بدون شناخت علی(ع) و فاطمه(س) و اولاد مطهرشان(ع) امکان شناخت خدا وجود ندارد

۱۳ بهمن ۱۳۹۷

۱۳:۳۲

۱,۳۱۳

چکیده :
سخنرانی معظم له در مراسم شب شعر فاطمی، محبوبه خدا
نشست های علمی


بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا و نبینا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

پیامبر اکرم(ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمود «يَا عَلِيُّ إِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَشْرَفَ عَلَى الدُّنْيَا فَاخْتَارَنِي مِنْهَا عَلَى رِجَالِ الْعَالَمِينَ ثُمَّ اطَّلَعَ الثَّانِيَةَ فَاخْتَارَكَ عَلَى رِجَالِ الْعَالَمِينَ بَعْدِي ثُمَّ اطَّلَعَ‏ الثَّالِثَةَ فَاخْتَارَ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ عَلَى رِجَالِ الْعَالَمِينَ بَعْدَكَ ثُمَّ اطَّلَعَ الرَّابِعَةَ فَاخْتَارَ فَاطِمَةَ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِين‏».

حسب وظیفه باید تقدیر و تشکر کنم از همه برادران و خواهرانی که سال‌هاست به دنبال إحیای فاطمیه هستند. خداوند بزرگ را در توفيق برگزاري این جلسه با معنویت شب شعر فاطمي شکرگزار هستيم. من هیچ تردیدی ندارم که وجود مبارک امام زمان(عج) و خود فاطمه زهرا(سلام الله علیها) نسبت به اين جلسات عنایت خاص دارند.

از شعرای بزرگوار آئيني کشور که افتخار قم و ایران و شیعه هستند، تقدير مي‌نمايم و به عنوان یک طلبه ناچیز دست یکایک این عزيزان را می‌بوسم.

بدانيد این اشعار ذخیره شما برای قیامت است. امیدوارم حاضرين در این جلسه با عظمت در روز قیامت آن‌گاه که حسب روايت، فاطمه زهرا(سلام الله عليها) به اهل محشر نگاه می‌کند و دوستداران خود را جدا می‌کند، همگي جزء منتخبین حضرت برای ورود به بهشت و حضور در کنار رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(علیهم السلام) باشیم.

اما در روايت پيامبر اکرم(صلي الله عليه وآله) خدای تبارک و تعالی چهار مرتبه نگاه خاص به همه کائنات کرده است. این نگاه نه برای خلقت آسمان و زمین و جهان آفرينش، بلکه برای این بود که خودش افرادی را در میان بشر انتخاب کند. پیغمبر اکرم(ص) فرمود با نگاه اول مرا انتخاب کرد و بر همه رجال عالم ترجیح داد، با نگاه و تجلّي دوم، علی(ع) را بعد از من و با عنایت سوم، ائمه اطهار(ع) را بعد از علي و با نگاه چهارم، فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را بر همه زنان عالم اختيار نمود.

اولاً چرا چهار عنایت؟ چرا خدا با یک بار این کار را نکرد؟ این نمايانگر تکریم و تعظیم خداوند نسبت به پیغمبر، اميرالمؤمنين، ائمه اطهار(عليهم الصلاة و السلام) و در یک نگاه مستقل، برگزيدن فاطمه زهرا(سلام الله عليها) بر همه زن‌های عالم است. فاطمه(سلام الله عليها) یک چنین موجودی است.

در آن روایت معراج، پیغمبر(ص) می‌فرماید بر درب بهشت در کنار شهادت به توحيد و رسالت و ولایت این جمله نوشته شده که فاطمه صفوة الله و خیرة الله است. صفوه‌ی خدا یعنی چه؟ اختيار و انتخاب خدا یعنی چه؟ خدا چه کسی را اختیار می‌کند؟ آيا یک آدم معمولی خوش نفس را که مرتکب گناه نشده و آزارش به کسي نرسيده اختيار مي‌کند؟! نخير، مختار خدا، مصطفي و برگزيده او، بايد يک انسان کاملاً کامل در تمام جهات باشد، در علم، تقوا، عبادت و دلسوزي براي مردم، کسی فوق او نباید باشد. فاطمه یک چنین موجودی است.

بر حسب روایتی که مرحوم والد ما(رضوان الله تعالی علیه) در اين کليپ پخش شده بيان فرمودند: بشريت عاجز از فهم و شناخت فاطمه أطهر(س) است. مرحوم والد شخصيتي بود که براي إحياء فاطميه بسيار تلاش کرد. بناي بنده بر نقل خواب نیست ولی گاهی اوقات بعضی از این خواب‌ها می‌تواند انسان را در اعتقادات و عمل، محکم‌‌تر کند.

یکی از علمای تهران نقل کرد یک شب بر فراز منبر راجع به إحیای فاطمیه صحبت کردم، به تناسب ذکری از مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی کردم و به مردم گفتم ایشان سعی زیادی در إحیای فاطمیه داشت. همان شب ایشان را در خواب دیدم ـ من این خواب را بیشتر برای شما شعرای محترم و شما دوستداران حضرت فاطمه(س) عرض مي‌کنم تا بدانید هر قدمی که برای فاطمه(سلام الله عليها) بردارید و هر قطره اشکی که بر مصيبت حضرت بریزید تمام حساب می‌شودـ ایشان گفت من در عالم رؤیا دیدم والد شما در یک باغ بسیار بزرگ و مجلل و خیره کننده، با لباس داخل منزل قدم مي‌زند. نزد خود گفتم چطور یک شخصیتی مثل ایشان با این لباس در یک مکان عمومی حرکت می‌کند؟ خودم را سریع به ایشان رساندم. سلام کردم و سؤال خود را پرسيدم. در جواب فرمودند این باغ را مادرم فاطمه، علی الحساب به من داده و من هر روز اینجا مي‌آيم و قدم مي‌زنم.
ایشان از ناحيه مادر سید و از ذریه فاطمه زهرا(سلام الله عليها) بود.

واقعاً این که مراجع بزرگ ما در سن 100 سالگی با پاي پیاده در عزاداري فاطمه زهرا(سلام الله عليها) شرکت می‌کنند برای این است که به بشريت اعلام کنند فاطمه را بشناسيد. آنها که نمی‌فهمند این عزاداری‌ها برای چیست فکر می‌کنند این فقط گریه‌ای هست و سینه‌زنی و تمام می‌شود، نه. در اين مجالس ما می‌خواهیم به فاطمه زهرا(سلام الله علیها) نزديک شويم و آن حضرت را بشناسيم. می‌خواهیم بفهميم در پیش خدا چه مقامی دارد؟ ما با شناخت فاطمه می‌توانیم به خدا نزدیک شویم، این اعتقاد ماست.

هر چه شناخت ما به حضرت زهرا بیشتر شود ما یک قدم به معرفت خدا نزديک‌تر می‌شویم و اساساً اعتقاد شیعه‌ی اثناعشریه، اعتقاد علمای بزرگ اماميه از اول تاکنون بر این است که بدون شناخت علی(ع) و فاطمه(س) و اولاد مطهرشان(ع) امکان شناخت خدا وجود ندارد. به این جمله خیلی عنایت شود. نمی‌خواهیم بگويیم به برکت اینها شناخت ما به خدا بهتر می‌شود نه، بدون شناخت اینها شناخت خدا امکان ندارد.

بنابراين ما به وسیله این عزاداری‌ها و این اظهار ارادت‌ها، می‌خواهیم معرفتمان به خدا زیاد شود اگر دقّت شود سرلوحه همه زیارت‌های ما نفی شرک و اثبات وحدانيّت خدا است.

هنگام ورود به حرم حضرت رضا(علیه السلام) اولین چيزي که خوانده مي‌شود اين است «أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له»، اين زیارت‌ها، عزاداری‌ها، فاطمیه‌ها، همه برای تقویت توحید ماست. امّا کج فهمان و کج‌اندیشان، می‌گویند اینها شرک است. نفهمیدند! نه فاطمه را شناختند و نه فاطمیه را، نه ائمه را شناختند و نه مقام آنها را. امامت، ولایت و فاطمه، بزرگ‌ترین سرمایه الهی است که در اختیار ما مي‌باشد.

ما باید اینها را بشناسیم، هر چه عزادرای کنیم کم است، هر چه فریاد بزنیم و اشک بریزیم کم است. این روایت که خداوند با نگاه چهارم فاطمه را اختیار کرد، يعني خدا موجودی را اختیار می‌کرد که انسان کامل است، مگر می‌شود خداوند انسان ناقص را اختیار کند؟

پس ما برای یک چنین موجودی که این همه پیش خدا عظمت دارد احترام قائليم. حال بايد ديد ظالمین بر این برگزيده خدا چه ظلمی کردند؟ به جای اینکه او را بشناسند آن همه جنایت در حقش روا داشتند. به آن فرمایش رسول خدا چگونه توجه کردند که غضب زهرا(س) غضب خدا و رضاي حضرت، رضايت خدا است.

ذيل این روایت نکته‌اي دارد که کمتر خوانده مي‌شود. در ادامه روايت، پيامبر(ص) بعد از بيان مقام حضرت زهرا(س) نزد خداوند به سلمان فرمود «یا سلمان ویلٌ لمن يظلمها ويظلم بعلها علياً» در آن زمان هنوز پیامبر در قيد حيات بود، امّا می‌دانست این قضایا بعد از رحلتش اتفاق می‌افتد. لذا فرمود وای بر کسی که به این بانو و شوهرش علی ظلم کند. «ویلٌ لمن یظلم ذریتها و شیعتها»، وای بر کسی که بر ذریه و پيروان زهرا ظلم کند. یعنی به برکت حضرت زهرا شیعيان او نزد خدا اين‌چنين اعتبار پيدا مي‌کنند.

بنابراین فاطمیه خیلی مهم است و ما بايد هر سال با شکوه‌تر از گذشته آن را برگزار کنيم و از اين طريق بخواهیم معرفت‌مان به فاطمه زهرا زیاد شود.

در خاتمه به جملاتی که در لحظات آخر بین فاطمه و علی(علیهما السلام) رد و بدل شده توجّه فرماييد.

حضرت فرمود: «يَا ابْنَ عَمِّ إِنَّهُ قَدْ نُعِيَتْ إِلَيَّ نَفْسِي‏» خبر شهادتم را به من داده‌اند و من شکی ندارم که ساعاتي ديگر به پدرم ملحق می‌شوم. به اين عبارات حضرت، بانوان خوب توجه کنند. از اميرالمؤمنين(ع) پرسيد آيا در طول مدتي که در خانه‌ات بودم از من خیانتی دیدی؟ آيا با تو مخالفتی کردم؟ آيا مطیع محض تو نبودم؟

علی(ع) فرمود: «أَنْتِ أَعْلَمُ بِاللهِ وَ أَبَرُّ وَ أَتْقَى وَ أَكْرَمُ وَ أَشَدُّ خَوْفاً مِنْ الله‏»، فاطمه جان من راجع به تو چه بگویم؟ تو آگاهترين، متقی‌ترین، خائف‌ترين افراد از خدا هستی. اين تعابیر حاکي از آن است که فقط علی است که فاطمه را می‌شناسد.

آنگاه فرمود فاطمه جان مفارقت تو بر من خیلی سخت است. با شهادت تو، غم مصیبت پیامبر بر من تجديد می‌شود. یعنی مصيبت شهادت فاطمه، معادل مصیبت رحلت پیامبر اکرم(ص) است. با اين کلام اميرالمؤمنين باز هم بگويیم چرا فاطمیه؟ این علی است که می‌گوید: «جَدَّدْتِ عَلَيَّ مُصِيبَةَ رَسُولِ اللهِ(ص) وَ قَدْ عَظُمَتْ وَفَاتُكِ وَ فَقْدُكِ فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‏ مِنْ مُصِيبَةٍٍ مَا أَفْجَعَهَا وَ آلَمَهَا وَ أَمَضَّهَا وَ أَحْزَنَهَا»، فرمود فاطمه جان مصیبت تو دردناک‌ترین و محزون‌بارترین مصیبت برای من است، «هَذِهِ وَ اللهِ مُصِيبَةٌ لَا عَزَاءَ لَهَا وَ رَزِيَّةٌ لَا خَلَفَ لَهَا ثُمَّ بَكَيَا جَمِيعاً سَاعَة»؛ فاطمه جان این مصیبت دیگر تسلّی ندارد، یعنی من تا آخر عمر در غم شهادت تو باید اشک بریزم. سپس هر دو شروع کردند به گریه کردن.

این عبارت‌های امیرالمؤمنین(ع) را ببینید. به خداوند قسم می‌خورد که این مصیبتی است که دیگر تسلا ندارد. انسان نمی‌تواند در مقابل این مصیبت آرام بگيرد.

پس اگر علی نمی‌تواند آرام باشد، به استناد همين روايت، شیعه علی هم نباید تا روز قيامت آرام باشد. به استناد اين سخن اميرالمؤمنين، فاطمیه باید باشکوه برگزار شود. این حرکت مراجع ما در گراميداشت فاطميه يک حرکت احساسي نيست، بلکه این ریشه‌ی فکري و اعتقادی دارد.

«وَ أَخَذَ عَلَى رَأْسِهَا وَ ضَمَّهَا إِلَى صَدْرِهِ»، بعد از آنکه مدتي هر دو گريستند، امیرالمؤمنین سر فاطمه را بر سینه مبارکش قرار داد فرمود فاطمه جان حالا وصیت‌هایت را بگو و حضرت شروع کرد به وصیت کردن. فرمود علی جان «أَنْ تَتَّخِذَ لِي نَعْشاً فَقَدْ رَأَيْتُ الْمَلَائِكَةَ صَوَّرُوا صُورَتَه‏»، یک تابوتی را برایم درست کن من نمی‌خواهم نامحرم بدنم را ببیند. بعد جمله‌ی عجیبی بيان می‌فرماید که علی جان ملائکه‌ی خدا -همان‌هایی که بر فاطمه نازل می‌شدند و با او صحبت می‌کردند- شکل آن تابوت را ترسيم کرده و نشانم داده‌اند.

امام خميني(رضوان الله تعالی علیه) هنگام بيان عظمت مقام فاطمه برای ملت مي‌فرمودند: فاطمه محدّثه بود، چنان شخصيتي بود که بعد از وفات پيامبر، جبرئیل نازل می‌شد و با او صحبت می‌کرد. گویا فاطمه در اين وصيّت خواسته بود بگويد چه کنم ظاهر بدن و اندام من را نامحرم نبیند، و بعد در آخر فرمود: «أُوصِيكَ أَنْ لَا يَشْهَدَ أَحَدٌ جِنَازَتِي مِنْ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ ظَلَمُونِي‏» علی جان مبادا کساني که به من ظلم کردند در تشییع جنازه‌ام حاضر شوند و بر من نماز بخوانند، «دفِنِّي فِي اللَّيْل‏»، برای اینکه تو را مجبور به حضورشان در تشييع نکنند من را شبانه دفن کن.

پروردگارا عنایت خاصه‌ی فاطمه زهرا(س) را شامل این جمع بفرما.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اهم مطالب:
۱ـ اساساً اعتقاد شیعه‌ی اثناعشریه، اعتقاد علمای بزرگ اماميه از اول تاکنون بر این است که بدون شناخت علی(ع) و فاطمه(س) و اولاد مطهرشان(ع) امکان شناخت خدا وجود ندارد.
۲ـ سرلوحه همه زیارت‌های ما؛ نفی شرک و اثبات وحدانيّت خدا است.
۳ـ این عبارت‌های امیرالمؤمنین(ع) را ببینید به خداوند قسم می‌خورد که این مصیبتی است که دیگر تسلا ندارد، انسان نمی‌تواند در مقابل این مصیبت آرام بگيرد. پس اگر علی نمی‌تواند آرام باشد، به استناد همين روايت، شیعه علی هم نباید تا روز قيامت آرام باشد. به استناد اين سخن اميرالمؤمنين، فاطمیه باید باشکوه برگزار شود.
4ـ این حرکت مراجع ما در گراميداشت فاطميه يک حرکت احساسي نيست بلکه این ریشه‌ی فکري و اعتقادی دارد.


برچسب ها :

فاطميه محبوبه خدا سوگواره اهميت فاطميه اهميت مجالس فاطميه سوگواره محبوبه خدا شب شعر فاطمی محبوبه خدا 97