pic
pic

خاتميّت نبيّ مکرّم اسلام(ص)

  • در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۹۴
  • ساعت ۱۷:۲۵

حضرت استاد در این سخنرانی به مسأله خاتمیت پیامبر اکرم(ص) می‌‌پردازند. از منظر ايشان، برای فهم معنای خاتمیت لازم است توجه کنیم که علاوه بر اینکه خداوند در اسلام قرآن را به عنوان دستور و قانون جامع برای بشر تا روز قیامت قرار داد، یک مفسر و مبین هم برای آن تا روز قیامت قرار داد، لذا فهم خاتمیت با درک قضیه امامت، ممکن می‌‌شود. به نظر معظم له، برای خاتمیت برهان عقلی نداریم اما به جهت اینکه هم کتاب قانون خداوند و هم مفسر آن تا روز قیامت وجود دارد، می‌‌فهمیم که نیازی به ارسال پیامبری جدید نیست. البته حضرت استاد با بررسی آیات قرآن، نشان می‌‌دهند که آیات متعددی دلالت بر خاتمیت پیامبر اکرم(ص) می‌‌کنند. در نهایت، با بیان برخی آیات در موردِ ویژگی های اخلاقی پیامبر اکرم، در باب عظمت اخلاق وی نیز، روایاتی را ذکر می‌‌کنند. ...... بیانات معظم له در شبکه چهار سيما پیرامون خاتمیت پیامبر اسلام(ص)ـ 94/10/15

گفتگو پيرامون فقه هنر

  • در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
  • ساعت ۱۸:۰۳

معظم له در این سخنرانی به تأثیر اجتهاد در مسئله‌‌ی هنر می‌‌پردازند. به عقیده‌‌ی ايشان، دست کم باید در برخی از موارد، هنر را به عنوان یکی از ضرورت های حیات اجتماعی نگاه کرد. فقه هنر از مصادیق فقه اجتماعی است و ملاکات فقه فردی با فقه اجتماعی متفاوت است و لذا باید ملاکاتی که در فقه هنر وجود دارد، مورد بررسی قرار بگیرد. استاد محترم با ذکر مواردی در فقه نشان می‌‌دهند که برخی فقها در فقه عناوینی را مستقلاً موضوع برای حکم قرار داده اند، امّا تأمل اقتضا می‌‌کند که این عناوین زیر مجموعه‌‌ی عنوان دیگری باشند. حضرت استاد در ادامه با ذکر مواردی دیگر در فقه، نشان می‌‌دهند که در هنر به مقتضای کار هنری قصدها مختلف است و در برخی موارد، اراده‌‌ی جدی وجود ندارد و لذا باید در فقه هنر، انگیزه‌‌ها نیز مورد توجه قرار بگیرد. در نهایت، استاد با ذکر مواردی دیگر در فقه، نشان می‌‌دهند که بحث هنر در روایات به شکل های گوناگون مطرح شده است و لذا باید با مرور مجددی در روایات، به عناوینی که ارتباط با هنر دارد، توجه ویژه شود ........... مصاحبه با معظم له پيرامون فقه هنر مورخ 17 / 9 / 94

ظرفيت‌های فقه برای نظام‌سازی

  • در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
  • ساعت ۱۷:۳۱

این گفتگو به بررسی ظرفیت های فقه برای نظام سازی اختصاص یافته است. استاد با ذکر مواردی نشان می‌‌دهند که بخشی عظیمی از فقه، فقه اجتماعی است. موضوع این فقه، جامعه است. حضرت استاد پس از تبیینِ مرادشان از نظام، بیان می‌‌کنند که فقه جواهری نه تنها ظرفیت استخراجِ نظام های مختلف در عرصه های اجتماعی دارد، بلکه با استفاده از قواعد و ضوابط موجود در همین فقه، می‌‌توان نظام قضایی اسلام، نظام اقتصادی اسلام و ... را تنظیم کرد. البته حضرت استاد بیان می‌‌دارند که در برخی موارد، نظیر فقه رسانه و فقه هنر، اگرچه مبانی را در فقه داریم، اما هنوز به نظام نرسیده ایم. ايشان در ادامه تبیین می‌‌کنند که فقه در رابطه با توسعه مطلوب نیز، کاملاً موثر است؛ یعنی در رابطه با توسعه اقتصادی، توسعه بهداشت، توسعه در امنیت نیز، فقه ضوابطی دارد که کاملاً در این گونه امور تأثیر گذار است. در نهایت، معظم بله به بیان نقشی که مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در توسعه دانش فقه داشته است، می‌‌پردازند.

اسلام و حقوق بشر دوستانه بین المللی

  • در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
  • ساعت ۱۷:۴۲

معظم له در این سخنرانی به بررسی اعلامیه‌‌ی حقوق بشر می‌‌پردازند. استاد با بررسی مواد مختلفی از این اعلامیه نشان می‌‌دهند که این اعلامیه، اشکالات جدی ای دارد. ايشان هر چند معتقد است که برخی از مواد این اطلاعیه برحسب ظاهر با محکم ترین دستورات دینی سازگاری دارد، اما اسلام در هزار سال قبل، این موارد را با بهترین بیان، مورد توجه قرار داده است. از منظر استاد، این اعلامیه نه تنها با بعضی از احکام فقهی در تعارض است بلکه این اعلامیه در صددِ نفیِ تمام فقه و جایگزینی حقوق به جای آن است. در نهایت استاد معظم، به بررسی تفصیلی تر برخی موارد تعارض این اعلامیه با فقه، مانند حکم ارتداد و احکام جنسیتی، می‌‌پردازند ............... بیانات معظم له در اختتاميه همایش اسلام و حقوق بشر دوستانه بین المللی مورخ 25 تير 91