در مسجد جامع این شهرستان امروز(جمعه 26 آذر) با حضور آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی(دامت برکاته) برگزار شد. معظم له در این مراسم نسبت به رسالت خطیر حوزه های علمیه و هجمه فرهنگی دشمنان به اعتقادات مردم بیاناتی را ایراد فرمودند.
آخرین رویداد ها

آیت الله حاج شيخ محمدجواد فاضل لنکرانی(دامت برکاته)، استاد درس خارج حوزه علمیه قم امروز(جمعه 26 آذر)در مراسم عمامه گذاری طلاب مدارس علمیه مراغه که در مسجد جامع این شهرستان برگزار شد، در بياناتي به نقش مهم روحانیت و رسالت حوزه های علمیه در شرایط کنونی جامعه اسلامی پرداختند. مشروح بيانات معظم له به شرح ذيل است.

بسم الله الرحمن الرحیم

از مهمان نوازی بسیار گرم امام جمعه محترم و مسئولين شهر مراغه و نيز استاندار محترم آذربايجان شرقي تشکر می‌کنم. به مناسبت ولادت با سعادت پیامبر اکرم(صلي الله عليه وآله) اولین نکته مهمي که عرض مي‌کنم این است که امت اسلامی باید معرفت و شناخت خود را نسبت به این وجود شریف بیشتر کند. شیعه باید آگاهی خود را از امام صادق(علیه السلام) بیشتر کند، وقتی از ما می‌پرسند پیامبر اسلام چه برتری بر سایر انبیاء دارد؟ اطلاعات‌مان در یک حدّ محدود است، در همین حد که در روز قیامت وجود پیامر اکرم برتری فوق‌العاده دارد، آن حضرت شفاعت مطلقی نسبت به امت خود دارد که معلوم نیست سایر انبیاء داشته باشند، ولی این مقدار کافی نیست باید آگاهي جامعه اسلامی ما نسبت به پیامبر اکرم که اشرف انسان‌ها و مقرّب‌ترين مخلوق نزد خدای تبارک و تعالی است بيشتر شود.

عظمت اسلام، عظمت پیامبر ما، عظمت قرآن ما در این است که تمام آنچه که انبیاء و کتب آسمانی گذشته داشته‌اند، در شریعت ما هم وجود دارد. اینطور نیست با ظهور اسلام احکام و شرایع گذشته از بین رفته و احکامی از نو آمده باشد. بله با آمدن اسلام افزون بر بقاء آن شرایع صدها مسئله و حکم جديد هم که انسان برای تکامل خود به آن نیاز دارد، آمد.

عظمت پیامبر ما در چنین مطلبی است، اطلاع رسول خدا بر کتاب تورات از علمای یهود و نصاري به مراتب بالاتر بود، حتی گاهی اوقات در بعضی از مسائل پیامبر آنها را به تورات و انجيل ارجاع می‌داد. پیامبر ما اعظم انبیاست، این بزرگتر بودن هم در یک حد کم نیست، بلکه فاصله‌اش بسيار زياد است. در حدّی که پیامبر ما از مجموع انبياء گذشته، حضرت نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و... برتر است. نکته در همین است نه اینکه پیامبر ما مثلاً ده درجه از حضرت موسی يا عيسي بالاتر باشد. خير خلاصه تمام انبیاء گذشته در وجود مبارک پیامبر ما هست با یک اضافاتی.

در صدر اسلام یهود دنبال این بود که کاری کند تا مرتبه‌ی پیامبر ما از حضرت موسی و عيسي پائین‌تر بیاید، یکی از یهودی‌ها به امیرالمؤمنین(علیه السلام) عرض کرد مگر شما نمی‌گوئید نبی شما افضل از همه انبیاء گذشته است؟ حضرت فرمود بله. گفت خدای تبارک و تعالی به ملائکه‌ی الهی امر کرد بر آدم سجده کنند آیا ملائکه‌ی الهی بر پیامبر شما هم سجده کرده‌اند؟ به چه دلیل می‌گوئید پیامبر شما از آدم و ديگر انبياء بالاتر است؟ امیرالمؤمنین(ع) فرمود، مگر آیه «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليما» را در قرآن ما ندیده‌اید. اگر حضرت آدم در یک زمان کوتاه مورد سجده‌ی ملائکه‌ قرار گرفت ـ آن هم بدين صورت که خدا را در مقابل آدم، سجده کردند طبق تعابیری که در آیات قرآن وجود دارد ملائکه خود آدم را سجده نکردند، بلکه خدای تبارک و تعالی فرمود در مقابل این آدم مرا سجده کنید ـ ولی خدا نسبت به پیامبر اسلام دستور داد همان‌طور که خود خداوند و ملائکه تا روز قیامت بر او درود مي‌فرستند تمام مؤمنين نيز برايشان درود بفرستند.
عظمت اين بالاتر است یا آن سجده‌ای که در یک زمان کوتاه آن هم برای خدا صورت گرفت نه برای خودِ آدم. بنابراین ما باید به این جهت توجه داشته باشیم، که هر مسلمانی مؤظف است در میلاد پیامبر اکرم معرفت خود را نسبت به حضرت بالاتر ببرد.

بدانید شفاعت مراتب دارد، آن کسی که معرفتش نسبت به رسول خدا بیشتر باشد شفاعت رسول خدا برای مراتب والای بهشت نصیب او می‌شود. شفاعت فقط در این نیست که یک انسانی از جهنم نجات پیدا کند، بهشت اینقدر مراتب دارد که انسان برای ترقی از یک مرتبه به مرتبه‌ی بالاتر هم نیاز به شفاعت و دستگیری رسول خدا دارد و این نمی‌شود مگر اینکه ما معرفت خود را نسبت به رسول خدا و اوصیاء آن حضرت يعني ائمه طاهرین علیهم السلام، زیاد‌تر کنیم.

امروز این فقه با عظمتي که شیعه از آن برخوردار است اصلاً قابل مقايسه با هيچ يک از متون حقوقي نيست که در دنيا تدوين شده است.

شما کدام قانون را سراغ داريد که براي انسان از يک سال قبل از ولادتش تا هنگام مرگ برنامه داشته باشد. شما مي‌توانيد قانوني را معرفي کنيد که چنين جامعيّتي داشته باشد؟ نقش عمده جامعيت فقه شيعه بر عهده‌ی امام صادق(علیه السلام) بوده است، چرا که بیشترین روایات فقهی ما از امام صادق و امام باقر علیهما السلام است.

شايسته است در این میلاد قدر مکتب خودمان را بدانیم، مکتب ما مکتبی است که در احکام، سياست، اقتصاد و در همه‌ي مسائل حرف روشن دارد نه برای این زمان و زمان گذشته بلکه برای آینده هم حرف دارد که مجال آن نیست وارد این بحث شوم.

اما مطلب دوم، امروز خدا را شاکر هستیم که در این شهر همان‌طور که امام جمعه‌ی محترم آیت الله پورمحمدی فرمودند حوزه‌های بسیار بانشاط، هم حوزه برادران و هم خواهران وجود دارد و انتظار و توقع از مردم متدین مراغه هم همین است که در چنین شهری یک حوزه‌ی قوی، با حضور روحانیّت ارزشمند، مفید، مطلع و بیدار، وجود داشته باشند که بحمدالله همين‌طور هم هست.

هجمه فرهنگي

مردم عزیز مراغه اگر می‌خواهید تدیّن در این شهر باقی بماند، اگر می‌خواهید در آينده مکتب اهل‌بیت برای نسل‌های شما قوی‌تر از حال باشد به فکر تقويت حوزه‌هاي علميه باشيد. اینکه می‌گویم قوی‌تر از حالا، برای این است که هنوز ما مکتب شیعه و کلمات ائمه را درست نفهمیده‌ایم، بسیاری از مطالب هنوز در لا به لای این روایات باقی مانده و استخراج نشده باید براي آینده حوزه‌های قوی‌تر داشته باشیم.

یک وقت کسی با ساده نگری نگوید حوزه چه فایده‌ای دارد؟ تعدد حوزه برای چه؟ گاهی اوقات افرادی که درست اطلاع ندارند می‌گویند اینها به چه درد اجتماع می‌خورند؟ هیچ امری برای انسان مهم‌تر و ضروری‌تر از دین انسان نیست. افرادی باید برای تخصص در دین تربيت شوند، مخصوصاً در زمان ما که دشمنی با اسلام هزاران برابر بيشتر از گذشته شده است، روز قیامت از همه ما سؤال می‌کنند در زمان شما که دشمنی با اسلام زیاد شد چه کردی؟ صرف پرداختن به تجارت و کسب و کار و زراعت قابل قبول نیست، بحمداله این احساس مسئولیت و اين تعهد ديني در بين برادران و خواهران خطه‌ی غیور ولایت مدار آذربایجان بسیار قوی است.

هنگامي که این کشورهای استقلال یافته‌ی شوروی از بند رژيم کمونيستي آزاد شد یکی از پیرمردهاي لنکران نزد مرحوم والد ما آمد، چهره‌ی بسيار نورانی داشت، به ایشان عرض کرد 70 سال است نماز صبح من قضا نشده، اين بسیار مسئله‌ی مهمی است. باید همان طوری که این روحیه وجود دارد، مراقبت کنید بدانید در زمان ما دشمنی برای اسلام و تشيع فراوان شده است. داعش چگونه به وجود آمد؟ نسل قبلی داعش طالبان بود، طالبان چطور به وجود آمد؟ آمریکا و اسرائیل آمدند مدرسه‌های طلبگی اهل سنت در پاکستان درست کرده و بیش از ده هزار طلبه را با یک فکر غلط به نام اسلام تربيت نموده و به جان بشریت انداختند!

حال ببینید براي مقابله با اين توطئه به وجود آوردن يک حوزه علمیه چقدر ضرورت دارد. بزرگان ما در و دیوار اين مدارس را که مربوط به امام زمان است می‌بوسیدند چون تحصيل علم دين قداست دارد، تحقیق و درس خواندن ثواب دارد، اینها سر جای خودش خیلی مهم است، اما آنچه امروز مهم‌تر است حفظ اسلام است، امروز در هر شهری مدرسه‌هاي علميه سنگر دفاع از اسلام و هر يک از طلبه‌هاي ‌آن به‌عنوان سرباز مدافع اسلام و تشيع است، به مدارس علمیه‌ی خودتان بیشتر بهاء بدهید، فرزندان با استعداد خودتان را به‌سوي حوزه‌های علمیه گسيل کنيد.

شما ببینید از این خطه‌ی آذربایجان، علمای بزرگ و مجتهدان و مراجع، مفسران و فلاسفه برخاسته‌اند، چرا اکنون نسبت به زمان گذشته کمتر شده است، چون نسل گذشته و آباء و اجداد ما توجه داشتند، دست بچه‌های خودشان را می‌گرفتند و نزد روحانی بزرگ شهر می‌بردند و می‌گفتند ما این را آوردیم تا به اسلام خدمت کند، باید همین روحیه قوی‌تر از گذشته ان شاء الله زنده شود.

ما اگر بخواهیم نظام‌مان، انقلاب‌مان، دین‌ و مکتب ما استمرار پیدا کند یکی از مهم‌ترین راه‌هایش تقويت حوزه‌های علمیه و تربیت طلاب و فضلا است. همه‌ی ما و شما سرباز امام زمان و جزء امت امام زمان(علیه السلام) هستیم ولی طلبگی یک سربازی ویژه است و حساب خاصی دارد. همین که در این شهر 150 هزار نفری پنج حوزه‌ی دائر با حضور اساتيد و فضلايي عالم و فکرهای روشن وجود دارد، باعث خوشنودی است و باید خدای تبارک و تعالی را شگرگزار باشیم.

اما مطلب سوم مربوط به مراسم عمامه‌گذاری است که امروز می‌خواهد برگزار شود؛ این لباس لباس پیامبر اکرم و ائمه طاهرین صلوات الله عليهم است، عمامه ریشه در دین ما دارد نه در تاریخ ما، برخی گفته‌اند این عمامه سفيد و سياه از زمان صفویه به وجود آمده است. اینها نرفته‌اند متون دینی را ببینند. پیامبر اکرم(ص) در جنگ‌ها عمامه سفید بر سر مبارکشان می‌گذاشتند، پیامبر اکرم در روز غدیر خم که مهم‌ترین روز اسلام است قبل از آنکه دست امیرالمؤمنین را بگيرند و بالا ببرند با دستان مبارک خود و با يک کيفيت خاص عمامه‌ای بر سر مبارک امیرالمؤمنین قرار دادند و فرمودند جبرئیل و ملائکه الهی هم عمامه را با این کیفیت می‌بندند. عمامه و لباس روحانيت ریشه‌ی دینی دارد نه ریشه تاریخی. می‌گویند ریشه تاریخی دارد تا قداستش را کم کنند و مورد سؤال قرار بدهند. در روایات ما وارد شده که ثواب دو رکعت نماز با عمامه دو برابر نماز بدون عمامه است. از اين‌رو در ايام قدیم آباء و اجداد ما و شما حتی آنهایی که روحانی هم نبودند در سجاده‌شان یک شالی قرار مي‌دادند و موقع نماز بر سرشان می‌بستند.

در روایات وارد شده پيامبر اکرم را دیدند که در دست مبارکش شمشیر و بر سر مبارکش عمامه است، پرسیدند یا رسول الله این عمامه چیست؟ فرمودند «اما العمامة فسلطان الله»، عمامه معنایش این است که من تحت سلطنت خدا هستم و هیچ موجودی غیر از خدا بر من سلطنت ندارد، شیطان بر من سلطنت ندارد، دنیا بر من سلطنت ندارد، برادرانی که مفتخر به عمامه‌گذاري مي‌شويد این جمله رسول خدا(صلي الله عليه وآله) را فراموش نکنید که عمامه سلطان الله و سلطنت خداست، ما این تعبیر را از بزرگان‌مان شنیده‌ایم که انسان وقتی وارد طلبگی می‌شود خودش را وقف اسلام می‌کند طلبه یعنی کسی که وقف برای اسلام است ولی این تعبیری که در این روایت آمده بسیار تعبیر بزرگی است من تحت هیچ سلطنتی غير از سلطنت خدا قرار نمی‌گیرم.

عمامه پیماني است بین انسان و خدا که خود را فقط تحت سلطنت خدا قرار مي‌دهم. برای غیر خدا حرف نمی‌زنم، برای دنیای خود قدم برنمی دارم، برای نزاع‌های سیاسی قدم برنمی‌دارم، برای اینکه کسی را بالا ببرم یا پائین بیاورم حرف نمی‌زنم! طلبه یعنی زبانش بشود زبان خدا، نگاهش بشود نگاه خدا،‌ دستش بشود دست خدا، این می‌شود تحت سلطان خدا، طلبه یعنی کسی که تمام وجودش تحت سلطنت الهی است.

خدا را شکر می‌کنیم که با درايت نيکوي امام جمعه محترم توفيق حضور در این مراسم، خدمت شما برادران و خواهران متدیّن نصيب ما شد. از شما مي‌خواهم قدر امام جمعه‌ی خود را بدانید. در درجه اول روحانیت بزرگوار این شهر قدر امام جمعه محترم را بدانند که شخصيتي فهیم، با ارزش، مفید، با فضل و از نعمی است که خدای تبارک و تعالی برای این خطه ارزانی داشته است. امیدوارم خداوند متعال در این شهر تاريخي تقويت دين را هرچه فزون‌تر و هرچه گسترده‌تر قرار بدهد.

وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین


برچسب ها :

عمامه گذاری طلاب مدارس علمیه مراغه رسالت حوزه هاي علميه هجمه فرهنگي