در کدام یک از جلسات اجتهاد و تقلید راجع مرجعیت زن بحث شده است؟ بحث قضاوت چطور؟
پاسخ :
به درس 62 به بعد مراجعه فرمائید. در آنجا ادلهای که برای شرط رجولیت در مرجعیت ذکر شده است را مورد مناقشه قرار دادهایم و در مقابل اطلاقات ادله تقلید که شامل مرد و زن هر دو میشود، دلیل محکمی بر تقیید نیافتیم، گرچه در مقام عمل، احتیاط مناسب است.
اما نسبت به قضاوت زن؛ چون قضاوت، إنشاء حکم است و ولایت بر فصل خصومت دارد، و چنین ولایتی برای زن ثابت نشده است.
آيا به نظر حضرت عالي، اگر شيخ صدوق از يک راوي مستقيماً روايات زيادي نقل کند و براي آن راوي طلب رحمت و رضايت الهي کند، و نه مدحي و نه ذمي درباره اين راوي وارد نشده باشد، آيا اين قرينه ميتواند وثاقت آن راوي را ثابت کند؟
با توجه به سوال اوّل بنده، آيا به نظر حضرتعالي، علي بن عبد الله الوراق، که شيخ صدوق از او چندین روايت مستقيماً در کتب خود نقل کرده، و درباره او طلب مرحمت و رضايت الهي کرده، و درباره او هيچ مدحي يا جرحي وارد نشده است، با اين قرينه وثاقت او ثابت ميشود؟
پاسخ :
ظاهر آن است که روایت اجلاء از یک نفر در توثیق او کفایت میکند، اما روایت یک جلیل واحد کفایت نمیکند. آری اگر شخص جلیل کسی باشد که نسبت به رواتی که از ضعفاء یا مجاهیل روایت نقل کنند، قدح وارد میکند در این صورت از علائم وثاقت خواهد بود و به هر حال، روایت جلیل واحد از اعلام، قوت است نه وثاقت.
سلام محضر بزرگواران پرتلاش
ايام باسعادت نوروز را تبريك عرض ميكنم
ميخواستم ببينم متن دروس رو نداريد؟ واگر داريد چطور ميتونم آنها را بدست بياورم.
ايام بكام تشكر
پاسخ :
با سلام و تبریک متقابل سال جدید .
عملیات تایپ مجموعه دروس بدون متن در حال انجام است و در آینده نزدیک متن دروس روی سایت قرار خواهد گرفت. تا فرا رسیدن آن زمان می توانید با دانلود صوت دروس از مباحث استفاده کنید.
آيا اصول عمليه حجيت شرعي دارند يا حجيت عقلي؟ و آيا عمل به اين اصول، هر چند با واقعيت منطبق نباشد، رافع مسئوليت است؟
پاسخ :
برخی از اصول عملیه، هم حجیت و دلیل شرعی دارند و هم دلیل عقلی؛ مانند أصالة البرائة و برخی فقط عقلی هستند مانند تخییر و برخی شرعی مانند استصحاب.
البته قدما، استصحاب را از راه عقل معتبر میدانستند و جزئیات این مطالب در کتب اصول بیان شده است.
در هر صورت اعم از اینکه عقلی باشد یا شرعی، چنانچه در هر کدام در مورد خود جاری شوند، رافع مسئولیت به حسب ظاهر است. و به عبارت دیگر در مصادیق احکام ظاهریهاند.
آيا به نظر شما، شيوخيت اجازه، دلالت بر وثاقت راوي ميکند؟
مرحوم آيت الله خوئي، شيوخيت اجازه را دلالت بر وثاقت راوي نميدانستند. آيا شما با ايشان همنظر هستيد؟
آيا به نظر شما احمد بن محمّد بن يحيي العطار راوي موثّقي بود؟ اگر چنانچه مرحوم خوئي درباره وي ميگويند، ايشان راوي مجهولي بود، پس چطور ميشود به کتاب «بصائر الدرجات» اطمينان کرد، وقتي تمام اسناد علما به اين کتاب از طريق احمد بن محمد بن يحيي العطار هستند؟
پاسخ :
مشهور بین رجالیین آن است که «شیخوخیت اجازه» از امارات وثاقت است و تحقیق آن است که مجرد شیخ الاجازه بودن و لو نسبت به یک یا چند حدیث معدود، اماریت ندارد، بلکه اگر بین مشایخ، شهرت بر این عنوان داشته باشد، به طوری که رواة معتبر و کسانی که در نقل و ضبط حدیث دقت و احتیاط دارند، از آنها روایات متعدد نقل نمایند(نه فقط یک روایت) در این صورت ولو چنین افرادی در کتب رجالی جرح وتعدیلی هم نداشته باشند اما همین مقدار در وثاقت آنان کافی است.
احمد بن محمد بن یحیی العطار که از مشایخ اجازه بوده است، نسبت به کتب مشهوره، بنابراین مجهول بودن او یا عدم توثیق او ضرری وارد نمی سازد، علاوه اینکه شهید ثانی در درایة او را توثیق نموده است و همین طور مرحوم علامه در مختلف الشیعه در حدیثی که زراره از امام صادق(علیه السلام) نقل نموده و این نام هم در سند وجود دارد حکم به صحت سند نموده است. مگر اینکه حکم به صحت روایت از باب اجتهاد باشد نه شهادت به توثیق.
بنابراین همان طور که درجواب نامه قبلی نوشتیم، این کتاب از کتب معتبره است و بزرگان و فحول رجالی و حدیث برآن اعتماد نموده اند.
با سلام و ضمن تشکر از اینکه فایل های درس استاد را در اختیار مخاطبین قرار می دهید. نظر به اینکه اینجانب توفیق یافته ام و به ترتیب از جلسه نخست دارم درس های استاد را پیاده می کنم اگر صلاح می دانید امکانی برای بنده قرار دهید تا فایل نوشتاری هر درس را در سایت قرار دهم. با تشکر
پاسخ :
سلام علیکم
از لطف شما سپاسگزاریم . دروس مذکور تایپ شده است و در حال ویراستاری است. در صورتی که صلاح می دانید می توانید چند نمونه از دروسی که تا کنون تایپ شده را برایمان ارسال کنید در صورتی که آن را مناسبت تر از نسخه ی کنونی یافتیم از آن استفاده خواهیم کرد.
ایمیل ارسال : info@lankarani.com
۱۵ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۳
در کدام یک از جلسات اجتهاد و تقلید راجع مرجعیت زن بحث شده است؟ بحث قضاوت چطور؟
پاسخ :
به درس 62 به بعد مراجعه فرمائید. در آنجا ادلهای که برای شرط رجولیت در مرجعیت ذکر شده است را مورد مناقشه قرار دادهایم و در مقابل اطلاقات ادله تقلید که شامل مرد و زن هر دو میشود، دلیل محکمی بر تقیید نیافتیم، گرچه در مقام عمل، احتیاط مناسب است. اما نسبت به قضاوت زن؛ چون قضاوت، إنشاء حکم است و ولایت بر فصل خصومت دارد، و چنین ولایتی برای زن ثابت نشده است.
۱۰ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۲
سلام متن درس خیارات را چه زمانی روی سایت میگذارید
پاسخ :
سلام علیکم تایپ متن دروس انجام شده است ان شاء الله تا انتهای مرداد ماه 95 روی سایت قرار خواهد گرفت.
۰۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۰
آيا به نظر حضرت عالي، اگر شيخ صدوق از يک راوي مستقيماً روايات زيادي نقل کند و براي آن راوي طلب رحمت و رضايت الهي کند، و نه مدحي و نه ذمي درباره اين راوي وارد نشده باشد، آيا اين قرينه ميتواند وثاقت آن راوي را ثابت کند؟ با توجه به سوال اوّل بنده، آيا به نظر حضرتعالي، علي بن عبد الله الوراق، که شيخ صدوق از او چندین روايت مستقيماً در کتب خود نقل کرده، و درباره او طلب مرحمت و رضايت الهي کرده، و درباره او هيچ مدحي يا جرحي وارد نشده است، با اين قرينه وثاقت او ثابت ميشود؟
پاسخ :
ظاهر آن است که روایت اجلاء از یک نفر در توثیق او کفایت میکند، اما روایت یک جلیل واحد کفایت نمیکند. آری اگر شخص جلیل کسی باشد که نسبت به رواتی که از ضعفاء یا مجاهیل روایت نقل کنند، قدح وارد میکند در این صورت از علائم وثاقت خواهد بود و به هر حال، روایت جلیل واحد از اعلام، قوت است نه وثاقت.
۰۵ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۶
سلام محضر بزرگواران پرتلاش ايام باسعادت نوروز را تبريك عرض ميكنم ميخواستم ببينم متن دروس رو نداريد؟ واگر داريد چطور ميتونم آنها را بدست بياورم. ايام بكام تشكر
پاسخ :
با سلام و تبریک متقابل سال جدید . عملیات تایپ مجموعه دروس بدون متن در حال انجام است و در آینده نزدیک متن دروس روی سایت قرار خواهد گرفت. تا فرا رسیدن آن زمان می توانید با دانلود صوت دروس از مباحث استفاده کنید.
۲۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۴۵
ایابدون روحانی می شودخطبه عقدخواند؟وان خطبه چیست؟
پاسخ :
لطفا به لینک زیر مراجعه کنید. http://lankarani.com/far/bok/view.php?ntx=027023#424
۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۸
آيا اصول عمليه حجيت شرعي دارند يا حجيت عقلي؟ و آيا عمل به اين اصول، هر چند با واقعيت منطبق نباشد، رافع مسئوليت است؟
پاسخ :
برخی از اصول عملیه، هم حجیت و دلیل شرعی دارند و هم دلیل عقلی؛ مانند أصالة البرائة و برخی فقط عقلی هستند مانند تخییر و برخی شرعی مانند استصحاب. البته قدما، استصحاب را از راه عقل معتبر میدانستند و جزئیات این مطالب در کتب اصول بیان شده است. در هر صورت اعم از اینکه عقلی باشد یا شرعی، چنانچه در هر کدام در مورد خود جاری شوند، رافع مسئولیت به حسب ظاهر است. و به عبارت دیگر در مصادیق احکام ظاهریهاند.
۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۱
با سلام، بنده چند درس را که تایپ کرده بوده، به ایمیل فوق ارسال کردم، امیدوارم به دست شما رسیده باشد. التماس دعا
پاسخ :
سلام علیکم بله رسیده است. در حال بررسی آن هستیم . اما از بررسی کلی آن به این نتیجه رسیدیم که زحمت قابل توجهی صورت پذیرفته است. موفق باشید
۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۹
آيا به نظر شما، شيوخيت اجازه، دلالت بر وثاقت راوي ميکند؟ مرحوم آيت الله خوئي، شيوخيت اجازه را دلالت بر وثاقت راوي نميدانستند. آيا شما با ايشان همنظر هستيد؟ آيا به نظر شما احمد بن محمّد بن يحيي العطار راوي موثّقي بود؟ اگر چنانچه مرحوم خوئي درباره وي ميگويند، ايشان راوي مجهولي بود، پس چطور ميشود به کتاب «بصائر الدرجات» اطمينان کرد، وقتي تمام اسناد علما به اين کتاب از طريق احمد بن محمد بن يحيي العطار هستند؟
پاسخ :
مشهور بین رجالیین آن است که «شیخوخیت اجازه» از امارات وثاقت است و تحقیق آن است که مجرد شیخ الاجازه بودن و لو نسبت به یک یا چند حدیث معدود، اماریت ندارد، بلکه اگر بین مشایخ، شهرت بر این عنوان داشته باشد، به طوری که رواة معتبر و کسانی که در نقل و ضبط حدیث دقت و احتیاط دارند، از آنها روایات متعدد نقل نمایند(نه فقط یک روایت) در این صورت ولو چنین افرادی در کتب رجالی جرح وتعدیلی هم نداشته باشند اما همین مقدار در وثاقت آنان کافی است. احمد بن محمد بن یحیی العطار که از مشایخ اجازه بوده است، نسبت به کتب مشهوره، بنابراین مجهول بودن او یا عدم توثیق او ضرری وارد نمی سازد، علاوه اینکه شهید ثانی در درایة او را توثیق نموده است و همین طور مرحوم علامه در مختلف الشیعه در حدیثی که زراره از امام صادق(علیه السلام) نقل نموده و این نام هم در سند وجود دارد حکم به صحت سند نموده است. مگر اینکه حکم به صحت روایت از باب اجتهاد باشد نه شهادت به توثیق. بنابراین همان طور که درجواب نامه قبلی نوشتیم، این کتاب از کتب معتبره است و بزرگان و فحول رجالی و حدیث برآن اعتماد نموده اند.
۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۴
با سلام و ضمن تشکر از اینکه فایل های درس استاد را در اختیار مخاطبین قرار می دهید. نظر به اینکه اینجانب توفیق یافته ام و به ترتیب از جلسه نخست دارم درس های استاد را پیاده می کنم اگر صلاح می دانید امکانی برای بنده قرار دهید تا فایل نوشتاری هر درس را در سایت قرار دهم. با تشکر
پاسخ :
سلام علیکم از لطف شما سپاسگزاریم . دروس مذکور تایپ شده است و در حال ویراستاری است. در صورتی که صلاح می دانید می توانید چند نمونه از دروسی که تا کنون تایپ شده را برایمان ارسال کنید در صورتی که آن را مناسبت تر از نسخه ی کنونی یافتیم از آن استفاده خواهیم کرد. ایمیل ارسال : info@lankarani.com
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۰
جزاکم الله خیرا . بحث های استاد بسیار قابل استفاده است و حقیقتا بهره مند میشم .